Geld & Recht alle pijlers

Grote uitgave 1 persoon binnen relatie

18-05-2025 08:14 278 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Man en ik hebben een gedeelde rekening, alles op één hoop. We werken met spaarpotjes voor verschillende doeleinden ( auto, kids, onderhoud/verduurzaming huis, buffer) en houden jaarlijks flink wat spaargeld “over” wat we aflossen op de hypotheek (20k). Het idee is dat we door aflossen op termijn lagere hypotheeklasten hebben en eventueel over een paar jaar een appartement kunnen kopen.

Man heeft het al jaren ( jaaaaren) over een motor. Niet heel intensief, maar hij denkt er al heel lang over. Had vroeger een motor, denkt daar vaak aan terug. Eerst was er geen plek om hem te stallen, nu sinds een paar jaar wel. Met het wisselen van baan en bepaalde woon werkverkeer keuzes komt hij opnieuw met het motorplan. De motor is overigens niet noodzakelijk, de afstand is ook te fietsen (10 km, we hebben ebikes). OV is geen optie, auto wel maar die delen we en als ik de kids naar school moet brengen heb ik de auto nodig omdat ik anders te laat op mijn werk ben, niet alle dagen wordt bso aangeboden bij ons. Man zou dan aangewezen zijn op de fiets.

Wat hij in gedachten heeft kost €7.000,-.

En ik vind het zo’n smak geld. Het is natuurlijk een uitgave die alleen hem dient. Een auto zou ik gevoelsmatig al anders vinden. Daar kunnen de kinderen en hond ook in mee, kan ik ook gebruik van maken. Een stuk gemak voor het hele gezin ( we hebben nu 1 auto). Ik rijd geen motor, zou ook niet graag achterop gaan. Ik heb ook verder geen hobby’s die grote bedragen vragen.

Hoe gaan jullie om met zo’n grote persoonlijke uitgave binnen een gezamenlijk inkomen? Ik wil het hem niet ontzeggen maar ik heb er gevoelsmatig wel moeite mee..
Pelle schreef:
18-05-2025 11:57
Ik vind het weer gek dat binnen een relatie de een meer te besteden heeft dan een ander.
Stel je werkt allebei evenveel. En de één verdient het dubbele van de ander. En je houdt allebei 25% voor jezelf. Dan kan de een wel voor zich sparen en de ander niet.

Hier alles al ruim 25 jaar op 1 hoop. In het begin verdienden we evenveel, sinds de kinderen niet meer. Maar geld is van ons samen en ook nooit onenigheid. Dan moet je ook gaan afwegen wat iemand in het huishouden doet. En met de kinderen.
Ik vind dat niet zo gek. We werken allebei 36 uur en ons salaris ligt niet heel ver uit elkaar, netto bijna hetzelfde omdat hij veel meer belasting betaalt. Maar hij heeft een leidinggevende functie en ik niet. Hij heeft een hbo en wo master, en ik mbo en hbo propedeuse. Dan is het logisch dat hij meer verdiend. Maar zoals ik al zei, hij maakt vaker extra over en betaalt ook meer aan onvoorziene kosten.

Uiteindelijk kan ik op deze manier ook voor mezelf sparen en hij voor zichzelf. En we kunnen met ons eigen geld doen wat we willen. Ik voel me echt niet achtergesteld ofzo. Dingen voor ons 'samen' wat mij niet zoveel boeit, zoals een dure soundbar, betaalt hij ook zelf.
frost wijzigde dit bericht op 18-05-2025 12:10
4.08% gewijzigd
KamilleT schreef:
18-05-2025 12:06
Als je in GvG getrouwd bent en de een spaart alles terwijl de ander het uitgeeft, moet de spaarder bij een eventuele scheiding gewoon dat bedrag eerlijk delen.
Ik ken mensen die op huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd en nog alles op een hoop gooien maar dus wel ieder een eigen spaarrekening en zakgeld hebben.
Marianneke schreef:
18-05-2025 09:04
Als er genoeg geld is: nu beiden een eigen rekening openen, en daar ieder 8000 euro op zetten, en vervolgens maandelijks een bepaald bedrag, bijv 200 of 400 euro.
Dan kan hij de motor aanschaffen, en helm/kleding etc, en van die rekening de komende kosten zoals brandstof, onderhoud, nieuwe banden (is veel vaker nodig bij een motor dan bij een auto). Of die soundbar of wat dan ook zijn wensen zijn.
En jij kan met jouw geld doen wat jij wilt, bijv beleggen of een keer een uitgave voor jezelf als zich dat wel voordoet.

Nog niet verder gelezen, maar precies dit.
Ik krijg vooral de indruk dat TO zo sober mogelijk wil leven, zoveel mogelijk wil sparen en aflossen en de rest vooral onnodige luxe vindt.

Bij een stel vrienden meegemaakt dat zij elke uitgave van haar man controleert en hij trucjes moet uithalen om bepaalde uitgaven verborgen te houden. Gaan wij met hem uit eten en vooraf ergens anders iets drinken dan moeten wij de café rekening betalen en optellen bij de bon van het restaurant. Anders ziet zij dat hij nog iets heeft gedronken buiten het restaurant om en dat scheelt toch een € 10 aan extra hypotheekaflossing. Inmiddels liggen ze in scheiding.
Ik zou nooit alles op 1 hoop willen hebben, juist vanwege zulke dingen. Wij hebben ieder onze eigen rekening, en dan een gemeenschappelijke rekening voor de vaste lasten waar ieder naar rato inlegt. Als man dan van zijn geld een motor wil kopen doet hij dat maar. In jouw geval heb ik er toch wat meer moeite mee.
Frost schreef:
18-05-2025 12:08
Ik vind dat niet zo gek. We werken allebei 36 uur en ons salaris ligt niet heel ver uit elkaar, netto bijna hetzelfde omdat hij veel meer belasting betaalt. Maar hij heeft een leidinggevende functie en ik niet. Hij heeft een hbo en wo master, en ik mbo en hbo propedeuse. Dan is het logisch dat hij meer verdiend. Maar zoals ik al zei, hij maakt vaker extra over en betaalt ook meer aan onvoorziene kosten.

Uiteindelijk kan ik op deze manier ook voor mezelf sparen en hij voor zichzelf. En we kunnen met ons eigen geld doen wat we willen. Ik voel me echt niet achtergesteld ofzo. Dingen voor ons 'samen' wat mij niet zoveel boeit, zoals een dure soundbar, betaalt hij ook zelf.
Maar stel dat het salaris wel wat verder uit elkaar ligt, dan vind ik het gek dat de een meer te besteden heeft dan een ander binnen een relatie. Niet dat de een meer verdient dan een ander. Maar wel dat de een meer te besteden heeft. Jullie betalen hetzelfde percentage, maar daarnaast betaalt hij vaak extra. Dan kun je toch net zo goed ieder hetzelfde bedrag voor jezelf houden en de rest gezamenlijk. Dan betaalt hij meer, maar dat doet hij nu ook al. Ik zeg ook niet dat je je achtergesteld moet voelen. Maar mijn punt is dat ik niet vind dat degene die meer verdient, meer te besteden moet hebben. Zeker niet in de situatie van TO. Waarbij er kinderen zijn en de ene partner meer thuis is voor de kinderen. Maar eigenlijk in veel situaties niet.
Ik ben niet tegen eigen geld (maar ik vind op een hoop gewoon makkelijker). Maar dan een ieder evenveel eigen geld. En die dure soundbar betaalt hij zelf. Maar als jij een dure bank wil en hij er een voor de helft van de prijs, betaal je dan ook meer?
Merel90 schreef:
18-05-2025 12:32
Ik zou nooit alles op 1 hoop willen hebben, juist vanwege zulke dingen. Wij hebben ieder onze eigen rekening, en dan een gemeenschappelijke rekening voor de vaste lasten waar ieder naar rato inlegt. Als man dan van zijn geld een motor wil kopen doet hij dat maar. In jouw geval heb ik er toch wat meer moeite mee.
Ik zou er weer geen zin in hebben, om bij elke uitgave te moeten bedenken of het gezamenlijk is of niet.
Zoals het voorbeeld van de soundbar. En van dat naar rato snap ik helemaal niks. Doen jullie dan ook naar rato het huishouden?
Beetje vernederend vind ik dit, wil je als volwassen persoon eens iets kopen voor jezelf en moet je toestemming vragen en krijgen van je partner.

Ik lees verder niet dat hij meermaals buitensporige uitgaven doet of niet werkt of jullie amper kunnen sparen… en die motor zou zelfs nog handig van pas komen.
En lees ik nu goed dat er, indien hij toestemming krijgt, dan ook nog moet besproken worden hoe vaak hij er mag mee rijden voor de fun?
Attraverso schreef:
18-05-2025 12:47
Beetje vernederend vind ik dit, wil je als volwassen persoon eens iets kopen voor jezelf en moet je toestemming vragen en krijgen van je partner.

Ik lees verder niet dat hij meermaals buitensporige uitgaven doet of niet werkt of jullie amper kunnen sparen… en die motor zou zelfs nog handig van pas komen.
En lees ik nu goed dat er, indien hij toestemming krijgt, dan ook nog moet besproken worden hoe vaak hij er mag mee rijden voor de fun?
Dat laatste was een onbegrijpelijk voorstel van een forummer. Waarom zou je daar afspraken over moeten maken?
Merel90 schreef:
18-05-2025 12:32
Ik zou juist nooit willen dat we alles apart moeten afrekenen. Maar ja, grote hoop werkt natuurlijk alleen maar als je het eens bent over de principes die daarbij horen.

Zo niet dan is het kansloos en is gescheiden financiën een veel beter idee.
Mette schreef:
18-05-2025 12:58
Ik zou juist nooit willen dat we alles apart moeten afrekenen. Maar ja, grote hoop werkt natuurlijk alleen maar als je het eens bent over de principes die daarbij horen.

Alles apart?
Wat voor jezelf is apart en wat voor samen is van de gezamenlijke rekening. Dat is toch niet zo ingewikkeld?
Ik zou hem de motor gunnen, zeker omdat het een wens is die al jaren bestaat. Ik denk altijd als je zelf iets heel graag wil, hoe zou je dan willen dat je partner reageert.
Financieel is het meer dan haalbaar en dan zie ik het probleem niet zo.
Je leeft nu en dan mag je daar best van genieten.

Mijn moeder spaarde, gaf weinig uit aan zichzelf en het gezin want er moest voldoende op de paarrekening staan. We leefde sober, hadden vaak 2e hands kleding wat we kregen. Gingen weinig uit en 1x per jaar op vakantie.
Toen wij groot waren en kinderen kregen en ze zag hoe wij het deden straks ze erover dat ze best spijt had dat ze het zo had aangepakt en minder echt geleefd had. Een paar jaar erna, voor haar pensioen overleed ze. Haar doelen waar ze al die jaren voor spaarde heeft ze niet gehaald. Met een vette bankrekening stierf ze.
Dat heeft mij meer dan wat ik al deed laten beseffen dat je vooral herinneringen moet maken, moet genieten van het leven en de dingen moet doen die je leuk vind.

Als het het scheef voelt haal je iedere 8.000 van de rekening die je vrij mag besteden. Hij aan de motor die hij graag wil jij aan iets anders.

Het onderhoud en benzine zou ik gezamenlijk betalen. Of ga je vanaf nu dan de kosten voor de auto betalen omdat jij hier gebruik van maakt en hij niet?
Je zegt dat je er minder moeite mee had gehad als het voor een 2e auto was geweest omdat hij de kinderen daar ook in kan vervoeren en jij geen gebruik maakt van de motor. Ik denk dat je dat stuk moet loslaten. Het geeft hem een hoop plezier en dat is heel veel waard.
Straks zitten jullie in een afbetaald huis maar dromen niet nageleefd, zonde.
TO, als ik je zo lees dan is je man van het kopen en zijn jullie nu zuinig aan het doen vanwege zijn wensen die later gerealiseerd worden. En bemoeit hij zich niet met financiën.

Persoonlijk ben ik niet van de grote hoop, is het een idee om elk eigen rekeningen te nemen, en jezelf en hem zakgeld te laten uitkeren? Dat werkt hier prima.

En als hij zich nooit met financiën bemoeit, dan zou ik hem vertellen dat doel X bij jouw methode 5 jaar duurt, en zijn methode 15 jaar. Stel dat je spaart voor een vakantiehuis in Griekenland. Wil hij de motor, prima. Maar dat moet hij niet klagen dat het erg lang duurt voor jullie dat huis kunnen kopen.

Ga met elkaar in gesprek, en besef dat er geen goed of fout is.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Mette schreef:
18-05-2025 12:58

Alles apart, hoe kom je daarbij?
Wat wij apart doen is bijv kleding of als je met vrienden uit eten gaat oid.
ldp schreef:
18-05-2025 13:04
Alles apart?
Wat voor jezelf is apart en wat voor samen is van de gezamenlijke rekening. Dat is toch niet zo ingewikkeld?
En dan bestel ik bij de boodschappen een dure dagcrème. Moet ik dat verrekenen? En die dure soundbar?
Attraverso schreef:
18-05-2025 12:47

Het zal dan aan mij liggen. Maar in een relatie met kinderen vind ik het volstrekt normaal dat je grote uitgaven overlegt. En dan ook bekijkt hoeveel tijd ermee gemoeid gaat. Vrije tijd en geld voor de 1 gaat af van de ruimte van de ander. Dan is het toch logisch dat je overlegt en ervoor zorgt dat het een beetje gelijk opgaat?
Mijn man en ik hebben een beetje het motto wie dan leeft wie dan zorgt. Wat misschien ook niet altijd even handig is qua spaargeld, maar wat binnen de mogelijkheden ligt, ontzeggen we elkaar en ons als stel niet.

En soms betekent dat dat er wat bijgelegd wordt vanuit "mijn" salaris en soms andersom. Maar in principe kopen we allebei waar we zin in hebben. (En wat financieel kan.)

Ik heb jarenlang extensions gehad, geen goedkope dingen. Paardgereden. Ook niet echt goedkoop. Nu ga ik iedere 4 maanden voor een APK'tje voor botox/fillers. Ik laat mijn nagels doen en wenkbrauwen. Verre reizen met vrienden omdat man daar niks om gaf.

En mijn man heeft altijd motorgereden, heeft een zeilboot en motorboot gehad, en houdt van mooie/snelle auto's. Wintersport met vrienden 1x per jaar.

Alleen maar leuk, je wordt er niet gezelliger van als stel wanneer je elkaar dingen ontzegt. Als het financieel niet kan, dan heb je in feite geen keuze. Maar als het kan, je leeft vandaag en niet morgen. Lekker genieten zoveel het kan denk ik dan.
Overigens vermoed ik dat wanneer man meer geld had verdiend en TO meer bij de kinderen was geweest. De reacties dat het toch echt zijn geld was etc veel waren gegeven. Enerzijds omdat veel mensen toch onbewust sneller vinden dat de man zoiets moet kunnen doen. Anderzijds omdat het zo lekker makkelijk is om uit te varen tegen een TO.
MrsM schreef:
18-05-2025 13:16
Mijn man en ik hebben een beetje het motto wie dan leeft wie dan zorgt. Wat misschien ook niet altijd even handig is qua spaargeld, maar wat binnen de mogelijkheden ligt, ontzeggen we elkaar en ons als stel niet.

En soms betekent dat dat er wat bijgelegd wordt vanuit "mijn" salaris en soms andersom. Maar in principe kopen we allebei waar we zin in hebben. (En wat financieel kan.)

Ik heb jarenlang extensions gehad, geen goedkope dingen. Paardgereden. Ook niet echt goedkoop. Nu ga ik iedere 4 maanden voor een APK'tje voor botox/fillers. Ik laat mijn nagels doen en wenkbrauwen. Verre reizen met vrienden omdat man daar niks om gaf.

En mijn man heeft altijd motorgereden, heeft een zeilboot en motorboot gehad, en houdt van mooie/snelle auto's. Wintersport met vrienden 1x per jaar.

Alleen maar leuk, je wordt er niet gezelliger van als stel wanneer je elkaar dingen ontzegt. Als het financieel niet kan, dan heb je in feite geen keuze. Maar als het kan, je leeft vandaag en niet morgen. Lekker genieten zoveel het kan denk ik dan.
Maar wat ik hier zie is toch iets waar het redelijk gelijk lijkt op te gaan EN waar jullie op dezelfde manier erin zitten. Dat is redelijk essentieel. Daar zit het probleem bij TO.
Pelle schreef:
18-05-2025 13:10
En dan bestel ik bij de boodschappen een dure dagcrème. Moet ik dat verrekenen? En die dure soundbar?
Van mij niet, maar je hebt geen verkering met mij he.
Browniedoc schreef:
18-05-2025 09:03
Bedankt dames!

Ik gun hem de motor zeker, ik was meer benieuwd naar hoe jullie omgaan met een grote persoonlijke uitgave in een dergelijke financiële situatie.

Misschien ook wel een beetje waken voor een heel scheef uitgavenpatroon. Dit is zeker niet de laatste keer dat man dure spullen zal aanschaffen voor hobby gerelateerde zaken. Maar daar is nu (nog) geen sprake van.
Ja maar als jij nooit geld wil uitgeven dan is bijna elke euro die man uitgeeft scheef lopen. Dat lijkt mij ook niet realistisch.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
frettie schreef:
18-05-2025 13:12
Het zal dan aan mij liggen. Maar in een relatie met kinderen vind ik het volstrekt normaal dat je grote uitgaven overlegt. En dan ook bekijkt hoeveel tijd ermee gemoeid gaat. Vrije tijd en geld voor de 1 gaat af van de ruimte van de ander. Dan is het toch logisch dat je overlegt en ervoor zorgt dat het een beetje gelijk opgaat?

Maar dat is toch sowieso zoveel mogelijk gelijkwaardig? Die vrije tijd? Als je man als hobby voetballen heeft dan is die iedere zondag weg ivm wedstrijden, met een motor zal die een keer op zondag gaan rijden, als vrouw zijnde kun je ook zulke hobby's hebben. Ik neem aan dat je dat met elkaar afstemt zodat het gelijk verdeeld is, eigen vrije tijd en tijd met gezin.
frettie schreef:
18-05-2025 13:19
Maar wat ik hier zie is toch iets waar het redelijk gelijk lijkt op te gaan EN waar jullie op dezelfde manier erin zitten. Dat is redelijk essentieel. Daar zit het probleem bij TO.

Klopt daar heb je helemaal gelijk in. Een relatie zoals bij TO (over uitgaven) zou voor mij en mijn man ook helemaal niet werken. Want toen ik veel minder dan hem verdiende had ik wel de duurste hobby (paardrijden) en daar is nooit gezeur over geweest gelukkig.
Ik herken je van je andere topics, TO. Je bent heel rigide, erg bazig en je ergert je continu aan je partner.

Uit de vorige topics, waarin je zelf ook aangeeft dat jullie al langere tijd grote problemen hebben, blijkt ook dat jouw gedrag hier flink aan bijdraagt. Heb je hulp gezocht? En de relatietherapie? Is hier al zicht op?
Nou. Laat ook maar. TO gaat op anoniem, las ik net.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven