Geld & Recht alle pijlers

GKB en geld lenen

04-02-2011 16:03 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een hele korte vraag:

Als je in een schuldhulpverleningstraject zit bij de GKB, hoe reageren zij er dan op als je geld gaat lenen om hen in 1 x het totale bedrag over te kunnen maken, zodat jij van je schulden af bent en van het traject bij hen? Is dit mogelijk?
@ spectral:

Ik ga het overleggen met mijn partner, dat dit ook niet echt zo'n verstandig idee is, en dan maar eens kijken of ik misschien een keer aan moet schuiven bij een gesprek met zijn begeleider van de eerste organisatie. (dus niet direct met het GKB)
quote:Anniekje schreef op 04 februari 2011 @ 17:03:

GKB is alleen te bereiken voor klanten tussen 09:00uur en 12:00uur, dus ik heb even een mailtje gedaan!

Hoezo? Nieuwschierig? :P ;)

wat overigens niet erg is hoorNee, maar ik dacht ik spoor je even aan. Want volgens mij krijg je hier in het topic niet een eenduidig antwoord, omdat het ook afhankelijk is van je situatie.
quote:Anniekje schreef op 04 februari 2011 @ 16:42:

@ spiegeltjeaandewand:

Heeft het zin om dit bij deze topic te vermelden?Als ik lees wat jouw vriend allemaal heeft uitgespookt, klinkt hij niet bepaald als een sympathiek en betrouwbaar persoon. En jij gaat nu even zijn problemen, die door hem zelf zijn veroorzaakt en dus niet door omstandigheden, voor hem oplossen? Hoezo: oogkleppen......
@tegucigalpa:

Dank je! Wat mij uit het topic duidelijk wordt, is dat het niet zo'n heel goed plan is, omdat er hoge rentes zijn en de situatie bij het GKB "beter" is. Het laatste trek ik in twijfel, maar zoals ik al eerder aangaf, ik ga het bespreken en dan kijken we wel verder wat we doen!

@lolapop:

Ik los zijn problemen niet op, ik zoek informatie voor hem!
Dus jouw vriend heeft er "GEEN spijt van" dat hij ooit met justitie in aanraking is geweest.....want hij heeft toen "genoten van die periode in zijn leven...? Nou ben ik de weg kwijt hoor.......Noem man en paard en leg nou gewoon uit wat er aan de hand is.
Laat brandnetels staan; juist op brandnetels leggen vlinders hun eitjes.
quote:Anniekje schreef op 04 februari 2011 @ 17:08:

@lolapaloeze:

Ik vind het een beetje kwetsend dat je zegt dat ik raar doe! Mijn vriend weet heel goed hoe deze schulden zijn ontstaan, hij heeft daar GEEN spijt van, omdat hij ondanks zijn situatie nu, in die periode wel genoten heeft van zijn leven. Het enige waar hij nu spijt van heeft, is dat wij nu (nog) niet aan een toekomst kunnen bouwen en hij geeft zichzelf daar de schuld van!

Je doet toch ook raar? Je hebt onrealistische plannen om schulden af te betalen die je vriend gemaakt heeft waar hij nog niet eens spijt van heeft. Wat mij meteen al aan het twijfelen maakt dat hij niet net zo goed weer schulden zal maken. En dan verwijt je de hulpverlening die hij krijgt loze beloftes te maken, terwijl hij zelf verantwoordelijk is voor deze situatie en niets doet om hieruit te komen. Daarvoor stuurt hij jou op pad. En jij laat je nog sturen ook.

Dat vind ik raar, ja.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
En die loze beloftes van instanties hebben waarschijnlijk helemaal níets te maken met de houding/ beloftes/afspraken die jouw vriend maakt? Dat ligt enkel en alleen aan die instellingen?
Waarom belt jouw vriend overigens niet zélf met het GKB om deze mogelijkheid te bespreken?
Nou dat scheelt, dat hij heeft geen spijt van dat hij schulden heeft, alleen van de gevolgen ervan.

Mijn ervaring met mensen met schulden is dat ze nog wel eens niet helemaal eerlijk zijn over hun eigen aandeel in de situatie, de hoeveelheid en hoogte van de schulden, etc. Ik zou dus niet alleen af gaan op de verhalen van je vriend maar ook die van derden meenemen in je oordeel. En zeker op geen enkele manier medeverantwoordelijk worden voor de situatie en de schulden.

Zo lang jij de kastanjes voor hem uit het vuur haalt, leert hij niet hoe hij zijn eigen boontjes moet doppen en zal zijn verantwoording dus ook niet nemen.

Sterkte gewenst en bovenal veel wijsheid.
Met justitie in aanraking zijn geweest en in de schulden belanden zijn in deze situatie 2 totaal verschillende dingen. Ik heb niet gezegd dat hij er geen spijt van heeft met justitie in aanraking te zijn geweest!

Hij heeft geen spijt van de manier waarop hij geleefd heeft, maar hij weet wel dat dit niet nog een keer te doen is! En de reden dat ik deze topic heb geopend, is omdat mijn vriend niet in staat is dit soort informatie te vergaren. Ik heb niet gezegd dat hij er niets aan doet om uit deze situatie te komen, hij is voor zichzelf en voor onze toekomst in dit traject terecht gekomen. En ja, ik verwijt de hulpverlening inderdaad een aantal steken die zij hebben laten vallen...!
Waarom is je vriend niet in staat om dit soort informatie te vergaren?
@Erwt, nou.........simpel, omdat er altijd nog vrouwen zijn die op foute mannen die alles recht kunnen praten vallen. En dan ook nog bereid zijn in een soort van reddingsactie zo'n man te helpen. Om uiteindelijk teleurgesteld en gekwetst achter te blijven met de gebakken peren als hij naar zijn volgende liefje gaat........Hoe naief kun je zijn. Lees alsjeblieft alle goed bedoelde adviezen hier voordat je zelf in de schulden komt te zitten.
@ Erwt:

Ik zal niet zeggen dat het alleen aan de instanties ligt, maar daar ligt wel het grootste gedeelte, hoe onwerkelijk dat voor sommigen ook kan klinken!

Even een voorbeeld: jij tekent een contract waarin beloftes worden gedaan, jij voldoet aan de voorwaarden, maar krijgt naar 1,5 jaar te horen dat een aantal beloftes door een misverstand niet tot stand kunnen komen... Klinkt frustrerend toch?
Omdat mijn vriend niet met de computer over weg kan, dyslexie heeft en moeite heeft veel informatie in 1 x te verwerken...

@sweetfirefly:

Ik kom hierdoor niet zelf in de problemen, omdat mijn vriend dat niet toelaat. En ik denk dat iedereen een eigen definitie heeft van een foute man! Hoe en waarom ik kies voor deze man heeft niets te maken met mijn vraag in deze topic! (ben ik van mening)
quote:Anniekje schreef op 04 februari 2011 @ 17:20:

@ Erwt:

Ik zal niet zeggen dat het alleen aan de instanties ligt, maar daar ligt wel het grootste gedeelte, hoe onwerkelijk dat voor sommigen ook kan klinken!

Even een voorbeeld: jij tekent een contract waarin beloftes worden gedaan, jij voldoet aan de voorwaarden, maar krijgt naar 1,5 jaar te horen dat een aantal beloftes door een misverstand niet tot stand kunnen komen... Klinkt frustrerend toch?Wat voor soort beloftes staan er dan in dat contract? Daar ben ik wel benieuwd naar. De mensen die ik tegenkom die in een schuldhulpverleningstraject zitten, hebben helaas grotendeels een ietwat vertekend beeld van hun eigen aandeel in situaties en stellen weinig realistische eisen aan instellingen die er zijn om ze te helpen....
TO: je ZIT allang in de problemen. Wordt nu niet defensief omdat wij niet met je meehuilen, maar je ogen proberen te openen. Je hebt al een aantal topics geopend waarin je relatie wordt benoemd. Maar het lijkt alsof je goedbedoelde adviezen zo wegwuift.
Hij zit in een woonbegeleiding. Zijn begeleider vindt het eigenlijk absurt dat hij in dat traject zit, maar om boven op zijn schulden te komen moet hij dit doen. Zijn begeleider vindt hem prima in staat 'op zichzelf te wonen'.

Één van de beloftes die is gedaan is, dat als hij zich aanmeld bij het GKB en zichzelf doelen stelt (Wat hij gedaan heeft) en deze ook behaald (wat hij ook gedaan heeft) hij recht heeft op een 'normale' woning. Helaas zegt de woning stichting: de vrouw die het contract met de woonbegeleidingsinstantie heeft gemaakt en ondertekend, werkt hier niet meer, en aangezien hij een hoge schuld heeft, heeft hij nu dus geen recht op een woning volgens hun. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Dan is er vast wel een organisatie waar je je beklag kunt doen? Ombudsman? Maar voor je dat doet zou ik het verhaal van 2 kanten aanhoren.

Anniekje, ik probeer je geenzins aan te vallen met mijn posts (en dat geldt ongetwijfeld ook voor anderen) maar ik ken meerdere mensen met (grote) schulden en stuk voor stuk proberen ze hun verantwoordelijkheid te ontlopen en af te schuiven en ze hebben een vertekend beeld van hun eigen rechten en plichten.
@sweetfirefly:

ik bedoel het niet defensief en ik wuif de adviezen niet weg, anders start ik niet telkens nieuwe topics. Ik begrijp alleen niet zo de meerwaarde van het ophalen van oude topics bij een onderwerp die daar, naar mijn mening, niet echt mee te maken heeft. Sorry als we hierin van mening verschillen, maar het is best kwetsend om steeds oude topics naar me oren geslingerd te krijgen, terwijl er al behoorlijk wat aan de situaties is veranderd.
@ supercow:

Bedankt voor je bericht. Ik snap dat jij/jullie mij niet willen aanvallen, maar soms voelt het wel zo.

Ik ga met mijn partner in gesprek over deze plannen en dan gaan we van daaruit verder kijken. Ik ben van mening dat hij zijn eigen verantwoordelijkheid zeker neemt, hij doet alles en nog meer om zijn situatie en dus ook onze toekomst te verbeteren, maar het loopt in het traject niet helemaal lekker. zie ook mijn reactie op Erwtje...
quote:Anniekje schreef op 04 februari 2011 @ 17:27:

Hij zit in een woonbegeleiding. Zijn begeleider vindt het eigenlijk absurt dat hij in dat traject zit, maar om boven op zijn schulden te komen moet hij dit doen. Zijn begeleider vindt hem prima in staat 'op zichzelf te wonen'.

Ja hoor, geloof je het zelf? Woonbegeleiding kost geld. Als men van mening is dat je dat niet nodig hebt, ga je er gelijk uit. Of sterker nog, als je een niet al te ernstig geval bent, kom je tegenwoordig al helemaal niet meer in aanmerking voor de AWBZ (waaruit woonbegeleiding wordt betaald).

En dat je vriend niet zonder meer in aanmerking komt voor een woning lijkt me logisch. Of jullie moeten net in dat ene deel van Nederland wonen waar geen woning tekort is.

Hoe lang heb je eigenlijk al verkering met deze jongen?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Anniekje, je verhaal over die woonbegeleiding is écht erg ongeloofwaardig. Om in een begeleide woonvorm te wonen, moet je een indicatie hebben die je recht op deze zorg geeft. Die indicatie krijg je écht niet als je die zorg niet hard nodig hebt, de regels hiervoor zijn in de laatste jaren meer en meer aangescherpt. Woonvoorzieningen kosten een flinke berg geld en als je er niet hoort, word je er uit gezet, zodat een ander (die die zorg nodig heeft) de juiste zorg kan krijgen. Echt. Geloof dat alsjeblieft....
Hij heeft dit traject (uitgezet vanuit het leger des heils) nodig om weer een eigen leven op te bouwen, omdat hij het niet alleen kan. Dit is een project wat een maatschappelijke stichting speciaal heeft opgezet voor jongeren en waarvoor je niet direct een indicatie nodig hebt. Er is hier niet echt een woning tekort.

Ik ben bijna 2 jaar bij deze jongen.
Omdat door ook bij eerdere topics van jou te kijken, het beeld van jou voor mij completer word. Ik merk zelf een patroon in je posts in topics op, wellicht ben ik de enige, misschien echter ook niet.
Het kan heel goed dat hij die indicatie niet zelf heeft hoeven aanvragen, maar het is vrijwel onmogelijk dat hij daar zónder indicatie (en dus zónder noodzaak...) zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven