Geld & Recht alle pijlers

Hoe bespaar jij? Heb je nog een side hustle?

19-11-2019 10:17 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een tijdje hebben vriend en ik een concreet spaardoel. Hiervoor deden we maar wat en zetten we af en toe wat geld opzij als het over was. Nu we een doel hebben, hebben we al onze uitgaven onder de loep genomen. Abonnementen die we niet (genoeg) gebruikten hebben we opgezegd, bij Netflix hebben we de goedkopere variant gepakt, verzekeringen hebben we bij andere aanbieders ondergebracht waardoor we minder betalen, gas/licht overgestapt dus weer welkomstkorting. Door deze maatregelen besparen we al 50 euro per maand!

Vriend werkt fulltime, ik werk parttime. Ik ben op zoek naar manieren om makkelijk vanuit huis wat extra bij te verdienen. Ik doe dit nu een aantal weken en het gaat best goed! Zo ben ik een handeltje gestart in luiertassen dat nu begint te lopen, de eerst paar zijn de deur uit! Daar ben ik wel een beetje trots op. Verder ben ik begonnen met EuroClix waar ik in 3 weken al 70 euro mee bij elkaar heb gespaard en ik ben ook begonnen met Roamler. Hier ben ik pas een paar dagen mee bezig maar toch al een tientje bij elkaar verdiend.

Op welke manieren verdienen jullie wat bij? Hebben jullie concrete spaardoelen of is het gewoon voor erbij? Ben erg nieuwsgierig en misschien kunnen we elkaar hier op het forum helpen aan een extra centje ;)
Als je in de buurt van een universiteit woont, kun je je vaak opgeven als proefpersoon om mee te doen aan allerlei (gedrags)experimenten. Je wordt wel vaak uitbetaald in VVV-bonnen, mar die kun je bijvoorbeeld inleveren bij het Kruidvat en dan heb je gratis wasmiddel of zo. Aan de Radboud universiteit krijg je bij deelname aan experimenten bijvoorbeeld 10 euro per uur.
spagroen schreef:
20-11-2019 08:18
Maar vind je de kleine gebruikerssporen niet erg??
zoals krasjes , vlekken, hele kleine lakschade zoals een nagel langs de deurgrendel, vlekken her en der, de (aparte) geuren die in de auto blijven hangen, etc...

Ik ben zelf erg zuinig op mijn auto en zie gelijk iedere vlek en kan mij er aan ergeren
Ja, dan ben je er het type niet voor. Mijn auto was te oud voor zoiets als Snappcar, maar voor mij is een auto een in principe gewoon een gebruiksartikel. Ik vind het vooral fijn als ‘ie rijdt ipv stilstaat. Vrienden die snappcar doen, doen dat ook om die reden en zodat er minder auto's nodig zijn. Een krasje of vlek maakt ze niet uit, maar ze hebben dat nog nooit gehad.
Ik heb 1 keer gehad dat de auto naar wiet stonk. Dat was wel vervelend. Die huurder hebben we dus ook geblokkeerd voor volgende keren. Maargoed die geur was er ook na 2 dagen weer uit gelukkig. Verder alleen maar leuke huurders gehad eigenlijk
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een nieuwe GTI, volgens mij gaan de huurders ermee vliegen over de snelweg en dragrace doen bij iedere stoplicht 😂
Alle reacties Link kopieren
Snowpink schreef:
20-11-2019 08:41
Heh? Dat is toch de moeite niet.
Ik vind zo'n bon juist wel leuk. Spaar ze koop en koop er nu (voor de feestdagen) cadeautjes van. Had in totaal meer dan €200 aan Bol.com bonnen van dit jaar.
Alle reacties Link kopieren
Bonnen (enquetes) zijn ook de moeite niet als je echt wil bijverdienen. Bij mij is het puur voor de leuk, want salaris is prima. Ik koop er enkel boeken van, die ik na het lezen weer tweedehands verkoop. Dus zo kost mijn leeshobby me geen geld.

En niet op uitjes zitten wachten ? Daar ben ik dan anders in, het zijn voor mij echt mini vakantiets die dan ook nog betaald worden. Vaak op hotel of uit eten, lekkere massage of floaten, ... Heerlijk. Zou daar voor mezelf niet (zo vaak) geld aan uitgeven, maar nu is het werk, dus dan moet het wel ;) En ik hou er nog wat aan over.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
_melon schreef:
20-11-2019 10:46
Ik vind zo'n bon juist wel leuk. Spaar ze koop en koop er nu (voor de feestdagen) cadeautjes van. Had in totaal meer dan €200 aan Bol.com bonnen van dit jaar.
Ik zal dan wel verwend zijn, maar ik vind €200 echt niet veel op een heel jaar.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
20-11-2019 11:23
Ik zal dan wel verwend zijn, maar ik vind €200 echt niet veel op een heel jaar.
200 euro voor iets wat je zo even tussendoor kunt doen vind ik wel lekker hoor.. bij euroclix heb ik dus in 3 weken 70 euro gespaard door tijdens het tv kijken ff een vragenlijstje in te vullen.
Alle reacties Link kopieren
Door een specifieke reden ben ik de laatste maanden zuiniger aan het leven en het lukt mij nu makkelijk om 30% van mijn netto inkomen te sparen, terwijl ik heus nog wel de deur uit ga, uit eten of op stap ga. Hoe ik dat doe:
- eigen lunch meenemen naar werk,
- groenten/fruit op de markt kopen en verder zoveel als mogelijk in de aanbieding,
- een week vooruit denken (en koken) voor het avondeten,
- ik koop al een tijd geen kleding of andere dingen (boeken, tijdschriften e.d meer). Verzorgingsproducten, make-up e.d. alleen als het op is en vervangen moet worden. Geen kleding en andere dingen meer kopen bevalt me trouwens heel goed! En voor alles wat ik wel koop, kijk ik eerst waar ik dat het goedkoopst kan doen.
Catcats schreef:
20-11-2019 11:32
200 euro voor iets wat je zo even tussendoor kunt doen vind ik wel lekker hoor.. bij euroclix heb ik dus in 3 weken 70 euro gespaard door tijdens het tv kijken ff een vragenlijstje in te vullen.
Nou ja, dan is het goed toch? Ik zou dat de moeite niet vinden.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
20-11-2019 11:23
Ik zal dan wel verwend zijn, maar ik vind €200 echt niet veel op een heel jaar.
Het kost me toch niks in principe? Een heel klein beetje tijd. Alles bij elkaar genomen misschien een kwartier per week. 1 uur per maand.
€20 per uur dus aangezien ik de bonnen begin nov. binnen had en dat dus een spaar actie van 10 maanden is geweest.

Ik hoef er in principe 'niks' voor te doen en toch krijg ik aan het einde van het jaar €200. M'n kerstpakket is minder waard. :P
Alle reacties Link kopieren
In principe geen side hustles hier. Heb de afgelopen jaren ingezet op maximeren van inkomen (vaste ft baan) en ivm daarmee flink wat kosten voor gemaakt (schoonmaakster 8uur per week veel klussen uitbesteden, opvang aan huis).

Nu ik tijdelijk niet ga werken zoek ik het eerst in besparing:
- huis is uitstekend geisoleerd inmiddels en ga zonnepanelen laten plaatsen + groen dak voor de zomers.
- bij verbouwing ga ik voor waterbesparende douches.
- beter boodschappen doen en maaltijden voorbereiden, meer zelf maken (makkelijker want geen haast).
- sportschool waar ik in lunchpauzes heenging opzeggen en gaan hardlopen/wielrennen/af en toe zwemmen.
- stukken minder kinderopvang. Middagen met kinderen ‘afwisselen’ met buurman die ook thuis is zodat we om en om paar uurtjes de hort op kunnen, gratis
- minder uit eten, meer thuis met vrienden eten.
- auto op Snappcar
Mijn beste bespaartip is:
altijd genoeg eten en drinken meenemen in de trein.
Dan hoef je geen water of ander drinken te kopen onderweg. Is nog duurzaam/milieuvriendelijk ook.

Dus zorg voor een hervulbare waterfles.
Of zo'n isolatiefles waarin je ook kruidenthee mee kunt nemen.

In mijn persoonlijke kluisje op mijn werk liggen altijd wat snacks die ik bij de supermarkt heb gekocht. Zoals individueel verpakte ontbijtkoekrepen en kleine zakjes cashewnoten. Als ik dan een keer langer doorwerk, neem ik een paar repen in plaats van op het station allerlei snaai te kopen.

O, en stoppen met roken.
Alle reacties Link kopieren
Hier wel een slechte ervaring met Snappcar. Ik had de auto erop gezet, gewoon omdat ik hem even minder nodig had en toch thuis was zodat hij makkelijk opgehaald kon worden en ik had het geld niet echt nodig dus ik hoefde er niet de hoofdprijs voor. Op een keer had de auto schade, het was donker toen de huurder hem terug kwam brengen en hij probeerde het ook nog eens slim te verhullen. >:-( Het was een gelukje dat het me toch opviel én nou had ik ook nog eens foto's van vlak vóórdat die persoon de auto kwam halen. Toch heeft het me een hoop gezeik opgeleverd om het vergoed te krijgen, en toen heb ik hem er meteen afgehaald. Daar had ik dan weer geen zin in.
Alle reacties Link kopieren
meisje85 schreef:
20-11-2019 11:35
Door een specifieke reden ben ik de laatste maanden zuiniger aan het leven en het lukt mij nu makkelijk om 30% van mijn netto inkomen te sparen, terwijl ik heus nog wel de deur uit ga, uit eten of op stap ga. Hoe ik dat doe:
- eigen lunch meenemen naar werk,
- groenten/fruit op de markt kopen en verder zoveel als mogelijk in de aanbieding,
- een week vooruit denken (en koken) voor het avondeten,
- ik koop al een tijd geen kleding of andere dingen (boeken, tijdschriften e.d meer). Verzorgingsproducten, make-up e.d. alleen als het op is en vervangen moet worden. Geen kleding en andere dingen meer kopen bevalt me trouwens heel goed! En voor alles wat ik wel koop, kijk ik eerst waar ik dat het goedkoopst kan doen.
Eigen lunch scheelt inderdaad een hele hoop! Deed voorheen regelmatig een soepje pakken of een luxe broodje maar nu niet meer. Ben dat eens gaan uitrekenen en schrok echt!
Ik doe nu ook weekboodschappen, en ik kook meer per keer, zodat we er 2 dagen van kunnen eten. Als we dan eens geen zin hebben om te koken hebben we nog wat staan. Dit is wel de grootste besparing geweest voor ons. In september hebben we nog 850 euro aan eten uitgegeven, deze maand 330 euro (heb genoeg boodschappen tot de 25e, dan begint onze maand opnieuw want loon :p ).
Alle reacties Link kopieren
Shopkorting. Kleine moeite. Ik koop veel online. Ik check eerst of webshop bij shopkorting is aangesloten, dan klik ik op speciale link waardoor mijn koop geregistreerd wordt. Dan krijg ik een bepaald percentage van mijn orderbedrag. Dit laat ik in november altijd uitbetalen voor dec en daar koop ik wat kadootjes van. Begin dec krijg ik 121,45 uitbetaald. Altijd leuk.
Alle reacties Link kopieren
toffifee schreef:
21-11-2019 07:57
Shopkorting. Kleine moeite. Ik koop veel online. Ik check eerst of webshop bij shopkorting is aangesloten, dan klik ik op speciale link waardoor mijn koop geregistreerd wordt. Dan krijg ik een bepaald percentage van mijn orderbedrag. Dit laat ik in november altijd uitbetalen voor dec en daar koop ik wat kadootjes van. Begin dec krijg ik 121,45 uitbetaald. Altijd leuk.
Netjes! Nog nooit van gehoord, ik ga het eens opzoeken!
Alle reacties Link kopieren
Catcats schreef:
20-11-2019 11:32
200 euro voor iets wat je zo even tussendoor kunt doen vind ik wel lekker hoor.. bij euroclix heb ik dus in 3 weken 70 euro gespaard door tijdens het tv kijken ff een vragenlijstje in te vullen.
Maar dan moet je er toch ook steeds aan denken om dat te doen. Ik zou er de headspace niet voor hebben of steeds aan van die lijstjes of klikdingen te moeten denken om een extraatje. Na mijn werk wil ik óf relaxen/geëntertained worden, of bezig zijn met iets waar ik verder wat mee kan (iets wat uitdagend is of iets nieuws om te leren). Het klinkt voor mij gewoon niet aantrekkelijk als tijdsbesteding voor het geld dat je er voor krijgt.

Met de workshops die ik geef verdien ik niet veel vergeleken met mijn salaris omdat ik het niet vaak doe (zou ik het vaker willen doen, dan moet ik er echt de markt mee op, het is erg niche). Maar het is wel goed voor mijn professionele netwerk, ben daardoor als spreker gevraagd ergens anders, en het staat ook op mijn CV als iets extra's (voor mijn huidige baan geef ik geen trainingen op dit moment, maar het is wel een skill die ik heb -en eerlijk gezegd ook goed in ben :) - en op deze manier relevant houd). Ik vind het ook heel leuk om te doen, zowel het voorbereiden (kost een half dagje) als het geven (kost ook een halve dag).
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Voordeel van meer uren maken bij een baas ipv een side hussle is dat je over het eerste (als het goed is) ook pensioen op bouwt. Als je je inkomen vervangt door alleen (nadruk op alleen) een webshop of AirBnB dan valt dat weg (al doen sommigen juist ook het verhuren van woningen/kamers als een pensioen aanvulling uiteraard).

Ik ben dan ook meer geïnteresseerd in meer inkomen creëren dan per se bezuinigen - al doe ik veel van die bezuinigingsdingen al jaren uit een duurzaamheidsoogpunt (tweedehands spullen kopen, sowieso winkelen niet als tijdversrijf hebben, fietsen naar mijn werk, bijna altijd lunch meenemen). Vooral ook omdat je mocht er een tegenslag komen (recessie, baanverlies, etc) je altijd nog kan bezuinigen. Er moet wel een beetje rek in zitten zeg maar.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Ik bespaar vooral op boodschappen en kleding. Gelukkig zitten bij mij een AH, Lidl en een Turkse supermarkt vlak bijelkaar dus ik kijk wat er in de aanbieding is en zo verzin ik wat ik ga eten. Laatst kocht ik een bloemkool voor 50ct bij de Turk bijvoorbeeld, kan ik echt niet laten liggen op zo’n moment en bloemkool vinden wij altijd wel lekker.
Ik geef zo’n 40,- per week uit aan boodschappen voor mij en babyzoon van bijna 1. Is wel exclusief luiers/opvolgmelk.

Kleding koop ik eigenlijk altijd via Marktplaats voor mijn zoontje, gelijk een aantal kledingstukken voor een bepaald bedrag en het ziet er vaak nog leuk uit ook.
boebezoebe schreef:
19-11-2019 10:45
Bestaat toch al jaren die uitdrukking? Een inkomen naast je werk. Door een handeltje, het verhuren van iets of extra baantje.
En plots enorm populair.
Jammer dat je bij sommige side hustles het werk levert en een ander verdient.
Alle reacties Link kopieren
Hier een hobby side H gehad.
Een houten kast, gratis opgehaald.
Opgeknapt en verkocht voor € 100,-.
Leuke hobby. Niet voor het geld maar voor de ontspanning.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
essychan schreef:
19-11-2019 10:31
Geen side hustle, maar je kan echt flink sparen als je echt goed naar je uitgaven gaat kijken.

- Geen koffie/broodjes zomaar buiten de deur
- Sim only ipv abonnement met telefoon
- Niet naar de sportschool maar zelf een rondje fietsen
- Niet altijd het nieuwste/mooiste willen hebben, dit kan gaan om een auto, kleding, electronica, whatever. Een stuk minder geven om jouw status in de maatschappij bespaard heeel veel!
- Inderdaad onnodige abonnementen, Spotify kan je ook gratis luisteren. Op je PC maak je de playlists die je op je telefoon 'shuffle play' afspeelt.
- Jezelf geen onzin wijsmaken dat je maar 1x leeft en moet genieten en dus iets moet uitgeven. Je kan ook genieten door het bezoeken van vrienden of lekker thuis een goed boek lezen of iets dergelijks. Uitgeven staat niet gelijk aan genieten van het leven.

Dat doe ik dus om te besparen, heb ik geen side hustle voor nodig.
Dat doe ik allemaal sowies niet. Dat is geen besparen voor mij. Maar gewoon normaal.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 23-11-2019 12:59
2.74% gewijzigd
Ik heb een hele leuke hobby, soms maak ik wat voor een ander, omdat ik dat echt leuk vind...

En verdien daarmee niks qua arbeidsuren ( te duur en geen zin in gedoe met belastingdienst, je mag met je hobby een klein zakcentje ( dat is best specifiek vastgelegd) verdienen) maar ik vraag wel altijd net iets meer dan daadwerkelijke kosten. Rond het ruim af naar boven.

Ik hou dan soms wat over om weer nieuwe materialen te kopen en zo bespaar ik dat dat weer uit. Anders had ik het zelf betaald.
Daarnaast let ik sowieso goed op wat we uitgeven en maak weekmenu's op de bonus en aanbiedingen van de jumbo, ik koop zeer bewust of ik koop bewust dingen niet of 2e hands. Ook uit duurzaamheidsoogpunt.

Als het echt om geld verdienen gaat zou ik ook gewoon meer dan die 24 uur van TO gaan werken. Dat is veel nuttiger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven