Geld & Recht alle pijlers

Help mijn vriend is gierig, of valt het mee?

18-12-2010 11:36 366 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een lastig thema dat ik niet goed met vriendinnen durf te bespreken, maar ik vind dat mijn vriend gierig is.
quote:Dhelia schreef op 18 december 2010 @ 16:00:

[...]

Dan ben je dus gewoon fulltime huisvrouw.

[...]

Dat is nou juist mijn hele punt: je dóet niet moeder, je bént moeder.

Het is gewoon misplaatst taalgebruik, "fulltime moeder". Net zo min als je parttime dochter kunt zijn, kun je parttime moeder zijn.Eens Dhelia. Ik krijg een beetje jeuk van zoiets. Parttime moeders bestaan volgens mij niet. (Net zomin als parttime vaders trouwens...)
Het woord " huisvrouw" is uit de gratie, Dhelia, snap dat dan.
quote:Enn schreef op 18 december 2010 @ 15:53:

TO heb je er al met je vriend over gepraat of heeft hij jou mede gedeeld dat de financiele zaken er zo voor staan?Enn, hij heeft mij dit mede gedeeld. ik was in eerste instantie boos en teleurgesteld en kon niet veel meer dan roepen dat ik dat een hele gierige actie van hem vond. Later probeerde ik dat een beetje voor mezelf te relativeren, misschien was ik onredelijk? Vandaar dat ik dit topic geopend heb. Mijn vriendinnen weten het niet,en die keren dat ik heel voorzichtig iets liet ontvallen over zijn manier van doen, werden ze meteen giftig en was het allemaal zijn schuld. Ik wil hem ook beslist niet in een kwaad licht stellen, en het fijne aan vriendinnen is natuurlijk ook dat ze bijna altijd meteen jouw kant van het verhaal geloven... Het lezen van alle reacties vandaag helpt echt, ik vind het heel verhelderend.
quote:Murdoch schreef op 18 december 2010 @ 15:56:

[...]

Vind ik ook als het om een scharrel gaat. Als je gaat samenwonen en kinderen krijgt, dan wordt het iets anders.

Dat ben ik het niet met je eens. Ik vind het niet noodzakelijk dat als je een kind hebt of samenwoont, dat je dan alles maar samen moet gaan betalen. Het lijkt me dan logisch om te kijken wat de gezamelijke kosten zijn en wie daar wat aan gaat bijdragen, maar het geld wat je dan (evt) nog overhoudt, daar zou ik dan zelf over willen gaan. Dus gedeelde rekening voor alle kosten, maar salaris e.d. komt binnen op je eigen rekening en daar gaat een deel van naar de gezamelijke rekening.

Ik kan me wel voorstellen dat je langzamerhand steeds meer van de gedeelde betaald wordt en steeds minder van je eigen rekening.
quote:Sarah78 schreef op 18 december 2010 @ 16:03:

[...]

Het lezen van alle reacties vandaag helpt echt, ik vind het heel verhelderend.Maar wat ga je hier nu concreet mee doen?
quote:Zamirah schreef op 18 december 2010 @ 16:02:

Het woord " huisvrouw" is uit de gratie, Dhelia, snap dat dan. Dan moeten we het júist zo benoemen. In de hoop dat meer vrouwen beseffen dat dat niet voor niets uit de gratie is
quote:Dhelia schreef op 18 december 2010 @ 16:06:

[...]

Dan moeten we het júist zo benoemen. In de hoop dat meer vrouwen beseffen dat dat niet voor niets uit de gratie is

De vraag is, is huisman dan ook uit de gratie, of is dat nu juist in?

Haha, jouw motto trouwens, mooi van toepassing in dit topic
quote:Enn schreef op 18 december 2010 @ 16:01:

[...]

Voor een scharrel slaat het nergens op idd voor een langdurige relatie is het wel van belang te weten welke ideeen je hebt wanneer je aan kinderen begint. Het valt mij namelijk wel eens op dat zaken tijdens het samenwonen allemaal nog vanzelf . Wanneer er kinderen komen kunnen bepaalde denkbeelden waarin je zelf bent op gegroeid (onbewust of bewust) naar boven komen en deze kunnen meer invloed hebben dan je van te voren kan bedenken en eigenlijk goed vind van je zelf.

Precies, de meeste mensen denken inderdaad dat het vanzelf allemaal wel goed komt en dat is dus helaas niet zo. Sterker nog: geld is 1 van de belangrijkste redenen voor echtelijke ruzies.

En als er geen goede afspraken zijn, kun je er bekaaid vanaf komen.

Sprak ze uit ervaring.
Eens met Zamirah en daarom mijn pleidooi voor financiële zelfstandigheid binnen een relatie, zowel voor mannen als voor vrouwen.
quote:Captain_Obvious schreef op 18 december 2010 @ 16:06:

[...]

De vraag is, is huisman dan ook uit de gratie, of is dat nu juist in?Die is nooit in de gratie geweest dus kan er ook niet uit raken
quote:Captain_Obvious schreef op 18 december 2010 @ 16:05:

[...]

Maar wat ga je hier nu concreet mee doen?Een 40/60 regeling voorstellen, mijn ideeen goed onder woorden brengen. Een discussie met hem, waarin ik uitleg dat ik teleurgesteld ben en me het anders had voorgesteld.
quote:Sarah78 schreef op 18 december 2010 @ 16:11:

[...]

Een 40/60 regeling voorstellen, mijn ideeen goed onder woorden brengen. Een discussie met hem, waarin ik uitleg dat ik teleurgesteld ben en me het anders had voorgesteld.Lijkt me een start. Succes!
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Captain_Obvious schreef op 18 december 2010 @ 16:06:

Haha, jouw motto trouwens, mooi van toepassing in dit topic Goed is 'ie he? Ik las 'm ergens en vond 'm zó raak! Je kunt hele Opzij's volschrijven en ellenlange emancipatiedebatten houden maar dit is de kern.
quote:Zamirah schreef op 18 december 2010 @ 16:07:

[...]

Precies, de meeste mensen denken inderdaad dat het vanzelf allemaal wel goed komt en dat is dus helaas niet zo. Sterker nog: geld is 1 van de belangrijkste redenen voor echtelijke ruzies.

En als er geen goede afspraken zijn, kun je er bekaaid vanaf komen.

Sprak ze uit ervaring.Eens (geen ervaring echter kan wel mijn eigen broek ophouden )
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:mjdh schreef op 18 december 2010 @ 14:06:

Is het ook, maar dan ken je Elninjoo's standpunt over kinderen nog niet Ja die ken ik wel, maar ik vind dat dat er niet altijd bijgehaald hoeft te worden. Het doet toch niet ter zake nu? Of was het bedoeld als grap en heb ik het even gemist
quote:Captain_Obvious schreef op 18 december 2010 @ 15:55:

[...]

Niets. Als je daarvoor kiest.

Maar er is ook niets mis met niet al je geld willen delen met je partner. Dat is ook evengoed een keuze die mag maken.

Ik snap mensen die al hun geld op één bankrekening gooien en dan geen eigen geld meer hebben niet zo goed, maar als zij dat zo willen, prima.Het geld op onze gezamenlijke rekeningen wordt niet gelijk van iemand anders hoor......
quote:Sarah78 schreef op 18 december 2010 @ 15:56:

Palmboom, ik ben het met je eens, zo zou het moeten zijn Ik heb ook een relatie gehad met een jongen die minder geld had i.v.m zijn studie en ik meer betaalde omdat ik werkte. Ik vond dat ook nooit raar, sterker nog ik vond het fijn een team te zijn. En ik wist dat hij in geval van de omgekeerde situatie hetzelfde voor mij zou doen. Tsja... iedereen is andersJe hoort toch ook niet zelden dat iemand op kosten van z'n partner kan doorstuderen en heeft hij eenmaal 'n baan is het bye bye vriendin. Heb je mooi voor niets in zo'n man geinvesteerd en ben je dat geld kwijt.
Ik word zo kriegel van al die stellen die wel alles samen delen maar hun geld niet als iets gezamelijks zien. 1 huishouden, 1 pot.

Dus ja, ik vind je vriend egoistisch en gierig.
quote:elninjoo schreef op 18 december 2010 @ 16:44:

[...]

Je hoort toch ook niet zelden dat iemand op kosten van z'n partner kan doorstuderen en heeft hij eenmaal 'n baan is het bye bye vriendin. Heb je mooi voor niets in zo'n man geinvesteerd en ben je dat geld kwijt.Alleen als je het zo ziet, dat je 'investeert' in diegene: ik betaal meer, dus ik 'own' hem. Dan kom je wrs. altijd bedrogen uit, want je kunt mensen niet 'ownen,' ook al heb je een 10x hoger salaris.

[...]

Je hoort toch ook niet zelden dat iemand op kosten van z'n partner kan doorstuderen en heeft hij eenmaal 'n baan is het bye bye vriendin. Heb je mooi voor niets in zo'n man geinvesteerd en ben je dat geld kwijt.Inderdaad een "verwrongen" beeld van relaties........
Ik heb niet alles gelezen. Maar ik vind het altijd zo raar dat mensen samen wonen en een kind hebben en dan nog zo krampachtig de financien gescheiden houden. Dat werkt toch helemaal niet in de praktijk? Wij hebben gewoon vanaf dag 1 alles op de grote hoop gegooid. Zit ook een hoop verschil in, mijn inkomen is minstens drie keer zo hoog als dat van mijn man, maar geen haar op mijn hoofd die zich daar druk om maakt. We wonen hier samen, eten hier samen, hebben samen 2 kinderen en 2 auto's, gaan samen op vakantie, hebben allebei geregeld nieuwe kleren etc. nodig, waarom zou je dan moeilijk doen en alles uit elkaar houden. We voeren toch een gezamenlijke huishouding, zijn een gezin, daar hoort voor mij bij dat je ook financieel een geheel bent. Maar goed, dat is waarschijnlijk persoonlijk, er zullen vast mensen zijn die dat net zo min snappen als dat ik al die gescheiden boekhoudingen niet snap.
..
quote:Winterdip schreef op 18 december 2010 @ 15:57:

[...]

Hoezo hij zorgt voor hét inkomen? Wat draagt hij dan bij aan de gezamenlijke lasten van het geld dat hij niet verdient maar krijgt? Geen huur of hypotheek te betalen. De rest van de lasten komen uit de gezamenlijke huishoudpot, 50/50. Dus hoezo 'hij zorgt voor het inkomen'? Hij zorgt niet meer voor inkomen dan TO. Terwijl TO er 40 voor werkt en hij schildert kloddertjes roze hier en kloddertjes roze daar maar bij hem komt er ondertussen wel 2,5 x zoveel binnen.

Hij zorgt voor zijn eigen spaarpot en/of zijn eigen luxe levensstijl. Dat is wat anders dan zorgen voor het inkomen als je een gezin bent.

Ik had moeten zeggen: hij zorgt voor inkomen.

Daarnaast: TO woont waarschijnlijk in een huis dat ze dankzij die luxe levensstijl van haar vriend kan bekostigen. Dus feitelijk deelt ze al mee in zijn luxe leven. (speculeer ik nu even trouwens)

En jij spreekt met heel veel minachting over een man die wel maandelijks geld inbrengt. Hij verkeerd nu eenmaal in de positie dat hij zich het kunstenaarschap kan veroorloven. En een kind. En een vriendin die een karig betaald baantje heeft, waardoor zijn bijdrage aan het huishouden ook hoger is. Als zij meer zou verdienen, was zijn 50% ook een stukje lager.
quote:reizigster2004 schreef op 18 december 2010 @ 17:32:

Ik heb niet alles gelezen. Maar ik vind het altijd zo raar dat mensen samen wonen en een kind hebben en dan nog zo krampachtig de financien gescheiden houden. Dat werkt toch helemaal niet in de praktijk? Omdat het voor jou niet werkt, wil het niet zeggen dat het voor anderen niet kan werken.
Ik lees hier dat vriend inkomsten heeft door het verhuren van vastgoed, maar m.i. zijn daar ook altijd kosten aan verbonden.

(onderhoud, belastingen)

Verder begrijp ik uit het hele verhaal dat vriend geen enkele investering heeft hoeven doen voor het huis waar ze nu in wonen, omdat dit familiebezit zou zijn.

Ik vind het erg vreemd dat TO voor 50% van de kosten moet opdraaien terwijl de verschillen in inkomsten zo groot zijn.

Dit komt op mij niet over als een zorgzame stabiele relatie.

Ik ben geneigd te zeggen dat vriend een deel van inkomsten apart moet houden voor de kosten van het vastgoed, en na aftrek beiden naar rato inleveren.
“Don’t look back – you’re not going that way.”

[...]

Je hoort toch ook niet zelden dat iemand op kosten van z'n partner kan doorstuderen en heeft hij eenmaal 'n baan is het bye bye vriendin. Heb je mooi voor niets in zo'n man geinvesteerd en ben je dat geld kwijt.Het feit dat ik op dit moment even degene ben die minder verdient zie ik niet als een 'investering' van vriend in mijn studie. Ik betaal de studie nog altijd zelf en ook mijn eigen extraatjes. En ik ben niet van plan vriend te verlaten als ik straks een baan heb. Sterker nog ik kijk er erg naar uit dat we dan eindelijk eens een leuk koophuis kunnen kopen samen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven