Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties, deel V

29-04-2016 17:52 3007 berichten
Deel I, II, III en deel IV zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen

Uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten. Als je je hier niet aan kan houden, word je gestaft en dan kan je een ban krijgen.

Zo is inmiddels wel duidelijk dat er verschillend gekeken wordt naar het wel of niet betalen van de wc-dame en ook dat het wel of niet hoofdelijk omslaan van een rekening in de horeca zowel gierige als niet gierige kanten heeft. Gelieve deze oude koeien hier met rust te laten.

De link naar deel IV: KLIK, met daarin links naar de eerdere delen.
quote:Tale schreef op 20 oktober 2016 @ 13:32:

[...]

In de prullenbak nadát ze de luiers gebruikt had was natuurlijk ook gewoon een optie.Het gaat erom dat zij net gepresenteerd kreeg als nieuw cadeau dat is dus gierig, ze geeft het nu door om iemand die het niet breed heeft blij te maken een enorm verschil.
quote:sjoko schreef op 20 oktober 2016 @ 13:25:

[...] Een 7 jaar oude luiertaart aan iemand geven als kraamcadeau (en zeker als je daarbij doet alsof je het speciaal gemaakt hebt) vind ik inderdaad gierig, ....

Dat de gever heeft gedaan alsof het zelfgemaakt is is natuurlijk interpretatie, dat staat nergens. Maar waar zit nu het probleem? Dat het een taart is die 7 jaar oud is? Dat er überhaupt een cadeau wordt doorgegeven? Of dat er niet expliciet bij wordt verteld. 'Dit is een cadeau dat ik eerder al van iemand anders heb gekregen'?

Was het anders geweest als het een luiertaart van 3 maanden oud was geweest? Of als iemand had gezegd, 'Ik had deze nog staan, misschien dat jij het wat vindt?'. Denk dat er dan een post was verschenen dat vrienden zo gierig waren dat ze geen een kraamcadeautje meenamen, maar alleen hun afdankertjes.

(Ik probeer het echt te begrijpen, kwam van de week toevallig kraamcadeautje (geen luiertaart) tegen wat al 7 jaar bij ons in de kast stond. Gewoon helemaal vergeten. Toevallig ging ik op kraamvisite en ik vond het echt wat voor de nieuwe baby. Heb het dus doorgegeven. Zonder te vertellen dat ik het had gekregen.)
Ik heb meer problemen met de bingo.
Alle reacties Link kopieren
quote:Courage-- schreef op 20 oktober 2016 @ 13:47:

Ik heb meer problemen met de bingo. Daar wilde ik maar niet over beginnen, die combi luiertaart en bingo
quote:RMJ schreef op 20 oktober 2016 @ 13:42:

[...]

Dat de gever heeft gedaan alsof het zelfgemaakt is is natuurlijk interpretatie, dat staat nergens. Maar waar zit nu het probleem? Dat het een taart is die 7 jaar oud is? Dat er überhaupt een cadeau wordt doorgegeven? Of dat er niet expliciet bij wordt verteld. 'Dit is een cadeau dat ik eerder al van iemand anders heb gekregen'?

Was het anders geweest als het een luiertaart van 3 maanden oud was geweest? Of als iemand had gezegd, 'Ik had deze nog staan, misschien dat jij het wat vindt?'. Denk dat er dan een post was verschenen dat vrienden zo gierig waren dat ze geen een kraamcadeautje meenamen, maar alleen hun afdankertjes.

(Ik probeer het echt te begrijpen, kwam van de week toevallig kraamcadeautje (geen luiertaart) tegen wat al 7 jaar bij ons in de kast stond. Gewoon helemaal vergeten. Toevallig ging ik op kraamvisite en ik vond het echt wat voor de nieuwe baby. Heb het dus doorgegeven. Zonder te vertellen dat ik het had gekregen.)

Een luiertaart is toch eigenlijk altijd zelf in elkaar geknutseld, of zie ik dat verkeerd? Dan suggereert de gever hiermee volgens mij 'ik heb heel erg mijn best voor je gedaan, want niet alleen iets gekocht maar ook nog eens moeite gestoken in de verpakking'. Dat het ding 7 jaar oud was en een beetje stoffig maakt het niet beter. Maar een luiertaart van 3 maanden oud doorgeven alsof je er zelf je best voor hebt gedaan vind ik ook een beetje raar.

Een cadeautje dat je ooit zelf hebt gekregen maar nooit hebt gebruikt en verder nog prima is en er als nieuw uitziet doorgeven kan op zich natuurlijk best, maar ook dan denk ik dat ik het eerder als extraatje zou geven met daarbij 'dit had ik nog liggen, misschien hebben jullie er iets aan' en ernaast iets echt nieuws zou geven.
Vinden jullie dit gierig of niet? Dit dilemma zal vast al eens voorbij gekomen zijn Ik heb ooit een geschenksetje gekregen van een goedkoper merk parfum, ik denk dat de parfum + een bodylotion 15 euro kost. Ik gebruik 'm zelf niet, dus wil ik 'm aan puberfamilielid geven voor de verjaardag. Doos ziet er nog als nieuw uit, maar ligt al even in de kast. Geur is ok, niet denderend, van Replay.

Aan de ene kant denk ik ja geef gewoon als je er niets mee doet, aan de andere kant voelt het ergens stom omdat ik het zelf ook ooit gekregen heb (maar niet wil gebruiken). Ik kan familielid natuurlijk ook een tientje geven maar ik heb het niet breed en dan ligt dat geschenksetje er nog.
Ik denk dat je dat 'verkeerd' ziet, google voor de gein eens, er zijn ontelbaar veel aanbieders van luiertaarten.
Zolang een kado in nieuwstaat is (verpakking niet beschadigd, verkleurt, duidelijk stoffig) en niet overduidelijk doorgegeven (Verkeerde naam er in, binnen de zelfde familie/vriendengroep) vind ik kado's doorgeven helemaal niet gierig. Dat is dan wel als je oprecht denkt dat de ontvanger er blij van wordt trouwens; alleen om centen te besparen of van je oude meuk afkomen is wel gierig.
quote:pangea schreef op 20 oktober 2016 @ 14:10:

Vinden jullie dit gierig of niet? Dit dilemma zal vast al eens voorbij gekomen zijn Ik heb ooit een geschenksetje gekregen van een goedkoper merk parfum, ik denk dat de parfum + een bodylotion 15 euro kost. Ik gebruik 'm zelf niet, dus wil ik 'm aan puberfamilielid geven voor de verjaardag. Doos ziet er nog als nieuw uit, maar ligt al even in de kast. Geur is ok, niet denderend, van Replay.

Aan de ene kant denk ik ja geef gewoon als je er niets mee doet, aan de andere kant voelt het ergens stom omdat ik het zelf ook ooit gekregen heb (maar niet wil gebruiken). Ik kan familielid natuurlijk ook een tientje geven maar ik heb het niet breed en dan ligt dat geschenksetje er nog. Volgens mij is dit exact het zelfde dilemma als met de luiertaart. Ik zou zeggen. Gewoon geven, niets gierigs aan. Je hebt een passend cadeau voor iemand geregeld. Maar ik geloof dat de heersende opinie is dat je het moet geven met daarbij de mededeling 'ik had dit nog liggen' en daarbij óók een cadeautje geven.
quote:sjoko schreef op 20 oktober 2016 @ 13:57:

[...]

Een luiertaart is toch eigenlijk altijd zelf in elkaar geknutseld, of zie ik dat verkeerd? Dan suggereert de gever hiermee volgens mij 'ik heb heel erg mijn best voor je gedaan, want niet alleen iets gekocht maar ook nog eens moeite gestoken in de verpakking'. Dat het ding 7 jaar oud was en een beetje stoffig maakt het niet beter. Maar een luiertaart van 3 maanden oud doorgeven alsof je er zelf je best voor hebt gedaan vind ik ook een beetje raar.

Een cadeautje dat je ooit zelf hebt gekregen maar nooit hebt gebruikt en verder nog prima is en er als nieuw uitziet doorgeven kan op zich natuurlijk best, maar ook dan denk ik dat ik het eerder als extraatje zou geven met daarbij 'dit had ik nog liggen, misschien hebben jullie er iets aan' en ernaast iets echt nieuws zou geven.

Ik vind het ook raar hoor, een luiertaart zeven jaar bewaren en dan doorgeven. Maar ik vind luiertaarten sowieso raar . Ik vind het alleen niet gierig.

Zo'n gekregen ding uit elkaar gaan peuteren om te constateren dat er geen plasindicator in zit, of doorgeven aan de bingo (de bingo! en jezelf daarvoor op de borst kloppen vind ik net zo raar.
quote:rosings schreef op 20 oktober 2016 @ 14:14:

Zolang een kado in nieuwstaat is (verpakking niet beschadigd, verkleurt, duidelijk stoffig) en niet overduidelijk doorgegeven (Verkeerde naam er in, binnen de zelfde familie/vriendengroep) vind ik kado's doorgeven helemaal niet gierig. Dat is dan wel als je oprecht denkt dat de ontvanger er blij van wordt trouwens; alleen om centen te besparen of van je oude meuk afkomen is wel gierig.Ziet er uit als nieuw, niet gebruikt, geen naam er op, niet dezelfde groep. Het is niet dat ik er vanaf wil, want dan had ik het wel eerder aan iemand weggegeven. Tiener is wel op de leeftijd dat ze dit soort dingen leuk vindt, vorig jaar was ze heel blij met een paar potjes nagellak (nieuwe ). Maar omdat geurtjes zo persoonlijk zijn... Met geld kun je de plank niet misslaan.
quote:pangea schreef op 20 oktober 2016 @ 14:20:

[...]

Ziet er uit als nieuw, niet gebruikt, geen naam er op, niet dezelfde groep. Het is niet dat ik er vanaf wil, want dan had ik het wel eerder aan iemand weggegeven. Tiener is wel op de leeftijd dat ze dit soort dingen leuk vindt, vorig jaar was ze heel blij met een paar potjes nagellak (nieuwe ). Maar omdat geurtjes zo persoonlijk zijn... Met geld kun je de plank niet misslaan.Maar dan is de vraag: 'wil ik een geurtje geven of niet' heeft voor mij iig niks met gierig te maken
Ik denk dat verschil ook in de staat van het kado zit.

Is de luiertaart (of welk ander kado) nog in nieuwstaat, dan kun je het best doorgeven.

Zie je er echt aan af dat het 7 jaar oud is (stoffig, smoezelig boekje, oud luiers) dan vind ik het wel gierig.
Op de borst kloppen?.. ik doe iets (redelijk anoniem) voor een vrouw die ik niet ken omdat ik de oproep al schrijnend genoeg vind omdat ik mij ongemakkelijk voel dat ik met mijn dure kinderwagen wél een foldertje krijg toegestopt en de minderbedeelde vrouwen niet. Ik wil alleen 1 iemand 1 mooie mand met cadeaus geven en hoop dat ze er van geniet.

En die 7 jaar oude horrorluiers zonder plasindicator liggen hier gewoon op de commode. Het viel mij enkel op dat de oude luiers die plasindicator niet hadden en nu wel. Enkel dat.
quote:Aurora_Australis schreef op 20 oktober 2016 @ 14:39:

Op de borst kloppen?.. ik doe iets (redelijk anoniem) voor een vrouw die ik niet ken omdat ik de oproep al schrijnend genoeg vind omdat ik mij ongemakkelijk voel dat ik met mijn dure kinderwagen wél een foldertje krijg toegestopt en de minderbedeelde vrouwen niet. Ik wil alleen 1 iemand 1 mooie mand met cadeaus geven en hoop dat ze er van geniet.

En die 7 jaar oude horrorluiers zonder plasindicator liggen hier gewoon op de commode. Het viel mij enkel op dat de oude luiers die plasindicator niet hadden en nu wel. Enkel dat.Stom van het CB, misschien is jouw kinderwagen wel tweedehands, en willen de andere dames gewoon niet veel geld uitgeven aan een wagen ( zoals ik) maar hebben ze genoeg te besteden. Buitenkant zegt niks.
quote:Tale schreef op 20 oktober 2016 @ 12:36:

[...]

Ik vind cadeaus doorgeven sowieso nogal suf, maar aan de ene kant iemand anders gierig noemen om een zeven jaar oude luiertaart (zonder plasindicatoren, oh, de horror!) en aan de andere kant jezelf op de borst kloppen omdat je zo edelmoedig gekregen spullen doorgeeft aan anderen - het contrast is gewoon grappig.

Dit contrast viel mij ook al op, ondankbaar zijn vanwege een doorgegeven cadeau en deze zelf dan ook nog eens deels weggeven? Dan ben je zelf toch ook geen haar beter en net zo gierig?

Oh nee er moet eerst nog eens een kijk-mij-eens-beter-zijn-dan-rest sausje overheen omdat ze een paar dingen vervangen heeft en de inmiddels 2x afgedankte cadeaus doneert aan een bingo. Behoorlijk hypocriet als je het mij vraagt…
Fruit ziet er lekker uit
Het contrast is idd groot. ik maak van een stoffige oude luiertaart een frisse nieuwe geschenkmand.
Ik heb mijzelf er ook schuldig aan gemaakt maar zullen we ophouden met elkaar afkatten en weer alleen verhalen over derden plaatsen?

Aan de ene kant denk ik ja geef gewoon als je er niets mee doet, aan de andere kant voelt het ergens stom omdat ik het zelf ook ooit gekregen heb (maar niet wil gebruiken). Ik kan familielid natuurlijk ook een tientje geven maar ik heb het niet breed en dan ligt dat geschenksetje er nog. Ik zou het geurtje geven maar ook nog iets erbij doen waarvan je weet dat ze het leuk vindt. Nagellak, grote reep chocola, bioscoopbon.
quote:Aurora_Australis schreef op 20 oktober 2016 @ 14:52:

Het contrast is idd groot. ik maak van een stoffige oude luiertaart een frisse nieuwe geschenkmand. (van harte gemeend)

Het contrast is idd groot. ik maak van een stoffige oude luiertaart een frisse nieuwe geschenkmand.Precies jij maakt er iemand blij mee die het heel goed kan gebruiken, laat ze lekker kletsen !

Aan de ene kant denk ik ja geef gewoon als je er niets mee doet, aan de andere kant voelt het ergens stom omdat ik het zelf ook ooit gekregen heb (maar niet wil gebruiken). Ik kan familielid natuurlijk ook een tientje geven maar ik heb het niet breed en dan ligt dat geschenksetje er nog. Ik vind dat niet gierig. Gewoon doen. Weet de ontvanger toch niet. En Replay is voor een puber heel leuk.
quote:Aurora_Australis schreef op 20 oktober 2016 @ 14:39:

En die 7 jaar oude horrorluiers zonder plasindicator liggen hier gewoon op de commode. Het viel mij enkel op dat de oude luiers die plasindicator niet hadden en nu wel. Enkel dat.Verdedig jezelf niet. Mijns inziens nergens voor nodig. Je handeld en denkt prima door iets voor een ander te doen.

Het contrast is idd groot. ik maak van een stoffige oude luiertaart een frisse nieuwe geschenkmand.

Ik neem aan dat de meeste mensen een cadeau geven omdat ze denken dat de ontvanger het goed kan gebruiken. En mocht de ontvanger het zelf niet kunnen gebruiken dan is er niks mis mee om een ander daarmee blij te maken.

Maar dit geldt net zo goed voor degene die jou dit cadeau heeft gedaan, haar motieven kunnen net zo goed of slecht zijn als die van jou.
Fruit ziet er lekker uit
quote:Aurora_Australis schreef op 20 oktober 2016 @ 11:23:

[...]

Ik ben momenteel een zacht ei met alle nieuwe mama hormonen in mijn lijf. Maar als ik hier bij het consultatiebureau zit met mijn nieuwe Joolz met bijpassend dekentje en de vrouw naast mij zie ik twijfelen of ze haar kindje, wat net geplast heeft, een nieuwe luier aan zal trekken of toch die van voor het wegen, dan breekt mijn mama hart. Ik kreeg ook samen met mijn man het flyertje over donaties voor de bingo aangeboden van de receptioniste.. de vrouwen voor en na ons niet.

Hier wil ik even op reageren. Ik ben moeder van twee kinderen, zwanger van derde. Hebben het financieel behoorlijk goed, echter ik heb geen nieuwe joolz (daar ligt mijn interesse niet) en ook ik kan een luier goed benutten, voor elk klein plasje verwissel ik hem niet hoor, zonde voor milieu (en ook de portemonnee), tenminste bij mijn dreumes en peuter, pasgeboren baby is ietsje anders.

Dus dat is je eigen denkwijze een baby wordt niet per definitie beter van een Joolz kinderwagen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven