Geld & Recht alle pijlers

Hoe is het om je hypotheek volledig te hebben afgelost?

19-03-2018 14:21 495 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees her en der meer over mensen die bezig zijn om hun hypotheek af te lossen. En ik ben benieuwd hoe het is om helemaal hypotheekvrij te zijn. Leef je dan nog steeds zo zuinig of geef je dan veel geld uit? Groot feest of stilhouden? Volgend nieuw financieel doel of niet?

Nu zijn we daar ook mee bezig, en ik merk dat ik af en toe aan het dagdromen ben over hoe het zou zijn als we helemaal hypotheekvrij zijn. We hebben nog best wel een weg te gaan met een spaarhypotheek en aflossingsvrije hypotheek.
aardbeitje8 wijzigde dit bericht op 06-09-2018 11:55
0.40% gewijzigd
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Alle reacties Link kopieren
Het hangt m.i. vooral van het doel af waarvoor je aflost. Voor mij is het gewoon onderdeel van mijn pensioen. Maar ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die gewoon direct meer geld willen uitgeven.
Alle reacties Link kopieren
1960to4 schreef:
19-03-2018 15:58
Ook hier bijna klaar met aflossen.. ik ben alleen bang dat de regering dan wel weer iets verzint dat je er toch geen profijt van zal hebben.
Geef dan eens een voorbeeld van lastenverzwaringen van honderden euro's per maand die de regering heeft ingevoerd? (het enige wat ze van plan zijn is het corrigeren van die rare regeling dat je geen huurwaardeforfait hoeft te betalen als je lening is afgelost; mensen die dat hebben verzonnen zijn echt aan het dwalen geweest en snapten niet wat huurwaardeforfait is - even los van de discussie of we uberhaupt huurwaardeforfait moeten hebben).
Tornacense schreef:
19-03-2018 17:06
Niet dus.

Ik heb mijn deel - de helft van 't huis - volledig gekregen van mijn ouders.
Uit een erfenis die zij hebben gekregen.

Mijn zus heeft eenzelfde bedrag gekregen en ook in haar huis gestoken.

Man heeft een deel gekregen van zijn ouders.
Een deel gespaard.
Een deel een lening afbetaald.
En dus later ook een stuk onmiddellijk de lening afbetaald met een erfenis.


Ik heb ooit wel es het bedrag vernoemd aan een goede vriendin.
(Wat ik dus gekregen heb van mijn ouders.)
Die sloeg net niet groen uit.
Anderen vielen dan weer net niet flauw.

Sindsdien hou ik dus maar mijn mond :-).

Tja niet iedereen kan zulke dingen goed bevatten. Onze verbouwing hebben ook wel eens mensen zitten gissen wat dat nou kostte. Dat bedrag noem ik dan ook maar niet. Als iemand denkt dat het 10.000 heeft gekost moet je echt niet zeggen dat ze daar dan nog een nul bij moeten doen.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 19-03-2018 18:13
0.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het valt me op dat er meer mensen gereageerd hebben die (nog) niet hun hypotheek hebben afgelost dan mensen die wel hun hypotheek hebben afgelost.

Ik behoor (nog) bij de 1e groep en ben benieuwd hoe de 2e groep het ervaart. Groep 2 is een bijna geheime genootschap die (allicht terecht) op moet passen voor jaloezie en sceptici. Als je het vertelt, lijkt je wel uit de kast/huis te komen.

Ik merk op dat als ik het sommige mensen vertel dat ik van plan ben om af te lossen dat ze denken: mission impossible, waarom aan beginnen als het toch heel moeilijk is, en jaloers zijn (waarom snap ik ook niet, want het is nog niet gelukt).
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Saval schreef:
19-03-2018 14:47
Afgaand op mijn vader is hypotheekvrij wonen een grote hindernis om ooit nog te verhuizen. Hij zit in een huis dat hem niet bevalt, in een woonplaats die hem niet bevalt, maar iets anders kopen of huren is voor hem geen optie want 'hij zit nu wel hypotheekvrij hè'.


Aanvulling: Voor de duidelijkheid, ik sta absoluut niet negatief tegenover hypotheekvrij wonen. Lijkt me heerlijk om zover te zijn. Gelukkig zijn verreweg de meeste mensen niet zoals mijn vader.
Dus jou lijkt beter dat hij dat huis verkoopt en dan voor veel geld (want geen recht op huursubsidie) in een woningbouwhuis gaat zitten?
Ik begrijp zijn aarzeling wel.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
19-03-2018 14:52
Gewoon in 30 jaar aflossen, lekker leven, ben je voor je pensioen klaar.
Over 13 jaar het huis verkopen, dan zijn we 70, gaan we huren via de woningbouw en genieten van ons geld en aan de kinderen geven.
Over 30 jaar zijn wij al ergens voorbij de pensioendatum, heeft dochter al duur gestudeerd en man heeft geen pensioen. Dus liever iets sneller aflossen.

Als antwoord op de to dus: wij gaan dan dus denk ik niet losbandiger leven, maar hebben we hogere andere kosten en minder inkomsten en is het wel handig als we niet zo’n duur huis hebben.
Alle reacties Link kopieren
Jaloerse reacties heb ik nog nooit gekregen. Er zullen wellicht mensen jaloers zijn, maar dat is hun probleem.

Wel reacties van mensen die het dom vind eom af te lossen, dan "krijg" je immers geen geld meer. Dat je eerst moet betalen om geld terug te krijgen vergeten ze even.

Ik trek mij niets aan van wat anderen vinden, wellicht scheelt dat ook en vallen eventuele jaloerse reacties mij niet op.
Alle reacties Link kopieren
:cencored:
Alle reacties Link kopieren
@aardbeitje8; natuurlijk niet zo vreemd als je bedenkt dat het merendeel van de mensen dat hier schrijft nog relatief jong is.
Ik ken genoeg mensen die hypotheekvrij zijn; maar dat zijn over het algemeen mensen die toch wel wat ouder zijn dan de gemiddelde bezoeker van dit forum.
En die hebben ook niet 'zuinig' hoeven leven om hun hypotheek afgelost te krijgen; jaren geleden in de guldentijd gekocht, inflatie, stijging van inkomen.
Mijn eerste huis kocht ik in 1995 en verkocht ik in 2000; met een winst van 70%. Dat helpt natuurlijk ook enorm.

Mijn zus en haar man wonen nog steeds in het huis dat ze 23 jaar geleden gekocht hebben en dat is afbetaald.
Prima toch?
Allemaal keuzes: blijf je in een huis wonen dat je jong gekocht hebt of ambieer je een ‘wooncarrière’ waarin je steeds een stapje groter/ruimer..... gaat wonen.

Wat jij schrijft over jaloerse reacties en mensen die afwijzend tegenover aflossen staan dat herken ik totaal niet.
girasole3 wijzigde dit bericht op 19-03-2018 18:51
16.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben als het goed is over 2 jaar hypotheekvrij. Wat ik bespaar pot ik op om uiteindelijk een eventueel groter huis ook weer hypotheekvrij te kunnen kopen
Wij zijn hypotheekvrij.
Er is nagenoeg niets verandert. Ik spaar iets meer. En dat gespaarde geef ik iets makkelijker aan vakantie uit. Verder niet. Ik hoef niet iedere week een n we inrichting oid
girasole3 schreef:
19-03-2018 18:03

Mijn zus en haar man wonen nog steeds in het huis dat ze 23 jaar geleden gekocht hebben en dat is afbetaald.
Prima toch?
Allemaal keuzes: blijf je in een huis wonen dat je jong gekocht hebt of ambieer je een ‘wooncarrière’ waarin je steeds een stapje groter/ruimer..... gaat wonen.
We zijn met zijn 2 en er zitten geen kinderen in de planning.
En zijn een hele tijd aan 't zoeken geweest naar een - betaalbaar - droomhuis.

We zien dus zelf niet in waarom we groter of luxer zouden gaan wonen.

Wij blijven dus ook wonen waar we wonen :-).

Of het moet zijn dat 1 van ons 2 ooit slecht te been wordt.
(Een badkamer en een toilet op de eerste verdieping en 3 trapjes op / af om aan de voordeur te raken / buiten te raken is op dat moment niet erg praktisch meer.)


Een groter huis is bovendien meer poetswerk én meer plaats om rommel te sparen.
Nee, dank je.
Alle reacties Link kopieren
Prima toch?

Wat dat betreft zie ik in mijn omgeving van alles: mensen die al tientallen jaren in hetzelfde huis wonen, mensen die de drang hebben elke zoveel jaar een ander huis te kopen.
Daarom schreef ik al: allemaal keuzes. Waar de een blij van wordt, daar moet een ander niet aan denken.
Alle reacties Link kopieren
kippetje29 schreef:
19-03-2018 16:01
Denk je aan de inflatie? En wat is €500per maand nu helemaal? Een keer een nieuwe bank of keuken, een kunstgebit ;-D ....het is zo op. Ik betaal al €100 per maand aan gemeentelijke lasten, €200 energie, €130 zorgverzekering, dan nog verzekeringen, telefoon, etc. etc.

Ik heb een hypotheekvrij huis en het door jou gewenste bedrag op de bank en ben nog geen 50 maar ik werk nog parttime. Mijn vrienden werken ook allemaal, best saai om dan helemaal te stoppen met werken heb ik gemerkt. Als ik nu stop met werken dan wil ik reizen en dat red ik niet met €500 per maand. Wil niet meer in een tent of hostel en ook niet alleen naar goedkope landen.

Uiteraard gaat er met een deel van het geld belegd worden om de inflatie en vrh te dekken. 500 euro is bij mij nog ruim gerekend. Betaal maar 57 euro gemeentebelasting en 77 euro aan nutsvoorzieningen. Tegen die tijd hopelijk minder, want wil een energieneutraal huis. Beetje slim zijn, beetje beleggen, niet al teveel eisen. Hou ik nog 500 per maand over, kan ik dus elke maand een nieuwe bank kopen als ik zou willen.....
Alle reacties Link kopieren
Ons huis is over 15 jaar afbetaald, dan ben ik 58, man 62, verkopen we het voor 300000, en kopen we een appartement van 150000, de andere 150000 maken we op aan leuke dingen of ik koop een huis voor mijn kinderen
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn sinds januari dit jaar hypotheekvrij. En heel eerlijk, zoveel is er niet veranderd. Van tevoren had ik plannen als de vlag uit en uiteten. Maar dat etentje is er (nog) niet van gekomen en de vlag vond ik bij nader inzien toch niet zo goed idee omdat ik geen zin in vragen had.
Voor die tijd was het maandbedrag ook al laag, omdat het aflossen in stapjes is gegaan, het is dus niet dat we nu in 1 x een klapper hebben gemaakt. We hebben er niet veel voor hoeven laten. We gaan ieder jaar 2x op vakantie en doen nog meer leuke dingen. We hebben het dus echt gedaan met geld dat "over' was.
Nu sparen we wat meer, maar verder zijn we op dezelfde voet verder gegaan. We zijn nog redelijk jong en onze kinderen (nu nog basisschool) willen misschien wel gaan studeren. Dat zouden we graag willen betalen.
Buiten onze familie en 1vriendin weet het niemand het. Ik vind het niet zo nodig dat mensen weten hoe ik ervoor sta.
Alle reacties Link kopieren
Dit dus.
Wij betalen nu zo weinig aan de hypotheek dat ons maandelijkse spaarbedrag al 5x zo hoog is. Als dat bedrag wegvalt, verandert er niet veel.
Alle reacties Link kopieren
Ik feest bijna elke week... En mijn hypotheek gaat gewoon door, ik heb er geen last van. Leven doe ik nu en niet later.
Ja en?
Hypotheek volledig aflossen behoort helaas niet de mogelijkheden bij mij.
Alle reacties Link kopieren
Hier een hoekhuis van 135m2 in een leuke wijk. Niets bijzonders maar ook zeker geen bezemkast.

Wellicht dat we op termijn verhuizen naar een groter huis, al dan niet met hypotheekje, maar op dit moment biedt het alles wat we nodig hebben en het is idd heel relaxed om geen woonlasten te hebben. We doen alles wat we willen en houden alsnog veel geld over.

Directe familie weet het. Allerbeste vrienden ook - niet omdat we het van de daken schreeuwen maar omdat die onze levensloop kennen en ook wel kunnen rekenen. Buren weten het niet, die zouden waarschijnlijk een rolberoerte krijgen.

Eigenlijk kan ik het iedereen aanraden, het geeft zoveel rust en een fijn gevoel om te weten dat iedere baksteen echt van jezelf is :) AAn de andere kant zou ik er ook zeker niet krom voor gaan liggen, er is niks mis met het hebben van een hypotheek en je moet vooral niet vergeten te genieten in het leven (hoe, dat is natuurlijk voor iedereen anders).
nootboek wijzigde dit bericht op 30-03-2018 10:37
Reden: details weggehaald ivm privacy
41.73% gewijzigd
Indica schreef:
19-03-2018 19:08
Uiteraard gaat er met een deel van het geld belegd worden om de inflatie en vrh te dekken. 500 euro is bij mij nog ruim gerekend. Betaal maar 57 euro gemeentebelasting en 77 euro aan nutsvoorzieningen. Tegen die tijd hopelijk minder, want wil een energieneutraal huis. Beetje slim zijn, beetje beleggen, niet al teveel eisen. Hou ik nog 500 per maand over, kan ik dus elke maand een nieuwe bank kopen als ik zou willen.....
Dan heb je inderdaad heel weinig eisen. Mijn hobbies kosten geld en dat samen met mijn reiswensen dan red ik niet van €500 per maand. Ik wil wel kleiner gaan wonen als jongste zoon het huis uit is. Dat levert weer een paar ton op om vrij te besteden. Maar dat zie ik tegen die tijd wel weer.
Alle reacties Link kopieren
Wij lossen versneld af, zo zijn we klaar met aflossen tegen de tijd dat onze kinderen aan studeren toe zijn. Met het geld dat we nu aan hypotheek kwijt zijn, kunnen we onze jongens (grotendeels) hun studietijd door sponseren.
Daarna zien we wel weer verder.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eerst 16 jaar fulltime gewerkt terwijl ik in een huurhuis woonde.
Intussen gespaard en toen ik een huis kocht van plm. 6,5 maal het toenmalige modale inkomen, heb ik 40 % 'eigen geld' in het huis gestoken en voor 60 % van het aankoopbedrag een aflossingsvrije hypotheek genomen.
De hypotheekrente was in die tijd overigens 8,5 %.

Gedurende de tijd waarin het huis werd gebouwd had ik dubbele woonlasten omdat ik zowel de huur moest blijven blijven betalen als mijn hypotheek. Dat geld ben ik blijven sparen en daar heb ik steeds extra aflossingen van gedaan zodat ik een jaar of tien later hypotheekvrij was.

Overigens lees ik hier dat ik blijkbaar het verkeerde huis heb gekocht want het is nu nog steeds ongeveer 6,5 maal het huidige modale inkomen waard.....
Ik vergelijk de "winst" namelijk niet zomaar met de toenmalige prijs (NLG omgezet in euro's, is de woning natuurlijk intussen wel meer waard geworden, maar er moest destijds ook gewoon 6,5 jaarsalaris opgebracht worden - en daarnaast toen dus 8,5 % hypotheekrente ....).

Wat m.i. wél een zinnig vergelijking is: alle bedragen optellen die je vanaf de aankoop kwijt bent aan hypotheekrente, onderhoud, eventuele boeterente, extra aflossingen, e.d. en dat bedrag afzetten tegen de situatie waarin je niets (extra) aflost en de volle 30 jaar rente blijft betalen aan de bank.
Dan zie je hoeveel extra aflossen je oplevert, ook al 'krijg' je dan geen HRA meer.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
19-03-2018 14:59
Aflossingsvrij is dom, betaal je alleen maar rente. Kom je nooit van je schuld af.
Aflossingsvrij Dat is helemaal niet dom.
Een spaarhypotheek is pas dom.
Wij lossen versnelt af, bij de aflossingsvrij kun je zonder regeltjes, boetes en kosten elk jaar 10% aflossen wat we ook netjes hebben gedaan.
We zitten nu met de spaarhypotheek, die we niet geheel en snel kunnen aflossen zonder boetes en regeltjes en heel veel ondoorzichtige kosten.

Over 10 jaar zijn we 50 en is het huis helemaal afgelost. Plan is om daarna gewoon door te sparen voor de studie van de kids.

En nee, we liggen niet krom van het versneld aflossen en gaan gewoon net als ieder ander op vakantie, uiteten, sparen, etc....
Enige wat wij moeten inleveren is dat we bijv. geen nieuwe BMW kopen maar een nieuwe Golf. Geen wereldreis naar bounty eilanden maar naar Turkije of zuid europa.
Alle reacties Link kopieren
snoopylynn schreef:
19-03-2018 20:43
Ik feest bijna elke week... En mijn hypotheek gaat gewoon door, ik heb er geen last van. Leven doe ik nu en niet later.
Wij leven nu en later :D
Ik heb er ook geen last van, wel vind ik het zonde om bijna 2 ton!! aan rente te moeten betalen over 30 jaar, als ik het ook sneller kan aflossen en dus een hoop geld kan besparen = extra veel feesten :yes:

gemberpannekoek schreef:
19-03-2018 15:49
ik begrijp nooit waarom sommige mensen denken dat aflossen en leuk leven niet samen zouden kunnen gaan...
er zijn zo ontzettend veel dingen die het leven leuk kunnen maken en die kosten echt niet allemaal (veel) geld!
Dit dus!
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven