Geld & Recht alle pijlers

Hoe is het om je hypotheek volledig te hebben afgelost?

19-03-2018 14:21 495 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees her en der meer over mensen die bezig zijn om hun hypotheek af te lossen. En ik ben benieuwd hoe het is om helemaal hypotheekvrij te zijn. Leef je dan nog steeds zo zuinig of geef je dan veel geld uit? Groot feest of stilhouden? Volgend nieuw financieel doel of niet?

Nu zijn we daar ook mee bezig, en ik merk dat ik af en toe aan het dagdromen ben over hoe het zou zijn als we helemaal hypotheekvrij zijn. We hebben nog best wel een weg te gaan met een spaarhypotheek en aflossingsvrije hypotheek.
aardbeitje8 wijzigde dit bericht op 06-09-2018 11:55
0.40% gewijzigd
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Alle reacties Link kopieren
Het is geen big deal. Je betaald in ons geval 30 jaar rente en aflossing, dus de schuld word steeds minder. En dan ben je klaar. Het is dus niet zo dat je de ene maand nog 1000 betaald en de volgende maand niks meer.
En jaloezie? Die snap ik niet. Ik wist 35 jaar geleden al dat huren weggegooid geld is, dat de huren elk jaar stijgen, en dat ik voor hetzelfde maandbedrag kon kopen.
En als je regelmatig verhuisd, je hypotheek ophoogt, etc. ben je na 30 jaar niet klaar. Maar ook daar ben je zelf bij.
Vrienden van ons, zelfde tijd huis gekocht, hebben nu nog meer hypotheek dan toen ze begonnen. Dan weer nieuwe auto, nieuwe caravan, nieuwe keuken. Moeten ze zelf weten, ons boeit dat niet, maar dan ook niet jaloers zijn dat wij nu gratis wonen, onze auto is 13 jaar oud, en de caravan tweedehands.
Alle reacties Link kopieren
Wiko1961 schreef:
23-03-2018 12:33
Het is geen big deal. Je betaald in ons geval 30 jaar rente en aflossing, dus de schuld word steeds minder. En dan ben je klaar. Het is dus niet zo dat je de ene maand nog 1000 betaald en de volgende maand niks meer.
En jaloezie? Die snap ik niet. Ik wist 35 jaar geleden al dat huren weggegooid geld is, dat de huren elk jaar stijgen, en dat ik voor hetzelfde maandbedrag kon kopen.
En als je regelmatig verhuisd, je hypotheek ophoogt, etc. ben je na 30 jaar niet klaar. Maar ook daar ben je zelf bij.
Vrienden van ons, zelfde tijd huis gekocht, hebben nu nog meer hypotheek dan toen ze begonnen. Dan weer nieuwe auto, nieuwe caravan, nieuwe keuken. Moeten ze zelf weten, ons boeit dat niet, maar dan ook niet jaloers zijn dat wij nu gratis wonen, onze auto is 13 jaar oud, en de caravan tweedehands.

Dat wil men nogal eens zien als niet van het leven genieten enzo... :nut:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
aardbeitje8 schreef:
19-03-2018 15:13
Over 9 Jaren ben ik 47! :woa:
Oh ja, help. Verschrikkelijk om 47 te moeten zijn.... o_o ;) ;) ;)
Ik denk gewoon op dezelfde manier doorgaan als we al deden. Zou er niet heel erg open over zijn, geen feestje geven. Wel samen uit eten gaan bijvoorbeeld. En het geld dat je dus per maand/kwartaal/jaar niet meer kwijt bent aan aflossen en rente komt of blijft dan op je spaarrekening. Er komen vanzelf wel weer nieuwe doelen waarvoor je het geld kunt gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Wij genieten zeker van het leven, we zijn alleen niet materialistisch. Met een nieuwe auto staat je net zo lang in de file, en de vakantie word opeens niet leuker als je een nieuwe caravan hebt ;-)
Alle reacties Link kopieren
Mijn hypotheek is bijna afgelost, nog nooit aan gedacht om dan een groot feest te geven

Stilhouden hoeft ook niet, als het ter sprake komt zeg ik het, als het niet ter sprake komt niet

Verder ga ik gewoon wat ruimer leven, of misschien wat minder werken
Ik ben erg gesloten over onze financiële situatie. Die is ten dele het gevolg van een prima inkomen, maar vooral ook van consequente keuzes. Maar ik voel absoluut niet de behoefte daar een evangelie in te verspreiden. Ik ben ook absoluut niet nieuwsgierig naar de financien van anderen, want in veel gevallen leidt die kennis alleen tot jeukende vingers bij mezelf en ik kan niet de hele wereld financieel heropvoeden. Daarnaast willen veel mensen dat, compleet terecht ook, helemaal niet.

Alleen gezeur over weinig geld van bovenmodaalverdiende mensen trek ik slecht. Daar zeg ik nog wel eens iets van.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn, als alles zo blijft als het nu is, op mijn 62e klaar met hypotheek betalen.
Misschien gaan we de laatste tien jaar wel extra snel aflossen, zodra de kinderen klaar zijn met studeren. Maar dat duurt nog wel een jaar of 15 😊. Of als we nog in inkomen groeien.
Zou prettig zijn als we op ons zestigste nog minder kunnen gaan werken, als we dat dan willen.
Geen schenkingen of erfenissen.
Leuk topic! Het lijkt mij ook fijn om hypotheekloos te zijn, ik volg diverse blogs zoals die van mr Money Mustache. Voor ons is het totaal aflossen helaas (nog) niet mogelijk. Wij hebben ons huis zelf gebouwd en hebben inmiddels 4 hypotheken, een deel spaar en een deel aflossingsvrij. Maar het is zeker een doel. In iedergeval voor de leeftijd van 60 jaar ;)

Ik denk dat je het wel in verhouding moet zien, iemand die ooit een huis heeft gekocht voor bijvoorbeeld €100.000,- en nu hypotheek vrij leeft, super! Het lijkt me heerlijk, zeker als je het huis ooit in de 'goede tijd' gekocht hebt. Wij hebben een hypotheek van ongeveer €400.000,-, niet afgelost, wel inmiddels een behoorlijke overwaarde. Als we vandaag dit huis zouden verkopen zouden we ook hypotheekvrij kunnen gaan wonen, 4 hoog wellicht maar het is een optie. Ik kies dan toch liever voor woongenot. We wonen vrijstaand, landelijk en ik vind het heerlijk. Dan maar extra ploeteren om nog meer te kunnen aflossen ;)

Een deel van de hypotheek is vastgezet met een rente van 5.5%, wat toen een hele mooie rente was. Als ik 10.000,- per jaar aflos scheelt het ongeveer € 58,- aan rente per maand, en dat is ook leuk!

Voorheen was onze belastingteruggave een leuke extra, dit heb ik inmiddels omgezet naar een maandelijkse en dat bedrag los ik af.

Ik heb inmiddels een extra inkomensbron, (daar hameren ze op, op dat soort sites) Sinds 1 januari heb ik een eigen bedrijfje waarin ik behoorlijk wat geld in heb geïnvesteerd maar zoals het er nu uit ziet, het kwartaal is nog niet rond, maak ik een leuke winst, extra aflossing! Alle beetjes helpen :)

Daarnaast heb ik nog meer maatregelen genomen om te besparen maar daar gaat dit topic niet over. Ik lees mee voor alle tips!
Alle reacties Link kopieren
Saval schreef:
20-03-2018 16:29
Ik heb een beetje spijt van mijn post, omdat mijn reactie nogal uit de toon valt bij de rest van dit topic en ik het niet gepast vind om dieper op de situatie van mijn vader in te gaan. Dit is daarom mijn laatste reactie over dit onderwerp.

Jejoue, mijn vader heeft voldoende spaargeld om het verschil tussen de waarde van zijn huidige woning en een woning naar zijn wensen van te betalen zonder aanpassingen te doen aan zijn huidige levensstandaard. Hij heeft echter erg veel moeite met het uitgeven van geld, zoals je misschien al gelezen hebt in mijn tweede bericht van maandag 19 maart 2018 om 15:52 uur. Ik vind het sneu voor hem dat hij straks ruim zijn halve leven in een woning en regio gewoond heeft waar hij nooit heeft willen wonen (zijn toenmalige partner was helemaal weg van het huis toen ze het kochten en hij sloot zich bij haar wensen aan met de gedachte dat ze binnen enkele jaren weer zouden verhuizen), terwijl dat helemaal niet nodig is.
Ik herken dit wel bij mijn schoonouders alleen in iets mindere mate. Zij hebben ook voldoende op de bank en huis is afbetaald. Nu genieten ze wel van het reizen, want ze gaan 4x per jaar. Maar met andere dingen merk ik toch dat ze terughoudend zijn. Op vakantie geven ze wel geld uit, maar eenmaal terug, dan gaat er een knop om. Bv: Als mijn schoonma iets leuk vindt, dan gaat ze maanden tobben. Dit gaat dan over bedragen onder de 100 euro. Ze durft het geld dan niet uit te geven en na maanden besluit ze dan om het toch niet te kopen.

Denk dat het voor haar heel lastig is om de omschakeling te maken. Ik denk dat het voor je vader dan ook een proces is om doorheen te komen en stapje bij stapje kunnen ze het loslaten. Is het misschien een idee om samen een keer op funda te kijken of samen een paar huizen te bezichtigen? Gewoon om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Misschien dat het wat meer bij je vader gaat leven en hij wat meer de voordelen inziet ipv alleen de nadelen. Succes!
Een van de dingen die me fijn lijkt aan (spoedig) hypotheekvrij zijn is dat je als je daarna duurder/ruimer wil gaan wonen waarschijnlijk nog maar een kleine hypotheek (of geen, als je nog steeds veel spaargeld hebt) nodig hebt om dat te kunnen financieren.

Dat is wel iets waar ik wel rekening mee houd. We wonen prima nu en vinden het erg de moeite waard voor ons eigen woongenot om ook in dit huis te investeren qua verbouwingen etc. Zie dat ook niet als iets dat per se terugverdiend moet worden.

Maar ik realiseer me ook dat dit huis (waarschijnlijk) te klein is om met pubers in te wonen. En als ik denk aan het type huis (en een andere gemeente) waarvan ik wel denk dat dat geschikt is dan moet ik er een flink bedrag bovenop denken. Hoe eerder dit huis is afbetaald hoe beter het zicht op de toekomst. Hoewel ik er voor dit huis ook niets voor wil laten, want voor de jongste naar het voortgezet gaat zijn we 10 jaar verder.
Saval schreef:
19-03-2018 14:47
Afgaand op mijn vader is hypotheekvrij wonen een grote hindernis om ooit nog te verhuizen [...] want 'hij zit nu wel hypotheekvrij hè'.

Ik had ook een hypotheekvrij huis, maar ben daarna weer verhuisd. Naar een nieuwbouwwoning, dus ik moest een overbruggingshypotheek afsluiten. Zodra mijn nieuwe huis was opgeleverd en het oude verkocht heb ik ook die hypotheek weer afgelost. Ik weet niet of ik die gok ooit had durven nemen als ik het risico had gelopen heel lang dubbele lasten te hebben of om er een flinke restschuld aan over te houden (dit speelde een aantal jaar geleden, toen de huizenmarkt net op een dieptepunt zat).

Madeliefjees schreef:
19-03-2018 15:10
Ja, daarom zijn wij nu ook hypotheekvrij :puh:
Wat een vreselijk domme reactie. Alsof dat met een aflossingsvrije hypotheek niet zou kunnen. Ter informatie: ik heb mijn aflossingsvrije hypotheek binnen zeven jaar afgelost. Dus.

Voor mij veranderde er trouwens niet zoveel toen ik helemaal van die schuld af was. Ik leef nog net zo als toen ik nog wel een hypotheek had. Het enige verschil is dat ik nu nóg makkelijker kan sparen, en dat het me heel veel rust geeft om te weten dat ik hier altijd kan blijven wonen, wat er ook gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
Wiko1961 schreef:
23-03-2018 12:33
Ik wist 35 jaar geleden al dat huren weggegooid geld is, dat de huren elk jaar stijgen, en dat ik voor hetzelfde maandbedrag kon kopen.
Als je ziet hoeveel mensen nog altijd creatieve hypotheekconstructies hebben is het helemaal niet zo vanzelfsprekend dat huren weggegooid geld is. Al die mensen met een aflossingsvrije hypotheek gooien net zo goed geld weg en hebben daarbovenop nog eens de onderhoudskosten voor hun huis, iets wat huurders niet hebben.

Daarnaast is het slechts 1 aspect van wonen. Als je regelmatig moet of wil verhuizen is kopen niet altijd even aantrekkelijk. Je moet dus nooit alleen maar naar de directe kosten kijken.
Alle reacties Link kopieren
Trotter: en nu hypotheekvrij je bent en dus nog makkelijker kan sparen, wat zijn dan je plannen met het spaargeld?

Andersom: wat fijn dat je nog in je huis kan blijven wonen. Stabiel huis is fijn/belangrijk.

Fleurisse: goed bezig!

Ons huis waarin we wonen is eigenlijk al ons droomhuis, we hoeven niet per se groter meer te wonen. En misschien geeft een afgeloste huis me ook rust omdat ik dan weet dat we er altijd kunnen wonen (belangrijkste reden), wat er ook gebeurt. Home sweet home.
I was reminded that my bloodtype is B positive.
aardbeitje8 schreef:
26-03-2018 10:44
Trotter: en nu hypotheekvrij je bent en dus nog makkelijker kan sparen, wat zijn dan je plannen met het spaargeld?

We hebben niet echt plannen. We maken al alle reizen die we willen en hebben totaal geen behoefte aan meer of duurdere spullen. Het is gewoon fijn om te weten dat we minder zouden kunnen gaan werken zonder dat we daardoor in de problemen komen. Of dat we op elk moment zouden kunnen stoppen met werken.
aardbeitje8 schreef:
26-03-2018 10:44
Trotter: en nu hypotheekvrij je bent en dus nog makkelijker kan sparen, wat zijn dan je plannen met het spaargeld?

Andersom: wat fijn dat je nog in je huis kan blijven wonen. Stabiel huis is fijn/belangrijk.

Fleurisse: goed bezig!

Ons huis waarin we wonen is eigenlijk al ons droomhuis, we hoeven niet per se groter meer te wonen. En misschien geeft een afgeloste huis me ook rust omdat ik dan weet dat we er altijd kunnen wonen (belangrijkste reden), wat er ook gebeurt. Home sweet home.

Dat speelde meer dan tien jaar geleden. Inmiddels is mijn man meer gaan verdienen, heb ik weer een baan en zijn we flink aan het sparen om wel af te kunnen lossen. Omdat we nu bijna studerende pubers hebben, staat het bedrag voor de aflossing apart maar lossen we nog niet af. Zo kunnen we, als het nodig mocht zijn, er nog iets van gebruiken. We mogen 10% van de hoofdsom aflossen en dat doen we pas als er 20% van de hoofdsom klaarstaat.

Mijn baan is vrij onzeker dus ik weet nu nog niet of het in 2019 weer lukt om 10% bij elkaar te sparen, vandaar deze constructie.
Alle reacties Link kopieren
Trotter: ik ben van plan om door te sparen om passief inkomen te genereren. Het is nog een droom, nog niet concreet: laten we maar eerst de hypotheek aflossen.

Trouwens, knap dat sommige van jullie binnen 10 jaren de hypotheek hebben kunnen aflossen.
Of je lost het supersnel af, of je doet er 30 jaren over of helemaal niet.

Andersom: in ieder geval kunnen jullie in 2018 10% aflossen. En hopelijk ook in de jaren daarna. Hoever zijn jullie al?

Wij hebben al zo'n 40% afgelost. En we mogen 20% per jaar (hebben we nog niet gehaald in een jaar). Dus nog 60% van de hypotheek te gaan. We proberen in ieder geval 10% per jaar te halen (van de aflossingsvrije deel). Dus nog 6 jaren te gaan voor aflossingsvrije deel? We zullen zien..

Ik kan me ook beter op mijn drukke baan focusen nu een deel van de hypotheek al afgelost is.
aardbeitje8 wijzigde dit bericht op 26-03-2018 12:21
0.30% gewijzigd
I was reminded that my bloodtype is B positive.
aardbeitje8 schreef:
26-03-2018 11:36
Trotter: ik ben van plan om door te sparen om passief inkomen te genereren. Het is nog een droom, nog niet concreet: laten we maar eerst de hypotheek aflossen.

Trouwens, knap dat sommige van jullie binnen 10 jaren de hypotheek heeft kunnen aflossen.
Of je lost het supersnel af, of je doet er 30 jaren over of helemaal niet.

Andersom: in ieder geval kunnen jullie in 2018 10% aflossen. En hopelijk ook in de jaren daarna. Hoever zijn jullie al?

Wij hebben al zo'n 40% afgelost. En we mogen 20% per jaar (hebben we nog niet gehaald in een jaar). Dus nog 60% van de hypotheek te gaan. We proberen in ieder geval 10% per jaar te halen (van de aflossingsvrije deel). Dus nog 6 jaren te gaan voor aflossingsvrije deel? We zullen zien..

Ik kan me ook beter op mijn drukke baan focusen nu een deel van de hypotheek al afgelost is.

Nog niet heel ver, net begonnen. 10% van het aflossingsvrije deel is nu afgelost en er staat 10% klaar. Maar het aflossingsvrije deel was maar de helft van de hypotheek, ander deel is een spaarhypotheek. De hele hypotheek was maar 2/3 van de aanschafprijs, wat voor ons betekende dat we er bij verkoop, zelfs op het dieptepunt van de crisis, nooit met een restschuld uit waren gekomen. Nu de prijzen weer in de lift zitten is ook nog maar 2/3 van de huidige waarde verhypotheekt.
Alle reacties Link kopieren
Andersom: En je hebt natuurlijk al zo'n 10 jaar gestort in de spaarhypotheek. Dat betekent dat je huidige hypotheekschuld zo'n 50% van de huiswaarde is?

Ik heb de (afkoop)waarde van de spaarhypotheek opgevraagd van dit jaar en komende 10 jaren en dat werkte voor mij motiverend.

Klopt het dat er veel mensen na een afgeloste hypotheek een vakantiewoning gaan kopen?
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Alle reacties Link kopieren
aardbeitje8 schreef:
26-03-2018 17:13
Klopt het dat er veel mensen na een afgeloste hypotheek een vakantiewoning gaan kopen?
Dat ligt natuurlijk echt aan de mensen die je kent. In mijn omgeving heeft niemand dat gedaan en de mensen die al een vakantiehuisje hebben (dat is er eentje), hebben dat al veel eerder gekocht (dus toen ze nog een hypotheek hadden). Ik ben heel benieuwd hoe je daar bij komt?
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
aardbeitje8 schreef:
26-03-2018 17:13
Andersom: En je hebt natuurlijk al zo'n 10 jaar gestort in de spaarhypotheek. Dat betekent dat je huidige hypotheekschuld zo'n 50% van de huiswaarde is?

Ik heb de (afkoop)waarde van de spaarhypotheek opgevraagd van dit jaar en komende 10 jaren en dat werkte voor mij motiverend.

Klopt het dat er veel mensen na een afgeloste hypotheek een vakantiewoning gaan kopen?

Echt nooit van plan geweest en nog steeds niet. Ik wil elk jaar ergens anders op vakantie, en dus niet in mijn eigen vakantiehuis.
aardbeitje8 schreef:
26-03-2018 17:13
Klopt het dat er veel mensen na een afgeloste hypotheek een vakantiewoning gaan kopen?

Die zullen er vast zijn, maar ik moet er niet aan denken. Ik zie liever zoveel mogelijk van de wereld, in plaats van elke keer hetzelfde stukje.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij niets, zo'n vakantiehuisje. Moet ik twee huizen bijhouden.
Dan zou ik liever als de kinderen gaan studeren een woning in een studentenstad kopen.
m
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 01:33
99.51% gewijzigd
Een vakantiehuis is niets voor mij, maar sparen is ook niet echt handig meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven