Geld & Recht alle pijlers

(hoe) Budgetteren jullie?

21-12-2011 11:19 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik woon sinds een jaar samen met mijn vriend in ons koophuisje. We hebben flink moeten verbouwen en zijn nu zo goed als klaar. Nu de uitgaven dus weer een beetje normaal geworden zijn ben ik de inkomsten / uitgaven op een rijtje aan het zetten en het budgetteren weer op aan het pakken.

Ik vind dit geweldig leuk om te doen maar mijn vriend vindt dit allemaal niet zo nodig. Nu vroeg ik me (ter vergelijking) af: Houden jullie de inkomsten / uitgaven bij? En budgetteren jullie? Hoe doen jullie dat?

Misschien dat ik hier nog leuke tips uit kan halen (en andere mensen ook).

Groetjes,

Beerrtje
Ik ben helemaal voor sparen hoor maar vind wel dat je nu ook een beetje moet leven. Zo weinig geld voor boodschappen en te besteden aan eigen uitjes en kleding daar zou ik niet voor kiezen als je iets meer te besteden hebt.

Kunnen jullie zo nog wel "leuk" leven of heb je het idee dat echt constant op je geld aan t letten bent?
quote:jojanneke66 schreef op 21 december 2011 @ 12:02:

[...]

je hoeft niet ruim in je geld te zitten om NIET te budgetteren.

Weten wat je wel en wat je niet kunt doen, wat je vaste lasten zijn en wat je vrij uit kunt geven is veel belangrijker.

Een budget is in mijn ogen het begin van veel ellende.

Want stel dat je budget voor "kleding" leeg is, en je budget voor huishoudelijke uitgaven nog gevuld is, en je hebt dat persé een jas nodig omdat je je jas in de fietsketting hebt gekregen, en nu vol zit met gaten en kettingsmeer....

Dan heb je een nieuwe jas nodig, wat dan hoogstwaarschijnlijk uit een ander potje betaald gaat worden.

Kortom, in je kleding potje sta je al in de min, en het andere potje moet ook weer bijgevuld worden. Waar doe je dat dan mee? dan heb je de volgende maand geen geld voor kleding en doe je dat geld in dat andere potje?

Kortom, het geschuif met geld is al begonnen, en na verloop van tijd heb je zoveel geschoven dat het hele overzicht weg is, en je het gevoel hebt dat je faalt, omdat je nog niet eens een budget bij kunt houden...

En wat als je een maand geld over hebt? Ga je dat dan uitgeven, want "ik mag nog zoveel aan kleding besteden, en nog zoveel aan huishoudelijke items, en nog zoveel aan eten en drinken"?

Dan geef je geld uit met als enige doel "geld opmaken"

Tja...Jeetje wat doe jij moeilijk! De situatie die jij omschrijft is prima te ondervangen door een post "onverwachte kosten" op te nemen in je budget. Hoef je helemaal niet te schuiven met weet ik veel wat. Bovendien heb je als het goed is ook nog een (klein) buffertje achter de hand zodat je ook kapotte wasmachines en dergelijke kunt opvangen.
quote:gember999 schreef op 21 december 2011 @ 12:25:

[...]

Je voorbeeld schetsts inderdaad een nogal onhandige situatie. Maar dit is ook niet wat budgeteren is.

Ah, wat is het dan wel?

Budgetteren is volgens mij een bepaald "budget" reserveren voor bepaalde uitgaven.

Dus een X bedrag om te sparen, voor kleding, voor eten en drinken, voor uitgaan, voor vervanging van huishoudelijke artikelen, etc.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
quote:flowerbombje schreef op 21 december 2011 @ 12:30:

[...]

Jeetje wat doe jij moeilijk! De situatie die jij omschrijft is prima te ondervangen door een post "onverwachte kosten" op te nemen in je budget. Hoef je helemaal niet te schuiven met weet ik veel wat. Bovendien heb je als het goed is ook nog een (klein) buffertje achter de hand zodat je ook kapotte wasmachines en dergelijke kunt opvangen.

Kijk... en daarom doe ik dus niet aan budgetteren.

Exact hierom.
quote:jojanneke66 schreef op 21 december 2011 @ 12:35:

[...]

Kijk... en daarom doe ik dus niet aan budgetteren.

Exact hierom.

Exact waarom?

Volgens mij zie jij budgetteren veel te zwaar en te negatief. Wat is er mis met een richtlijn voor jezelf op te stellen wat je waar aan wilt uitgeven? Voor mij houdt budgetteren echt niet in dat ik door blijf lopen met een gat in mijn schoen omdat mijn kledingpotje leeg is, of mijn fiets maar niet laat repareren omdat het potje daarvoor al leeg is. Het is meer een leidraad om naar te leven. Inzicht krijgen in waar je geld heen gaat en onnodige uitgaven beperken.
Een budget is trouwens ook flexibel. Als na een aantal maanden blijkt dat bepaalde uitgaven structureel hoger liggen en er echt niet op bezuinigd kan worden dan verhoog je je budget daar ook voor.
quote:flowerbombje schreef op 21 december 2011 @ 12:39:

[...]

Exact waarom?

Volgens mij zie jij budgetteren veel te zwaar en te negatief. Wat is er mis met een richtlijn voor jezelf op te stellen wat je waar aan wilt uitgeven? Voor mij houdt budgetteren echt niet in dat ik door blijf lopen met een gat in mijn schoen omdat mijn kledingpotje leeg is, of mijn fiets maar niet laat repareren omdat het potje daarvoor al leeg is. Het is meer een leidraad om naar te leven. Inzicht krijgen in waar je geld heen gaat en onnodige uitgaven beperken.

Tja, Dan zijn we dus precies weer bij mijn eerste post die ik hier schreef. En ja, ik heb een pesthekel aan budgetten. Juist omdat er mensen zijn dit hier heel rigide mee om kunnen gaan.

Maar da's mijn oud zeer.
Ik houd een kasboek bij (niet tot op de cent nauwkeurig trouwens, rond makkelijk naar boven af en heb ook minstens één keer per maand de post 'vergeten' er op staan waar ik dan een paar tientjes achter zet... ) en daarin worden ook al mijn jaarlijkse en kwartaal uitgaven als WOZ, sommige abonnementen, eigen risico zorgverzekering al vanaf getrokken (1/12 of 1/3). Op die manier heb ik op mijn bankrekening altijd genoeg staan om alle rekeningen te betalen en kan ik feitelijk 'rood staan' bij mezelf omdat ik dus een buffertje heb.

Op die manier heb ik ook een budget voor kinderkleding erin staan, dat iedere maand groeit als ik niks uitgeef en als ik eens wat duurder uit ben, blijft dat ook overzichtelijk.
Ik heb in excel staan hoeveel er per maand binnen komt, hoeveel er uit gaat (inclusief sparen en een bedrag voor boodschappen) alles wat overblijft kan ik vrij besteden.

Ik vind 175 euro per maand echt heel weinig voor de boodschappen. Knap dat je dat redt! Kan je dan wel een beetje fatsoenlijk eten? Ik heb altijd het idee dat wij niet hele rare of extreem dure dingen eten maar ik ben echt stukken meer kwijt.
quote:

Dan geef je geld uit met als enige doel "geld opmaken"

Tja...Ik bereik dit doel ook wel zonder te budgetteren
quote:adios schreef op 21 december 2011 @ 11:44:

Daarvan doe ik dan boodschappen (gem 40 euro per maand) Ik neem aan dat je 40 euro per week bedoelt?
Eigenlijk zie ik niet zo de meerwaarde van budgetteren, anders dan wat ik nu doe. Ik maak reserveringen, zodat ik ook geld heb voor die nieuwe jas omdat Kazkind ineens weer een maat groter is, in een maand dat ook andere dingen duur zijn ofzo. Ik geef dus eigenlijk nooit 'zo maar' al mijn geld uit in een maand, alleen het geld dat volgens mij kasboek nog over is.
quote:lila01 schreef op 21 december 2011 @ 13:02:

[...]

Ik neem aan dat je 40 euro per week bedoelt? ja bedoel inderdaad 40 euro per week Oeps!! zelfs een vrekkerT zoalsik zal het niet redden met 40 euro per maand haha! Was het maar waar dan kon er zo 120 euro direct doorgesluisd worden naar spaarpotje 'vakantie' en dan zat ik nu een lekkere vakantie te boeken haha!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Vroeger toen wij kleding geld kregen moesten we van mijn vader een budget voor het hele jaar maken onderverdeeld in de seizoenen, dit werd dan uiteraard gecheckt op de realiteit. Elke maand moesten we daarnaast opschrijven wat we dus hebben uitgegegeven aan de desbetreffende dingen enz. Pas als dat weer helemaal up to date was kregen we het nieuwe maandelijkse bedrag. Eerder niet. Nu kom ik zowiezo uit een gezin waar het geld redelijk ruim is mede en vooral omdat mijn vader nooit meer geld uit zal geven aan dingen als nodig is en bekijkt echt alles een stuk verder dan zijn neus lang is.Hierdoor blijft er altijd ruim geld over om ook leukere dingen te doen (reizen, rijbewijs motor + motor kopen ed) Dit is er dus bij mij eigenlijk al met de pap lepel ingegoten. Bij mijn huidige vriend echter......

Daar leeft de halve familie van rood stand tot roodstand, schulden (zo ver ik weleens iets hoor) enz. Mijn vriend kan dan ook echt niet met geld om gaan. Gelukkig gaat het steeds een stukje beter met mij achter in zijn nek hijgend (jaja niet zo goed maar wij gaan niet eerder samen wonen todat hij weer in een gezonde geldsituatie zit, en dan is voor hem motivatie genoeg!). Maar ik merk dus echt dat mijn vriend het moeilijk vind om verder te kijken dan zijn neus lang is. Zo denkt hij er bijvoorbeeld niet aan dat als hij deze maand wat over heeft hij het de volgende maan nodig heeft omdat hij een jaarlijkse rekening oid krijgt.

Ik vind het dus ook zeer belangrijk dat kinderen/tieners leren budgetteren. Ik denk dat ze daar hun hele leven iets aan hebben zonder dat ze als volwassenen nog perse moeten budgetteren (met uitzondering als je echt elke dubbeltje moet omdraaien denk ik).

Ik ben mijn ouders dan ook eeuwig dankbaar dat zij me geleerd hebben hoe ik het beste met geld om kan gaan en dit dus ook altijd hebben laten zien aan mij.
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Ik heb een overzicht van de jaarlijkse kosten met alle vaste lasten erop en die pas ik eens per jaar aan. ik weet dus wat ik elk jaar moet betalen en verdeel dit in maandelijkse termijnen voor mezelf en vier wekelijkse termijnen voor martini-mate (salaris per vier weken). let op: de lopende rekening moet dus wel in de min kunnen staan en af-en-toe even opletten en beetje bijtrekken. Maar dit werkt voor ons het beste.

Verder heb ik alle rekeningen in beheer want martini mate is nogal lui op administratief vlak, dus ik rapporteer weleens aan hem en dan is hij weer blij verheugd met het spaargeld (dat hij dan ook meteen weer wilt uitgeven, maar dat is dan weer een ander probleem ;))
Wij storten allebei een deel van ons salaris op een vaste lasten rekening, boodschappen zitten daar ook bij. En als dat op is geef ik man een seintje dat hij moet bijstorten en doe ik dat zelf ook. Wij hebben geen vaste bedragen voor bepaalde uitgaven. En zo met de feestdagen denk ik ook niet dat ik wil weten wat ik precies heb uitgegeven en nog ga uitgeven.
Wat leuk zoveel reacties!

Ik herken wel veel dingen van wat jullie schrijven hoor.

- jojanneke: Ik heb dus bijv. een post "vrij te besteden samen" met daaronder wat categorieën. Aan welke categorie het geld opgaat maakt niet uit, als die post maar rond de 200 euro blijft. Dit om dergelijke ingewikkelde situaties die jij beschreef te voorkomen haha.

O en dat je het geld op wilt maken wat in je budget staat herken ik wel een beetje, vooral bij het "eigen geld" want dat is puur voor leuke dingen. Dat is idd het nadeel. Toch vind ik de voordelen groter (dat zijn voor mij het hebben van een richtlijn en het bewust zijn van wat je uitgeeft).

Het verbaast me wel dat verschillende mensen het zo weinig vinden wat wij uitgeven... wij hebben echt niet het gevoel dat we iets missen! Sterker nog, ik heb de budgetten bepaald door wat we vanaf januari gemiddeld hebben uitgegeven in deze categorieën (met terugwerkende kracht met internetbankieren). Dus voordat we uberhaupt bewust keken naar de uitgaven! Oke, toegegeven dat gemiddelde is wel omlaag afgerond naar een handig getal.

O en Martini, wat jij schrijft met dat spaargeld: dat heeft mijn vriend ook. Mannen... haha! Wij hadden laatst een fijne meevaller en vriendlief had meteen 3 dingen bedacht waaraan we het geld konden uitgeven! Nu was er een wel heeeel goed idee bij (een weekendje weg), dus dat wordt ook in uitvoering gebracht...
quote:daydream schreef op 21 december 2011 @ 11:25:

Elke keer wanneer ik een paar honderd euro heb gespaard gaat hier in huis iets stuk

Herkenbaar!

Of wanneer je de blauwe brief met leuke teruggave in je handen hebt, gaat er ook wat stuk.
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
Ik doe niet aan budgeteren. Wel aan prioriteiten stellen.

Ten eerste zorg ik ervoor dat de vaste lasten altijd betaald worden want ik wil niet mijn huis uitgezet worden of dat de electriciteit wordt afgesloten.

Ten tweede wil ik lekker eten en ga mij dus niet aan een krap budget houden om boodschappen te doen maar koop ik wat ik lekker vind. Daarbij let ik wel een beetje op de aanbiedingen want als op een dag de bloemkool dubbel zo duur is dan de spruitjes dan kies ik voor de spruitjes als ik op die dag niet net ontzettend veel zin had in bloemkool.

Sporten vind ik erg belangrijk dus zorg ik dat ik daar ook geld voor heb.

Wat er over is wordt besteed aan leuke dingen zoals uitjes en uit eten. Blijft er dan nog geld over dan denk ik oh ja ik heb eigenlijk ook wel eens nieuwe kleding nodig.
Mij werd vanaf jongs af aan eigenlijk altijd geleerd: je kunt geen geld uitgeven wat je niet hebt, dus je zult de tering naar de nering moeten zetten. Ik ben altijd opgegroeid met een moeder die goed met geld kon omgaan en heb er zelf ook nooit enig probleem mee gehad.

Wij hebben een gezamelijke rekening voor de vaste lasten van het huis, de booschappen en overige gezamelijke uitgaven. Daar berekening ik elke maand voor hoeveel mn vriend en ik moeten storten.

Voor de rest heb ik nog mn eigen vaste lasten van verzekeringen, sportschool, telefoon, auto etc. Die gaan naast de gezamelijke rekening van mn inkomen af.

Wat ik overhou gaat een gedeelte naar mn spaarrekening, de rest heb ik vrij te besteden en ik weet ongeveer wat ik in een maand ga doen aan etentjes, qua kleding e.d. kijk ik gewoon ter plekke of het financieel lukt of dat ik de aankoop moet uitstellen.
Ik budgetteer niet, maar hou wel achteraf bij wat ik heb uitgegeven. Zolang ik niet rood sta, gaat het goed.

Geen standaard situatie hier, trouwens. Ik heb een eigen bedrijf, betaal mezelf per maand precies zoveel als ik nodig heb om lekker te kunnen leven, de rest blijft bij de zaak achter. Mijn voorschot is vrij klein, vergeleken met wat het zou kunnen zijn. 2 x per jaar haal ik er extra geld uit: 1x in februari om mijn voorlopige belastingaanslag in 1x te betalen en rond de zomer, als de jaarrekening en belastingaangifte van het voorgaande jaar klaar zijn en ik weet wat ik heb overgehouden. Dat gaat naar diverse spaarrekeningen die ik er op na houd om voor diverse doelen te sparen.
..
Ik doe het al jaren zo:

Vaste uitgaven ( huis, gwe, sparen et cetera..)

Inkomen ( alles wat je krijgt, ook toeslagen eventueel)

Vaste uitgaven - inkomen (= over voor variabele uitgaven)

Over voor variabele uitgaven ( boodschappen, benzine, overig..)

Variabele uitgaven:

bezine

boodschappen week 1

boodschappen week 2

boodschappen week 3

boodschappen week 4

Variabele uitgaven overig

over per maand

Hierdoor weet ik per dag dus wat er nog aan geld is. Geen verrassingen.

Dit dus in een exelbestand onder elkaar
Ik heb nu een app op mijn telefoon gezet. Daar hou ik mijn reiskosten bij, mijn boodschappen en overige uitgaven. Vaste lasten gaan gewoon van de rekening, daar let ik niet zo op. Dit doe ik nu, omdat ik nogal wat spullen voor huis nodig heb en zo kan ik het beter bij houden en hopelijk minder geld uitgeven aan kleine dingetjes. Daarnaast wil ik ook eindelijk mijn rijbewijs gaan halen volgend jaar, dus ikheb genoeg geld nodig.
quote:jojanneke66 schreef op 21 december 2011 @ 12:02:

[...]

Een budget is in mijn ogen het begin van veel ellende.

Want stel dat je budget voor "kleding" leeg is, en je budget voor huishoudelijke uitgaven nog gevuld is, en je hebt dat persé een jas nodig omdat je je jas in de fietsketting hebt gekregen, en nu vol zit met gaten en kettingsmeer....

Dan heb je een nieuwe jas nodig, wat dan hoogstwaarschijnlijk uit een ander potje betaald gaat worden.

Neehoor, dit levert bij mij geen probleem op.

Ik budgetteer in een excelsheet waarin ik ongeveer 20 posten heb waarop ik budgetteer (denk aan: hypotheek, auto, internet, ziekteverzekering, diversen).

Per post heb ik 14 kolommen voor een jaar.

De eerste kolom is het richtbedrag per maand, dan volgen de 12 maandelijkse kolommen waarin ik de realisatie invoer. En de laatste kolom is het gemiddelde bedrag van de gerealiseerde maanden.

Dus stel de post kleding:

Richtbedrag 300

Rea jan 100

rea feb 400

...

gem 250

Stel nu in feb krijg ik 'jouw' ongelukje, dan komt de rea van die maand op 575, dus geef ik in maart minder uit, of in april.

Mijn richtbedrag is de realisatie van het jaar ervoor (als ik tenminste nog hetzelfde inkomen heb) en die realisatie rond ik naar boven af op 25 euro.

Ik vind het heerlijk om controle over mijn geld te hebben!
Ik weet wat mijn inkomsten zijn, wat mijn totale vaste lasten zijn, hoeveel ik aan boodschappen uitgeef per maand, hoeveel ik tank per maand.Mocht het nodig zijn, kan ik daar makkelijk in aanpassen, door bv goedkoper boodschappen te doen en bepaalde dingen te laten staan, abonnementen van digitale tv terug te schroeven, zorgverzekering bijstellen, niet zo vaak naar ver wegwonende familie en vrienden te gaan, evt wat dingen verkopen van zolder. Er zijn zoveel manieren om geld te besparen, maar niet iedereen is zich daar even bewust van. En gelukkig zit ik in de positie dat ik gewoon vrij luxe kan leven, maar ik heb dat niet perse nodig.

Ik heb verder voor mezelf een vast bedrag aan zakgeld wat ik besteed aan kleding, cadeautjes, vakanties en andere luxes.

De rest gaat op mijn spaarrekening. Ik heb nu behoorlijk wat staan hierop, dat is deels voor vervanging/reparatie/onderhoud van dingen zoals meubels, witgoed, maar ook de auto. Maar meer is het voor sparen voor een koophuis en verbouwing hiervan. Ook verre reizen gaan hiervan

Is dat echt budgetteren? Nee, ik hou echt niet alles bij, maar ik ben goed op de hoogte wat wat kost en door mijn vaste zakgeld op een aparte rekening, heb ik altijd genoeg voor mijn vaste lasten. Daarvoor hoef ik niet alles op te schrijven, maar ik heb wel een tabel waarin mijn vaste lasten allemaal instaan. Maar zoiets hoef je maar eens per jaar up te daten.

Als mijn zakgeld op is, dan koop ik gewoon geen nieuwe schoenen erbij. Heel soms neem ik wel op de 26ste vd maand wel een virtueel voorschotje op mijn zakgeld als ik uit eten ga en mijn zakgeldrekening op is, maar dat kort ik dan op de komende maand. Ik vind het voor mezelf wel prettig om een beetje een grens te hebben hoeveel ik aan luxe dingen zoals kleding besteed, ik vind het maar zonde als ik daar, vrij ongemerkt, 400 pm aan zou besteden, terwijl je al zoveel kleding hebt. Ik ga liever voor langduriger plezier van de herinneringen aan een verre reis of een mooier huis om in te wonen. Maar dit is voor iedereen weer anders

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven