Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel X

13-08-2019 16:45 3017 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige 9 delen waren een groot succes. In deel 10 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
In this mad house we must all survive
lise1985 schreef:
21-01-2020 09:19
Ben je nu blij? Ik ben ook chronisch ziek, ik heb een zware lichamelijke beperking maar ik ben volledig goedgekeurd. Zo makkelijk word je niet meer afgekeurd tegenwoordig, weet ik uit ervaring. Ik ben het met VGM eens.

Of ik nu blij ben?!! Waar slaat deze reactie nou op?!

Ik reageerde omdat er heel stellig werd beweerd dat je niet zomaar wordt afgekeurd. Nou zal dat per arts wel verschillen, maar ik ken toch echt een aantal personen die afgekeurd zijn terwijl ze niets mankeren, dat geeft aan dat het i.i.g. mogelijk is, en ik gaf een voorbeeld van een vrouw die afgekeurd is terwijl ze gezond is, omdat jij chronisch ziek bent met lichamelijke beperking, en goed bent gekeurd is wat ik beweer niet zo?!
Imazigen schreef:
22-01-2020 01:52
Of ik nu blij ben?!! Waar slaat deze reactie nou op?!

Ik reageerde omdat er heel stellig werd beweerd dat je niet zomaar wordt afgekeurd. Nou zal dat per arts wel verschillen, maar ik ken toch echt een aantal personen die afgekeurd zijn terwijl ze niets mankeren, dat geeft aan dat het i.i.g. mogelijk is, en ik gaf een voorbeeld van een vrouw die afgekeurd is terwijl ze gezond is, omdat jij chronisch ziek bent met lichamelijke beperking, en goed bent gekeurd is wat ik beweer niet zo?!
Mensen die echt wat mankeren hebben veel moeite om afgekeurd te worden en vaak worden ze dat dan nog maar voor weinig procenten. En jij kent nog wel meerdere personen die afgekeurd zijn. Volledig afgekeurd anders moet je alsnog aan het werk.
Eh, apart.
RainyDays schreef:
22-01-2020 01:18
Dat wordt inderdaad niet verteld, dat die coupons geld kosten.
Ik keek vroeger wel eens naar het programma 'extreme cheapskates'. Dat was pas erg :hihi: Mensen die dingen eindeloos hergebruiken of eten uit afvalbakken halen terwijl dat niet nodig is. Zelfs een keer gezien dat ze op zoek gingen naar roadkill zodat ze daar weer dingen van konden maken. Of mensen die hun meubels in plastic verpakten om slijtage tegen te gaan. Het meest verbazingwekkende vond ik altijd nog het gebrek aan gêne bij deze mensen. Ze schotelen bijvoorbeeld zonder problemen echt karige dingen aan visite voor. Te gênant voor woorden, maar wel fascinerend om te zien.
Oh jaaaaa en een vrouw die het water waar ze haar pasta in gekookt had dan tien keer hergebruikte of zo om mee te koken en dan stond daar zo’n pannetje vies water op het fornuis.....
En alleen doortrekken bij de grote boodschap en dat doortrekken deed ze dan door “oud” water te verzamelen in een emmer waarmee ze dan de wc doorspoelde geloof ik.

Stond daar van alles en nog wat te stinken in dat huis o_o
Ik wilde eigenlijk er niet meer op in gaan, omdat het totáál offtopic is.
Maar goed, ik heb inderdaad helaas ervaring met arbeidsongeschikt zijn (ik haat het woord afgekeurd). Ik heb namelijk een IVA (google maar even). Ik kan niet en nooit meer werken en de kans dat ik hiermee niet oud word zit er ook dik in.
En dat was niet eventjes aan de arts van uwv mededelen, maar bewijzen. zwart op wit. Niet een blaadje, maar een flink dossier. Je ziet niets bij mij aan de buitenkant, dus wellicht denkt de kennis van een kennis daar de neef van ook dat ze 'iemand kennen' die niets mankeert en toch niet werkt. Ik zou dolgraag ruilen met iemand die kerngezond is en gewoon kan werken, het is niet dat ik thuis vakantie zit te houden :-)
En verder laat ik het er bij.

Mijn oma bewaarde altijd haar theezakjes na gebruik om ze her te gebruiken. (en ja ook voor de visite) Toen vond ik dat maar raar, maar nu snap ik het wel. Zij heeft de oorlog meegemaakt. Alles werd bewaard en hergebruikt. Al het kadopapier werd ook keurig opgevouwen en herbruikt.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Frikandelspeciaal schreef:
21-01-2020 14:26
Wij hebben een gierig stel in onze nabijheid.

Op verjaardagen bij hen is het aanbod eten en drinken schaars. Meer dan een paar goedkope chips van de Lidl (niks mis mee overigens) en wat fris van dezelfde super en wat flesjes bier voor de mannen (1 krat op 20 mannen) is er nooit. Sterke drank wordt er niet geschonken; als je dat wil drinken moet je het zelf meenemen. Geen geldkwestie, gewoon gierigheid.

Afijn, dan een verjaardag bij ons. We zorgen voor voldoende eten en drinken, (sterke) drank is er ook. Mensen komen voor jou, doen moeite voor een kado, dan vinden wij dat je voor je gasten moet zorgen. Maar goed, dan komt de bewuste meneer en die laat zich dus compleet vollopen bij ons met zijn favoriete sterke drank. Schenkt ongeveer 3/4 drank en lengt de rest aan met cola. Slaat ze als een malle achterover en gaat aardig beschonken de deur uit.
Nu zal het mij werkelijk een worst wezen wat iemand drinkt bij ons thuis. Hou dat ook niet in de gaten, maar toen ik dit van een andere aanwezige hoorde gingen me de nekharen wel rechtovereind staan.

Prima dat je besluit om bij jou thuis geen sterke drank te schenken, maar heb dan ook het fatsoen om het bij een ander ook bij een biertje te houden, of in elk geval normale hoeveelheden in je glas te doen. Mijn man of ikzelf hebben het die avond zelf helaas niet zien gebeuren, anders hadden we er ws wel wat van gezegd. Nu achteraf vraag ik me af of we nog een opmerking kunnen maken, want eerlijk gezged zit het me niet lekker.

Ik word een beetje gaar van dit soort: Kijk ons het nou eens goed doen gedoe
Over de voedselbank. Ik heb daar een tijdje als vrijwilliger gewerkt. Ik moet zeggen dat ik sinds die periode heel anders over de voedselbank denk.

Natuurlijk zitten er mensen bij die het echt nodig hebben, en ik heb een keer meegemaakt dat een vrouw helemaal door het dolle was dat ze een pot mayonaise ontving, want dat had ze al zo lang niet meer gehad.

Maar het grotendeel, parkeert hun grote auto voor de deur. Komt binnen met bluetooth oordopjes in, druk bellend en dan een pakket ophalen. Ik zag mensen die als ze hun pakket kregen, serieus zeiden, oh ik lus geen bruin brood, heb je voor mij witte bolletjes? Ik heb een keer gehad dat er asperges in het pakket zaten.

Meerdere die dat zakje asperges eruit viste en gewoon zo op de toonbank kwakte van, dat mot ik niet.

Ik ben ermee gestopt.
Frikandelspeciaal schreef:
21-01-2020 19:30
Het gaat mij er echt niet om of er 1 of 3 flessen op gaan. Als het een leuk feest is, maakt t me geen hol uit. Waar het mij om gaat is dat het bij hem zelf nooit wat mag kosten (verjaardagen niet, maar als je op visite bent ook niet), maar dat je bij een ander wel zuipt alsof je leven ervan afhangt, omdat het hem zelf dan niets kost.
Dat kan hij omdat jij het aanbied.
pearle schreef:
22-01-2020 09:03
Echt ja. "Kijk ons het eens genereus zijn", maar dan wel achterblijven met een kutgevoel omdat je gast te veel van je dure drank heeft gepakt. Misschien ben je dan toch niet zó genereus.
pearle schreef:
22-01-2020 09:03
Ja, en als je het dan per se beter wil doen dan een ander op een verjaardag dan moet je ook niet mopperen als mensen het er lekker van nemen. Dat die man een hele fles opdrinkt is misschien wel wat aso, maar dat zij op hun verjaardag alleen een kratje bier en een flesje fris kopen staat er verder los van, vind ik. Je kan niet veel meer in huis halen om te laten hoe gastvrij je bent en dan verwachten dat de mensen die niet zo gastvrij zijn daar geen gebruik van maken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
22-01-2020 09:50
Ja, en als je het dan per se beter wil doen dan een ander op een verjaardag dan moet je ook niet mopperen als mensen het er lekker van nemen. Dat die man een hele fles opdrinkt is misschien wel wat aso, maar dat zij op hun verjaardag alleen een kratje bier en een flesje fris kopen staat er verder los van, vind ik. Je kan niet veel meer in huis halen om te laten hoe gastvrij je bent en dan verwachten dat de mensen die niet zo gastvrij zijn daar geen gebruik van maken.
Eens. En dan ook jezelf nog afvragen of je er achteraf een opmerking over kan maken. Wat moet je dan zeggen “Volgende keer krijg je alleen cola en geen sterke drank want bij jullie krijg ik ook alleen goedkope zooi”
Je zou wel op zijn verjaardag een fles van z’n favoriete drank cadeau kunnen doen met de opmerking dat je gezien hebt dat hij dat heel erg lekker vind.
Naatje2000 schreef:
22-01-2020 07:38
Oh jaaaaa en een vrouw die het water waar ze haar pasta in gekookt had dan tien keer hergebruikte of zo om mee te koken en dan stond daar zo’n pannetje vies water op het fornuis.....
En alleen doortrekken bij de grote boodschap en dat doortrekken deed ze dan door “oud” water te verzamelen in een emmer waarmee ze dan de wc doorspoelde geloof ik.

Stond daar van alles en nog wat te stinken in dat huis o_o
Jaaa dat zijn inderdaad ook van die typische voorbeelden :rofl:
Here am I in my little bubble
Naomir schreef:
22-01-2020 09:10
Over de voedselbank. Ik heb daar een tijdje als vrijwilliger gewerkt. Ik moet zeggen dat ik sinds die periode heel anders over de voedselbank denk.

Natuurlijk zitten er mensen bij die het echt nodig hebben, en ik heb een keer meegemaakt dat een vrouw helemaal door het dolle was dat ze een pot mayonaise ontving, want dat had ze al zo lang niet meer gehad.

Maar het grotendeel, parkeert hun grote auto voor de deur. Komt binnen met bluetooth oordopjes in, druk bellend en dan een pakket ophalen. Ik zag mensen die als ze hun pakket kregen, serieus zeiden, oh ik lus geen bruin brood, heb je voor mij witte bolletjes? Ik heb een keer gehad dat er asperges in het pakket zaten.

Meerdere die dat zakje asperges eruit viste en gewoon zo op de toonbank kwakte van, dat mot ik niet.

Ik ben ermee gestopt.
Ik werk soms met mensen die zich zo raar opstellen. Ik weet dat het komt door hun onzekerheid, altijd maar overal dank je wel alsjeblieft voor moeten zeggen en merken dat mensen op ze neer kijken (of denken dat het zo is). Dat speelt bij sommige mensen die bij de voedselbank lopen ook een rol. Dat is geen excuus, maar wel een verklaring.
Wat eten we vanavond?
Ik vind het toch beter dat ze de asperges terug geven zodat een ander er nog wat aan heeft dan dat ze net doen alsof ze dankbaar zijn en het thuis in de kliko pleuren.
kennelijk moet je, als je moeilijk rond komt, alles eten wat iemand je aanbiedt. Ook als je het niet lust, want anders ben je ondankbaar.

Wat ik ook een toppunt van gierigheid vind, is mensen die jatten bij een kringloopwinkel. Of is dat niet gierig, maar vinden die mensen dat spannend?
VGM1980 schreef:
22-01-2020 11:01
kennelijk moet je, als je moeilijk rond komt, alles eten wat iemand je aanbiedt. Ook als je het niet lust, want anders ben je ondankbaar.

Wat ik ook een toppunt van gierigheid vind, is mensen die jatten bij een kringloopwinkel. Of is dat niet gierig, maar vinden die mensen dat spannend?
Waarom is dat anders dan jatten bij een andere winkel? Jatten vind ik niet gierig, wel stom en asociaal.
VGM1980 schreef:
22-01-2020 11:01

Vond ik ook nogal opvallend. Prima toch dat ze iets wat ze niet lusten aan andere voedselbankklanten geven?
minnimouse schreef:
22-01-2020 11:05
Waarom is dat anders dan jatten bij een andere winkel? Jatten vind ik niet gierig, wel stom en asociaal.

Ik denk de prijs? Het kost al heel weinig bij de Kringloop, als je zelfs dat al niet wil betalen...

Jatten is inderdaad asociaal. In elke winkel.
strings-attached schreef:
22-01-2020 02:22
Mensen die echt wat mankeren hebben veel moeite om afgekeurd te worden en vaak worden ze dat dan nog maar voor weinig procenten. En jij kent nog wel meerdere personen die afgekeurd zijn. Volledig afgekeurd anders moet je alsnog aan het werk.
Eh, apart.
Er zijn vele artsen op dit forum, die zelf kunnen vaststellen of iemand is afgekeurd.
En ik ken ook mensen die de meest prachtige verhalen hebben over helemaal niets mankeren en toch een uitkering krijgen. Die hebben naar eigen zeggen de meest bloeiende klusbedrijven of verdienen anders bakken met geld. Gek genoeg hebben ze hun dure spullen soms wel en soms niet en kunnen ze nooit eens een project of tevreden klant tonen.
uiteraard mag stelen nooit. snap alleen niet als iets al zowat gratis is, je het nog steeds nodig vindt om zonder af te rekenen mee te nemen.
Marana schreef:
22-01-2020 11:10
Ik denk de prijs? Het kost al heel weinig bij de Kringloop, als je zelfs dat al niet wil betalen...

Jatten is inderdaad asociaal. In elke winkel.
Tja, dan kun je dus ook de discussie starten of jatten bij de Action minder erg is dan bij de Bijenkorf.
Of het jatten van een gum tegenover het jatten van een dure ketting.
Ik schenk nooit sterke drank op een verjaardag. Ben ik dan gierig?

En ik vind het ook wel logisch dat als je zelf geen geld hebt voor sterke drank, en je krijgt dat op een verjaardag aangeboden, dat je het juist dan wel een keer drinkt.

Ik geniet bij vrienden ook graag van bijzondere whisky's waar ik zelf geen geld voor (over) heb. Als ze het aanbieden, dan. Als je niet wilt dat je sterke drank eraan gaat op een feestje, moet je het uit het assortiment halen. Of extra in huis halen.
VGM1980 schreef:
22-01-2020 08:01
Ik wilde eigenlijk er niet meer op in gaan, omdat het totáál offtopic is.
Maar goed, ik heb inderdaad helaas ervaring met arbeidsongeschikt zijn (ik haat het woord afgekeurd). Ik heb namelijk een IVA (google maar even). Ik kan niet en nooit meer werken en de kans dat ik hiermee niet oud word zit er ook dik in.
En dat was niet eventjes aan de arts van uwv mededelen, maar bewijzen. zwart op wit. Niet een blaadje, maar een flink dossier. Je ziet niets bij mij aan de buitenkant, dus wellicht denkt de kennis van een kennis daar de neef van ook dat ze 'iemand kennen' die niets mankeert en toch niet werkt. Ik zou dolgraag ruilen met iemand die kerngezond is en gewoon kan werken, het is niet dat ik thuis vakantie zit te houden :-)

Ok jij bent dus arbeidsongeschikt (waarom moet ik op IVA googlen?). Ik ben ook afgekeurd of arbeidsongeschikt zoals jij het noemt. Ik heb een WAO uitkering en ook een invaliden parkeervergunning. Heb ze beiden zonder veel moeite gekregen, dat ligt waarschijnlijk aan de ziekte die ik heb, ze namen mij direct serieus, ik weet dat dit niet altijd zo gaat.

Bij jou ging het dus minder gemakkelijk. Ik weet dat ze niet zomaar (meer) iemand afkeuren, dat ze dat goed onderzoeken. Ik weet niet waarom je dan schrijft dat je ook graag zou willen werken/ wel zou willen ruilen met een gezond iemand.., is dat om je verhaal kracht bij te zetten? Jij en ik zijn beiden ziek en hebben hierdoor beiden een uitkering. Maar als ik zeg dat ik een paar mensen ken die afgekeurd zijn, terwijl ze niets mankeren, dan kan dat niet?! Want die keuring die is (altijd en alleen maar) zo streng, dat gezonde mensen niet (meer afgekeurd kunnen worden?!) Nogmaals ik ken een paar mensen die geen zin hebben om te werken. 1 van hen zegt dat ze niet kan lopen, voortdurend pijn heeft. Ze zit in een rolstoel, maar.... ze is zeer actief, ze danst, sport, werkt zwart, echt een bezig bijtje. Stuurt mij regelmatig foto's van haar activiteiten, dat ze aan het dansen is enz., dat steekt soms wel omdat ze meer energie heeft dan ik en zij zo zielig wordt gevonden omdat ze in die rolstoel zit, ze zal dit niet eens begrijpen. Het is gewoon fraude. En dat kan. Je kan dus wel afgekeurd worden, als je maar overtuigend genoeg bent. Ander verhaal. De broer van een vriendin van mij. Zij beklaagd zich regelmatig bij mij over hem. Zegt dat hij zo slim is en talent heeft, maar hij wil niet werken. Is een jonge man, ook afgekeurd.
MarvelousMrsMaisel schreef:
22-01-2020 11:26

En ik vind het ook wel logisch dat als je zelf geen geld hebt voor sterke drank, en je krijgt dat op een verjaardag aangeboden, dat je het juist dan wel een keer drinkt.

Als kinderen dat doen zou ik het snappen. Bij volwassenen hoop ik op iets normaler gedrag.
Ik zou mijn wenkbrauwen ook wel optrekken als een bijzonder skeer iemand bij mij wel alles wat los en vastzit opvreet en zuipt.

Een keer drinken is wat anders als driekwart van een fles sterke drank ook. Lijkt meer comazuipen.
Imazigen schreef:
22-01-2020 11:44
Ok jij bent dus arbeidsongeschikt.......enz enz

Of je opent hier een topic over. Het gaat nu wel héél erg offtopic.
MarvelousMrsMaisel schreef:
22-01-2020 11:26
Ik schenk nooit sterke drank op een verjaardag. Ben ik dan gierig?

Ik geniet bij vrienden ook graag van bijzondere whisky's waar ik zelf geen geld voor (over) heb. Als ze het aanbieden, dan. Als je niet wilt dat je sterke drank eraan gaat op een feestje, moet je het uit het assortiment halen. Of extra in huis halen.
Ik schenk ook geen sterke drank op verjaardagen hoor. ik heb het gewoon echt niet in huis. We drinken zelf niet. Ik heb genoeg wijn/bier/fris/hapjes en overig voedsel, maar ik heb er nooit aan gedacht om sterke drank te kopen op een verjaardag, het is ook nog nooit gevraagd. Bij vrienden en familie wordt het eigenlijk ook niet geschonken. Wellicht zijn het allemaal geen sterke drank drinkers. En wat moet ik dan halen? Rum, whisky, cognac, waar houdt het op? Het bier wat overblijft geven we mee aan mijn vader die wel zijn dagelijkse biertje drinkt. De wijn, overigens van de wijnwinkel want zelf hebben we totaal geen verstand van wat goed en lekker is of niet dus hebben we advies nodig, gaat dan in de kast voor een volgende keer (althans de niet geopende flessen) de rest schenken we leeg in de gootsteen.

Wij zijn niet gierig maar bij ons moeten mensen niet zomaar onverwachts op visite komen. Op wat fris, thee en koffie heb ik dan dus echt niks in huis. Omdat we het zelf niet gebruiken. Ook geen koekjes of chips dus. Dat haal ik meestal in de weekenden als we een film gaan kijken. Ik kan hooguit iets van ham met een stukje augurk maken of mijn stuk kaas in blokjes snijden met mosterd als iemand onverwacht zou komen. Oh, ik heb nog een chocoladeletter liggen. ;-).
Als mensen wel aangekondigd komen gaan ze dan weer wel tonnetje rond naar huis.
anoniem_387659 wijzigde dit bericht op 22-01-2020 12:12
4.73% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven