Grote uitgave 1 persoon binnen relatie
zondag 18 mei 2025 om 08:14
Man en ik hebben een gedeelde rekening, alles op één hoop. We werken met spaarpotjes voor verschillende doeleinden ( auto, kids, onderhoud/verduurzaming huis, buffer) en houden jaarlijks flink wat spaargeld “over” wat we aflossen op de hypotheek (20k). Het idee is dat we door aflossen op termijn lagere hypotheeklasten hebben en eventueel over een paar jaar een appartement kunnen kopen.
Man heeft het al jaren ( jaaaaren) over een motor. Niet heel intensief, maar hij denkt er al heel lang over. Had vroeger een motor, denkt daar vaak aan terug. Eerst was er geen plek om hem te stallen, nu sinds een paar jaar wel. Met het wisselen van baan en bepaalde woon werkverkeer keuzes komt hij opnieuw met het motorplan. De motor is overigens niet noodzakelijk, de afstand is ook te fietsen (10 km, we hebben ebikes). OV is geen optie, auto wel maar die delen we en als ik de kids naar school moet brengen heb ik de auto nodig omdat ik anders te laat op mijn werk ben, niet alle dagen wordt bso aangeboden bij ons. Man zou dan aangewezen zijn op de fiets.
Wat hij in gedachten heeft kost €7.000,-.
En ik vind het zo’n smak geld. Het is natuurlijk een uitgave die alleen hem dient. Een auto zou ik gevoelsmatig al anders vinden. Daar kunnen de kinderen en hond ook in mee, kan ik ook gebruik van maken. Een stuk gemak voor het hele gezin ( we hebben nu 1 auto). Ik rijd geen motor, zou ook niet graag achterop gaan. Ik heb ook verder geen hobby’s die grote bedragen vragen.
Hoe gaan jullie om met zo’n grote persoonlijke uitgave binnen een gezamenlijk inkomen? Ik wil het hem niet ontzeggen maar ik heb er gevoelsmatig wel moeite mee..
Man heeft het al jaren ( jaaaaren) over een motor. Niet heel intensief, maar hij denkt er al heel lang over. Had vroeger een motor, denkt daar vaak aan terug. Eerst was er geen plek om hem te stallen, nu sinds een paar jaar wel. Met het wisselen van baan en bepaalde woon werkverkeer keuzes komt hij opnieuw met het motorplan. De motor is overigens niet noodzakelijk, de afstand is ook te fietsen (10 km, we hebben ebikes). OV is geen optie, auto wel maar die delen we en als ik de kids naar school moet brengen heb ik de auto nodig omdat ik anders te laat op mijn werk ben, niet alle dagen wordt bso aangeboden bij ons. Man zou dan aangewezen zijn op de fiets.
Wat hij in gedachten heeft kost €7.000,-.
En ik vind het zo’n smak geld. Het is natuurlijk een uitgave die alleen hem dient. Een auto zou ik gevoelsmatig al anders vinden. Daar kunnen de kinderen en hond ook in mee, kan ik ook gebruik van maken. Een stuk gemak voor het hele gezin ( we hebben nu 1 auto). Ik rijd geen motor, zou ook niet graag achterop gaan. Ik heb ook verder geen hobby’s die grote bedragen vragen.
Hoe gaan jullie om met zo’n grote persoonlijke uitgave binnen een gezamenlijk inkomen? Ik wil het hem niet ontzeggen maar ik heb er gevoelsmatig wel moeite mee..
zondag 18 mei 2025 om 13:53
Geen 170 berichten gelezen.
Er komt hier geen motor.
De dag dat mijn man met zo'n ding voor de deur staat is de dag dat ik de echtscheiding aanvraag. En dat weet hij.
Ik vind het een moordtuig waar ik al veel te veel mensen aan heb zien sterven.
Wie denkt hij dat straks de kinderen mag vertellen dat pap nooit meer terug komt omdat hij persé op zo'n moordding moest gaan zitten en te lazy was om 10 kilometer te fietsen? Of dat pap maanden in het ziekenhuis mag revalideren en waarschijnlijk levenslang schade heeft aan zijn lijf omdat hij omver gereden is?
Daarnaast ... 7.000 euro is nu.
Maar wie gaat de benzinerekening betalen? Wie gaat de verzekering betalen? Wie gaat de helm, het pak, ... betalen?
Niet hij, want hij gaat net minder verdienen met zijn nieuwe job.
Tenzij hij vanaf nu elke zaterdag in de horeca gaat bijklussen voor dat moordding.
Daarbij? Wie zegt dat het "zijn job" is? Voor 't zelfde geld is hij er weer weg na 2 maanden. Ga eerst maar eens minimum een jaar op de fiets en dan praten we héél misschien verder over die motor en die 7.000 euro.
En ga als man ook maar eens nadenken hoe je het aan je kinderen gaat uitleggen dat er dan 3 jaar niet op vakantie gegaan wordt om dat bedrag én het bedrag van verzekering en dergelijke te compenseren. Want dit gaat niet zomaar van het spaargeld af.
Of welke gadgets, koffies en broodjes je de komende 10 jaar achterwege laat.
Ik hard werken, hard sparen, elke cent opzij zetten en hij alles door het venster gooien voor zo'n moordding en dat dan nog met 2 kleine kinderen die straks vaderloos achterblijven ... I don't think so.
Er komt hier geen motor.
De dag dat mijn man met zo'n ding voor de deur staat is de dag dat ik de echtscheiding aanvraag. En dat weet hij.
Wie denkt hij dat straks de kinderen mag vertellen dat pap nooit meer terug komt omdat hij persé op zo'n moordding moest gaan zitten en te lazy was om 10 kilometer te fietsen? Of dat pap maanden in het ziekenhuis mag revalideren en waarschijnlijk levenslang schade heeft aan zijn lijf omdat hij omver gereden is?
Maar wie gaat de benzinerekening betalen? Wie gaat de verzekering betalen? Wie gaat de helm, het pak, ... betalen?
Tenzij hij vanaf nu elke zaterdag in de horeca gaat bijklussen voor dat moordding.
Daarbij? Wie zegt dat het "zijn job" is? Voor 't zelfde geld is hij er weer weg na 2 maanden. Ga eerst maar eens minimum een jaar op de fiets en dan praten we héél misschien verder over die motor en die 7.000 euro.
En ga als man ook maar eens nadenken hoe je het aan je kinderen gaat uitleggen dat er dan 3 jaar niet op vakantie gegaan wordt om dat bedrag én het bedrag van verzekering en dergelijke te compenseren. Want dit gaat niet zomaar van het spaargeld af.
Ik hard werken, hard sparen, elke cent opzij zetten en hij alles door het venster gooien voor zo'n moordding en dat dan nog met 2 kleine kinderen die straks vaderloos achterblijven ... I don't think so.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zondag 18 mei 2025 om 13:58
De lijst met dingen die jouw vent niet mag ( en die hij weet ) is zo’n beetje eindeloos, he ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 18 mei 2025 om 14:00
Je gunt die man bijna een midlife crisis met motor en tatoeage.blijfgewoonbianca schreef: ↑18-05-2025 13:58De lijst met dingen die jouw vent niet mag ( en die hij weet ) is zo’n beetje eindeloos, he ?
zondag 18 mei 2025 om 14:00
Wat een onterechte aannames.Wissewis schreef: ↑18-05-2025 13:53Geen 170 berichten gelezen.
Er komt hier geen motor.
Ik hard werken, hard sparen, elke cent opzij zetten en hij alles door de venster gooien voor zo'n moordding en dat dan nog met 2 kleine kinderen die straks vaderloos achterblijven ... I don't think so.
zondag 18 mei 2025 om 14:02
Ik zou daarnaast overigens wel nadenken over jullie elke maand een klein bedrag aan zakgeld uit te keren.
Wil hij die motor toch gaat hij eerst maar 10 jaar alles opsparen.
Wil hij liever elke maand een game kopen of 10 koffies onderweg ... hij doet maar.
Kan jij ook voor bijvoorbeeld 50 à 100 euro per maand je zin doen.
Wil hij die motor toch gaat hij eerst maar 10 jaar alles opsparen.
Wil hij liever elke maand een game kopen of 10 koffies onderweg ... hij doet maar.
Kan jij ook voor bijvoorbeeld 50 à 100 euro per maand je zin doen.
Is dit nu later?
zondag 18 mei 2025 om 14:03
Wissewis schreef: ↑18-05-2025 13:53Geen 170 berichten gelezen.
Er komt hier geen motor.
Hahaha... amaai je kunt het ook overdrijven natuurlijk.
zondag 18 mei 2025 om 14:04
Als midlife-crisis heeft ie een peperdure fiets gekocht

Hij deed maar.
Hij heeft zelf ongelukken met vrienden gezien met de motor, dus op zo'n ding kruipt ie zelf niet op.
Is dit nu later?
zondag 18 mei 2025 om 14:05
Hier ben ik het wel mee eens. Los van dat ik ook vind dat hij er zelf voor moet sparen en niet ten koste moet gaan van vakantie met de kinderen etc, ken ik helaas ook genoeg die op de motor zijn omgekomen. Helemaal als je kinderen hebt met de betreffende man, vind ik het onverantwoord.Wissewis schreef: ↑18-05-2025 13:53Geen 170 berichten gelezen.
Er komt hier geen motor.
zondag 18 mei 2025 om 14:05
Nou, ik zie het al. Afspraak maken bij Tattoo Bob, Harley Davidson aanschaffen en een vrouw scoren op een motormeeting, liefst in Faak am See, gelijk een week vakantie ook. Ik zou het wel weten.
zondag 18 mei 2025 om 14:06
zondag 18 mei 2025 om 14:11
blijfgewoonbianca schreef: ↑18-05-2025 14:06En in België valt er gelukkig nooit iemand met de fiets. Wat een geruststelling moet dat voor je zijn.
Nou zeg dat, wielrennen/mountainbiken is nou ook niet echt veilig te noemen.
Ik heb zelf ook motorgereden, ja je moet zelf wat beter opletten zeker aan het begin van het seizoen, en ja er gebeuren ongelukken mee, net zoals dat met autorijdem/fietsen/paardrijden bijvoorbeeld kan.
Als ik morgen over de stoep struikel kan ik ook mijn nek breken. Ik heb daar niet zoveel mee, je laten leiden door angst.
zondag 18 mei 2025 om 14:36
Dat zou je wel zeggen. Wat ik in de praktijk zie is dat de ene partij (vaak maar niet altijd de man) zich zoveel ruimte veroorlooft. Zoveel ruimte pakt. Dat er voor de andere ouder (vaak maar niet altijd de vrouw) geen andere mogelijkheid overblijft dan alles opvangen. En als er dan iets van wordt gezegd dan wordt er gezeurd.MrsM schreef: ↑18-05-2025 13:38Maar dat is toch sowieso zoveel mogelijk gelijkwaardig? Die vrije tijd? Als je man als hobby voetballen heeft dan is die iedere zondag weg ivm wedstrijden, met een motor zal die een keer op zondag gaan rijden, als vrouw zijnde kun je ook zulke hobby's hebben. Ik neem aan dat je dat met elkaar afstemt zodat het gelijk verdeeld is, eigen vrije tijd en tijd met gezin.
zondag 18 mei 2025 om 14:53
We reageren precies op wat jij schrijft en hoe je dat doet. Misschien moet je daar eens naar kijken, in plaats van meteen op je teentjes getrapt te zijn.Browniedoc schreef: ↑18-05-2025 11:55Echt hoe dit soort zaken toch kunnen ontsporen en wat voor invulling mensen toch kunnen geven aan zaken, ik word er echt onpasselijk van en vind het echt naar.
zondag 18 mei 2025 om 14:55
zondag 18 mei 2025 om 15:13
wat mag die vent van jou eigenlijk wel?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zondag 18 mei 2025 om 15:15
En verder, het is geen bevlieging van die man en ik heb genoeg motorrijders in de familie om te weten dat motorrijden bij veel rijders in hun bloed zit. Dus ik zou zeggen als het financieel haalbaar is, lekker die motor laten kopen. Wel zou ik even om de tafel gaan zitten om alles door te spreken wat de financiële consequenties zijn en dat hij zich toch echt ook daarmee bezig moet houden en het niet alleen door mij moet laten regelen. Het is een gezamelijk iets en niet dat ik de baas moet gaan spelen over het geld.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zondag 18 mei 2025 om 15:16
En dat ligt uiteraard aan de reacties en hoe wij het laten ontsporen. Elke keer.dweedledee schreef: ↑18-05-2025 14:55Het heeft geen zin meer. TO gaat op anoniem. Het is blijkbaar te confronterend allemaal.
Iets met ezel.
zondag 18 mei 2025 om 15:46
Je reacties in dit topic vind ik niet passen bij de reacties op de openingspost. Je doet hier net of je verketterd wordt terwijl je allemaal inhoudelijke reacties en vragen krijgt. Als je hier dan ook nog op anoniem wilt gaan dan denk ik dat je vooral een communicatieprobleem met je partner hebt. Ik kan me voorstellen dat het heel lastig ergens uit te komen is samen op deze manier.Browniedoc schreef: ↑18-05-2025 11:55Echt hoe dit soort zaken toch kunnen ontsporen en wat voor invulling mensen toch kunnen geven aan zaken, ik word er echt onpasselijk van en vind het echt naar.
Ik vraag hoe jullie daarmee omgaan. Wij hebben dit zo niet eerder aan de hand gehad. Ik geef aan dat ik er moeite mee heb, maar erken ook gewoon dat ik zijn gevoel niet deel en dat ik begrijp dat ik er daarom anders naar kijk.
Ik “verbied” niet al jaren een motor. We hebben twee jaar geleden een nieuw huis gekocht, daarvoor was er geen stallingsmogelijkheid en na de verhuizing moest eea in huis aangepakt worden en hebben we SAMEN afgesproken veel af te willen lossen om de hypotheek lasten zsm naar beneden te brengen. Hij werd zenuwachtig van de hogere maandlasten en wilde dit gevoel graag wegnemen.
We leven over het algemeen sober, waarbij man vaak meer zeggenschap heeft in de keuzes die we maken (auto, tv, muziekinstallatie, vakanties) omdat ik er weinig gevoel bij heb. Basic vind ik vaak prima.
Man heeft al jaren grote uitgaven voor hobby’s, op dit moment staat er een kleine €4.000,- op de spaarrekening waarbij hij aan het sparen is voor andere hobby-gerelateerde zaken. Ik heb daar ook totaal geen moeite mee. Ik dwing hem zeker niet op een houtje te bijten en “toestemming” vragen is helemaal niet aan de orde. We hebben geen ruzie, we zijn erover in een verkennend gesprek.
We hebben nu afgesproken na het ontvangen van het vakantiegeld eea op een rijtje te zetten: wanneer moeten zaken vervangen worden (auto bv) en welke investeringen willen we graag doen in het huis, welk bedrag willen we aflossen en wat blijft er dan over voor een eventuele motor.
Ik houd me thuis bezig met de financiën, man interesseert zich er totaal niet voor en stelt zich daarin ook afhankelijk op “regel jij dat maar hoor, ik vraag het wel aan jou”.
En zeker hoor, ik kan wat rigide zijn en dat is onder andere de reden dat ik eea ook wat breder toets. Ik heb soms wat tijd nodig. Vind het lastig om daarin gelijk te schakelen. Maar ik word hier afgeschilderd als een of andere kenau die een soort schrikbewind voert en dat is gewoonweg echt niet waar.
Maargoed. Het is weer duidelijk.
Ik snap het echt wel hoor, ik ben ook conservatiever met geld uitgeven dan man maar je doet het samen dus dan praat je over de dingen en mijn manier is niet de enige manier.
Als er zoveel geld naar aflossing moet gaan omdat de lasten eigenlijk te hoog waren volgens jouw man en ook nu nog geld naar opknappen en onderhoud moet waardoor andere dingen niet kunnen dan kun je dat toch gewoon in de OP aangeven, heeft toch weinig met privacy te maken en dan kan je dat toch ook gewoon als stel met elkaar bespreken.
zondag 18 mei 2025 om 15:59
Los van het gevaar van de motor zou ik grote uitgaven geen probleem vinden. Er van uitgaande dat er voor die grote uitgave plek is in huis en het niet te groot/overheersend is voor mij om tegenaan te kijken. Dus een horloge voor jezelf van 10.000 euro, doen als je daar blij van wordt. Een wandvullende foto van een naakte vrouw ter waarde van 100 euro: nee...
Motor, mocht dat een hobby zijn, zolang dat niet ten koste gaat van de plek voor alle fietsen in de schuur.
We bemoeien ons niet met elkaars inkomsten/uitgaven op het (gelijke) bedrag na dat we storten op onze gezamenlijke hypotheek voor de hypotheek, verzekeringen, boodschappen etc. Die is dan ook zo strak mogelijk afgesteld dat de ruimte voor individuele uitgaven optimaal benut wordt.
Motor, mocht dat een hobby zijn, zolang dat niet ten koste gaat van de plek voor alle fietsen in de schuur.
We bemoeien ons niet met elkaars inkomsten/uitgaven op het (gelijke) bedrag na dat we storten op onze gezamenlijke hypotheek voor de hypotheek, verzekeringen, boodschappen etc. Die is dan ook zo strak mogelijk afgesteld dat de ruimte voor individuele uitgaven optimaal benut wordt.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in