Geld & Recht alle pijlers

Goedkoper boodschappen doen - hoe?

01-05-2012 14:20 269 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kom steeds vaker personen tegen (vrienden, hier op het forum) die voor weinig geld per maand boodschappen doen. Ik vraag me elke keer af hoe zij dat doen, want ons lukt het niet!

Mijn man en ik wonen met 2 katten en geven per maand ca. ¤ 300,- uit aan boodschappen.

Vrienden van ons met een kindje van 7 maanden geven maar ¤ 150,- per maand uit. Ik heb hen nog niet (durven) gevraagd hoe zij dit doen....

Wij doen vaak boodschappen bij de AH, maar kopen vaak het AH of Euro merk. Daarnaast gaan we naar de Hoogvliet. Af en toe ook de Digros.

Wat geven jullie per maand uit met 2 personen (en huisdieren) en hoe kunnen wij de lasten verminderen?
Klopt inderdaad Nerdopviva . Diepvries fruit is ook prima voor in smoothie. Maar ik eet ook zo graag verse frambozen en bessen enzo. Maar ja, keuzes maken maar! !
Ik ben alleenstaande moeder met 3 kinderen.. Ik heb120 euro per week te besteden. Hiervan gaat 60 euro in de tank van de auto omdat ik daarmee naar mijn werk moet.

De overige 60 euro is voor boodschappen. Hier moet dus alles van betaald worden, food, non-food, verjaardagskadootjes, enz.

Boodschappen haal ik allemaal bij de Aldi mbv een boodschappenlijstje dat ik vantevoren maak. Intussen tel ik het de bedragen op van alles wat ik in de kar gooi, zodat ik niet voor verrassingen kom te staan bij de kassa.

Er zijn mensen die het met minder moeten doen, maar ik vind het verdomd moeilijk. Er is totaal geen ruimte om iets te sparen en eens iets leuks met de kinderen te doen.
@lostagain Jeetje dat is een flinke uitdaging inderdaad. Complimenten voor hoe je het doet hoor, hartstikke goed.

Meer bespaartips voor je zou ik echt niet weten, sorry :(.
quote:lostagain schreef op 15 mei 2014 @ 21:43:

Ik ben alleenstaande moeder met 3 kinderen.. Ik heb120 euro per week te besteden. Hiervan gaat 60 euro in de tank van de auto omdat ik daarmee naar mijn werk moet.

De overige 60 euro is voor boodschappen. Hier moet dus alles van betaald worden, food, non-food, verjaardagskadootjes, enz.

Boodschappen haal ik allemaal bij de Aldi mbv een boodschappenlijstje dat ik vantevoren maak. Intussen tel ik het de bedragen op van alles wat ik in de kar gooi, zodat ik niet voor verrassingen kom te staan bij de kassa.

Er zijn mensen die het met minder moeten doen, maar ik vind het verdomd moeilijk. Er is totaal geen ruimte om iets te sparen en eens iets leuks met de kinderen te doen.Laat je vooral niet gek maken door mensen die beweren dat zij het in jouw situatie makkelijk met de helft zouden kunnen doen en dan de rest sparen. Ik volg een aantal topics met dit onderwerp en voortdurend worden appels met peren vergeleken en er wordt een hoop beweerd zonder onderbouwing. Overvolle voorraadkasten en diepvriezers worden niet meegerekend terwijl die wel regelmatig volgegooid moeten worden. Er worden met prijzen geschermd die ik nergens in de winkel betaal en de mensen die beweren van een bedrag van ¤ 25 ,- per week rond te kunnen komen eet niet, of heel schraal en karig of eet meerdere avonden buiten de deur. Met ¤ 60,- per week voor je gezin doe jij het heel goed en ik hoop dat er snel wat financiele ruimte voor je komt.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
@ lostagain

Ik ben het met de persoon hierboven eens. Wij doen ook ons best om met zo min mogelijk rond te komen. Zonder in te binden op comfort maar de bedragen dat sommige zeggen te moeten uitgeven zijn vrij onmogelijk. Ik vind die prijzen ook nergens terug. Je doet het echt geweldig! Wij zijn met twee en een poes en hebben vr alles 400 euro incl uitstapjes boodschappen ...
quote:lostagain schreef op donderdag 15 mei 2014 21:43 Ik ben alleenstaande moeder met 3 kinderen.. Ik heb120 euro per week te besteden. Hiervan gaat 60 euro in de tank van de auto omdat ik daarmee naar mijn werk moet.

Er zijn mensen die het met minder moeten doen, maar ik vind het verdomd moeilijk. Er is totaal geen ruimte om iets te sparen en eens iets leuks met de kinderen te doen. Waar woon je? Ik zou weleens een tas boodschappen voor je willen halen.
Geniet van elke dag!
quote:lostagain schreef op 15 mei 2014 @ 21:43:

.Dat is 600 700 km per week! is dat niet wat veel?
Ik probeer voot 50 euro per week boodschappen te doen, maar red dat meestal niet. Gelukkig lees ik dat voor 2 personen een tientje per dag geen gek bedrag is, dus dan is het niet zo verwonderlijk dat het vaak niet lukt met 50 euro per week.

Brood koop ik bij de bakker. Die heeft altijd de aanbieding van 3 broden voor 5,75. Groenten en fruit koop ik vaak diepvries. Een grote zak paprika kost per kilo minder dan verse en dan is het al geschoonde paprika. Frambozen voor in de smoothies koop ik ingevroren per kilo voor een tientje. Voor de rest vul ik aan met vers (bananen, sla, etc).

Toiletartikelen koop ik in de aanbieding bij de drogist of bij de op is op winkel. Dat scheelt veel.

In het verleden gaf ik gerust 600 euro aan boodschappen per maand uit. Toen kon het financieel ook, maar ik vond het gewoon te veel. Nu moeten we het met minder doen en gelukkig ben ik daaraan gewend inmiddels.

Zou het met nog minder moeten, dat zou niet leuk zijn en erg lastig.
@Ikbenanoniem

Waar koop je zo'n zak paprika uit de diepvries? Kende ik nog niet. En is brood van de bakker niet toch altijd duurder dan bij de supermarkt? Drie broden tegelijk is voor mij helaas geen optie omdat ik niet zo'n grote diepvries heb.

@nina Wij moeten ook iedere week de tank van de auto volgooien voor 50/60 euro hoor....
quote:EvaViva schreef op 25 mei 2014 @ 11:52:

@nina Wij moeten ook iedere week de tank van de auto volgooien voor 50/60 euro hoor....Maar dat komt bij 1-15 neer op minimaal 700 km. Dat vind ik veel. Werken jullie allemaal zo ver van huis dan? en is ov geen oplossing.
@EvaViva: bij de Jumbo, Eismann of de groothandel (Makro).
@nina Ja, best veel km's inderdaad. Ach, wat is ver van huis; man en ik moeten ieder ca. 20 minuten rijden naar het werk. We gaan om de beurt met de auto. Andere dagen met de fiets of OV inderdaad. Maar trein is ook duur natuurlijk he.

En we hebben een actief sociaal leven: we rijden in het weekend veel, naar vrienden en familie die ook niet allemaal om de hoek wonen.
quote:EvaViva schreef op 25 mei 2014 @ 13:00:

@nina Ja, best veel km's inderdaad. Ach, wat is ver van huis; man en ik moeten ieder ca. 20 minuten rijden naar het werk. We gaan om de beurt met de auto. Andere dagen met de fiets of OV inderdaad. Maar trein is ook duur natuurlijk he.

En we hebben een actief sociaal leven: we rijden in het weekend veel, naar vrienden en familie die ook niet allemaal om de hoek wonen.als jullie ipv om en om nou eens allebei de fiets nemen, scheelt een hoop
bij appie hebben ze zon zak gevroeren paprikas
Tja Nina het zou zeker geld schelen als we alleen maar zouden gaan fietsen ipv met de auto. Maar zowel mijn man als ik hebben helaas geen zin, tijd en energie om 5 dagen in de week 2 uur lang op de fiets te zitten ( uur heen, uur terug).

Bedankt voor de bevroren paprika info .
quote:EvaViva schreef op 12 mei 2014 @ 10:19:

[...]

Dat zal ik eens doen Spijker. We eten eigenlijk heel veel dezelfde groente/fruit vaak, niet echt naar 'wat het seizoen is'. Iedere week een paar avocado's a 1 euro per stuk bijvoorbeeld. En dan iedere week broccoli, paprika, tomaten, komkommer, bananen, sinaaasappels. Ook vaak gezonde maar dure fruitdingen als bosbessen/frambozen/aardbeien.

Misschien moet ik daar toch maar wat in minderen... (Jammer van m'n smoothies .)

Is het ook niet saai om iedere keer hetzelfde te eten? Ik heb hier in de buurt een hele fijne marktkraam, die verkoopt een keer per week voor een schijntje wat er over is van wat de hele week in de (dure) groentenzaak heeft gelegen die van dezelfde eigenaar is. 'Nadeel' is dus dat ze geen vast aanbod hebben, maar er is wel altijd genoeg keuze. Ik laat wat ik ga eten gewoon afhangen van wat er te koop is. Als ik bij die kraam sta zie ik zoveel lekkere dingen da ik vanzelf recepten ga bedenken

Deze week kocht ik bijvoorbeeld een spitskool, 4 gele courgettes, 3 stronkjes broccoli, een krop lollo rosso, 3 fuji appels, een hele watermeloen, een bak nectarines en een trosje bananen en moest 8,05 afrekenen. Dat is voor mij alleen echt genoeg groente en fruit voor de hele week, en geen geld natuurlijk.

Dingen als aardbeien en bessen eet ik bijna alleen in het seizoen. Ik haal ze ook uit de tuin, en die zijn eigenlijk het allerlekkest. En voor door de pannenkoeken halen we wel eens een doosje diepvriesbesen. Ik heb een vriezer en dat helpt ook echt. De helft van de watermeloen ga ik bijvoorbeeld in stukjes invriezen en dat is ook heel lekker voor in smoothies.
Zeg maar Spijker.
quote:EvaViva schreef op 25 mei 2014 @ 11:52:

@Ikbenanoniem

Waar koop je zo'n zak paprika uit de diepvries? Kende ik nog niet. En is brood van de bakker niet toch altijd duurder dan bij de supermarkt? Drie broden tegelijk is voor mij helaas geen optie omdat ik niet zo'n grote diepvries heb.

Een investering in een vriezertje van 3 of 4 laden (via Marktplaats voor een paar tientjes) verdient zich heel snel terug. Al vind ik de broodaanbieding van die bakker van Ikbenanoniem ook niet heel goed, ik vind supermarktbrood ook prima.

Fruit zou je ook in het seizoen flink kunnen inslaan en in de diepvries kunnen doen, als het toch voor smoothies is.
@dymo Misschien wel een optie inderdaad, een extra vriezer aanschaffen. Ik zal het thuis eens bespreken!

@spijk-er Dat klinkt ideaal, die marktkraam van jou! Goede deal inderdaad. Grappig dat je je menu dan laat afhangen van wat er te koop is haha. Ja, waarom niet. Ik doe het andersom (bedenk wat ik wil weten en koop dan wat er nodig is) maar dat is dus niet erg economisch!
Wij geven ongeveer 180 euro per maand uit voor met z'n 2e.

We eten veel fruit en groente, maar weinig snacks etc.

Vlees kopen we altijd in de aanbieding. 50 cent per stukje vlees is onze richtlijn, en dat is erg goed te doen. Soms hebben we natuurlijk wel iets luxer, maar goed.

We hebben brood van de bakken, en 2 keer per maand halen we pizza van de italiaan. Dus erg zuinig leven we ook niet.

We doen (bijna) alle boodschappen bij de Lidl. scheelt enorm!

We zijn er deze week achter gekomen dat zaterdag net voor sluitingstijd, veel groente en fruit bij de lidl voor de halve prijs is, ivm het weekend. Top!
I've got nothing to do today but smile.
@mittie Verdorie, hoe kan dat toch? Wij ook met z'n tweeën en bijna alles bij Lidl/Aldi en aanbiedingen. En toch over de 300 euro en jij 180 euro. Heb je nog meer geheimen?

Wat bedoel je met geen 'snacks'? Wij kopen wel eens chocolade of een zap chips maar verder ook niet veel om te snacken...
Mirror ik zou toch graag eens je weekmenu zien. Ik kan heel moeilijk geloven dat je met twee vr 180 euro per maand kan leven met alles op en aan... Want ja een pizza van bij de italiaan kost vr twee al gauw 25 euro. Dat hier nog af?

Mss als je elke dag op het werk of ergens anders warm kan eten ja...

Kan Je die 180 euro even verduidelijken?

Wij zitten meestal rond 400 met alles in. We laten ons wel niet alles maar willen dat ook niet
Sorry moest mittie zijn
Dank je mlsc; ik ben ook wel erg benieuwd naar het lijstje van mittie. Heb het vermoeden dat jullie dan heel weinig of wij heel veel eten...?!
Lidl hier is (helaas) 7 dagen per week open.

Ook op de markt geen stunt aanbiedingen tegen het einde van de markt. Je betaalt net zo veel, je hebt enkel minder keuze.

En veel slechte kwaliteit - grote zak met allerlei soorten groente voor 3 euro, maar dan is de andijvie al aan het verleppen, de witlof heeft bruine vlekken, de spitskool is zo klein, dat je er met 1 persoon net aan van kan eten, enz enz..

En ook is de Lidl niet altijd het goedkoopste, het basis merk van de Vomar is hier met veel producten (veel) goedkoper dan de Lidl.

Ik let echt goed op,maar 180 voor 2 personen, inc 2x pizza halen, ga ik echt niet redden.

Heel misschien als je een pizza bij Domino's in de aanbieding haalt (5,99), maar die bedoeld ze vast niet.
Was ff aan het rekenen, maar dan geeft ze minder dan 30 euro per week uit bij de Lidl, want er zit ook nog brood van de bakker bij.

En hoeveel brood verbruik je als volwassene?

Ik hou niet zo van brood, man wel, en hier gaan er 3 a 4 per week door heen

Als je dan uitga van 2, 50per brood, is dat al 10 euro per week aan brood.

En dan komen de " stompzinnige" maar noodzakelijk dure dingen als wc papier, wasmiddel, schoonmaakmiddelen e.d er ook nog bij.

Ben erg benieuwd hoe je dat doet .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven