Geld & Recht alle pijlers

Hoe verloopt een allimentatie rechtszaak?

17-08-2011 08:58 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn ex man vertikt het om allimentatie te betalen uit zichzelf en heeft het dus op een rechtszaak aan laten komen.

Deze zal over een maand of 3 plaatsvinden.

Natuurlijk zal mijn advocaat me, tegen die tijd precies vertellen hoe het een en ander zal verlopen maar voor die tijd zou ik graag van jullie horen wat ik kan verwachten.

Volgens mijn advocaat is het een uitgemaakte zaak (in geen bijzonderheden als eigen bedrijf e.d.)

Kan iemand me vertellen hoe zo'n zitting verloopt zodat ik me er vast een beetje op voor kan bereiden?
Ik heb vorig jaar een alimentatieprocedure in gang gezet. Het is vrij simpel. Advocaat dient een verzoek in bij de rechtbank en je krijgt een aantal maanden later een uitspraak (beschikking) in de bus. Geeft de vader zijn financiele informatie door dan zit dat bij het verzoek inclusief jouw financiele status. De behoefte van het kind wordt gemeten en jouw advocaat zal een eis neerleggen. Rechter oordeelt, komt bij een ieder op de mat en vanaf dat moment is het opeisbaar. Gebeurt vaak allemaal schriftelijk, wordt gewerkt met formules om de hoogte te bepalen.

Heeft je advocaat je verteld dat je echt op zitting moet verschijnen? Dat er een zitting is zegt niet dat je daarheen hoeft. Ik kreeg ook een zittingsdatum door, dat is dan de datum waarop de rechter uitspraak doet, maar dat betekent niet dat je er ook bij moet zijn. Enkele dagen later valt dan gewoon de beschikking door de bus.

Indien je de uitspraak op zak hebt en hij blijft weigeren te betalen, dan is er het LBIO, mogelijk heeft je advocaat het daar nog over met je. Die kunnen de vordering, indien hij niet betaalt, van je overnemen. Scheelt een hoop ellende.
Mij werd verteld dat ik wel moest verschijnen tenzij dat om zwaarwegende redenen niet mogelijk was. De rechter stelt meer vragen aan de advocaten omdat zij reeds een berekening gemaakt hebben volgens de trema norm. Vervolgens kan de rechter wel een enkele vraag stellen of je werkt en wat voor kosten je allemaal hebt. Maar het stelde allemaal niet zo veel voor. Ik vond het wel heel vervelend om tegenover hem te zitten dat was wel ongemakkelijk. Je hoeft echt niet te stressen, als je een goede advocaat hebt is het zo voorbij.
Tjee peper is het nog steeds niet allemaal geregeld dan??

wat vervelend dat je ex zo tegenwerkt..ik weet nog wel dat je regelmatig meeschreef op new woman s topic,dit duurt erg lang zo voor jou

sterkte
Ik denk dat het inderdaad zo zal gaan als jij zegt Ondervinding.

En ook het vervelende gedeelte van tegenover hem zitten/staan.

De behoeftes van de kinderen zijn al vastgesteld en ook is al vastgesteld wat hij kan betalen aan de hand van de tremanorm.

Hij probeert er nu onderuit te komen door allerlei kostenposten aan te geven die ik makkelijk heb kunnen weerleggen. Ook wil hij niet met terugwerkende kracht betalen maar volgens mijn advocaat zal hij dat wel moeten aangezien ik al ruim anderhalf jaar geen geld voor de kinderen van hem ontvang.

Volgens mijn advocaat is het een gelopen race maar dat is het voor mij pas als ik het lbio heb ingeschakeld (want dat zal helaas het geval worden ben ik bang) en ik maandelijks het geld op mijn rekening heb staan.

@ Rainbow: Hij werkt "gelukkig" alleen tegen wat de allimentatie betreft. Hij heeft het in zijn hoofd vastgezet dat hij mij dat geld geeft en niet dat het geld is om (ook zijn) kinderen van te onderhouden. En op de achtergrond zal zij zich er ook wel mee bemoeien want al het geld dat hij mee betaald aan de opvoeding van zijn kinderen kan hij niet aan haar en haar kind uitgeven he.

Verder ben ik helemaal happy en heb ik een erg leuke man leren kennen dus de toekomst lacht me tegemoed
Tjee herkenbaar allemaal. Wij hebben de zitting voor de kinderalimentatie afgelopen maart gehad. Zowel ik als mijn ex werden gedagvaard. De zittting duurde niet langer als drie kwartier. Ik heb het toch wel als vervelend ervaren eerlijk gezegd. Ik heb altijd gedacht toen we vier jaar geleden uit elkaar gingen dat geld geen issue ging worden voor hem. Hij betaalde netjes (een onderling afgesproken bedrag ) ieder maand, alleen hij moest ergens op gaan bezuinigen omdat een eigen huis, auto en harley en vier keer per week de kroeg in toch wel teveel van het goede was dus dacht hij das een goede reden.. Tijdens de zitting probeerde hij allerlei kosten uit de hoge hoed te trekken, zelfs de drie euro koffiegeld op het werk moest worden meegerekend, advocaatkosten ( kan alleen bij partneralimentatie), lening vader, reiskosten vijf dagen per week 80 km per dag niet vergoedt...alles om vermindering te kunnen krijgen.. Todat de rechter vroeg of hij bewijs had van dat hij werkzaam was voor vijf dagen... was meneer even vergeten te melden dat hij al anderhalf jaar thuis zat met een burn out..( ik wist dat helemaal niet!) tja en toen ze door had dat hij de boel zat te flessen stonden we een paar minuten later buiten.. Uitspraak zeer gunstig, en met terugwerkende kracht! Alleen nou kan hij niet betalen maargoed lbio zit er bovenop en op de eerste brief van het loonbeslag heeft de werkgever niet gereageerd, nu is er een dwangbrief uit en nou zit er heel snel schot in de zaak.. Een tip als hij een keer weigert te betalen, schroom niet en meldt je meteen aan bij het lbio. Ze zeggen dat het dan niet meer tussen jullie instaat, helaas voelt dat voor mij niet zo en ben ik gewoon razend dat het zo ver moet gaan die oet***
Pepersteak, leuk dat je een nieuwe man hebt ontmoet zeg! Ik hoop dat het mij ook nog eens overkomen mag,hihi.

Als ik het zo lees zit het allemaal goed met de vaststelling van de behoefte van de kinderen etc. Zo ging het bij mij ook, en inderdaad zul jij kosten die hij opgeeft kunnen weerleggen als deze onterecht zijn. Helaas probeerde mij ex dat ook en heeft zelfs de boekhouder zo ver gekregen onjuistheden te vermelden. Maar op andere posten viel hij door de mand en moest hij ook met twk betalen. Pepersteak, gewoon volhouden ik weet dat het soms frustrerend is maar je kinderen hebben daar gewoon recht op. Desnoods het lbio opdracht geven als hij niet wil betalen.

Ik vind het zo jammer dat het zo ver moet komen terwijl je ooit geliefden was en samen kinderen hebt gekregen. Succes he!

Laura, erg is dat he dat ze dan opeens allerlei onzin kostenposten hebben. Hij komt er toch niet onderuit als hij kan betalen meid. Ook jij sterkte en volhouden.
Ondervinding het komt vast goed, ik ben er niet bang voor. Het LBIO zit er echt bovenop en zolang hij nog een koophuis heeft en auto en een harley kan rijden dan zal de alimentatie ban vorig jaar vast ook wel kunnen toch?
Laura, bezit wordt niet meegeteld bij een allimentatie berekening. Al heeft hij drie ton op de bank.

Het gaat om wat zijn draagkracht is, dus wat er maandelijks binnenkomt en wat zijn lasten zijn.
Roosje dat weet ik wel, maandelijks is berekend en vastgelegd maar het gaat nu voornamelijk over het bedrag van 2010. Hij moet namelijk met terugwerkende kracht betalen...
Oke, en dan moet ie zijn Harley verkopen:) of verdient hij zoveel dat hij dat bedrag in een keer kan ophoesten?
Nee zoveel verdiend hij niet. Hij heeft vorig jaar niet betaald voor de kinderen en het geld niet opzij gelegd, hij heeft het er met feestjes ed gewoon doorgejast. Maar het probleem is hij verkoopt de harley niet, en doet ook geen enkele moeite om zich te realiseren dat hij toch echt zal gaan moeten. We zijn nu bezig met loonbeslag te leggen en anders wordt het beslag leggen...
Yippie!!!! Kreeg bericht van het LBIO, de eerste van de vier afbetalingen is binnen... Jaja duurt een jaar maar dan komt het toch nog....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven