Geld & Recht alle pijlers

Grote uitgave 1 persoon binnen relatie

18-05-2025 08:14 278 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Man en ik hebben een gedeelde rekening, alles op één hoop. We werken met spaarpotjes voor verschillende doeleinden ( auto, kids, onderhoud/verduurzaming huis, buffer) en houden jaarlijks flink wat spaargeld “over” wat we aflossen op de hypotheek (20k). Het idee is dat we door aflossen op termijn lagere hypotheeklasten hebben en eventueel over een paar jaar een appartement kunnen kopen.

Man heeft het al jaren ( jaaaaren) over een motor. Niet heel intensief, maar hij denkt er al heel lang over. Had vroeger een motor, denkt daar vaak aan terug. Eerst was er geen plek om hem te stallen, nu sinds een paar jaar wel. Met het wisselen van baan en bepaalde woon werkverkeer keuzes komt hij opnieuw met het motorplan. De motor is overigens niet noodzakelijk, de afstand is ook te fietsen (10 km, we hebben ebikes). OV is geen optie, auto wel maar die delen we en als ik de kids naar school moet brengen heb ik de auto nodig omdat ik anders te laat op mijn werk ben, niet alle dagen wordt bso aangeboden bij ons. Man zou dan aangewezen zijn op de fiets.

Wat hij in gedachten heeft kost €7.000,-.

En ik vind het zo’n smak geld. Het is natuurlijk een uitgave die alleen hem dient. Een auto zou ik gevoelsmatig al anders vinden. Daar kunnen de kinderen en hond ook in mee, kan ik ook gebruik van maken. Een stuk gemak voor het hele gezin ( we hebben nu 1 auto). Ik rijd geen motor, zou ook niet graag achterop gaan. Ik heb ook verder geen hobby’s die grote bedragen vragen.

Hoe gaan jullie om met zo’n grote persoonlijke uitgave binnen een gezamenlijk inkomen? Ik wil het hem niet ontzeggen maar ik heb er gevoelsmatig wel moeite mee..
Hij wil iets al heel graag en al heel lang. Ik vind het een no brainer, gun hem die motor.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Frost schreef:
18-05-2025 11:12
Maar het is toch heel normaal om te sparen voor een grote uitgave? Het nadeel is alleen dat TO en man hier nu tegenaan lopen, maar als zij al vanaf begin af aan aparte rekeningen hadden gehad, hadden ze al een flink spaarpotje.

Wij sparen niet gezamenlijk. Alles op onze gezamenlijke rekening blijft daar op de lopende rekening. Gemeentelijke belastingen, boodschappen, huur etc betalen we daar van. Elke maand maken we hetzelfde percentage van het salaris over naar die rekening hiervoor. Als er een nieuwe wasmachine oid moet komen of dure reparatie voor de auto, halen we allebei een gedeelte van onze (spaar)rekening af. Als we samen uit eten gaan, betalen we dat met de gezamenlijke rekening. Als ik met een vriendin uit eten ga, betaal ik dat met mijn eigen rekening.

Zo kan ik hem ook verrassen met een cadeautje of het etentje betalen als cadeau/verrassing, zonder dat hij daar alsnog aan meebetaalt.

Als hij een nieuwe gamecomputer wil kopen van een paar duizend euro hoeft hij dat niet te overleggen en vind ik ook niets van. Zijn geld. Als ik elke maand nieuwe schoenen wil kopen doe ik dat ook van mijn eigen geld en is er ook niemand die mij tegenhoudt.

We wonen al samen sinds we 21 zijn en hebben nog nooit fincanciele ruzie of onenigheid gehad.

Als we hier de situatie zouden hebben dat mijn vriend een motor van 7000 euro zou willen, moet ie daar dus zelf voor sparen en hoef ik niet voor mee te sparen. Ik kan natuurlijk als gunst wel aan meebetalen met mijn eigen geld, dat zou ik dan denk ik ook wel doen. Maar ik bepaal nog wel altijd over mijn eigen geld en bepaal dan zelf wat voor bedrag dat dan is.
Dit is wat voor jullie werkt, maar in een andere situatie (meer verschil in inkomen, krappere ruimte), kan de ideale vorm anders zijn.
Als ik naar mezelf kijk (nu niet samenwonend), zou een vast percentage naar gezamenlijk best een optie zijn, maar dan houdt mijn partner wel een stuk meer over. Wat dan wel weer goed uitkomt omdat hij meer geld uitgeeft aan zijn hobby en kleding. Daarentegen eet hij ongeveer drie keer zoveel als ik en ook dure dingen (kilo’s fruit).
Het komt vooral neer op er hetzelfde instaan en dat niemand zich tekortgedaan voelt.
Geen moeite mee als het financieel kan en de ruimte er is.
KamilleT schreef:
18-05-2025 11:22
Dit is wat voor jullie werkt, maar in een andere situatie (meer verschil in inkomen, krappere ruimte), kan de ideale vorm anders zijn.
Als ik naar mezelf kijk (nu niet samenwonend), zou een vast percentage naar gezamenlijk best een optie zijn, maar dan houdt mijn partner wel een stuk meer over. Wat dan wel weer goed uitkomt omdat hij meer geld uitgeeft aan zijn hobby en kleding. Daarentegen eet hij ongeveer drie keer zoveel als ik en ook dure dingen (kilo’s fruit).
Het komt vooral neer op er hetzelfde instaan en dat niemand zich tekortgedaan voelt.
Zou best kunnen dat het voor jou anders beter werkt. Maar het gaat nu even niet om jou, mijn bericht was naar TO, in haar situatie zou gezamenlijk én eigen rekeningen beter zijn omdat zij moeite heeft met grote uitgave van man.

Mijn partner houdt ook meer over, maar hij verdient ook meer. Maar daarom betalen we niet allebei hetzelfde bedrag, maar hetzelfde percentage. Verder doen we allebei niet moeilijk over de kleinere dingen. Hij eet ook meer dan ik en drinkt wat duurder (speciaalbier). Prima, ik ga niet ook nog de boodschappen splitsen. Aan de andere kant heb ik weer extra toiletartikelen zoals inlegkruisjes nodig of andere verzorgingsproducten. Dat is op 1 hoop. Cosmetica betaal ik wel weer zelf. En als we tekort komen op onze gezamenlijke rekening door onverwachte kosten/een dure rekening dan betalen we wat we nog kwijt kunnen. Meestal maakt mijn vriend dan wat extra over. Maar dat gaan we niet ook helemaal exact tot op de euro berekenen.
Browniedoc schreef:
18-05-2025 09:19
Ok het topic krijgt weer een bijzondere wending dus ik denk dat ik er tussenuit knijp.
Tsja, topic nummer zoveel over je relatie. Moet je daar niet eens naar kijken?
coderood schreef:
18-05-2025 11:01
Wij hebben ook geld op 1 hoop en wij doen niks aan evenwicht. Ook niet toen we weinig tr besteden hadden. Het maak mij echt niks uit of mijn man meer of minder uitgeeft dan mij of wie er meer binnen brengt.
Ik heb 2 kinderen die niet van hem zijn en mijn deel (want co ouderschap) van de kosten gaat ook op van de grote hoop.
Ik lees hier adviezen van : leg ook 7000 euro voor jezelf weg. Ik vind dat bizar. Ik zou het leuk vinden voor man. Ik vind het zo raar om zoiets op een weegschaal te leggen. Voor mij is dat geen liefde maar ik ben nogal ouderwets met geld en relaties denk ik.
Helemaal mee eens.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Frost schreef:
18-05-2025 10:57
Echt, zorg voor een eigen rekening. En een gezamenlijke rekening voor gezamenlijke uitgaven en vaste lasten. Maak op deze rekening elke maand hetzelfde percentage van je salaris over en de rest is voor je eigen (spaar)rekening.

Moet er toch niet aan denken om een (grote) uitgave voor mezelf met mijn partner te moeten bespreken.

toestemming voor te moeten vragen...
Coffee is never my cup of tea
Hij wil het al jaren en het is financieel geen probleem. Ik zou er niet moeilijk over doen. Wel zou ik afspraken maken over de tijd die hij wil besteden aan rondtoeren.
feow schreef:
18-05-2025 11:11
Maar hoe dit specifieke stukje je in de oren klinkt is echt énorm afhankelijk van je eigen referentiekader.

Dat klopt, maar zowel Olle als ik hebben in principe hetzelfde kader als TO: we verdienen meer dan onze mannelijke partners. Het verschil is dat Olle en ik geen kinderen hebben met die partners. TO wel, en haar partner is er zelfs meer voor de kinderen geweest dan zij. Dan is het toch best bijzonder dat TO toch het gevoel heeft meer te zeggen te hebben over het uitgeven van geld. TO doet ook nog eens een tikje verongelijkt 'mijn wensen mogen er ook zijn' terwijl ze jaarlijks vooral haar wens volgen mbt sparen en aflossen op de hypotheek.
Coffee is never my cup of tea
Mijn man wil soms andere dingen dan ik en ik wil soms andere dingen dan hij. Gelukkig kunnen we het hierover hebben en gunnen we elkaar wat de ander belangrijk vindt. Zolang we het ons kunnen veroorloven en het niet ten koste gaat van het gezin, geven we elkaar de ruimte. Man gaat dus ook dit jaar weer een motorrit maken met wat vrienden van 1,5 week. Hij spaart daar het hele jaar voor, maar zijn motor, onderhoud en motorspullen gaan wel van het gezamenlijke spaargeld af. Ik wil graag een keer met vriendinnen naar Wenen. Dat gaat zeker ook een keer gebeuren. Staat qua kosten niet in verhouding, maar daar kunnen we ons niet druk om maken. We zijn het er wel over eens, dat als de situatie verandert, keuzes ook veranderen. Als iets zo belangrijk is voor je partner, gun het hem dan, zou ik zeggen.
Meisjemetdeparel schreef:
18-05-2025 11:48
Hij wil het al jaren en het is financieel geen probleem. Ik zou er niet moeilijk over doen. Wel zou ik afspraken maken over de tijd die hij wil besteden aan rondtoeren.
Waarom zou je op voorhand al over afspraken omtrent tijd van rondtoeren beginnen? Bederft de voorpret behoorlijk lijkt mij. Laat hem gewoon lekker onbevangen blij zijn met die motor en kijk daarna verder of er issues ontstaan.
.
Echt hoe dit soort zaken toch kunnen ontsporen en wat voor invulling mensen toch kunnen geven aan zaken, ik word er echt onpasselijk van en vind het echt naar.

Ik vraag hoe jullie daarmee omgaan. Wij hebben dit zo niet eerder aan de hand gehad. Ik geef aan dat ik er moeite mee heb, maar erken ook gewoon dat ik zijn gevoel niet deel en dat ik begrijp dat ik er daarom anders naar kijk.

Ik “verbied” niet al jaren een motor. We hebben twee jaar geleden een nieuw huis gekocht, daarvoor was er geen stallingsmogelijkheid en na de verhuizing moest eea in huis aangepakt worden en hebben we SAMEN afgesproken veel af te willen lossen om de hypotheek lasten zsm naar beneden te brengen. Hij werd zenuwachtig van de hogere maandlasten en wilde dit gevoel graag wegnemen.

We leven over het algemeen sober, waarbij man vaak meer zeggenschap heeft in de keuzes die we maken (auto, tv, muziekinstallatie, vakanties) omdat ik er weinig gevoel bij heb. Basic vind ik vaak prima.

Man heeft al jaren grote uitgaven voor hobby’s, op dit moment staat er een kleine €4.000,- op de spaarrekening waarbij hij aan het sparen is voor andere hobby-gerelateerde zaken. Ik heb daar ook totaal geen moeite mee. Ik dwing hem zeker niet op een houtje te bijten en “toestemming” vragen is helemaal niet aan de orde. We hebben geen ruzie, we zijn erover in een verkennend gesprek.

We hebben nu afgesproken na het ontvangen van het vakantiegeld eea op een rijtje te zetten: wanneer moeten zaken vervangen worden (auto bv) en welke investeringen willen we graag doen in het huis, welk bedrag willen we aflossen en wat blijft er dan over voor een eventuele motor.

Ik houd me thuis bezig met de financiën, man interesseert zich er totaal niet voor en stelt zich daarin ook afhankelijk op “regel jij dat maar hoor, ik vraag het wel aan jou”.

En zeker hoor, ik kan wat rigide zijn en dat is onder andere de reden dat ik eea ook wat breder toets. Ik heb soms wat tijd nodig. Vind het lastig om daarin gelijk te schakelen. Maar ik word hier afgeschilderd als een of andere kenau die een soort schrikbewind voert en dat is gewoonweg echt niet waar.

Maargoed. Het is weer duidelijk.
Jesco schreef:
18-05-2025 11:54
Waarom zou je op voorhand al over afspraken omtrent tijd van rondtoeren beginnen? Bederft de voorpret behoorlijk lijkt mij. Laat hem gewoon lekker onbevangen blij zijn met die motor en kijk daarna verder of er issues ontstaan.
Nou inderdaad.
Ik lees hier allemaal tips om je relatie zo ongezellig en ongelijkwaardig mogelijk te maken.
Jesco schreef:
Nou inderdaad.
Ik lees hier allemaal tips om je relatie zo ongezellig en ongelijkwaardig mogelijk te maken.
Jesco schreef:
Nou inderdaad.
Jesco schreef:
Nou inderdaad.
Browniedoc schreef:
18-05-2025 11:55
Echt hoe dit soort zaken toch kunnen ontsporen en wat voor invulling mensen toch kunnen geven aan zaken, ik word er echt onpasselijk van en vind het echt naar.

Ik vraag hoe jullie daarmee omgaan. Wij hebben dit zo niet eerder aan de hand gehad. Ik geef aan dat ik er moeite mee heb, maar erken ook gewoon dat ik zijn gevoel niet deel en dat ik begrijp dat ik er daarom anders naar kijk.

Ik “verbied” niet al jaren een motor. We hebben twee jaar geleden een nieuw huis gekocht, daarvoor was er geen stallingsmogelijkheid en na de verhuizing moest eea in huis aangepakt worden en hebben we SAMEN afgesproken veel af te willen lossen om de hypotheek lasten zsm naar beneden te brengen. Hij werd zenuwachtig van de hogere maandlasten en wilde dit gevoel graag wegnemen.

We leven over het algemeen sober, waarbij man vaak meer zeggenschap heeft in de keuzes die we maken (auto, tv, muziekinstallatie, vakanties) omdat ik er weinig gevoel bij heb. Basic vind ik vaak prima.

Man heeft al jaren grote uitgaven voor hobby’s, op dit moment staat er een kleine €4.000,- op de spaarrekening waarbij hij aan het sparen is voor andere hobby-gerelateerde zaken. Ik heb daar ook totaal geen moeite mee. Ik dwing hem zeker niet op een houtje te bijten en “toestemming” vragen is helemaal niet aan de orde. We hebben geen ruzie, we zijn erover in een verkennend gesprek.

We hebben nu afgesproken na het ontvangen van het vakantiegeld eea op een rijtje te zetten: wanneer moeten zaken vervangen worden (auto bv) en welke investeringen willen we graag doen in het huis, welk bedrag willen we aflossen en wat blijft er dan over voor een eventuele motor.

Ik houd me thuis bezig met de financiën, man interesseert zich er totaal niet voor en stelt zich daarin ook afhankelijk op “regel jij dat maar hoor, ik vraag het wel aan jou”.

En zeker hoor, ik kan wat rigide zijn en dat is onder andere de reden dat ik eea ook wat breder toets. Ik heb soms wat tijd nodig. Vind het lastig om daarin gelijk te schakelen. Maar ik word hier afgeschilderd als een of andere kenau die een soort schrikbewind voert en dat is gewoonweg echt niet waar.

Tot je volgende topic dan maar weer :bye:
Jesco schreef:
Nou inderdaad.
.
ldp wijzigde dit bericht op 18-05-2025 12:06
Reden: 1x is genoeg
99.51% gewijzigd
Frost schreef:
18-05-2025 11:29
Zou best kunnen dat het voor jou anders beter werkt. Maar het gaat nu even niet om jou, mijn bericht was naar TO, in haar situatie zou gezamenlijk én eigen rekeningen beter zijn omdat zij moeite heeft met grote uitgave van man.

Mijn partner houdt ook meer over, maar hij verdient ook meer. Maar daarom betalen we niet allebei hetzelfde bedrag, maar hetzelfde percentage. Verder doen we allebei niet moeilijk over de kleinere dingen. Hij eet ook meer dan ik en drinkt wat duurder (speciaalbier). Prima, ik ga niet ook nog de boodschappen splitsen. Aan de andere kant heb ik weer extra toiletartikelen zoals inlegkruisjes nodig of andere verzorgingsproducten. Dat is op 1 hoop. Cosmetica betaal ik wel weer zelf. En als we tekort komen op onze gezamenlijke rekening door onverwachte kosten/een dure rekening dan betalen we wat we nog kwijt kunnen. Meestal maakt mijn vriend dan wat extra over. Maar dat gaan we niet ook helemaal exact tot op de euro berekenen.

Ik vind het weer gek dat binnen een relatie de een meer te besteden heeft dan een ander.
Stel je werkt allebei evenveel. En de één verdient het dubbele van de ander. En je houdt allebei 25% voor jezelf. Dan kan de een wel voor zich sparen en de ander niet.

Hier alles al ruim 25 jaar op 1 hoop. In het begin verdienden we evenveel, sinds de kinderen niet meer. Maar geld is van ons samen en ook nooit onenigheid. Dan moet je ook gaan afwegen wat iemand in het huishouden doet. En met de kinderen.
.
ldp wijzigde dit bericht op 18-05-2025 12:06
Reden: Iets te vaak
99.33% gewijzigd
Jesco schreef:
Tijd is voor mij belangrijker dan geld (dat toch al geen probleem is in dit gezin). Jammer van de voorpret.
Is het niet een idee om naast alles op een hoop ook nog een eigen spaarrekening te hebben en een eigen rekening voor 'zakgeld' wat je vrij kan besteden?

Vind het altijd zo stom om alles maar op een hoop te gooien want wat als jullie uit elkaar gaan? Of bij grotere uitgaves zoals deze waarbij de ander denkt nah niet nodig maar de partner wel heel gelukkig van wordt?
Browniedoc schreef:
18-05-2025 11:55

Er speelt dus veel meer mee.
Ik ben zelf getrouwd geweest met een man die gelukkig werd van het kopen van spullen, zodanig dat hij onze laatste euro’s uitgaf aan kleding of dingetjes voor het huis. Letterlijk dus, dat ik geld moest lenen van ouders om boodschappen te kunnen kopen. Op een gegeven moment zag hij ook wel in dat dit niet houdbaar was en hebben we afgesproken dat ik de financiën zou gaan doen. Hij heeft toen ook zijn pinpas opgegeven. En dan moet je je dus wel opwerpen als de kenau die toestemming geeft voor zijn ideeën. Dat terwijl ik zelf ook best wel makkelijk geld uitgeef (alleen niet aan ‘spulletjes’) en het niet bewaar voor ooit of voor de kinderen.
Bij mijn ex bleek uiteindelijk veel meer mee te spelen (ASS). Ik hoorde bij toeval dat hij nu ook zakgeld krijgt van zijn huidige partner wat hij uitgeeft aan allerlei dingetjes.
Graze schreef:
18-05-2025 12:03
Is het niet een idee om naast alles op een hoop ook nog een eigen spaarrekening te hebben en een eigen rekening voor 'zakgeld' wat je vrij kan besteden?

Vind het altijd zo stom om alles maar op een hoop te gooien want wat als jullie uit elkaar gaan? Of bij grotere uitgaves zoals deze waarbij de ander denkt nah niet nodig maar de partner wel heel gelukkig van wordt?
Als je in GvG getrouwd bent en de een spaart alles terwijl de ander het uitgeeft, moet de spaarder bij een eventuele scheiding gewoon dat bedrag eerlijk delen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven