Geld & Recht alle pijlers

goed inkomen, maar geen spaargeld?

25-01-2011 14:56 278 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dit weekend een beetje geschrokken van een uitspraak van mijn schoonzus. Zij en mijn broer hebben beiden een goed inkomen, maar sparen (bijna) niet. Ja, alleen voor korte termijn dingen zoals een vakantie of een nieuw bed.

Mocht 1 van hen zonder werk komen te zitten ofzo, hebben ze geen enkele buffer om het een tijdje uit te zingen.

Ik vind dat echt ongelooflijk...wij hebben altijd een bepaalde buffer van een aantal maandsalarissen. Willen we dus een nieuw bed, dan gaan we sparen tot we boven die buffer zitten en gaan niet onder ons bufferbedrag komen op de spaarrekening. Voor ons is dat 10.000, maar dat hangt natuurlijk af van je inkomen en je lasten. Ik vind het nogal naief om bijv. een nieuwe keuken te kopen en daarmee je spaarrekening helemaal te plunderen. Je wilt toch altijd een bedrag voor noodgevallen hebben?

Nogmaals, de hoogte vind ik niet zo belangrijk, maar het principe wel. Ik zou nooit alles opmaken aan 'leuke dingen' en niks achter de hand hebben. Hoe hebben jullie dat?
quote:mutsy20 schreef op 25 januari 2011 @ 15:28:

[...]

Levensgroot probleem? dan hadden we 2 maanden de was naar de buren moeten brengen, lekker vakantie op het balkon gevierd, de auto apk hoefden we zoiezo niet direct te betalen (want vriend heeft autobedrijf) en de belasting dienst kan je nog bezwaar tegen indienen waardoor het uitgesteld word.

We wisten dat we binnen 2 maanden weer meer inkomen p.maand zouden hebben dan dat we daarvoor hadden.Dan leg je dus de oplossing voor je probleem bij anderen neer (buren, vrienden, ouders) en daarvoor zou ik me echt de ogen uit mijn hoofd schamen. Als al die andere mensen er niet waren geweest om jouw probleem op te lossen, dan had jij inderdaad een groot probleem gehad.
Ah joh, doe het in een weekendtas en pak de trein naar je ouders!
quote:Janna_ schreef op 25 januari 2011 @ 15:30:

[...]

Ik hoop dat mijn garage daar ook vanuit gaat als er een keer iets met onze auto is Hihi
quote:mutsy20 schreef op 25 januari 2011 @ 15:28:

[...]

Levensgroot probleem? dan hadden we 2 maanden de was naar de buren moeten brengen, lekker vakantie op het balkon gevierd, de auto apk hoefden we zoiezo niet direct te betalen (want vriend heeft autobedrijf) en de belasting dienst kan je nog bezwaar tegen indienen waardoor het uitgesteld word.

We wisten dat we binnen 2 maanden weer meer inkomen p.maand zouden hebben dan dat we daarvoor hadden.Je teert dus op mensen die wel hun financiele buffers hebben. Een buffer heb je doorgaans voor dingen waarvan je niet weet of en wanneer ze gebeuren. Dus je laatste zin snap ik niet zo
quote:Maja82 schreef op 25 januari 2011 @ 15:31:

[...]

Mijn idee

Ja en in geval van uiterste nood wil ik echt wel eens de was van de buren doen.Als hun wasmachine kapot is en binnen een week kopen ze een nieuwe ofzo. Maar als die buren 500 euro lenen om op vakantie te gaan? Dacht het niet. Die 500 euro had je ook aan die wasmachine kunnen uitgeven.

Daarvoor ga ik echt niet 2 maanden de was van de buren doen.
quote:Zanne schreef op 25 januari 2011 @ 15:30:

[...]

Ik denk niet dat veel mensen daar begrip voor zouden hebben, de was van de buren doen als ze zelf 0 euro spaargeld hebben en dus geen geld hebben om een wasmachine te kopen. Ik zou daar nooit aan beginnen. Zorg maar dat je zelf wat spaargeld hebt voor als je wasmachine kapot gaat.

Ik noemde maar wat, mijn ouders, zijn ouders, onze bevriende buren aan de overkant. Elke week een ander ;)

En we hadden/hebben dus ook spaargeld om dat allemaal te kunnen betalen. En tsjah, die vakantie, dat is in goed overleg gegaan, en dat geld was bedoeld om te zorgen dat mocht het duurder uitvallen dan verwacht we een noodpotje hadden om weer naar huis te komen.
quote:plops schreef op 25 januari 2011 @ 15:32:

[...]

Dan leg je dus de oplossing voor je probleem bij anderen neer (buren, vrienden, ouders) en daarvoor zou ik me echt de ogen uit mijn hoofd schamen. Als al die andere mensen er niet waren geweest om jouw probleem op te lossen, dan had jij inderdaad een groot probleem gehad.zooooooooooooooo eens!
Op zaterdag help ik tamme dieren weer het beest in zichzelf te vinden.
quote:Jirpel schreef op 25 januari 2011 @ 15:03:

Toen vriend en ik bij de bank zaten om info voor een hypotheek etc. werd ons geadviseerd om altijd een buffer te hebben van ¤5000,-. Voor het geval de wasmachine er ineens mee ophoudt, de auto zegt ga lekker zelf lopen, etc. Dit proberen wij ook echt te houden. Als we er dus iets onder zitten dan sparen we gelijk weer door totdat we op dat bedrag zitten. En alles wat we extra sparen is mooi meegenomen, maar dat extra spaargeld kan best opgaan aan een vakantie of nieuwe keuken.Ik lees dit zo vaak als het over sparen gaat: "voor als de wasmachine of droger er ineens mee ophoudt". Je hebt tegenwoordig voor nog geen 300,- een wasmachine of droger. Daar heb je toch geen buffer van 5.000,- voor nodig, kan volgens mij met een 2-inkomensgezin toch gewoon van het salaris af ?!
hahahah ik heb dus verteld wat wij hebben gedaan, en ik heb verteld wat we zouden doen als we zero geld hadden.

Dan waren we dus ook niet op vakantie gedaan, maar dan had ik in die vakantie gewoon mn was op het balkon in een emmertje gedaan onder het genot van een blokje kaas uit de aanbieding.
quote:Zanne schreef op 25 januari 2011 @ 15:34:

Daarvoor ga ik echt niet 2 maanden de was van de buren doen.Buiten dat het raar is 2 maanden, kost het je buren dan ook echt nog best wat geld. Geloof dat een was doen aan stroom en water ook iets van ¤1,50 ofzo kost...
quote:plops schreef op 25 januari 2011 @ 15:10:

[...]

Wat doe je dan als in één maand zowel je auto, wasmachine, koelkast en tv de geest geven?

Maar wanneer gebeurt dit nou? Wij hebben meestal een buffer van 5000 euro.

Dan kan je alles vervangen wat kapot gaat in en om je huis.

Natuurlijk kun je je baan verliezen maar dan krijg je WW.

En als je in de WW raakt kun je je uitgaven aanpassen.

Bv niet op vakantie minder of niet gaan winkelen minder uit eten gaan enz enz.

Als je dat allemaal niet meer doet dan kun je best rondkomen.

Voor een tijdje althans.
quote:mutsy20 schreef op 25 januari 2011 @ 15:36:

hahahah ik heb dus verteld wat wij hebben gedaan, en ik heb verteld wat we zouden doen als we zero geld hadden.

Dan waren we dus ook niet op vakantie gedaan, maar dan had ik in die vakantie gewoon mn was op het balkon in een emmertje gedaan onder het genot van een blokje kaas uit de aanbieding.

Jij moet het zelf weten, maar ik snap gewoon écht niet dat je 500 euro leent om op vakantie te gaan terwijl je gewoon helemaal blut bent en je vriend is ook nog eens werkloos. Daar heb ik zo weinig begrip voor. Echt ongelooflijk vind ik dat!

En als er dan wat kapot is naar anderen gaan om de was te doen, de auto goedkoop te laten repareren? Ongelooflijk.
Ik vind dat het jou niets aangaat hoe jouw broer en schoonzus met hun geld omgaan.
quote:gierzwaluw33 schreef op 25 januari 2011 @ 15:37:

[...]

Maar wanneer gebeurt dit nou? Wij hebben meestal een buffer van 5000 euro.

Dan kan je alles vervangen wat kapot gaat in en om je huis.

Natuurlijk kun je je baan verliezen maar dan krijg je WW.

En als je in de WW raakt kun je je uitgaven aanpassen.

Bv niet op vakantie minder of niet gaan winkelen minder uit eten gaan enz enz.

Als je dat allemaal niet meer doet dan kun je best rondkomen.

Voor een tijdje althans.

1. Het zal vast niet vaak gebeuren, maar toch zie ik hier nog best eens een topic langskomen van iemand die klaagt dat alles opeens stuk gaat! Ook niet zo raar trouwens, omdat je meestal alles de eerste keer tegelijk aanschaft en veel dingen ongeveer dezelfde levensduur hebben.

2. We hebben het hier over 0 euro als buffer hebben. Blijkbaar heb jij er een van 5000 euro dus dan is er toch niks aan de hand?
quote:breezerananas schreef op 25 januari 2011 @ 15:35:

[...]

Ik lees dit zo vaak als het over sparen gaat: "voor als de wasmachine of droger er ineens mee ophoudt". Je hebt tegenwoordig voor nog geen 300,- een wasmachine of droger. Daar heb je toch geen buffer van 5.000,- voor nodig, kan volgens mij met een 2-inkomensgezin toch gewoon van het salaris af ?!

Nee maar als er een hagel bui overtrekt waardoor je auto en een paar ramen kapot zijn, wil je het toch wel snel herstellen. En wachten tot een verzekering uitbetaald duurt vaak veel te lang.

Zeker nu ik een eigen woning heb moet ik er niet aan denken om geen fatsoenlijke buffer te hebben. Mijn min is ook 5000 en t liefst t dubbele. Maar dat is ook voor vakantie en voor nog wat bouw-dingen in en om het huis.
Ik heb een flinke buffer. Ben zelfstandig ondernemer en vind dat noodzakelijk. Veel ondernemers denken hier echter anders over. Dat moeten ze zelf weten.

Ik vind het ook onvoorstelbaar dat je als 2 verdiener geen spaargeld hebt, maar dat moeten diegene vooral lekker zelf weten. Wel vraag ik mij stiekum altijd af waar het dan aan uitgegeven wordt.
quote:breezerananas schreef op 25 januari 2011 @ 15:35:

[...]

Ik lees dit zo vaak als het over sparen gaat: "voor als de wasmachine of droger er ineens mee ophoudt". Je hebt tegenwoordig voor nog geen 300,- een wasmachine of droger. Daar heb je toch geen buffer van 5.000,- voor nodig, kan volgens mij met een 2-inkomensgezin toch gewoon van het salaris af ?!

In dat geval heb je dus nooit spaargeld nodig?

En ik heb niet 500 per maand over hoor. Jij misschien wel?
=
Alles komt goed..........
ow en daarbij vind ik het heerlijk om te weten dat ik het heb. en nee k ben geen familie van dagobert d.

Bijna net zo lekker als na een dagje sjoppen met veel te veel tasjes thuiskomen
quote:Zanne schreef op 25 januari 2011 @ 15:39:

[...]

Jij moet het zelf weten, maar ik snap gewoon écht niet dat je 500 euro leent om op vakantie te gaan terwijl je gewoon helemaal blut bent en je vriend is ook nog eens werkloos. Daar heb ik zo weinig begrip voor. Echt ongelooflijk vind ik dat!

En als er dan wat kapot is naar anderen gaan om de was te doen, de auto goedkoop te laten repareren? Ongelooflijk.

Mee eens.

Is het nou echt zo erg om een jaartje niet op vakantie te gaan?
Nog even ter info. Mijn broer heeft in zijn studententijd al eens van mij geleend (is niet zo goed met geld), en zijn vrouw heeft 3 kinderen uit een eerder huwelijk, dus ze hebben best wel een gezin te runnen.

Ik vind het dus niet zo verstandig dat ze zo leven.

En hoe erg is het om eerst even een half jaar/jaar je buffer te bouwen en daarna weer door te leven en uit te geven zoals je gewend bent?
quote:Zanne schreef op 25 januari 2011 @ 15:39:

[...]

En als er dan wat kapot is naar anderen gaan om de was te doen, de auto goedkoop te laten repareren? Ongelooflijk.Nog maals, mijn vriend was op dat moment ontslagen, maar had zijn handtekening onder een contract gezet waar hij binnen een maand aan de slag zou gaan, tevens zou er binnen 2 maanden een bonus op onze rekening staan. De auto en de wasmachine en de belastingdienst hadden we allemaal betaald, toen hadden we nog een x bedrag over om van op vakantie te gaan. Mijn vriend vond dat niet genoeg omdat hij bang was dat als er dan iets hoger uitvalt op vakantie we niet terug zouden komen/pech zouden hebben en bijv. moet overnachten in een hotel en heeft daarom 500 euro geleend, zodat we iniedergeval 'safe' op vakantie waren. Dat was niet mijn voorkeur, want ik red het wel met dat geld. Zijn moeder steekt ook zo in elkaar, die heeft altijd 50 euro cash op zak 'voor als er iets gebeurt' dus die had er alle begrip voor dat haar zoon een bedrag wilde lenen waarvan ze wist dat het binnen een maand weer terug was. Zeker omdat zij dat geld kon missen, en het niet uit het 'reservepotje' van haar kwam.
Maar waarom verdedig ik mezelf? We hebben niemand benadeeld hier mee, of voor het hoofd gestoten.
sparen is natuurlijk belangrijk, het is alleen wel zo dat niet iedereen in de gelegenheid is daartoe.

als je maar het minimum verdiend dan zie ik niet in dat je een buffer can een paar maandsalarissen kan sparen.

TO, je mag je handjes dichtknijpen dat dit voor jou mogelijk is maar er zijn een hele hoop mensen die dit niet kunnen.

het zal dus wel echt per stel/situatie verschillen denk ik
quote:Maja82 schreef op 25 januari 2011 @ 15:40:

[...]

Nee maar als er een hagel bui overtrekt waardoor je auto en een paar ramen kapot zijn, wil je het toch wel snel herstellen. En wachten tot een verzekering uitbetaald duurt vaak veel te lang.

Zeker nu ik een eigen woning heb moet ik er niet aan denken om geen fatsoenlijke buffer te hebben. Mijn min is ook 5000 en t liefst t dubbele. Maar dat is ook voor vakantie en voor nog wat bouw-dingen in en om het huis.

Nee maja, daar had ik het ook niet over. Ik had het juist over het voorbeeld van de wasmachine die vaak genoemd wordt als reden waar je een buffer voor moet hebben, terwijl die dingen geen drol meer kosten tegenwoordig.

Zanne....eh ja, ik heb regelmatig 500,- euro over, die gaat naar de "buffer"rekening. Ik noemde er nog expliciet bij in het geval van 2-inkomensgezinnen, omdat iemand in die situatie het voorbeeld van de wasmachine noemde.

Als je alletwee werkt kun je echt wel een nieuwe wasmachine kopen van het normale salaris, zonder je buffer te hoeven aanspreken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven