Geld & Recht alle pijlers

Heb ik recht op inspraak op besluiten voor onze kinderen?

31-05-2010 13:34 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal :-) ,

Misschien een beetje raar dat ik als man op dit vrouwenforum rondhang, maar ik ben op zoek naar advies. Ik ben al 4 jaar gescheiden van mijn vrouw, en eigenlijk is alles op wat horten en stoten na goed geregeld...maar onlangs kwam ik er via onze zoon van 10 achter dat er een besluit genomen was over een medische behandeling voor hem, zonder dat ik er iets vanaf weet. Ik weet niet zo goed waar mijn rechten liggen. Ik ben hier behoorlijk boos over en vraag me af waar ik nog meer niet vanaf weet. Volgens mij mag dit niet en moet ik van die zaken afweten. Of lees ik http://www.echtscheidingswijzer.nl/omga ... ingen.html niet goed? Wie heeft hier ervaring mee en welke aanpak moet ik doen? Het is duidelijk bewust niet verteld aan mij!
Misschien kun je beter contact opnemen met het juridisch loket.
The time is now
Eens met banba en als dit je echte naam is zou ik dat even laten veranderen. Je bent wel erg herkenbaar zo...
Volgens mij heb jij recht op alles wat van belang is. Van de keuze van school tot medische behandelingen.
Als jij en je vrouw samen het ouderlijk gezag hebben over jullie zoon hebben, dan had ze jou daar inderdaad in moeten kennen.
Als jullie gezamenlijk gezag hebben dan heb je recht op informatie en consultatie, dus inspraak. Als je ex alleen gezag heeft, dan heb je dat recht niet.
MILF in the making ;-)
Ook als je geen ouderlijk gezag hebt heb je recht op informatie. Juridisch vader zijn (= kind erkend hebben) is voldoende.

Hoe dan ook, als vader heb je recht op informatie. Je kunt je ex rechtstreeks vragen waarom je hier niet vanaf wist. Daar zou ik in ieder geval mee beginnen.

Ben je het eens met de voorgestelde behandeling? Dat is juridisch hier de belangrijkste vraag. Zo niet, dan heb jij, als je gezag hebt, het recht om contact op te nemen met de arts en aan te geven dat je het hier niet mee eens bent.

Ben je het wel eens met de voorgestelde behandeling dan lijkt een gesprek met je ex over welke informatie jij via haar krijgt, op zijn plaats. Wil moeder hier niet aan mee werken dan wil een brief van je advocaat nog wel eens helpen. Werkt dat niet, dan zul je naar de rechter moeten om je gelijk te halen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
@zwup, nee dit is niet mijn echte naam....
Ah gelukkig. Ik dacht voor het geval dat.....

Heb verder geen nuttige info voor je. Veel sterkte in ieder geval! Hoop dat jullie hier goed uit kunnen komen.
quote:Poezewoes schreef op 31 mei 2010 @ 13:50:

Ook als je geen ouderlijk gezag hebt heb je recht op informatie. Juridisch vader zijn (= kind erkend hebben) is voldoende.

Hoe dan ook, als vader heb je recht op informatie. Je kunt je ex rechtstreeks vragen waarom je hier niet vanaf wist. Daar zou ik in ieder geval mee beginnen.

Ben je het eens met de voorgestelde behandeling? Dat is juridisch hier de belangrijkste vraag. Zo niet, dan heb jij, als je gezag hebt, het recht om contact op te nemen met de arts en aan te geven dat je het hier niet mee eens bent.

Ben je het wel eens met de voorgestelde behandeling dan lijkt een gesprek met je ex over welke informatie jij via haar krijgt, op zijn plaats. Wil moeder hier niet aan mee werken dan wil een brief van je advocaat nog wel eens helpen. Werkt dat niet, dan zul je naar de rechter moeten om je gelijk te halen.

Haai Poez!!!

Maar het alleen erkend hebben van een kind is toch niet voldoende? Daarmee bewerkstellig je alleen maar een familiebetrekking tot het kind maar heb je nog niet de beslissingsbevoegdheid. Daarvoor moet je toch het ouderlijk gezag aanvragen?
Trainch!

Je hebt zonder gezag geen beslissingsbevoegdheid, maar wel recht op informatie en consultatie.

TO heeft het over gescheiden en vrouw, dus ik neem aan dat hij getrouwd was. Als hij dan na 1998 gescheiden is, blijft het ouderlijk gezag automatisch staan. Hij heeft het over 4 jaar geleden dus ik neem aan dat hij gezag heeft.
Ok, duidelijk.
Over watvoor ingreep gaat het (ongeveer). Ik kan me voorstellen dat het wettelijk gezien allemaal strak geregeld is, maar voor het hechten van een open wond na een val uit een klimrek bel ik mijn ex niet op om hem te laten kiezen tussen lijm, krammen of draad. Over de mogelijk medisch noodzakelijke besnijdenis van onze zoon informeer ik hem wel. Alles daar tussenin is grijs gebied. En nou ben ik, als het om onze kinderen gaat, extreem zorgvuldig en overvloedig in mijn informatievoorziening omdat ik vind dat mijn kinderen dat verdienen. Maar als ik denk aan de lange lijst van replymailtjes van zijn kant met daarin niet meer dan 'ok', dan vraag ik mezelf ook weleens af waarom ik er toch allemaal zoveel moeite in steek.

Hoe staat het met jouw interesseniveau voor blauwe plekken, bulten, schrammen en ander dagelijks leed?
Twinkel, het gaat om "belangrijke informatie aangaande de verzorging en opvoeding van het kind", dus niet elke schaafwond hoeft te worden meegedeeld.

TO, dit artikel geeft wat meer informatie (geen juridische bron overigens). Je kunt ook rechtstreeks bij de behandeld arts om informatie vragen en aangezien je kind nog geen 12 is, ook om inzage in het dossier vragen.

http://knmg.artsennet.nl/ ... -kinderen-ontvangen-1.htm
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 31 mei 2010 @ 15:56:

Twinkel, het gaat om "belangrijke informatie aangaande de verzorging en opvoeding van het kind", dus niet elke schaafwond hoeft te worden meegedeeld.

Ja, dat snap ik. Vandaar dat ik al schreef dat ik me voor kan stellen dat het juridisch gezien allemaal strak geregeld is.

Maarrr... als TO doorgaans geen interesse toont en pas nu, nu iets hem niet zint, vindt dat het niet tof is om niet op de hoogte te zijn van dit soort zaken dan zou mijn advies zijn "Begin eens met het tonen van interesse, stel je pro-actief op, en realiseer je dat een 'weg terug' naar betrokkenheid verdiend zal moeten worden door goede praktijk". Als TO echter alles uit de kast heeft gehaald in de afgelopen vier jaar om zo volledig mogelijk op de hoogte te blijven en de moeder van de kinderen probeert actief dit te dwarsbomen, dan zou ik qua advies neigen richting juridisch ingrijpen.
Dat klopt, Twinkeling. Je hebt het dan over een redelijke houding tussen de ouders en daar is alles voor te zeggen. Puur juridisch gezien ligt het anders: de verzorgende ouder is verplicht de niet-verzorgende ouder te informeren, ongeacht of die in de informatie geïnteresseerd is of niet. De verzorgende ouder moet hierin het initiatief nemen, niet de niet-verzorgende.

Als de angel daar zit voor de ex van JanSpijker, dan is het inderdaad verstandig dat hij eerst een gesprek aangaat met zijn ex en duidelijk aangeeft wat hij van haar verwacht. Hij kan daarbij ook aangeven wat hij zelf te bieden heeft, nl. meedenken over medische beslissingen en die in goed overleg met de moeder nemen, praktische steun bij de medische behandeling (bv. met zoon naar de dokter of het ziekenhuis gaan, evt. andere kinderen opvangen, zo nodig financieel bijspringen).

Het belang van de zoon moet vooropstaan, en die is niet alleen gebaat bij goed geïnformeerde ouders maar vooral bij goed communicerende ouders.
Ga in therapie!
Ga je dit op elk forum plaatsen?

[edit door moderator]
anoniem_38662 wijzigde dit bericht op 02-06-2010 23:06
Reden: Onnodige verwijzing
% gewijzigd
Waarom zou hij het niet ook op een ander forum plaatsen ?

Tot nu toe lijken de reacties op fok heel normaal, net als hier.

Wie weet krijg je op verschillende fora verschillende standpunten te horen, en kun je daarmee beter conclusies trekken voor jezelf.
misschien dat hij beter zijn advocaat kan raadplegen
quote:feeks schreef op 31 mei 2010 @ 18:41:

Ga je dit op elk forum plaatsen?

[edit door mod]Ga jij elk forum af om te kijken waar hij wat heeft geplaatst??
anoniem_38662 wijzigde dit bericht op 02-06-2010 23:06
Reden: quote bewerkt
% gewijzigd
quote:JanSpijker schreef op 31 mei 2010 @ 13:34:

Het is duidelijk bewust niet verteld aan mij!Hoe weet je dat?
quote:mika65 schreef op 01 juni 2010 @ 00:02:

[...]

Ga jij elk forum af om te kijken waar hij wat heeft geplaatst??Nee, ik schrijf op meerdere fora, dan valt het op als er hetzelfde topic is geplaatst.
Niet zo netjes, linken naar andere fora.

Wat is er op tegen dat iemand op meerdere fora zijn probleem plaatst?
quote:Poezewoes schreef op 01 juni 2010 @ 10:42:

Niet zo netjes, linken naar andere fora.

Wat is er op tegen dat iemand op meerdere fora zijn probleem plaatst? Het is ook niet zo netjes dat TO zich op beide fora niet meer laat zien.
quote:feeks schreef op 01 juni 2010 @ 18:19:

[...]

Het is ook niet zo netjes dat TO zich op beide fora niet meer laat zien.Doe eens even niet zo jij-bakken. Het topic is nota bene pas gisteren geopend, laat TO even fijn een leven buiten het forum hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven