Gierige acties deel VII
donderdag 21 september 2017 om 11:28
Na een heleboel gierige acties gedeeld te hebben (met hier en daar een discussie tussendoor), is het alweer tijd voor het zevende deel.
Hier gaan we weer verder met rinkelende dubbeltjes en theezakjes die hun beste tijd hebben gehad.

Linkjes naar de vorige delen:
Deel VI
Deel V
Deel IV
Deel III
Deel II
Deel I

Linkjes naar de vorige delen:
Deel VI
Deel V
Deel IV
Deel III
Deel II
Deel I

woensdag 2 mei 2018 om 14:06
Als kind B geld zat heeft ja zoniet dan nee.MinkeDeWit schreef: ↑02-05-2018 13:34Een gierige actie? Grootouders nemen jaarlijks de kinderen + gezin mee voor een weekend weg en betalen verblijf plus uit eten. Kind A met partner en kinderen, kind B alleen met kinderen. Partner van A oppert dat de grootouders echt niet iedere keer hoeven te betalen voor al het eten (8 personen dus ca 200 euro per keer), en trekt de rekening naar zich toe. Kind B trekt zich daar niets van aan en betaalt een keer de koffie en frisdrank, en een ijsje.
Is kind B gierig?

woensdag 2 mei 2018 om 14:06
Ik vind dat je dat heel netjes hebt opgelost: ik zou zelf de kringloop hebben gebeld en een datum hebben afgesproken (een dag of 2-3 voor overdracht van de woning). Iedereen kan het gekozene vooraf ophalen, of het gaat toch echt met de kringloop mee. Dus nee, je bent absoluut niet gierig geweest en hebt zelfs nog veel moeite gestoken in een goede afhandeling. Ik vind het zelfs gierig (of in elk geval extreem onvriendelijk) dat ze jullie hier mee hebben laten zitten terwijl zij gratis spullen kregen, en ik hoop van ganser harte dat in elk geval een deel van de krijgers jullie nog een bosje bloemen of een fles wijn heeft gegeven.

woensdag 2 mei 2018 om 14:07
Dan hadden ze zelf de spullen op tijd op moeten halen.Ze gingen nu accoord met de bezorging en kosten daarvan dus ze moeten niet achteraf gaan klagen.Blauwbloemetje schreef: ↑02-05-2018 13:37Ik ben nieuw op dit forum na een tijdje meegelezen te hebben.
Ik heb een actie waarbij ik me afvraag of het onder gierig valt.
Een aantal jaar geleden is een van mijn ouders overleden (gescheiden ouderpaar). Daar komt van alles bij kijken zo ook een heel huis dat leeg en verkocht moet worden. Aangezien ik geen broers of zussen heb kwam het op mijn (en mijn mans) schouders neer.
Aangezien ik maar een paar spullen met emotionele waarde wilde houden kon de rest weg, denk aan witgoed, meubels en kleine huisraad. We hebben toen aan alle familieleden gevraagd of ze iets wilde hebben. Bijna alles werd zo verdeeld en op geschreven. Sommige spullen waren nog zo goed als nieuw andere waren gedateerd. Wat niemand wilde ging naar de kringloop. Het bleef gedurende de verkoop in huis staan op advies van de makelaar.
Toen het huis verkocht was konden ze de spullen ophalen maar zo snel als iedereen te plaatse was bij de verdeling zo lastig was het nu om te komen, dan kon die niet en dan de ander niet. Aangezien wij ook niet steeds maar vrij konden nemen, beide werken en kleine kinderen begon de tijd tot overdracht van het huis te dringen. We hebben toen iedereen voorgesteld om een verhuisbusje te huren en de kosten te delen of ze moesten op de verhuisdag de spullen zelf op halen. Iedereen was het daar mee eens want nu kregen ze de spullen thuisbezorgd. Zo gezegd zo gedaan, busje gehuurd spullen ingeladen en verdeeld, een complete boedelverhuizing op 1 dag over meerdere adressen. Iedereen betaalde een paar euro (geloof rond de 20). Voor de spullen zelf hebben we geen geld gevraagd.
Nu krijgen we zoveel jaar later ineens van familie te horen dat wij toch wel erg zuinig en/of gierig waren omdat ze zelfs voor de spullen van mijn overleden ouder hadden moeten betalen dat was toch niet nodig geweest omdat ik toch ook het huis erfde en daar geld aan over gehouden had. Ik stond met mijn mond vol tanden, was het geld vragen voor vervoer en benzine inderdaad gierig? Hadden we dit niet moeten doen omdat er een erfenis was (geen kapitalen of zo) want het huis was niet hypotheekvrij er zat nog een aflossingsvrije hypotheek op. Van de ene kant voel ik mij erg rot hierover, de andere kant zegt jullie krijgen gratis spullen die jezelf hebt uitgezocht, je hoefde ze niet te pakken en nu zeuren jullie jaren later over een paar tientjes. Welk van mijn gevoel klopt volgens jullie.
woensdag 2 mei 2018 om 14:08
Niet noodzakelijk. Uitgenodigd is uitgenodigd. Je weet niet of ze het kunnen missen, willen missen. Als ze van te voren wisten dat er kosten aan verbonden zouden zijn zouden ze misschien niet meegegaan zijn.MinkeDeWit schreef: ↑02-05-2018 13:34Een gierige actie? Grootouders nemen jaarlijks de kinderen + gezin mee voor een weekend weg en betalen verblijf plus uit eten. Kind A met partner en kinderen, kind B alleen met kinderen. Partner van A oppert dat de grootouders echt niet iedere keer hoeven te betalen voor al het eten (8 personen dus ca 200 euro per keer), en trekt de rekening naar zich toe. Kind B trekt zich daar niets van aan en betaalt een keer de koffie en frisdrank, en een ijsje.
Is kind B gierig?

woensdag 2 mei 2018 om 14:08
Mwoah; als ouders willen trakteren is dat hun goed recht, maar als het ze te veel wordt kunnen ze ook kiezen om in het huisje te koken oid. Ik vind niet dat je hier per sé moet inspringen, financieel gezien.
Overigens is dat ook omdat het de keuze om mee te gaan op zo'n weekend een financiële maakt: als je gewoon meekunt (ongeacht je budget) kun je gewoon een fijn familieweekend hebben; als iedereen bij moet dragen, en dat komt op een bedrag van rond de 200 euro neer (waarschijlijk meer zodra kleinkinderen groter worden) dan kan het zijn dat het op een gegeven moment gaat wringen, omdat het financieel eigenlijk net niet kan (of je andere keuzes wilt maken) maar familietechnisch wel het gevoel hebt dat je moet.

woensdag 2 mei 2018 om 14:09
@ Blauwbloemetje:
Er valt, in mijn ogen, jou niet te verwijten dat je hen hebt laten betalen voor het thuisbezorgen. Integendeel, fantastisch geregeld!
Maar mensen zien graag dat een ander betaalt, als die een financieel voordeel heeft. Want "die kan het dan best missen".
Zo moet je ook nooit vertellen dat je een prijs in de loterij hebt gewonnen. Want geheid verwacht men dan getracteerd te worden.
Er valt, in mijn ogen, jou niet te verwijten dat je hen hebt laten betalen voor het thuisbezorgen. Integendeel, fantastisch geregeld!
Maar mensen zien graag dat een ander betaalt, als die een financieel voordeel heeft. Want "die kan het dan best missen".
Zo moet je ook nooit vertellen dat je een prijs in de loterij hebt gewonnen. Want geheid verwacht men dan getracteerd te worden.
anoniem_299075 wijzigde dit bericht op 02-05-2018 14:11
2.28% gewijzigd
woensdag 2 mei 2018 om 14:10
Mee eens. Netjes gedaan juist.Bloemetjesolifant schreef: ↑02-05-2018 14:06Ik vind dat je dat heel netjes hebt opgelost: ik zou zelf de kringloop hebben gebeld en een datum hebben afgesproken (een dag of 2-3 voor overdracht van de woning). Iedereen kan het gekozene vooraf ophalen, of het gaat toch echt met de kringloop mee. Dus nee, je bent absoluut niet gierig geweest en hebt zelfs nog veel moeite gestoken in een goede afhandeling. Ik vind het zelfs gierig (of in elk geval extreem onvriendelijk) dat ze jullie hier mee hebben laten zitten terwijl zij gratis spullen kregen, en ik hoop van ganser harte dat in elk geval een deel van de krijgers jullie nog een bosje bloemen of een fles wijn heeft gegeven.
woensdag 2 mei 2018 om 14:13
Vind ik niet. Ouders willen trakteren. Kind A besluit om een diner te betalen en dat wil m.i. niet zeggen dat B ook de beurs moet trekken voor een diner. Prima dat kind B een keer een versnapering trakteert.MinkeDeWit schreef: ↑02-05-2018 13:34Een gierige actie? Grootouders nemen jaarlijks de kinderen + gezin mee voor een weekend weg en betalen verblijf plus uit eten. Kind A met partner en kinderen, kind B alleen met kinderen. Partner van A oppert dat de grootouders echt niet iedere keer hoeven te betalen voor al het eten (8 personen dus ca 200 euro per keer), en trekt de rekening naar zich toe. Kind B trekt zich daar niets van aan en betaalt een keer de koffie en frisdrank, en een ijsje.
Is kind B gierig?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras

woensdag 2 mei 2018 om 14:55
Minke, de een voelt zich al snel “verplicht” hetzelfde te doen als de ander. Het gaat in deze denk ik om onuitgesproken verwachtingen. Ofwel.....het idee van onuitgesproken verwachtingen.MinkeDeWit schreef: ↑02-05-2018 13:34Een gierige actie? Grootouders nemen jaarlijks de kinderen + gezin mee voor een weekend weg en betalen verblijf plus uit eten. Kind A met partner en kinderen, kind B alleen met kinderen. Partner van A oppert dat de grootouders echt niet iedere keer hoeven te betalen voor al het eten (8 personen dus ca 200 euro per keer), en trekt de rekening naar zich toe. Kind B trekt zich daar niets van aan en betaalt een keer de koffie en frisdrank, en een ijsje.
Is kind B gierig?
Niemand die zegt dat alle partijen ineens een evenredig aandeel moeten leveren vij uitstapjes. Ouders die zelf besloten te trakteren. Kind A dat zelf besloot te trakteren. Kind B dat denkt dat het ook van hem/haar verwacht wordt. Budget is niet overal gelijk vermoed ik. Dus ALS kind B denkt dat van hem/haar verwacht wordt dat het trakteert mag mijns inziens trakteren op een budgetwaardige wijze. Als dat een koffie met gebak is is dat prima. Als dat een ijsje is is dat prima. Als dat een twee-weken-alk-inn-cruise is is dat prima.
woensdag 2 mei 2018 om 15:06
Ik vind het zelfs gierig (of in elk geval extreem onvriendelijk) dat ze jullie hier mee hebben laten zitten terwijl zij gratis spullen kregen, en ik hoop van ganser harte dat in elk geval een deel van de krijgers jullie nog een bosje bloemen of een fles wijn heeft gegeven.
[/quote]
Nee van niemand iets gekregen. Wel een paar maanden later vertelde iemand dat ze zo ontzettend blij was met en een welgemeend dank je wel voor de kast en lamp die ze gekregen had en dat die zo goed stonden in haar huis. Dit vond ik wel erg fijn om te horen.
[/quote]
Nee van niemand iets gekregen. Wel een paar maanden later vertelde iemand dat ze zo ontzettend blij was met en een welgemeend dank je wel voor de kast en lamp die ze gekregen had en dat die zo goed stonden in haar huis. Dit vond ik wel erg fijn om te horen.
woensdag 2 mei 2018 om 15:14

woensdag 2 mei 2018 om 15:16
Dat vind ik zelf ook altijd fijn om te horen of te laten horen, dat iets gebruikt wordt en goed terecht is gekomen. Maar ik zou me dus absoluut niet druk maken om mensen die vinden dat jullie gierig zijn; ik zou aanbieden dat ze de 20 euro wel terug kunnen krijgen, maar dat ik dan de wasmachine en de schemerlamp ook weer op kom halen om het aan iemand te geven die wel geleerd heeft dankjewel te zeggen.Blauwbloemetje schreef: ↑02-05-2018 15:06
woensdag 2 mei 2018 om 15:32

woensdag 2 mei 2018 om 17:01
Ben ik helemaal met je eens. Kosten van een hotel kunnen echt uit de klauwen lopen, vooral als je vaker in een hotel overnacht. Ik hoef gelukkig niet te reizen voor m'n werk (als in: ergens overnachten), maar kan me wel voorstellen dat je - als je dat wel doet - graag in een fatsoenlijk hotel verblijft. Reizen kost energie, vooral als je ook gewoon overdag werkt/hebt gewerkt.DG2015 schreef: ↑02-05-2018 11:27Je moet opletten dat je niet onnodig veel geld uitgeeft aan hotels, maar als je veel reist voor je werk is een mooie kamer met een goed bed, een fijne douche en/of bad, goed eten en een goede werkplek echt geen overbodige luxe. Als je hotel bij je citytrip een keer een beetje tegenvalt is dat jammer, maar niet onoverkomelijk. Maar reizen voor je werk kost al enorm veel energie en moet je echt wel een wat hogere klasse boeken om er zeker van te zijn dat iemand ook echt goed terechtkomt en dus ook goed werk kan leveren, ook al hij/zij weer terug is op kantoor en daar weer door moet.
Toen we aan het rond kijken waren naar een goede, fatsoenlijke accommodatie (hotel, eventueel huisje) vielen de prijzen me ook al op. Gelukkig gaf de manager destijds ook al aan dat er een fatsoenlijk bedrag hiervoor beschikbaar was. Niet dat we van plan waren om het duurste van het duurste te boeken, maar meer dat we iets fatsoenlijks konden vinden. Echter, om dan aan te komen met een hostel en te verwachten dat degenen die mee gingen in één ruimte zouden slapen...
In this mad house we must all survive
woensdag 2 mei 2018 om 17:09
Ik vind kind b niet gierig. Althans, ik ga er vanuit dat beide kinderen hun deel (dus het eten cq de koffie, het drinken en het ijsje) naar draagkracht hebben betaald. Ik denk dat het handiger was geweest als partner is met kind a en b had overlegd om te voorkomen dat er scheve ogen kwamen.MinkeDeWit schreef: ↑02-05-2018 13:34Een gierige actie? Grootouders nemen jaarlijks de kinderen + gezin mee voor een weekend weg en betalen verblijf plus uit eten. Kind A met partner en kinderen, kind B alleen met kinderen. Partner van A oppert dat de grootouders echt niet iedere keer hoeven te betalen voor al het eten (8 personen dus ca 200 euro per keer), en trekt de rekening naar zich toe. Kind B trekt zich daar niets van aan en betaalt een keer de koffie en frisdrank, en een ijsje.
Is kind B gierig?
woensdag 2 mei 2018 om 17:14
Ik vind dat je het goed hebt opgepakt. Ze hebben de spullen gratis gekregen. Prima als ze zelf niet willen rijden/ophalen, maar dat ze nu gaan zitten miepen om zelfs die twee tientjes die je notabene vooraf kenbaar hebt gemaakt. Hadden ze maar op tijd hun spullen zelf op moeten halen als zelfs die twee tientjes ze te veel is geweest.Blauwbloemetje schreef: ↑02-05-2018 13:37Ik ben nieuw op dit forum na een tijdje meegelezen te hebben.
Ik heb een actie waarbij ik me afvraag of het onder gierig valt.
Een aantal jaar geleden is een van mijn ouders overleden (gescheiden ouderpaar). Daar komt van alles bij kijken zo ook een heel huis dat leeg en verkocht moet worden. Aangezien ik geen broers of zussen heb kwam het op mijn (en mijn mans) schouders neer.
[...]
Nu krijgen we zoveel jaar later ineens van familie te horen dat wij toch wel erg zuinig en/of gierig waren omdat ze zelfs voor de spullen van mijn overleden ouder hadden moeten betalen dat was toch niet nodig geweest omdat ik toch ook het huis erfde en daar geld aan over gehouden had. Ik stond met mijn mond vol tanden, was het geld vragen voor vervoer en benzine inderdaad gierig? Hadden we dit niet moeten doen omdat er een erfenis was (geen kapitalen of zo) want het huis was niet hypotheekvrij er zat nog een aflossingsvrije hypotheek op. Van de ene kant voel ik mij erg rot hierover, de andere kant zegt jullie krijgen gratis spullen die jezelf hebt uitgezocht, je hoefde ze niet te pakken en nu zeuren jullie jaren later over een paar tientjes. Welk van mijn gevoel klopt volgens jullie.
woensdag 2 mei 2018 om 18:03
Heel aardig van partner van A! Deze is eigenlijk ook de enige van de ‘koude kant’ aanwezig. Mooie ‘dank je wel’ dus!MinkeDeWit schreef: ↑02-05-2018 13:34Een gierige actie? Grootouders nemen jaarlijks de kinderen + gezin mee voor een weekend weg en betalen verblijf plus uit eten. Kind A met partner en kinderen, kind B alleen met kinderen. Partner van A oppert dat de grootouders echt niet iedere keer hoeven te betalen voor al het eten (8 personen dus ca 200 euro per keer), en trekt de rekening naar zich toe. Kind B trekt zich daar niets van aan en betaalt een keer de koffie en frisdrank, en een ijsje.
Is kind B gierig?
En of kind B gierig is? Nou, als deze ook een keer drankjes of ijsjes betaalt niet dus. Daarnaast is daar geen partner van, dus vul ik zelf even in dat dat een een-oudergezin is. Kan me voorstellen dat deze dan net wat meer op de uitgaven moet letten!

woensdag 2 mei 2018 om 18:35
.MinkeDeWit schreef: ↑02-05-2018 13:34Een gierige actie? Grootouders nemen jaarlijks de kinderen + gezin mee voor een weekend weg en betalen verblijf plus uit eten. Kind A met partner en kinderen, kind B alleen met kinderen. Partner van A oppert dat de grootouders echt niet iedere keer hoeven te betalen voor al het eten (8 personen dus ca 200 euro per keer), en trekt de rekening naar zich toe. Kind B trekt zich daar niets van aan en betaalt een keer de koffie en frisdrank, en een ijsje.
Is kind B gierig?
Nee hoor. Dat partner van kind A iets aanbiedt is eigen keuze, dat betekent niet dat kind B dat moet evenaren. Het is een uitje, geen wedstrijd.

woensdag 2 mei 2018 om 19:17
Bedankt voor de reacties. Ik ben zelf B en voel me op zo’n moment voor het blok gezet, hoewel dat waarschijnlijk niet de bedoeling is van mijn zwager. Ongemerkt geef je toch een boel geld uit tijdens zo’n weekend (boodschapjes voor ontbijt, activiteit voor de kinderen, rolstoelhuur), en ik ben niet arm maar merk dat wel de rest van de maand.

woensdag 2 mei 2018 om 20:20
Wij laten mijn schoonmoeder altijd boodschappen doen. Ze scharrelt het hele jaar aanbiedingen bij elkaar en zorgt voor alles. We verdelen deze kosten na het weekend met zijn allen. Het kost dan niet eens zoveel.....MinkeDeWit schreef: ↑02-05-2018 19:17Bedankt voor de reacties. Ik ben zelf B en voel me op zo’n moment voor het blok gezet, hoewel dat waarschijnlijk niet de bedoeling is van mijn zwager. Ongemerkt geef je toch een boel geld uit tijdens zo’n weekend (boodschapjes voor ontbijt, activiteit voor de kinderen, rolstoelhuur), en ik ben niet arm maar merk dat wel de rest van de maand.

woensdag 2 mei 2018 om 20:23
Wij nemen ook spullen mee hoor. Iedereen zijn eigen drankje, chips, broodbeleg, etc. Maar je haalt toch broodjes voor het ontbijt, komt ineens een taartje tegen of lekkere koekjes etc. Ik heb wel eens geopperd om erwtensoep mee te nemen, of lasagne te maken, maar mijn ouders vinden dat we niet hoeven te koken.Damselindistress schreef: ↑02-05-2018 20:20Wij laten mijn schoonmoeder altijd boodschappen doen. Ze scharrelt het hele jaar aanbiedingen bij elkaar en zorgt voor alles. We verdelen deze kosten na het weekend met zijn allen. Het kost dan niet eens zoveel.....

woensdag 2 mei 2018 om 20:58
Inderdaad: geniet er van en laat ze. Wij hebben mijn grootouders ook regelmatig aangeboden mee te betalen, maar dat willen ze niet, want ze vinden het gezellig om te doen en eten er geen boterham minder om. Dus we laten het nu
. En bij mijn ouders gaat dat hetzelfde, broer en ik gaan nog mee op weekendjes (met aanhang en kleinkinderen ondertussen), maar betalen voor het een of ander is absoluut geen verplichting, want mijn ouders willen niet dat we (ooit) kiezen om niet mee te gaan omdat het financieel niet kan.