Geld & Recht alle pijlers

Hoe is het om je hypotheek volledig te hebben afgelost?

19-03-2018 14:21 495 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees her en der meer over mensen die bezig zijn om hun hypotheek af te lossen. En ik ben benieuwd hoe het is om helemaal hypotheekvrij te zijn. Leef je dan nog steeds zo zuinig of geef je dan veel geld uit? Groot feest of stilhouden? Volgend nieuw financieel doel of niet?

Nu zijn we daar ook mee bezig, en ik merk dat ik af en toe aan het dagdromen ben over hoe het zou zijn als we helemaal hypotheekvrij zijn. We hebben nog best wel een weg te gaan met een spaarhypotheek en aflossingsvrije hypotheek.
aardbeitje8 wijzigde dit bericht op 06-09-2018 11:55
0.40% gewijzigd
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop schreef:
26-03-2018 20:29
Ik ben er wel jaloers op. Door omstandigheden heb ik niet eerder kunnen kopen dan op mijn 40e, door diezelfde omstandigheden kon ik ook niet eerder kinderen krijgen of veel sparen. Dat doen we nu dus allemaal tegelijk. Voor mijn gevoel lopen we 10-15 jaar achter op die gebieden dan veel andere mensen.... :-[

Op jeugdige leeftijd al de vrijheid voelen van een afbetaald huis zit er voor ons dus niet in.
In ieder geval heb je wel de intentie om af te gaan lossen. Beter laat dan nooit.
Verder zijn mensen die 10-15 jonger zijn, meer bezig met geld uitgeven aan verre reizen, uit eten gaan, designer kleding etc.

Ik was pas begonnen met me meer gaan richten met aflossen toen ik klaar was met verre reizen, merktassen en vaak uit eten gaan.
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel er nogal over, wij hebben een huis gekocht in de crisis wat betekend dat als ik ooit nog een huis koop zelfs een appartement misschien niet goedkoper is dan ons huis nu. Blijf ik hier voor altijd, los af en ga wat eerder stoppen met werken, gaan we binnen 10 jaar nog een keer verhuizen met ook een kamer op de begane grond en dan hopen dat we met die met pensioenleeftijd afbetaald hebben? Ik vind het lastig.
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Alle reacties Link kopieren
Wat ben ik toch gezegend dat ik vorig jaar heb gekocht. Erg blij met mijn annuïteiten hypotheekje van 569 euro bruto. 2017 gekocht, 2026 afgelost.
Alle reacties Link kopieren
Kihei schreef:
28-03-2018 13:32
Ik twijfel er nogal over, wij hebben een huis gekocht in de crisis wat betekend dat als ik ooit nog een huis koop zelfs een appartement misschien niet goedkoper is dan ons huis nu. Blijf ik hier voor altijd, los af en ga wat eerder stoppen met werken, gaan we binnen 10 jaar nog een keer verhuizen met ook een kamer op de begane grond en dan hopen dat we met die met pensioenleeftijd afbetaald hebben? Ik vind het lastig.
Tja, wat is wijsheid. Maar een lening kost je altijd geld. En sparen levert nog altijd minder op aflossen. Het geld dat je nu aflost, scheelt straks weer als er sprake is van een restschuld (kleiner of geen) als je gaat verhuizen of misschien uit elkaar gaat. Je weet gewoon dat je woonlasten dalen als je aflost. Nu of straks.
En je weet niet wat de woningwaarde doet, maar ook niet wat de hypotheekrente gaat doen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Indica schreef:
19-03-2018 14:34
Doel 1: Hypotheekvrij 2026
Doel 2: Een ton 2027
Doel 3 twee ton 2032
Resultaat: Financieel onafhankelijk
Kun jij echt een ton sparen in een jaar? Wat knap, jaloers
Alle reacties Link kopieren
aardbeitje8 schreef:
28-03-2018 13:18
Ik ken ook meer mensen die niets aflossen dan mensen die wel wat aflossen. Wat gebeurt er dan met de aflossingsvrije-hypotheek-huizen als de HRA niet meer is voor die huizen? Wat gaat er gebeuren tussen de komende jaren 2031 - 2045? Nog meer krapte op de huurmarkt?
Die mensen moeten of een nieuwe hypotheek waar ze geen HRA meer op krijgen (want al gehad) of ze moeten hun huis verkopen. Het is dan afhankelijk van of er overwaarde is of niet of ze een goedkoper huis kunnen kopen of idd moeten gaan huren.

Ik denk trouwens dat de krapte op de huizenmarkt ook gaat afnemen omdat er dan veel minder mensen zijn (de babyboomers geboren vanaf 1945 zijn dan hoogbejaard als ze nog leven). Veel mensen die nu nog noodgedwongen huren omdat ze geen hypotheek kunnen krijgen kunnen dat dan wel omdat de prijzen veel lager liggen. Eigenlijk nog een reden waarom je maar beter wel kunt aflossen.
Alle reacties Link kopieren
Kihei schreef:
28-03-2018 13:32
Ik twijfel er nogal over, wij hebben een huis gekocht in de crisis wat betekend dat als ik ooit nog een huis koop zelfs een appartement misschien niet goedkoper is dan ons huis nu. Blijf ik hier voor altijd, los af en ga wat eerder stoppen met werken, gaan we binnen 10 jaar nog een keer verhuizen met ook een kamer op de begane grond en dan hopen dat we met die met pensioenleeftijd afbetaald hebben? Ik vind het lastig.
Ook als je wel een afgelost huis hebt kun je je huis verkopen en weer wat anders kopen. Dat hebben mijn ouders ook gedaan. Hun vorige huis was afgelost, maar de tuin werd hen te groot en ze wilden liever wat dichter bij ons wonen (ze woonden op en 1/2 uur rijden, nu bij ons in het dorp). Het huis is goed verkocht en ze hebben een ander, goedkoper huis weer gekocht. Daarvoor hebben ze de opbrengst van het oude huis gebruikt. Als je in de crisis hebt gekocht ben je juist goedkoop aan je huis gekomen, dus best kans dat je huis nu boven water staat. Kijk voor de aardigheid eens op funda wat soortgelijke huizen in jouw wijk als vraagprijs hebben (en hoe snel ze verkopen). Alles wat je aflost op je hypotheek maakt de boven water stand sowieso hoger (en geeft lagere maandlasten. vooral bij aflossingsvrij)
Alle reacties Link kopieren
Jempo schreef:
28-03-2018 16:07
Kun jij echt een ton sparen in een jaar? Wat knap, jaloers
Ik vind het sowieso buitengewoon knap dat je dat kunt zeggen over een situatie die zich pas over 14 jaar aandient. In de tussentijd kan er van alles gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
aardbeitje8 schreef:
28-03-2018 13:23
In ieder geval heb je wel de intentie om af te gaan lossen. Beter laat dan nooit.
Verder zijn mensen die 10-15 jonger zijn, meer bezig met geld uitgeven aan verre reizen, uit eten gaan, designer kleding etc.

Ik was pas begonnen met me meer gaan richten met aflossen toen ik klaar was met verre reizen, merktassen en vaak uit eten gaan.
Je bent wel heel generaliserend bezig.
Iedereen is anders, elke situatie is anders.
girasole3 wijzigde dit bericht op 28-03-2018 16:32
2.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
girasole3 wijzigde dit bericht op 28-03-2018 16:30
Reden: quote ipv wijzigen
98.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
28-03-2018 16:29
Je bent wel heel generaliserend bezig.
Iedereen is anders, elke situatie is anders.
Dat was goed bedoeld van mij. Maar misschien had ik het alleen op mezelf moeten bedoelen.
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Alle reacties Link kopieren
Ik beticht je ook niet van slechte bedoelingen :)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een nieuwe hypotheek afsluiten voor een deel van de woning. Rente staat laag, levensverzekering er tegenover zetten en dan kun je nu wat geld uitgeven ipv nog langer oppotten totdat je dood bent.
Alle reacties Link kopieren
@wilma ja ons huis is zeker 50.000 meer waard nu,maar alle huizen prijzen zijn gestegen dus grotere huizen zijn ook stukken duurder geworden.
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Alle reacties Link kopieren
Jempo schreef:
28-03-2018 16:07
Kun jij echt een ton sparen in een jaar? Wat knap, jaloers
Nee, was dat maar zo... in die 9 jaar dat ik maximaal extra aflos, hou ik ook nog over voor mijn spaarrekening, die ik laat renderen. Ik begin pas met extra aflossen als ik de grens van de VRH heb bereikt en dat zal aan het eind van dit jaar zijn. Ik heb gewoon een modaal inkomen hoor, ik geef gewoon weinig uit.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
28-03-2018 16:26
Ik vind het sowieso buitengewoon knap dat je dat kunt zeggen over een situatie die zich pas over 14 jaar aandient. In de tussentijd kan er van alles gebeuren.
Onder normale omstandigheden (zonder ziekte, dood of oorlogen) zijn de doelstellingen vrij realistisch. Niemand kan de toekomst voorspellen, maar zonder dromen, idealen en doelen vind ik het leven vrij betekenisloos.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
28-03-2018 16:26
Ik vind het sowieso buitengewoon knap dat je dat kunt zeggen over een situatie die zich pas over 14 jaar aandient. In de tussentijd kan er van alles gebeuren.
Dat ook
Alle reacties Link kopieren
Indica schreef:
28-03-2018 19:56
Nee, was dat maar zo... in die 9 jaar dat ik maximaal extra aflos, hou ik ook nog over voor mijn spaarrekening, die ik laat renderen. Ik begin pas met extra aflossen als ik de grens van de VRH heb bereikt en dat zal aan het eind van dit jaar zijn. Ik heb gewoon een modaal inkomen hoor, ik geef gewoon weinig uit.
Aha, dat is dan ook een hele prestatie!!!
Alle reacties Link kopieren
Kihei schreef:
28-03-2018 18:16
@wilma ja ons huis is zeker 50.000 meer waard nu,maar alle huizen prijzen zijn gestegen dus grotere huizen zijn ook stukken duurder geworden.
Klopt idd. Ik zag laatst een mooi groter vrijstand huis dan de 2 onder 1 kap die we nu hebben. Maar de 40.000 prijsverschil tussen ons huidige huis en dat huis kunnen we nu geen hypotheek voor krijgen (anders had ik wel gewild). Maar als je hebt afgelost krijg je wel nog meer overwaarde waardoor je mogelijk wel een hypotheek voor het verschil kunt krijgen. Mijn ouders zijn kleiner gaan wonen en in een goedkopere plaats, waardoor ze overhielden.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
28-03-2018 17:15
Ik zou een nieuwe hypotheek afsluiten voor een deel van de woning. Rente staat laag, levensverzekering er tegenover zetten en dan kun je nu wat geld uitgeven ipv nog langer oppotten totdat je dood bent.

Genoeg mensen die aflossen met geld dat over is, nadat de vaste lasten betaald zijn en ze allemaal leuke dingen hebben gedaan. Nogal contraproductief om een lening af te lossen en dan gelijk weer een nieuwe te nemen. :facepalm:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Stampertje12 schreef:
28-03-2018 17:15
Ik zou een nieuwe hypotheek afsluiten voor een deel van de woning. Rente staat laag, levensverzekering er tegenover zetten en dan kun je nu wat geld uitgeven ipv nog langer oppotten totdat je dood bent.

'Zomaar' een hypotheek nemen gaat niet meer zo makkelijk als vroeger, ik denk dat wat jij nu bedenkt niet eens meer mogelijk is. Waar ga je dan trouwens de rente en aflossing van betalen, van je AOW'tje? Ik kies er bewust voor om geen rente- en aflossingsverplichtingen meer te hebben, dan kan ik tenminste écht doen met mijn huis en mijn geld wat ik wil.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
28-03-2018 17:15
Ik zou een nieuwe hypotheek afsluiten voor een deel van de woning. Rente staat laag, levensverzekering er tegenover zetten en dan kun je nu wat geld uitgeven ipv nog langer oppotten totdat je dood bent.

Ik ben wel benieuwd. Waarom zou je dat doen? Dan is het toch makkelijker om niet of minder af te lossen?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben momenteel bezig aan het kijken naar de mogelijkheden qua hypotheek en twijfel om de looptijd op 20 of 30 jaar te zetten. Het zal een lineaire hypotheek worden van rond de 100.000 euro.

Aangezien hier een aantal mensen zitten die veel verstand hebben van hypotheken vroeg ik me af of iemand het antwoord hierop weet.

Stel: ik neem een hypotheek van 100.000 euro. Het totaalbedrag van de hypotheek incl. rente van 2,5% zal dan 129.000 euro (netto) zijn ongeveer met een looptijd van 30 jaar. Als ik op voorhand de looptijd op 20 jaar zet, zal het totaalbedrag ongeveer 119.000 (netto) euro zijn.

Maar stel nou dat ik de looptijd op 30 jaar zet en dan zodanig besluit extra af te lossen, dat ik de hypotheek in 20 jaar heb afbetaald. Ben je dan in totaal alsnog veel meer geld kwijt (door de rente) dan wanneer ik de looptijd vooraf op 20 jaar zet?

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is...
flow186 wijzigde dit bericht op 03-04-2018 14:08
Reden: Lege ruimte verwijderd
0.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Flow186 schreef:
03-04-2018 14:07
Ik ben momenteel bezig aan het kijken naar de mogelijkheden qua hypotheek en twijfel om de looptijd op 20 of 30 jaar te zetten. Het zal een lineaire hypotheek worden van rond de 100.000 euro.

Aangezien hier een aantal mensen zitten die veel verstand hebben van hypotheken vroeg ik me af of iemand het antwoord hierop weet.

Stel: ik neem een hypotheek van 100.000 euro. Het totaalbedrag van de hypotheek incl. rente van 2,5% zal dan 129.000 euro (netto) zijn ongeveer met een looptijd van 30 jaar. Als ik op voorhand de looptijd op 20 jaar zet, zal het totaalbedrag ongeveer 119.000 (netto) euro zijn.

Maar stel nou dat ik de looptijd op 30 jaar zet en dan zodanig besluit extra af te lossen, dat ik de hypotheek in 20 jaar heb afbetaald. Ben je dan in totaal alsnog veel meer geld kwijt (door de rente) dan wanneer ik de looptijd vooraf op 20 jaar zet?

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is...
Als jij je looptijd op 30 jaar zet en je lost het in 20 jaar af ben je hetzelfde kwijt als wanneer je de looptijd op 20 jaar had gezet, tenzij je boven het boetevrije bedrag gaat aflossen. Daar zou ik dus goed op letten, wat je boetevrij mag aflossen, dat verschilt namelijk per hypotheekverstrekker.
Tr0tter schreef:
30-03-2018 09:59
'Zomaar' een hypotheek nemen gaat niet meer zo makkelijk als vroeger, ik denk dat wat jij nu bedenkt niet eens meer mogelijk is. Waar ga je dan trouwens de rente en aflossing van betalen, van je AOW'tje? Ik kies er bewust voor om geen rente- en aflossingsverplichtingen meer te hebben, dan kan ik tenminste écht doen met mijn huis en mijn geld wat ik wil.
Zo staan wij er ook in. We lossen jaarlijks het maximale extra af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven