Geld & Recht alle pijlers

Gratis kinderopvang

19-01-2021 09:06 294 berichten
Alle reacties Link kopieren
Denken jullie dat dit er gaat komen?

Ondanks dat we zelf een kind hebben die naar de opvang gaat weet ik niet of ik er wel zo voor ben... het lijkt bijna een vrij brief om de kinderen maar gewoon onbeperkt naar de opvang te brengen. De druk zal hierdoor lijkt mij alleen maar toenemen. Daarnaast vind ik ook dat er bepaalde financiële consequenties bij horen om kinderen te hebben en daar moet je ook bewust voor kiezen.

Kindertoeslag zou misschien nog eerder op de schop moeten.

Hoe zien jullie dit?
merano schreef:
20-01-2021 12:05
In de zin van: kinderen die deel uitmaken van je gezin wel. In de zin van benodigde kinderopvang heb je er meestal geen zes, want ik neem aan dat ze niet alle zes de hele week bij jou zijn.

Als je het goed regelt heb je zelfs minder kinderopvang nodig dan wanneer je bij je eerste partner was gebleven. Als beide ouders weer een neiuwe partner vinden zijn er immers in plaats van twee, maar liefst vier ouders die eventueel een dag minder kunnen werken of vrij nemen om op hun eigen en/of stiefkinderen te passen. Als de ouders het goed op elkaar afstemmen en allevier 1 dag niet werken dan heb je nog precies 1 dag kinderopvang nodig terwijl iedereen toch vier dagen kan werken. Dat lukt je in een traditioneel gezin niet.
Die nieuwe partners hebben vaak ook eigen kinderen en dan is het nog maar de vraag of ze ook een zorgtaak op zich willen nemen. Ik zou daar zelf niet op zitten te wachten bijvoorbeeld en ik denk heel veel mensen niet, die hebben immers ook al een eigen leven met alles wat daarbij komt.
Voor.
En dit zouden ze jaren geleden al gaan doorvoeren......

De toeslagen en het stelsel van toewijzen en het behartigen kosten ook nog een miljarden.

Met goede duidelijke regels voor in aanmerking te komen zoals nu al het geval is. Nu krijg je bij een stel ook alleen de uren van de minste werkende ouder vergoed en een max uurtarief ect, ben ik zeker voor.
Majime schreef:
20-01-2021 13:32
Die nieuwe partners hebben vaak ook eigen kinderen en dan is het nog maar de vraag of ze ook een zorgtaak op zich willen nemen. Ik zou daar zelf niet op zitten te wachten bijvoorbeeld en ik denk heel veel mensen niet, die hebben immers ook al een eigen leven met alles wat daarbij komt.
D opvang voor de uren die de partner meer werkt dan jij gewoon zelf laten betalen. Of niet gaan samenwonen als de partner dat niet wil.
Alle reacties Link kopieren
Surebaby schreef:
19-01-2021 19:39
Dat doen kun je toch in theorie toch ook tijdens de schooltijden, dat chillen? Dan maken die 3 uurtjes extra toch ook niet uit voor die enkeling die dat wil?
uhm ja, dat maakt wel uit. Als het maar zo kort is, vraag dan een oppas
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
19-01-2021 20:12
Het gaat dan waarschijnlijk om een paar gratis dagen. Stel je voor dat het om 3 dagen gaat, dan is dat dus 3x8 tot 9 uur= 24-27 uur. Dan blijven er nog 144 van de 168 uur in de week over voor de ouders.

Ik vind het altijd zo stom om dat dumpen te noemen, of te denken dat je ineens je verantwoordelijkheid als ouder niet neemt als je je kind een paar dagen wegbrengt.
Ik zie het niet perse als dumpen, daar kan ik niet over oordelen. Ik vind gewoon dat het regelen van de zorg omtrent je kind een verantwoordelijkheid van de ouders is en niet die van de overheid
Tuurlijk mag je je kind een paar dagen wegbrengen. Daar ben ik helemaal voor. Maar je moet dat zelf regelen/betalen, niet de gemeente of de overheid

De overheid of gemeente kan wel voorzien in de faciliteit (dus dat het er is), maar dat moet niet gratis zijn. Andere mensen kunnen toch ook niet zomaar gratis diensten afnemen? Wie betaalt dat dan?
-April- schreef:
20-01-2021 15:03
Ik zie het niet perse als dumpen, daar kan ik niet over oordelen. Ik vind gewoon dat het regelen van de zorg omtrent je kind een verantwoordelijkheid van de ouders is en niet die van de overheid
Tuurlijk mag je je kind een paar dagen wegbrengen. Daar ben ik helemaal voor. Maar je moet dat zelf regelen/betalen, niet de gemeente of de overheid
De overheid/ ons land heeft heel erg veel baat bij veel werkende onderdanen die ook nog wel wat kinderen maken. Geen 10 maar 1 of 2 is wel handig.
Iets met welvaart en zorg.

En daarom zal er opvangtoeslag of tegemoedkoming blijven bestaan.

Dat het huidige systeem niet werkt maakt dat ze nu weer gaan kijken om werken nog meer te stimuleren en naar het vereenvoudigen van de geldstroom. Of jij dat terecht vind of niet.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
20-01-2021 15:07

Dat het huidige systeem niet werkt maakt dat ze nu weer gaan kijken om werken nog meer te stimuleren en naar het vereenvoudigen van de geldstroom. Of jij dat terecht vind of niet.
Nou, dat laatste is helemaal niet de vraag want het gaat er niet om wat ik wel en niet terecht vind. Ik heb er alleen voor mezelf een mening over. En dat mag best aangezien ik 1 van de mensen met een hoog inkomen ben, waardoor dit soort regelingen altijd indirect mijn portemonnee beïnvloeden. Dus daar mag ik best wat van vinden
himalaya schreef:
19-01-2021 09:11
En hoe wordt die gratis opvang voor alle kinderen gefinancierd?
Belasting natuurlijk
herfstappeltaart schreef:
19-01-2021 11:42

Overigens hoef je voor de kinderbijslag geen kinderen te nemen want dat dekt absoluut de kosten niet. laat staan dat je er iets van over houdt.
Zoals wij als gezin leefden met onze kinderen niet nee. Maar ik ken ook een gezin met 6 kinderen, waarvan ik denk dat kinderbijslag zeer lucratief is. De kinderen zitten op geen enkele hobby of clubje, droegen altijd dezelfde 3 paar kleren, waarbij de jongere kinderen de spullen vd oudere kinderen droegen, veel kregen ze ook. Er was weinig speelgoed en pa en ma zaten de hele dag thuis te zitten en ondernamen niks. Ik kreeg soms wel eens het idee dat de kinderbijslag een grote aanvulling op het inkomen was. 6 x €250 = omgerekend ca. €500 per maand extra inkomen, tesamen met huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebonden budget en uitkering. Al die beetjes bij elkaar maken het wel de moeite waard als je toch al weinig interesse hebt in iets met je kinderen te ondernemen.
Luci_Mster2 schreef:
20-01-2021 15:07
De overheid/ ons land heeft heel erg veel baat bij veel werkende onderdanen die ook nog wel wat kinderen maken. Geen 10 maar 1 of 2 is wel handig.
Iets met welvaart en zorg.

En daarom zal er opvangtoeslag of tegemoedkoming blijven bestaan.

Dat het huidige systeem niet werkt maakt dat ze nu weer gaan kijken om werken nog meer te stimuleren en naar het vereenvoudigen van de geldstroom. Of jij dat terecht vind of niet.
Dit. Gratis kinderopvang is gewoon terecht. De toeslagen voor kinderopvang worden nu ook betaald uit belastinggeld.


Iedereen compleet verontwaardigd over die arme slachtoffers van de toeslagenaffaire, maar zodra er eventueel een paar euro meer belasting betaald moet worden, dan schieten de hakken weer in het zand. Vermoeiend.
Alle reacties Link kopieren
Kan wel zo zijn dat "onze overheid" behoefte heeft aan kinderen. Maar eerlijk gezegd vind ik dat de overheiden eens verder dan hun neus moeten kijken.
Klimaat? Milieu? Armoede? Ziektes?
En niemand durft te zeggen wat het probleem is.
Wij.
De mensen zijn met teveel. Als een plaag sprinkhanen vreten we alles om ons heen weg.
Dus ik vind niet dat je het moet stimuleren.
En als iedereen 1 a 2 kinderen krijgt, blijft het zo, maar dan nog ligt het eraan wie die kinderen krijgt.
Mensen moeten een kind wel iets te bieden hebben, zodat dat kind later ook iets te bieden heeft aan de maatschappij.
En niet dat gezin wat al 5 kinderen heeft (2 van hem, 2 van haar en 1 van hun samen) en de 6e op komst, niet werkt, want daar hou je meer aan over dan aan wel werken, en in de tussentijd al die kinderen naar de gratis opvang sturen.

Dus van mij uit geen gratis kinderopvang én geen kindergeld.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
De overheid heeft belang bij heel veel dingen. Toch zijn die bijna nooit volledig gratis, ook voor mensen die het best zelf kunnen betalen. Dat lijkt me ook niet wenselijk. Want als je zo begint, dan ben je als overheid snel door je geld heen.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
-April- schreef:
20-01-2021 16:49
Nou, dat laatste is helemaal niet de vraag want het gaat er niet om wat ik wel en niet terecht vind. Ik heb er alleen voor mezelf een mening over. En dat mag best aangezien ik 1 van de mensen met een hoog inkomen ben, waardoor dit soort regelingen altijd indirect mijn portemonnee beïnvloeden. Dus daar mag ik best wat van vinden
En terecht. Even heel eerlijk: ik vind dat ouders zelf best naar draagkracht mogen bijdragen in de kosten voor de kinderopvang. Het helemaal gratis maken lijkt mij geen goed idee. Evenmin vind ik dat ouders die niet werken daarvoor in aanmerking zouden mogen komen, want die kunnen immers zelf voor de kinderen zorgen.

Iemand kiest er naar mijn idee voor kinderen te hebben/krijgen en daar hoort ook bij dat je dus deels zelf verantwoordelijk bent voor de opvang van die kinderen en dat je de kosten die daarmee verband houden niet alleen maar op de belastingbetaler/de staat kunt afwentelen.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
21-01-2021 11:35
De overheid heeft belang bij heel veel dingen. Toch zijn die bijna nooit volledig gratis, ook voor mensen die het best zelf kunnen betalen. Dat lijkt me ook niet wenselijk. Want als je zo begint, dan ben je als overheid snel door je geld heen.
Precies. En bovendien geldt dat als je kinderen mag krijgen, dat de primaire verantwoordelijkheid voor de opvang van die kinderen in beginsel ook bij de ouders hoort te liggen en niet bij de staat. Hier betaal ik bijna £1000 per maand voor een kind naar de dagopvang. Tja...
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap sowieso niet waarom die kinderopvang zo duur moet zijn?
Komt vast door alle bureaucratie en regeltjes. Opgelegd vanuit de overheid.
Als 1 petsoon c.a. 2400,00 per maand verdiend en je deelt dat met 4 kindjes (meestal zijn het er 6 trouwens), dan betaal je per kind dus €600,- voor fulltime opvang! (Of bij 6 kinderen €400,-, maar dat past meestal niet in een gewoon huis, dus moet je wat huren. En als je het dan op 600 houdt, dan hou je elke maand €1200 over om iets te huren)
Hoe komen we aan bedragen van €1000 en meer?
de wereld wacht om ontdekt te worden
-April- schreef:
20-01-2021 16:49
Nou, dat laatste is helemaal niet de vraag want het gaat er niet om wat ik wel en niet terecht vind. Ik heb er alleen voor mezelf een mening over. En dat mag best aangezien ik 1 van de mensen met een hoog inkomen ben, waardoor dit soort regelingen altijd indirect mijn portemonnee beïnvloeden. Dus daar mag ik best wat van vinden
Weet niet of iemand het al eerder gezegd heeft, maar vooral rijke ouders profiteren van gratis kinderopvang. Voor mensen met een laag inkomen is kinderopvang nu al praktisch gratis.
DrieUur schreef:
21-01-2021 12:09
Weet niet of iemand het al eerder gezegd heeft, maar vooral rijke ouders profiteren van gratis kinderopvang. Voor mensen met een laag inkomen is kinderopvang nu al praktisch gratis.
Oh daar gaan we weer, stel je nu eens voor dat iemand die 'rijk' is (en dat ben je in Nederland al als je boven modaal zit, volgens mij) ook eens ergens recht op heeft. Dan is het meteen weer profiteren.
News flash: die mensen betalen veel meer zorgpremie, maar krijgen daarvoor niet meer zorg. Ze betalen veel meer belasting in absolute bedragen, maar krijgen daarmee geen voorrang in het verkeer of beter onderwijs voor hun kinderen.

Maar los daarvan ben ik er ook voor dat gratis kinderopvang voor werkende ouders moet blijven. Maar inclusief de ouders die veel verdienen. Dat is belangrijk voor het stimuleren van arbeid, want bij de meeste regelingen ben je te snel 'rijk' en moet je dingen dus zelf betalen, waardoor je blijft houden dat mensen nét dat dagje minder willen blijven werken om eronder te blijven, een loonsverhoging afslaan, of gaan bedenken dat zíjn salaris heel hoog is maar dat van háár niet, dus zou haar loon rechtstreeks naar het kinderdagverblijf gaan.

Daar willen we juist vanaf, van al dat korte termijn gecalculeer.
bia-pia schreef:
21-01-2021 12:25
Oh daar gaan we weer, stel je nu eens voor dat iemand die 'rijk' is (en dat ben je in Nederland al als je boven modaal zit, volgens mij) ook eens ergens recht op heeft. Dan is het meteen weer profiteren.
News flash: die mensen betalen veel meer zorgpremie, maar krijgen daarvoor niet meer zorg. Ze betalen veel meer belasting in absolute bedragen, maar krijgen daarmee geen voorrang in het verkeer of beter onderwijs voor hun kinderen.

Maar los daarvan ben ik er ook voor dat gratis kinderopvang voor werkende ouders moet blijven. Maar inclusief de ouders die veel verdienen. Dat is belangrijk voor het stimuleren van arbeid, want bij de meeste regelingen ben je te snel 'rijk' en moet je dingen dus zelf betalen, waardoor je blijft houden dat mensen nét dat dagje minder willen blijven werken om eronder te blijven, een loonsverhoging afslaan, of gaan bedenken dat zíjn salaris heel hoog is maar dat van háár niet, dus zou haar loon rechtstreeks naar het kinderdagverblijf gaan.

Daar willen we juist vanaf, van al dat korte termijn gecalculeer.

Wat een aangebrande reactie op een tamelijk feitelijke boodschap. Profiteren is een gewoon woord hoor, niet iets dat per definitie slecht is, dat lees je er zelf in.
Alle reacties Link kopieren
Dom plan. Heb niet alles gelezen, maar niets is gratis. De belastingdruk is in NL al hoog genoeg en gaat niet beter worden na deze covid crisis. Bovendien wordt dit nu geopperd nav een schandaal/uit emotie/vlak voor de verkiezingen. Trap er niet in.

Ik heb in veel landen gewoond en meestal werd kinderopvang gewoon voorgeschoten door werknemers (of evt werkgever bij lage inkomens) en waren kosten aftrekbaar via de belasting, ofwel volledig geregeld/betaald door werkgevers. Begrijp niet waarom het in NL zo ingewikkeld moet zijn met heen en weer schuiven van geld.
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
21-01-2021 12:25
Oh daar gaan we weer, stel je nu eens voor dat iemand die 'rijk' is (en dat ben je in Nederland al als je boven modaal zit, volgens mij) ook eens ergens recht op heeft. Dan is het meteen weer profiteren.
News flash: die mensen betalen veel meer zorgpremie, maar krijgen daarvoor niet meer zorg. Ze betalen veel meer belasting in absolute bedragen, maar krijgen daarmee geen voorrang in het verkeer of beter onderwijs voor hun kinderen.

Maar los daarvan ben ik er ook voor dat gratis kinderopvang voor werkende ouders moet blijven. Maar inclusief de ouders die veel verdienen. Dat is belangrijk voor het stimuleren van arbeid, want bij de meeste regelingen ben je te snel 'rijk' en moet je dingen dus zelf betalen, waardoor je blijft houden dat mensen nét dat dagje minder willen blijven werken om eronder te blijven, een loonsverhoging afslaan, of gaan bedenken dat zíjn salaris heel hoog is maar dat van háár niet, dus zou haar loon rechtstreeks naar het kinderdagverblijf gaan.

Daar willen we juist vanaf, van al dat korte termijn gecalculeer.
Eens met je eerste alinea. Ik hou van Nederland (mis het ook enorm nu ik er niet meer woon), echter de belastingen zijn enorm hoog voor de beter gesitueerden. Als ik naar de vermogensbelasting kijk (met het fictief rendement)... dan is dat gewoon een vorm van geldontneming. Niet dat ik niet vind dat de sterkere schouders zwaardere lasten moeten kunnen dragen overigens, zeker niet. En ik vind Nederland ook prettig in die zin dat het een stuk socialer is dan bijvoorbeeld de UK waar ik woon: de vermogens ongelijkheid in de UK is groter en daar vind ik ook iets van...Echter geheel gratis kinderopvang ten laste van de belasting betaler is naar mijn mening niet het antwoord.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Ik heb de eerste jaren niet gewerkt, omdat we er financieel op achteruit zouden gaan. Opvangkosten voor twee kinderen lagen hoger dan wat ik aan salaris binnen kreeg.
Als je dus wilt stimuleren dat beide ouders gaan werken (of alleenstaande ouders) is dit zeker een goed plan.
Alle reacties Link kopieren
thanx schreef:
21-01-2021 12:02
Ik snap sowieso niet waarom die kinderopvang zo duur moet zijn?
Komt vast door alle bureaucratie en regeltjes. Opgelegd vanuit de overheid.
Als 1 petsoon c.a. 2400,00 per maand verdiend en je deelt dat met 4 kindjes (meestal zijn het er 6 trouwens), dan betaal je per kind dus €600,- voor fulltime opvang! (Of bij 6 kinderen €400,-, maar dat past meestal niet in een gewoon huis, dus moet je wat huren. En als je het dan op 600 houdt, dan hou je elke maand €1200 over om iets te huren)
Hoe komen we aan bedragen van €1000 en meer?
Voor een salaris van 2400 per maand betaald de werkgever zo'n 1.5 keer meer (dus 3600), door vakantiegeld/13e maand/verzekeringen/pensioen etc.
Dan moeten de kinderen gedurende een dag nog eten, drinken en een schone luier.
Locatie + gas water licht
Afschrijving speelmateriaal, bedjes, stoelen etc.
Vergunningen + inspecties (brandveiligheid)

Volgens de richtlijnen heb je 1 medewerker voor 4 babies nodig of 1 medewerker voor 6 2-3 jarigen.
Een dag op de kinderopvang is 11 uur dus voor een week (55 uur) heb je 1.4FTE (eigenlijk iets meer i.v.m. vakanties) nodig
Dus laten we zeggen dat 1 medewerker 5 kinderen kan opvangen, dan de 5000 euro aan inkomsten per leidster , maar die gaan volledig op aan loonkosten (want 1.4*3600=5040).
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Een basis kinderopvang die gratis is voor iedereen. Daarnaast een betaalde kinderopvang met kleinere groepen, waarbij de leid(st)ers hoger zijn opgeleid, en meer tijd is voor ontwikkeling van het kind.

Dan kan iedereen zelf kiezen waar die gebruik van wil maken.
Alle reacties Link kopieren
Ze mogen wel beginnen met de peuterspeelzaal weer betaalbaar maken. Wij betalen 140 euro per maand voor twee ochtendjes PSZ, puur voor de ontwikkeling van ons kind ipv dat het opvang is. Gelukkig hebben we dat er voor over, maar er zullen toch heel wat ouders zijn die dat niet willen.

We hebben wel een indicatie van de gemeente voor gratis extra uren ivm taalachterstand, maar dat kon alleen op dagen dat het totaal niet uit kwam, dus betalen we nog eens extra voor een dag kinderopvang.
Alle reacties Link kopieren
EHV1981 schreef:
21-01-2021 14:03
Een basis kinderopvang die gratis is voor iedereen. Daarnaast een betaalde kinderopvang met kleinere groepen, waarbij de leid(st)ers hoger zijn opgeleid, en meer tijd is voor ontwikkeling van het kind.

Dan kan iedereen zelf kiezen waar die gebruik van wil maken.
Daar heb ik mijn twijfels bij. Zelfs bij opvang voor de kleintjes.

Ik zie het bijvoorbeeld hier met scholen voor mijn dochter straks: enerzijds heb je public/private en boarding schools en anderzijds heb je state schools. Onderwijs op de state schools, enkele uitzonderingen daargelaten, is kwalitatief niet goed. Dit heeft als bijgevolg dat kinderen die naar dat soort scholen gaan over het algemeen minder goed terecht komen in vergelijking met ouders die de kinderen naar een private school sturen (kosten £15000 per jaar -of zelfs meer). Daarmee wordt de economische ongelijkheid alleen maar groter. Natuurlijk geldt dat onderwijs voor een twee jarige anders is dan voor een ouder kind, maar je zou je kinderen toch niet naar een KDV willen brengen waar ze bij wijze van spreken de hele dag voor de buis worden gezet zodat de moeder (of vader) wel kan blijven werken?! Dat moet je als ouder ook niet willen denk ik. Sterker nog, als ik de zorg voor mijn kind uit handen geef, wens ik wel dat er goed voor mijn kind gezorgd wordt en dat er tijd is voor haar en haar ontwikkeling. Daar betaal ik dan ook £70 per dag voor.

Bij gratis opvang gaat het om allocatie van gemeenschapsgeld. Ik vind dat je als ouder een bijdrage moet blijven betalen voor opvang en dat dit niet volledig ten laste van de staat moet komen. Als ouder kies je ook zelf voor kinderen en zul je daar ook de verantwoordelijkheid voor moeten dragen. Mijns inziens doe je dat op basis van draagkracht. Dat betekent dat de hogere salarissen ook meer betalen voor dezelfde opvang dan de werkende ouder die minder verdient en toch kan blijven werken.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven