Geld & Recht alle pijlers

Hoe is het om je hypotheek volledig te hebben afgelost?

19-03-2018 14:21 495 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees her en der meer over mensen die bezig zijn om hun hypotheek af te lossen. En ik ben benieuwd hoe het is om helemaal hypotheekvrij te zijn. Leef je dan nog steeds zo zuinig of geef je dan veel geld uit? Groot feest of stilhouden? Volgend nieuw financieel doel of niet?

Nu zijn we daar ook mee bezig, en ik merk dat ik af en toe aan het dagdromen ben over hoe het zou zijn als we helemaal hypotheekvrij zijn. We hebben nog best wel een weg te gaan met een spaarhypotheek en aflossingsvrije hypotheek.
aardbeitje8 wijzigde dit bericht op 06-09-2018 11:55
0.40% gewijzigd
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Alle reacties Link kopieren
Reine schreef:
20-03-2018 08:33

We zitten nu met de spaarhypotheek, die we niet geheel en snel kunnen aflossen zonder boetes en regeltjes en heel veel ondoorzichtige kosten.
Dit is inmiddels niet meer zo.
Alle reacties Link kopieren
Reine schreef:
20-03-2018 08:33
Aflossingsvrij Dat is helemaal niet dom.
Een spaarhypotheek is pas dom.
Wij lossen versnelt af, bij de aflossingsvrij kun je zonder regeltjes, boetes en kosten elk jaar 10% aflossen wat we ook netjes hebben gedaan.
We zitten nu met de spaarhypotheek, die we niet geheel en snel kunnen aflossen zonder boetes en regeltjes en heel veel ondoorzichtige kosten.

Over 10 jaar zijn we 50 en is het huis helemaal afgelost. Plan is om daarna gewoon door te sparen voor de studie van de kids.

En nee, we liggen niet krom van het versneld aflossen en gaan gewoon net als ieder ander op vakantie, uiteten, sparen, etc....
Enige wat wij moeten inleveren is dat we bijv. geen nieuwe BMW kopen maar een nieuwe Golf. Geen wereldreis naar bounty eilanden maar naar Turkije of zuid europa.
Wij hebben daarom expres een deel aflossingsvrij genomen. We wilden een groot duur huis, en dat vinden vast veel mensen heel dom, en met aflossingsvrij krijg je veel meer lening. Wij betalen gewoon wél af op die aflossingsvrij en hebben dat van te voren zo expres zo bedacht. De crux is natuurlijk dat je dat wel moet doen.
Alle reacties Link kopieren
Sparen & genieten.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra schreef:
19-03-2018 15:55
Is ook niet zo moeilijk met een hypotheek van 50.000 euro. Maar fijn voor je hoor.
Nou idd. Ik heb nog een hypotheek maar ruim het dubbele op de bank staan.
Alle reacties Link kopieren
Jejoue schreef:
19-03-2018 17:33
Dus jou lijkt beter dat hij dat huis verkoopt en dan voor veel geld (want geen recht op huursubsidie) in een woningbouwhuis gaat zitten?
Ik begrijp zijn aarzeling wel.
Ik heb een beetje spijt van mijn post, omdat mijn reactie nogal uit de toon valt bij de rest van dit topic en ik het niet gepast vind om dieper op de situatie van mijn vader in te gaan. Dit is daarom mijn laatste reactie over dit onderwerp.

[gedeelte weggehaald]

Wat het huis betreft, het allerliefst zou ik willen dat mijn vader stiekem een 'oude brombeer' blijkt te zijn. Een man die van het mopperen over het huis, de woonplaats en de regio en van het oriënteren op andere woningen zijn hobby's heeft gemaakt, maar diep in zijn hart eigenlijk toch heel blij is met zijn huis. Dat zou het allermooiste zijn.
anoniem_359895 wijzigde dit bericht op 02-04-2018 13:11
Reden: toelichting n.a.v. de vraag van Jejoue weggehaald
43.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
20-03-2018 11:29
Nou idd. Ik heb nog een hypotheek maar ruim het dubbele op de bank staan.
30 jaar geleden waren de huizen niet duurder. En maak je over mijn banksaldo maar geen zorgen :-D
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
20-03-2018 16:30
30 jaar geleden waren de huizen niet duurder. En maak je over mijn banksaldo maar geen zorgen :-D
Wauw, dan zal ik over 20 jaar wel enorm vermogend zijn :)
Mijn hypotheek is afgelost als ik midden vijftig ben (of eerder). Dan gaan de maandlasten dermate omlaag dat ik wellicht eerder stop met werken of i.i.g. minder ga werken. Daarna het huis verkopen, een huurhuis/ of appartement betrekken en van het geld dat daarmee op de bank komt heerlijk gaan genieten. Een huis en geld kun je niet meenemen je graf in dus ik zeg; opmaken! Ik zal een deel daarvan aan mijn kinderen schenken of ze dingen geven die ze nodig hebben. De rest gaat dan denk ik op aan reizen.
Onze hypotheek is op een haar na afgelost. Het dagelijkse leven is inderdaad niet veel veranderd. Wel geeft het hebben van een ‘vrij’ huis enorm veel rust. Ik kan het iedereen aanraden! Mits mogelijk natuurlijk, er echt krom voor liggen is het uiteraard ook niet waard.
Madeliefjees schreef:
19-03-2018 14:59
Aflossingsvrij is dom, betaal je alleen maar rente. Kom je nooit van je schuld af.
Dat was 11 jaar geleden de beste optie voor ons. Nu hebben we 1/4 afbetaald en binnen 3 jaar is alles afgelost.

Ik vind mijzelf niet zo dom.
Alle reacties Link kopieren
Aflossingsvrij is alleen dom als je niet aflost :idee:

Het voordeel ervan is dat je flexibel bent in wanneer je aflost, itt tot annuïtair of lineair
Je kunt dus in magere jaren een paar jaar niks aflossen, als je daarna/daarvoor maar weer verder gaat met aflossen
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
20-03-2018 11:29
Nou idd. Ik heb nog een hypotheek maar ruim het dubbele op de bank staan.
dat begrijp ik dan weer niet zo goed... tenzij je die ton op de bank voor een specifiek doel (zoals een verbouwing) beschikbaar wilt houden natuurlijk. Als het alleen een buffer is zou ik een deel ervan gebruiken om je hypotheek af te lossen. Anders betaal je én hypotheekrente, én vermogensbelasting
Ik vind de redenatie: lekker aflossen, huis verkopen en gaan huren en geld aan de kinderen geven altijd zo raar.
Je zit dus af te lossen voor je kinderen?
Dikke doei drie bier; die werken zelf maar voor hun geld.
Ik ga echt niet lullig zitten huren omdat ik hun geld moet gaan zitten geven.

Ik heb absoluut niet het streven gauw mijn hypotheek af te lossen.
Als ik met pensioen ben is het ongeveer afbetaald en dat compenseert onze eventuele inkomensval. En de rest is voor ons.
Lekker reizen en geld uitgeven.

Die kinderen die redden zichzelf maar.
Ik bedoel: ik betaal me nu al scheel aan collegegeld en rijbewijzen. En we sparen elke maand.
Het houdt een keer op he!
Alle reacties Link kopieren
Roxy21 schreef:
20-03-2018 10:28
Wij leven nu en later :D
Ik heb er ook geen last van, wel vind ik het zonde om bijna 2 ton!! aan rente te moeten betalen over 30 jaar, als ik het ook sneller kan aflossen en dus een hoop geld kan besparen = extra veel feesten :yes:
Hier precies hetzelfde!
Ik snap het, Saval.
Mooi, hoe liefdevol je over hem praat.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook wel eens uitgerekend wat we nu niet meer hoeven te betalen aan rente. Nou, daar kunnen we heel wat feestjes van vieren.

Aflossingsvrij vind ik juist de meest ideale hypotheekvorm, voor ons dan. Als je de discipline kan opbrengen om zelf af te lossen is het perfect.
Bubblegum1 schreef:
21-03-2018 21:33
Wij hebben ook wel eens uitgerekend wat we nu niet meer hoeven te betalen aan rente. Nou, daar kunnen we heel wat feestjes van vieren.

Aflossingsvrij vind ik juist de meest ideale hypotheekvorm, voor ons dan. Als je de discipline kan opbrengen om zelf af te lossen is het perfect.

Dat vonden wij dus ook een kleine twintig jaar geleden. Maar er kwam een link in de kabel. Ik verloor mijn baan. Toen was het heel fijn dat we niet verplicht ook nog moesten aflossen. Mede daardoor ons huis kunnen behouden.
Alle reacties Link kopieren
Fijn toch dat het dan mogelijk is om het aflossen even stop te zetten en weer verder te gaan wanneer het wel weer kan. Achteraf had ik wel 100% aflossingsvrij willen hebben. Nu was het best een klus om uit te zoeken of we wel aan alle regeltjes voldeden met aflossen.
Bubblegum1 schreef:
21-03-2018 21:41
Fijn toch dat het dan mogelijk is om het aflossen even stop te zetten en weer verder te gaan wanneer het wel weer kan. Achteraf had ik wel 100% aflossingsvrij willen hebben. Nu was het best een klus om uit te zoeken of we wel aan alle regeltjes voldeden met aflossen.
We waren nog niet begonnen. Wilden eerst hard sparen voor verbouwing en toen raakte ik binnen drie jaar mijn baan kwijt waardoor de verbouwing vijf jaar op schoof. Nu pas 10% van de hoofdsom afgelost, maar er is ook nog een spaarhypotheek, en huis heeft flinke overwaarde door de overwaarde uit ons vorige huis. Over tien jaar zijn we nu pas klaar.
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil- schreef:
21-03-2018 19:55
Ik vind de redenatie: lekker aflossen, huis verkopen en gaan huren en geld aan de kinderen geven altijd zo raar.
Je zit dus af te lossen voor je kinderen?
Dikke doei drie bier; die werken zelf maar voor hun geld.
Ik ga echt niet lullig zitten huren omdat ik hun geld moet gaan zitten geven.

Ik heb absoluut niet het streven gauw mijn hypotheek af te lossen.
Als ik met pensioen ben is het ongeveer afbetaald en dat compenseert onze eventuele inkomensval. En de rest is voor ons.
Lekker reizen en geld uitgeven.

Die kinderen die redden zichzelf maar.
Ik bedoel: ik betaal me nu al scheel aan collegegeld en rijbewijzen. En we sparen elke maand.
Het houdt een keer op he!
volgens mij is dit deels een generatieding. mijn ouders willen ons per se een goede erfenis achterlaten. wij benadrukken steeds dat we het veel fijner vinden als ze er zelf goed van leven... (wat ze op hun bescheiden wijze gelukkig óók nog wel doen hoor).

Ik kan me in jouw redenering best vinden. Ik heb alleen minder vertrouwen in de zekerheden van ons huidige pensioen- en AOW stelsel op de lange termijn. Als je dan afgelost hebt scheelt dat enorm in maandlasten. En als je eerder klaar bent, biedt het desgewenst kansen om wat eerder te stoppen met werken. Dan doe je het dus niet voor je kinderen, maar voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Bubblegum1 schreef:
21-03-2018 21:33
Wij hebben ook wel eens uitgerekend wat we nu niet meer hoeven te betalen aan rente. Nou, daar kunnen we heel wat feestjes van vieren.

Aflossingsvrij vind ik juist de meest ideale hypotheekvorm, voor ons dan. Als je de discipline kan opbrengen om zelf af te lossen is het perfect.
Gaaf is dat he! ZO motiverend :-)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben flink gespaard voor we ons eerste huis kochten en bewust niet gestreefd naar een woning voor het maximaal haalbare hypotheekbedrag. We dachten toen al: Als je dat doet blijft er weinig ruimte over om versneld af te lossen. En als je een financiële tegenslag hebt is het fijner om meer bestedingsruimte te hebben.

Daarna was het een sport om de hypotheek zo snel mogelijk af te lossen. Zo leuk om die hypotheek steeds verder te zien zakken. En daarmee een steeds groter deel van je woning van jezelf te zien worden, in plaats van te huren van de bank.
We waren nog geen 40 jaar toen het was afgelost.

Nu hebben wij hier allerlei voordelen van. In de eerste plaats rust, want geen financiële zorgen. Onze kinderen konden zonder studieschuld studeren. En straks gaan we daardoor eerder met pensioen, want we hebben een flinke buffer kunnen opbouwen.

En wat in eerdere posts al werd genoemd: dit hoeft niet ten koste te gaan van een fijn leven. Want dat kan ook zonder dat je er veel geld aan kwijt bent als je je geld bewust uitgeeft. En ja, dan moet je wel keuzes maken.
Het was bovendien juist hartstikke leuk om samen dat doel te hebben het huis helemaal voor onszelf te krijgen. Onze beste financiële beslissing ooit!

Nu raden we het ook onze kinderen aan: eerst flink sparen, niet gaan voor een maximaal haalbare hypotheek en dan zo snel mogelijk aflossen.

Natuurlijk: als je een laag inkomen hebt wordt het moeilijk. Maar denk niet te snel dat het niet haalbaar is. Sommige mensen komen volgens mij gewoon niet op het idee, ondanks dat ze beiden werken en samen aardig verdienen.
Alle reacties Link kopieren
MissHappyMoney: wat gaaf dat jullie dat bereikt hebben voor 40e jarige leeftijd.
Mijn streven is om voor 45e jarige leeftijd dit te bereiken, eerder zou supergaaf zijn (er moet een flinke meevaller komen).

En inderdaad opent een afgelost huis de mogelijkheden:
- om de kinderen financieel te helpen met de studiekosten.
- om eerder te stoppen met werken.
- om verdere vermogen op te bouwen (mijn persoonlijke reden: dit voor de kinderen). Ik zou mijn kinderen ook aanraden om hun huis af te lossen.

Wij hebben ook flink gespaard voordat we een huis kochten en niet voor de maximaal haalbare hypotheek gegaan.
Verder was ik met mijn partner erover begonnen om het te gaan aflossen. Hij was er nog niet helemaal overtuigd en vond het niet haalbaar. Maar omdat de hypotheekrenteaftrek af gaat lopen over heel wat jaren, zijn we toch begonnen met aflossen. Het is eigenlijk elke keer steeds een stukje huis kopen voor onszelf.

Toen ik verder uitrekende dat het wel haalbaar was om volledig af te lossen en hoeveel geld dat scheelde per jaar, heeft dat hem wel enthousiast gemaakt. Daarom dat ik graag van mensen hoor wat hun ervaringen zijn met een afgelost huis.
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Alle reacties Link kopieren
Aardbeitje8, fijn als het lukt voor je 45ste, dat is ook nog jong. Je hoort toch wel dat veel mensen nog een hypotheek hebben als ze met pensioen gaan.

Leuk dat je partner er nu ook enthousiast over is. Want dat je er samen voor gaat is wel belangrijk om het vol te houden. En zo'n gezamenlijk doel is fijn om aan te werken.

Om nog antwoord te geven op andere vragen uit je openingspost: Wij zijn door het afgelost hebben van het huis niet royaler gaan leven alleen omdat er meer geld overblijft. Ik denk dat als je economisch met je geld omgaat om af te lossen (wat daarvoor nodig is) je daarna niet opeens verandert in iemand die veel uitgeeft.

Een groot feest hebben we ook niet gehouden. Naaste familie weet het wel en nog een paar andere mensen. Maar omdat ik denk dat het ook jaloerse reacties kan geven is het niet iets wat ik iedereen vertel. Het is ook wel een taboe om daarover te praten.

We sparen nog steeds. En dat het huis is afgelost veroorzaakt een sneeuwbaleffect. Helemaal nu de kinderen klaar zijn met hun studie, wat veel kosten scheelt. Over een paar jaar wellicht een vrijstaand huis, wie weet. Maar alleen zonder hypotheek. Want dat bevalt heel goed. Het andere spaardoel is eerder met pensioen gaan. Dat gaat wel lukken zo.

Succes met het aflossen van jullie woning!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het zelf heel gaaf en tof dat ik op mijn 33e al hypotheekvrij was. De mensen in mijn directe omgeving weten het wel. Een vriendin van mij vind het zelfs alleen maar logisch, alhoewel ze wel vond dat ik er lang over had gedaan (6 jaar). :facepalm: ;-D
Mijn vriend en ik zijn er beiden best wel trots op, maar echt er over hebben met derden, nee. Hoogstens dat de hypotheek heel laag is. Best jammer, want als je er wel iets over zegt, zal de reactie vaker negatief dan positief zijn. Dat je niet van het leven geniet (zoals zij), niet zoveel kosten zult hebben (zoals zij), het natuurlijk handig is om een partner te hebben met zo'n goede baan (natuurlijk ondenkbaar dat het 50-50 is of zo, ik moet wel van hem profiteren) enzovoorts.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven