Geld & Recht alle pijlers

Help. studeren/kamers ...

24-06-2011 11:59 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag mede viva'ers.

Ik zit met een probleem en wil nu graaaag advies.

Ik heb me van de week ingeschreven om naar amersfoort naar school te gaan. Op dit moment woon ik in Ede bij mijn ouders. De school is met de trein en bus makkelijk te bereiken, geen dilemma.

Alleen op deze school krijg ik ook een stage toegewezen. Waarschijnlijk in Amersfoort. Dit zal ook tot laat zijn aangezien het horeca is. 's Avonds is er dus geen openbaar vervoer meer tot mijn beschikking. Ik wil daar dus op kamers gaan. Heb al een paleisje gevonden voor maar 275!!.

Ik weet alleen niet hoe ik dit moet betalen. Ik ben 17 dus krijg nog geen studifinanciering, ook niets wat uitwonende krijgen etc. etc.

Mijn baan zit in ede en zal dan ook niet genoeg zijn om van rond te komen. En van mijn ouders krijg ik geen cent.

Weten jullie wat ik kan doen? Of ben ik gewoon de lul?

Bij voorbaat dank!!
hbo? of mbo?
mbo
Je kunt een baan naast je stage nemen en proberen ergens geld te lenen; wellicht heeft DUO voorzieningen om dat ene jaar te overbruggen.
Als het goed is ontvangen je ouders kinderbijslag voor jou tot je 18e. Vraag daar eens naar?
Je ouders willen de eerste maand niet overbruggen, terwijl ze wel nog kinderbijslag krijgen. Je ouders proberen over te halen.
Wat niet kan, kan niet. Overleggen met school voor een andere stageplaats?
quote:kriebelbeest schreef op 24 juni 2011 @ 12:03:

Wat niet kan, kan niet. Overleggen met school voor een andere stageplaats?maar als ze het huurtcoract al heeft ondertekend en niet meer onderuit kan komen
Studiefinanciering heb je namelijk geen recht op voor je 18e. Alleen als je universiteit of hbo gaat volgen.
Wat zeggen je ouders ervan dat je dadelijk stage moet lopen in Amersfoort en dan 's avonds niet meer naar huis kunt?

En waarom willen (of kunnen?) ze niets bijdragen aan je studie?

Afgezien van dat: je zal niet direct op je eerste lesdag een stage toegewezen krijgen, lijkt mij. Heb je al enig inzicht in wanneer dat zal zijn? Tegen die tijd ben je misschien wel (bijna) 18 en krijg je financiering. Dan kan je ook een baantje gaan zoeken in Amersfoort, waardoor je daar jezelf kunt onderhouden.
quote:betoverend schreef op 24 juni 2011 @ 12:04:

[...]

maar als ze het huurtract al heeft ondertekend en niet meer onderuit kan komenDan is dat heel dom en gelijk een wijze les.
quote:pluis22 schreef op 24 juni 2011 @ 12:05:

Studiefinanciering heb je namelijk geen recht op voor je 18e. Alleen als je universiteit of hbo gaat volgen.Dais niet helemaal waar. Ik was 17 toen ik aan het hbo begon en kreeg de eerste maand geen stufi. Je stufi gaat oktber dan in.
quote:kriebelbeest schreef op 24 juni 2011 @ 12:06:

[...]

Dan is dat heel dom en gelijk een wijze les.Dan moet ze alsnog borg betalen en zodra dat niet kan word weer ontbonden.
quote:betoverend schreef op 24 juni 2011 @ 12:07:

[...]

Dais niet helemaal waar. Ik was 17 toen ik aan het hbo begon en kreeg de eerste maand geen stufi. Je stufi gaat dan in oktber dan in.oke...maar dan mis je maar 1 maand toch? dus je hebt stufie gekregen op je 17e op het hbo. Right? net wat ik zeg dus.
Mijn ouders kunnen mij niets geven omdat ze daar simpelweg geen geld voor hebben.

Ik heb het hier wel goed omdat ik hier mijn baan heb, die ik eigenlijk ook niet wil verlaten maar nu dus wel zal moeten (weg geld). De stage krijg ik waarschijnlijk in November (zou het misschien niet een betaalde stage worden, kan dat?) en ben net 17 dus zal nog wel eventjes gaan duren.. ik denk dat het maar gewoon thuis blijven is en een stage in ede..

liever niet, maar als het niet kan...
quote:pluis22 schreef op 24 juni 2011 @ 12:08:

[...]

oke...maar dan mis je maar 1 maand toch? dus je hebt stufie gekregen op je 17e op het hbo. Right? net wat ik zeg dus.Nog even: IB-Groep werkt per kwartalen in dit geval. En dat betekend dus dat je studiefinanciering en ov stud. kaart pas vanaf oktober ingaan.
Dan is mijn mening wel dat de ouders je te hulp te schieten, want ze krijgen dan tot oktober kinderbijslag.

Misschien kan ze aan haar ouders vragen om het geld van de kinderbijslag op haar rekening te storten of op een andere manier financieel te ondersteunen.

Bij mij was flauwe dat op 23 september 18 werd, maar stufi kreeg in oktber.
Kan je niet met school overleggen een stage in Ede te gaan lopen?
quote:betoverend schreef op 24 juni 2011 @ 12:11:

Dan is mijn mening wel dat de ouders je te hulp te schieten, want ze krijgen dan tot oktober kinderbijslag.

Misschien kan ze aan haar ouders vragen om het geld van de kinderbijslag op haar rekening te storten of op een andere manier financieel te ondersteunen.

Ik snap dat je dit zo ziet.

Maar mijn ouders hebben het alles behalve breed dus dit doen ze gewoon niet, ondanks dat ik hier recht op zou moeten hebben..
Je hebt nog helemaal geen stageplek... Daar heb je toch ook invloed op? dan kun je beter óf in Ede een stage zoeken of zorgen voor een stage die meer overdag is in Amersfoort, niet alle horeca gaat tot 2 uur 'snachts door....

Of wil je gewoon lekker op kamers en heeft de stage er niks mee te maken? dan moet je zelf ook je boontjes doppen, dat hoort er dan ook bij.
Als je niet meer thuis woont hebben je ouders minder kosten, dus houden ze geld over.. plus de kinderbijslag die ze voor jouw ontvangen..

plus hoeveel zijn de kosten voor openbaar vervoer om naar je opleiding te komen, dat kan per maand ook flink oplopen wie betaald dat?
quote:betoverend schreef op 24 juni 2011 @ 12:11:

Wat jij bedoelt geldt voor HBO, maar blijkbaar niet voor MBO. Zoals ik het begrijp krijg je op MBO géén stufi tot je 18e.

En dat jij net geen 18 was, was niet flauw, ze doen dat nu eenmaal pas vanaf oktober (als je onder de 18 bent). Ik was namelijk 16 toen ik aan mijn HBO begon en kreeg ook in oktober de eerste stufi (werd pas in december 17).

TO, waarom wil je liever geen stage lopen in Ede? En kan je niet vast de school opbellen om te vragen wat de mogelijkheden zijn voor stage overdag in Amersfoort? Of contact leggen met studenten die al in een volgend jaar zitten?
Het huurcontract is niet geldig, ze is 17....dus haar ouders moeten tekenen...
@phyra

De kosten voor het openbaar vervoer zouden dan voormezelf zijn, die zou ik dan betalen van mijn baan in Ede. Die ik houdt als ik hier ook blijf.

@hangmat

Ik hoef ook niet persee in Amersfoort op kamers. Het is geen must. Ik wil dit gewoon graag en het is ook makkelijker..

Ik weet gewoon totaal niet wat ik wel zou kunnen doen dus ik vraag jullie nu om hulp en advies.... maar als het niet lukt, lukt het niet. Dat snap ik zelf ook nog wel.
Tja, je hebt de zomer nog voordat je studie begint. Misschien kan je een (extra) baan zoeken waarmee je alvast wat kan sparen? Dan kan je in ieder geval sneller het huis uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven