Geld & Recht alle pijlers

goed inkomen, maar geen spaargeld?

25-01-2011 14:56 278 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dit weekend een beetje geschrokken van een uitspraak van mijn schoonzus. Zij en mijn broer hebben beiden een goed inkomen, maar sparen (bijna) niet. Ja, alleen voor korte termijn dingen zoals een vakantie of een nieuw bed.

Mocht 1 van hen zonder werk komen te zitten ofzo, hebben ze geen enkele buffer om het een tijdje uit te zingen.

Ik vind dat echt ongelooflijk...wij hebben altijd een bepaalde buffer van een aantal maandsalarissen. Willen we dus een nieuw bed, dan gaan we sparen tot we boven die buffer zitten en gaan niet onder ons bufferbedrag komen op de spaarrekening. Voor ons is dat 10.000, maar dat hangt natuurlijk af van je inkomen en je lasten. Ik vind het nogal naief om bijv. een nieuwe keuken te kopen en daarmee je spaarrekening helemaal te plunderen. Je wilt toch altijd een bedrag voor noodgevallen hebben?

Nogmaals, de hoogte vind ik niet zo belangrijk, maar het principe wel. Ik zou nooit alles opmaken aan 'leuke dingen' en niks achter de hand hebben. Hoe hebben jullie dat?
quote:Jirpel schreef op 25 januari 2011 @ 15:09:

[...]

En dat is de kunst bij het afsluiten van een hypotheek. De hoogte van de lasten......

Dat is ieders eigen verantwoordelijkheid, vind ik.

En je bent daar zelf bij.
je kan over het algemeen toch ook leven op 1 salaris, met z'n 2en
Zelfde als Starshine. Ik wou dat het eens lukte een buffer op te bouwen maar iedere keer komt er wat tussen .
quote:jolief schreef op 25 januari 2011 @ 15:07:

ja dat vindt jij..

Wij hebben ook 2 inkomen, zouden makkelijk kunnen sparen. Maar hebben daar geen behoefte aan. Dus wij vinden niet dat wij te veel geld uitgeven.

wij sparen alleen voor vakanties en grote aankopen.Wat doe je dan als in één maand zowel je auto, wasmachine, koelkast en tv de geest geven?
Ik heb het liefst ook een buffer voor onvoorziene omstandigheden, maar dat is mijn persoonlijke keuze. Ik ken iemand die in het buitenland ziek werd. Zijn verzekering dekte de kosten, maar hij moest dan wel in een ziekenhuiszaaltje liggen tussen de muggen en andere ongemakken. Dankzij zijn buffer kon hij een betere kamer betalen. En zo zijn er heel wat zaken waarbij het handig is om een pot geld achter de hand te hebben.
quote:jolief schreef op 25 januari 2011 @ 15:09:

[...]

oke miscommunicatie
quote:plops schreef op 25 januari 2011 @ 15:10:

[...]

Wat doe je dan als in één maand zowel je auto, wasmachine, koelkast en tv de geest geven?Dat vraag ik me dus ook af...
Omdat de kans niet ondenkbeeldig is dat je onverwacht ontslagen wordt of ziek wordt. Bij wie komen mensen die niets gespaard hebben dan om geld vragen? Juist ja bij hun familie en tsja het is familie dus laat je ze dan niet vallen maar het zou wel fijn zijn als mensen dan zelf gespaard hadden.

Overigens alles wordt steeds duurder en voor sommigen is het al heel moeilijk geworden om gewoon rond te kunnen komen laat staan dat ze ook nog kunnen sparen.

Maar als je tweeverdiener bent met een goed salaris dan is het gewoon verstandig om wel wat als buffer te hebben. Dat je morgen dood kan gaan dat klopt en je kan je geld niet meenemen dat klopt ook maar als je overmorgen nog wel leeft wil je ook graag wat te besteden hebben.
Als je samen bent en geen buffer hebt, kan ik het me nog proberen voor te stellen. Maar geen buffer en kinderen vind ik altijd een tikje dom. Onder andere opleidingen kosten tegenwoordig hartstikke veel geld.
Op zaterdag help ik tamme dieren weer het beest in zichzelf te vinden.

[...]

Wat doe je dan als in één maand zowel je auto, wasmachine, koelkast en tv de geest geven?

auto: ik ken vrienden met een autobedrijf en daar mogen we rustig een maand een auto lenen

wasmachine: toevallig laatst gehad, voor 500 euro een tweedehands wasmachine + droger gekocht

koelkast: voor 300 euro kan ik een nieuw vinden

tv; heb ik niet perse nodig dus die wacht maar even en anders koop ik een tweedehandsje van 30 euro.

Wij hebben dit toevallig laatst gehad.

een belastingdienstje hier, auto apk daar, wasmachine kapot, en we wilden op vakantie gaan. En mn vriend was ontslagen.

Hij is in totaal 2 maanden werkloos geweest, in die tijd nog basisloon doorbetaald gekregen, dus zo'n 500 minder dan normaal en de spaarrekening was rond de 3000 euro.

Uiteindelijk waren we helemaal blut, maar we wilden ook nog op vakantie, voordat mn vriend zich weer in een nieuw baan storrtte. 500 euro geleend van familie, genoeg geld bij de reserveband gestopt om weer terug naar huis te komen en kijken hoelang we het uithielden.

Dit alles hebben we gedaan met in ons achterhoofd dat we binnen 2 maanden de bonus van mijn vriend zn ontslag zouden krijgen en dat hij binnen een maand weer aan het werk was.
Overigens was die 500 euro binnen een maand teruggestort.
Hun leven, hun geld. Moeten ze helemaal zelf weten. Ik moet er zelf niet aan denken om zo te leven, ik zou er niet aan moeten denken om geen gevulde spaarrekening te hebben. Ik wil een flinke buffer achter de hand hebben. Voor van alles en nog wat.
quote:mutsy20 schreef op 25 januari 2011 @ 15:19:

[...]

Wij hebben dit toevallig laatst gehad.

een belastingdienstje hier, auto apk daar, wasmachine kapot, en we wilden op vakantie gaan. En mn vriend was ontslagen.

Hij is in totaal 2 maanden werkloos geweest, in die tijd nog basisloon doorbetaald gekregen, dus zo'n 500 minder dan normaal en de spaarrekening was rond de 3000 euro.

Uiteindelijk waren we helemaal blut, maar we wilden ook nog op vakantie, voordat mn vriend zich weer in een nieuw baan storrtte. 500 euro geleend van familie, genoeg geld bij de reserveband gestopt om weer terug naar huis te komen en kijken hoelang we het uithielden.

Dit alles hebben we gedaan met in ons achterhoofd dat we binnen 2 maanden de bonus van mijn vriend zn ontslag zouden krijgen en dat hij binnen een maand weer aan het werk was.

Dit leeft toch niet lekker?

Althans voor mij niet. Ik zou echt alleen naar mijn ouders gaan voor een lening als ik droog brood at zeker niet voor een vakantie.
Op zaterdag help ik tamme dieren weer het beest in zichzelf te vinden.
quote:mutsy20 schreef op 25 januari 2011 @ 15:19:

[...]

500 euro geleend Ik vind het oerstom maar hun leven hun geld. Maarrrrr Kom niet aan kloppen als je een keer krap zit / blut ben. Zeker niet voor geld voor een vakantie iod.
Maar Mutsy, jij hebt dus wel een buffer (gehad). Als je 0 euro op je spaarrekening had staan, dan had je dus een levensgroot probleem gehad of niet?

Ik zou trouwens nooit geld lenen om op vakantie te gaan, ook al zou ik zeker weten dat ik het over 2 maanden weer terug zou kunnen betalen......

Wat doe je dan als in één maand zowel je auto, wasmachine, koelkast en tv de geest geven?Nou, ik denk dat je 't dan zelfs lastig hebt mét ¤5000,- op je spaarrekening!
quote:MereldeMus schreef op 25 januari 2011 @ 15:22:

[...]

Dit leeft toch niet lekker?

Althans voor mij niet. Ik zou echt alleen naar mijn ouders gaan voor een lening als ik droog brood at zeker niet voor een vakantie.

Nee, ik wilde eerst ook niet dat geld lenen, maar uiteindelijk heeft mn vriend overlegt met zijn moeder, en zij vond het geen probleem, ze hadden toch genoeg.

Ik word ook wat zenuwachtig als we nu minder dan 2000 euro op onze spaarrekening hebben staan, maar dat was een tijdelijke situatie, waarvan we wisten dat het binnen 2 maanden opgelost zou zijn, en nog sterker, dat er dan meer zou binnen komen. En eigenlijk vond ik het ook best kneuterig om te kijken hoelang we het zouden redden op vakantie ;)
quote:sugarmiss schreef op 25 januari 2011 @ 15:12:

Omdat de kans niet ondenkbeeldig is dat je onverwacht ontslagen wordt of ziek wordt. Bij wie komen mensen die niets gespaard hebben dan om geld vragen? Juist ja bij hun familie en tsja het is familie dus laat je ze dan niet vallen maar het zou wel fijn zijn als mensen dan zelf gespaard hadden.Als je ontslagen wordt krijg je over het algemeen toch een uitkering?
quote:Janna_ schreef op 25 januari 2011 @ 15:25:

[...]

Nou, ik denk dat je 't dan zelfs lastig hebt mét ¤5000,- op je spaarrekening!

Wat betreft de auto ging ik even uit van iets wat wel gerepareerd kan worden, maar je een aardige klauw geld (500-1000 euro) kost
quote:plops schreef op 25 januari 2011 @ 15:25:

Maar Mutsy, jij hebt dus wel een buffer (gehad). Als je 0 euro op je spaarrekening had staan, dan had je dus een levensgroot probleem gehad of niet?

Ik zou trouwens nooit geld lenen om op vakantie te gaan, ook al zou ik zeker weten dat ik het over 2 maanden weer terug zou kunnen betalen......

Levensgroot probleem? dan hadden we 2 maanden de was naar de buren moeten brengen, lekker vakantie op het balkon gevierd, de auto apk hoefden we zoiezo niet direct te betalen (want vriend heeft autobedrijf) en de belasting dienst kan je nog bezwaar tegen indienen waardoor het uitgesteld word.

We wisten dat we binnen 2 maanden weer meer inkomen p.maand zouden hebben dan dat we daarvoor hadden.
quote:Maja82 schreef op 25 januari 2011 @ 15:25:

[...]

Ik vind het oerstom maar hun leven hun geld. Maarrrrr Kom niet aan kloppen als je een keer krap zit / blut ben. Zeker niet voor geld voor een vakantie iod.

Dat geld stond binnen een maand op de rekening. We wisten dat we een bonus a 6000 euro binnen 2 maanden zouden krijgen.

En dat wist zijn moeder ook.
quote:Janna_ schreef op 25 januari 2011 @ 15:26:

[...]

Als je ontslagen wordt krijg je over het algemeen toch een uitkering?Als het goed is. Maar wie zegt dat die netjes optijd gestort wordt de 1e (en 2e) maand en dat is ook niet 100% van wat je er voor verdiende en dat wordt na een tijdje ook minder.
quote:plops schreef op 25 januari 2011 @ 15:28:

Wat betreft de auto ging ik even uit van iets wat wel gerepareerd kan worden.... Ik hoop dat mijn garage daar ook vanuit gaat als er een keer iets met onze auto is
quote:mutsy20 schreef op 25 januari 2011 @ 15:28:

[...]

Levensgroot probleem? dan hadden we 2 maanden de was naar de buren moeten brengen, lekker vakantie op het balkon gevierd, de auto apk hoefden we zoiezo niet direct te betalen (want vriend heeft autobedrijf) en de belasting dienst kan je nog bezwaar tegen indienen waardoor het uitgesteld word.

We wisten dat we binnen 2 maanden weer meer inkomen p.maand zouden hebben dan dat we daarvoor hadden.Ik denk niet dat veel mensen daar begrip voor zouden hebben, de was van de buren doen als die buren 0 euro spaargeld hebben en dus geen geld hebben om een wasmachine te kopen. Ik zou daar nooit aan beginnen. Zorg maar dat je zelf wat spaargeld hebt voor als je wasmachine kapot gaat.
quote:Zanne schreef op 25 januari 2011 @ 15:30:

[...]

Ik denk niet dat veel mensen daar begrip voor zouden hebben, de was van de buren doen als ze zelf 0 euro spaargeld hebben en dus geen geld hebben om een wasmachine te kopen. Ik zou daar nooit aan beginnen. Zorg maar dat je zelf wat spaargeld hebt voor als je wasmachine kapot gaat.Mijn idee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven