Geld & Recht alle pijlers

Haal je rijbewijs en koop een autotje.Maar wat kost dat nou?

29-12-2010 21:25 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo wijze forumsters (en minder wijze zijn ook welkom :D)

Ik ben werkeloos en woon bij m'n mamsje thuis.

Als het goed is heb ik binnenkort een nieuwe baan (detailhandel). Ik heb op 11 januari nog een gesprek met de storemanager om te bespreken op welke dagen ik ga werken.

Vast staat dat ik altijd op zaterdag zal werken, en er nog wat uren bij kan draaien doordeweeks. Maar daar hoef ik me nog niet zoveel van voor te stellen. Heb ik van de regiomanager dan.

Ik heb een leuke man op het oog, die mij ook helemaal ziet zitten. Helaas wonen we een flink end bij elkaar vandaag!

Omdat ik geen rijbewijs heb, reis ik met de trein. Treinreizen is onwijs duur.

Maar, zegt iedereen: "Als je je rijbewijs hebt, dan kun je een autotje kopen".

Nu ga ik in januari afrijden en ik hoop natuurlijk dat ik het in één keer haal. Maar mocht dat niet zo zijn, dan toch hopelijk in februari toch!

Maar wat kost dat nou, een auto? Want het klinkt leuk hoor, maar is het wel haalbaar?

-Ik zal er op zaterdag heen en weer mee rijden naar de stad waarin ik werk (20 km verderop)

-Misschien ook op andere dagen doordeweeks

-Wat kost het als ik 250 km naar mijn eventuele nieuwe vriend ga rijden, en dan ook weer terug?

-Hoeveel uur zou ik moeten werken om me een auto te veroorloven? Ik heb verder geen kosten, ik woon bij moeders (voorlopig, denk nog zeker een half jaar)

-Ik ga even uit van (iets) meer dan minimumloon. Ik zou gaan werken bij een grote drogisterij-keten.

-Wat ben ik kwijt aan een klein type gebruikte auto?

Een auto van 10 jaar oud, rijd die veel duurder dan een nieuwe zuinige auto die ik financieer bij een dealer? Waar kan ik winst uit halen? Ik wil zo goedkoop mogelijk uit zijn.

-Als ik pech heb, moet ik iets laten repareren.

-Een enkele treinreis naar deze leuke man toe kost 25,00. 50 euro per weekend dus. 100 euro in de maand aan reiskosten. Maar je doet er wel een uur langer over dan met de auto.

Wbt een relatie is het natuurlijk nog wat vaag. Maar ik wil ook niet ergens induiken, terwijl het financieel niet haalbaar is. Hij zit met hetzelfde probleem. Al heeft hij overigens wel een auto en een full-time baan. Maar ik kan hem toch niet elke keer hierheen vragen (ik woon nog thuis...) en hem op kosten jagen of vragen om een vergoeding vind ik ook weer zo wat.

Maar gewoon laten voor wat het is, of toch...? Als ik het kan betalen wil ik er misschien wel meer van en ik heb het er wel voor over als het een écht écht écht heel erg leuke man is (waarvan ik eigenlijk wel overtuigd ben, maar toch...)

Wie heeft er advies en/of kosten plaatje?
1 tip; niks is zo'n slechte investering als een auto, dus als ik iets nooit op afbetaling zou kopen, dan is het een auto. Gewoon lekker sparen.
Ik zou zeggen, koop een kortingskaart bij de ns voor 50 euro en je reizen met de trein zijn 40% goedkoper. Daar krijg je je auto + rijbewijs echt niet voor.
Eens met wat Jorina zegt. Mocht je dan toch voor een auto gaan, dan zou ik kijken voor een Twingo.

Qua aanschaf is t niet de goedkoopste, maar qua verbruik wel heel erg zuinig. Op de snelwegen haal je met redelijk pittig rijden 1 op 22, in de stad e.d. 1 op 17 ofzo. Qua verzekering, wegenbelasting enzo kost het ding ook niet zoveel. Durf het niet exact te zeggen, ik rijd er zelf niet in..
Deel een auto met mamsje/dinnetje/buufje?
Dank u dank u voor de tips, hier heb ik alweer wat aan.

Nou voor dagelijks gebruik zou auto (bestelbusje, rijd wel effe anders, maar is te doen) van mamsje inderdaad nog wel kunnen.

Mij word ook afgeraden een auto te financieren.

Ik wil wel wat sparen voor een autotje, ik zal wel moeten, ik heb het net uitgegeven aan mijn rijbewijs. Dus autotje komt er niet op korte termijn. Mensen doen er vaak makkelijk over he ;)

Geld wat ik niet heb, wil ik ook liever niet uitgeven.

Mijn zusje werkt in een stad ietsjes verderop en die stelde voor om samen een auto te kopen. Zou dat een idee kunnen zijn?

Haar vriend heeft een auto...Maar krijgen we daar geen ruzie van, wie mag de auto dit weekend?
Ik denk dat je iets te rooskleurig denkt over de kosten van een auto....

Bovendien...je treinkaartjes kunnen een stuk goedkoper. Koop een kortingskaart en zorg dat je het voortaan zo plant dat je met een weekendretour naar hem toe kan. Je kan al vanaf vrijdagavond 19:00 uur met zo'n kaartje reizen....
Of laat ik het anders zeggen.

Ik ben nu aan het rijlessen.

Ik betaal een redelijk gemiddelde prijs per les, en zit op een gemiddelde qua aantal lessen. Ik ben nu 700 euro kwijt aan de lessen, moet nog op gaan voor praktijk a minimaal 300 euro, theorie-examen ben ik nu in totaal 70 euro voor kwijt, 1x gezakt, 2e keer gemist door sneeuw en nu de 3e keer. Theorieboeken tweedehands 30 euro en ik ga misschien nog een theorie stampcursus doen. Een tweedehands auto wordt meestal aangeraden om voor minimaal 2000 euro te kopen, want dat is echt de ondergrens voor 'goede ' auto's. En dan is het nog geluk hebben. Je betaald wegen belasting, 1x per jaar apk, daar zijn wij gemiddeld 500 euro voor kwijt, een keer wat kapot, anwb en dan nog de benzine.

Tel maar op. Je moet echt flink rijden wil je dat er uit krijgen.
Oops niet gelezen dat je al bijna af gaat rijden/
quote:plops schreef op 29 december 2010 @ 21:37:

Ik denk dat je iets te rooskleurig denkt over de kosten van een auto....

Nou nee hoor, ik vraag me af of het haalbaar is in mijn situatie.

Als ik een full-time baan had gehad, had ik deze vraag misschien ook niet gesteld. Maar nu wil ik wel eens weten, of tenminste een indicatie, van wat 't nou kan gaan kosten.

En inderdaad, misschien dan toch maar die kortingskaart aanschaffen...dat scheelt natuurlijk alweer 40 %.

Voor het dagelijks gebruik dan toch maar auto delen...?
quote:mutsy20 schreef op 29 december 2010 @ 21:41:

Oops niet gelezen dat je al bijna af gaat rijden/

Yeah...en ik ben ook al 2000 euro lichter hoor.

Mijn god, wat is dat toch duur he, rijlessen, echt niet normaal eigenlijk! Maar het zal ook wel niet voor niks zijn...autorijden is duur.

Ik weet trouwens niet waaraan ik moet denken qua aanschafprijs. Zag bij onze dealer al gebruikte auto's staan vanaf 750 euro.

Vrienden zeggen dat ik wel een Panda of Golfje kan scoren voor 500 euro...Maar dat vertrouw ik toch niet zo..
Green Wheels?
kleine autos zijn goedkoper voor wegenbelasting (minimaal 9 euro per maand) en verzekering (ongeveer 30 euro per maand)

Ik zou voor een auto gaan die niet ouder is dan 10 jaar.

bv een suzuki alto, opel corsa, ford ka.

deze kosten voor tussen de 2000 en de 3000 euro (ligt aan leeftijd, aantal km en hoe onderhouden)

je zal een tank uitgeven (a 30/40 euro) voor de 500 km die je zal afleggen naar je vriendje.

jaarlijkse APK (bij de dealer a 50/70 euro)

eventuele reparaties op jaar basis, bewaar daar iig 300 euro per jaar voor. (kan meer en minder uitvallen, is altijd onzeker)

uiteindelijk is een auto rijden echt heerlijk en ik kan het je aanraden, maar treinen met kortingskaart is wel goedkoper en als je niet zoveel verdiend zou ik er even me wachten, auto rijden is immers een luxe.
Thanks MEFunny, al een wat duidelijker kostenplaatje!

Ik denk dat auto delen met zusje misschien toch ook wel een optie zal zijn. Dan delen we ook de kosten. Er moeten dan alleen wel afspraken over komen. In theorie is dat haalbaar. Nu kan ik prima met mijn zus overweg...maar toch...ik wil er geen problemen over.
Vergeet niet de wegenbelasting, de verzekering en het onderhoud.

Maar daar krijg je dan wel een hoop vrijheid voor terug, die de NS jou uiteraard never nooit kan bieden.
N.a.v. dat kostenplaatje van MEfunny zou ik persoonlijk eerder gaan voor de trein. Volgens mij is dat (met kortingskaart) uiteindelijk goedkoper. Daarnaast zullen er heel waarschijnlijk momenten zijn dat jij en je zus de auto op dezelfde dag nodig hebben en betaal je alsnog extra kosten voor een treinkaartje.

De afstand naar je werk is 20 kilometer? Hou je van fietsen? (Serieus). In de zomer naar je werk fietsen lijkt me prima haalbaar en kostenbesparend natuurlijk. Maar goed, dan moet je zoals gezegd wel van fietsen houden.
Klontje, ja ik houd zeker van fietsen. In de zomer is dat inderdaad haalbaar. Ik ben 1,5 jaar lang bijna elke dag, winter en zomer, op de fiets naar mijn werk gegaan. Dat was 10 km trouwens...Ik woonde toen ook al in een klein dorp, en het ov is hier nauwelijks te doen. Dus met goed weer kan je enorm kosten besparen door de fietsen.

En net wat Zamirah noemt: vrijheid. Vandaar ook die auto, om naar mijn werk te komen en ook naar mijn vriendje te rijden.

Niet meer afhankelijk zijn van dat openbaar vervoer...
wij hebben onze auto gekocht via marktplaats, 750 euro, wel iemand ernaar laten kijken die er verstand van heeft en ook iemand een proefrondje laten rijden die er verstand van heeft (ik had zelf immers net mijn rijbewijs, du 0,0 ervaring in andere auto's dan mijn lesauto) verder natuurlijk naar de APK en het onderhoudsboekje gevraagd... verder was in deze auto een gasinstalatie ingebouwd, dat is in wegenbelating nauwelijks duurder (al het G3 is) maar je rijd een stuk goedkoper. verder hebben wij toen gedacht 'misschien is het een miskoop en is het ontzettend dom, maar voor deze prijs konden wij dat risico nemen, en elke maand die we er mee rijden is mooi meegenomen, houdt ie er mee op dan zullen we verder moeten kijken.... maar soms zit het mee, sinds mei rij ik er bijna dagelijks mee en ook met de sneeuw hebben we nog geen problemen gehad!

moraal van dit verhaal, je kan goedkoop een auto kopen via mp maar zorg dat je alles goed chekt en bedenk al je het zo wilt doen voor welk bedrag je een risico wilt nemen. zekerheid kost geld, bij een dealer een auto kopen met een beetje garantie kost zo 2000 euro...

succes met beslissen en met afrijden natuurlijk!
Ik rijd in een Twingo van 15 jaar oud. Het bakkie had nog geen 90.000 km op de teller staan toen ik deze kocht, daar moet je gewoon goed opletten. Ik heb 1300 euro voor de auto betaald. Ik rij gemiddeld ongeveer 1 op 16 en betaal iets meer dan 40 euro per maand aan verzekering en 14 euro aan belasting. Verder ben ik lid van de Anwb. Dan heb je nog jaarlijks de APK en evt mankementen. Ik ben student en werk niet fulltime.

Wat je gewoon niet moet vergeten is dat je vaste lasten hebt zodra je een auto koopt. Ookal staat de auto de hele maand stil, die kosten blijven. Als jij met de trein zou reizen en je hebt een keer echt geen geld kun je er voor kiezen om thuis te blijven en dus ook geen geld uitgeven. Zo werkt het dus met een auto niet. Bedenk goed wat je wilt, want ik heb ook wat reistijd betrefd in jouw situatie gezeten en sinds ik een eigen auto heb moet ik er niet meer aan denken om afhankelijk te zien van het OV.
Mijn auto is 12 jaar oud en redelijk goedkoop. Aan onderhoud, APK, verzekering en wegenbelasing ben ik al bijna evenveel kwijt als wat je nu kwijt bent aan treinreizen. Houd er rekening mee dat je altijd meer gaat rijden, dan dat je nu voorspelt.

Als je eens op autotrack.nl naar auto's gaat zoeken en vergelijken kun je bij de meeste auto's zien wat je kwijt bent aan wegenbelasting. Verzekering kun je wel narekenen op verzekeringssites, of op een vergelijkingssite.

Als je de auto op je eigen naam laat zetten, kost dat veel geld omdat je nog geen no-claim hebt.

Een auto kost altijd geld. Het is denk ik goed om er rekening mee te houden dat je nu weinig onkosten hebt omdat je nog thuis woont, maar als je op je zelf gaat wonen, kun je het dan nog betalen?
Wij hebben een Aygo van 1,5 jaar oud, maar die kostte nieuw ongeveer 10.000 euro (inclusief rijklaar maken en zo). Ik denk alleen, aan je verhaal te zien, dat een nieuwe auto geen optie is. Tweedehands zijn kleine zuinige auto's vaak best nog duur in verhouding tot hun nieuwwaarde. Grotere auto's dalen sneller in waarde maar rijden weer minder zuinig.

Ik heb een aantal vriendinnen die ook rijden in auto's die amper 500 euro hebben gekost, maar reken er daarbij op dat er van alles aan kapot kan gaan. Je hebt vaak geen garantie. Voor 4000 euro heb je een leuke oude Twingo o.i.d. bij een dealer, die nog wel even mee kan gaan. Maar het kan ook zomaar zijn dat je uitlaat kapot gaat, distributieriem vervangen moet worden, er nieuwe wielen of remschijven op moeten... Dat kost je zo een paar honderd euro. En zulke reparaties dienen zich altijd aan als het net even niet uitkomt.

Verzekeringskosten zijn afhankelijk van je auto, woonplaats, no-claimkorting... Als je geen schadevrije jaren hebt zoals jij denk ik dat je sowieso wel aan meer dan 50 euro moet denken. Je kunt ook proefberekeningen maken op internet als je een auto op het oog hebt.

Verder is de wegenbelasting voor kleine autootjes heel laag, of hoef je deze zelfs helemaal niet te betalen.

Benzine kost nu bijna 1.60 per liter en wordt steeds duurder. Veel kleine auto's rijden volgens het boekje 1 op 22, maar 1 op 18 is veel realistischer, zeker als je veel stadritjes maakt.

Maar zoals al gezegd geeft een auto ontzettend veel vrijheid en ik zou echt niet meer zonder kunnen...
Ik heb een abonnement bij Wheels4All, een buurtauto. Gebruik hem gemiddeld 2x per maand en kost me veel minder dan wanneer ik zelf een auto zou kopen.
It's not you, it's me. No wait. It's you. It's totally you...
Kan me goed voorstellen dat je niet meer afhankelijk wilt zijn van de NS. En autorijden is ook gewoon lekker.

Als je 500 km per bezoek aan vriend aflegt ben je aan benzine (berekend 1 op 17, tanken bij Tango bijvoorbeeld voor ¤ 1,519 per liter) per bezoek ¤ 44,68 kwijt. Dus als je twee keer per maand naar je vriend gaat ben je aan benzine per maand bijna ¤ 90 kwijt.

Daarnaast idd je wegenbelasting van - berekend op bijvoorbeeld een Twingo of een Corsa - ongeveer ¤ 15 á ¤ 25 per maand. Ligt ook heel erg aan waar je woont.

Voor de verzekering (enkel WA, met inzittendenverz.) ben je toch zeker minimaal ¤ 35 per maand kwijt denk ik, omdat je nog geen korting hebt opgebouwd.

Dus dan ben je ¤ 145 per maand kwijt, zonder eventuele reparatie- en vervangingskosten en afschrijving, en andere ritjes ook nog niet meegerekend.
Je hebt nog geen rijbewijs, je hebt nog geen werk en je hebt nog geen vriend.

Ik zou me om andere3 dingen druk maken dan een auto
Koop een voordeelurenkaart en dan een weekendretour, ben je de helft goedkoper uit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven