Geld & Recht alle pijlers

Hoe zit het in andere landen?

27-04-2012 22:07 27 berichten
In bijna heel Europa gaat het niet goed met de economie en raken er mensen werkeloos.

In een ander topic stond er een uitleg hoe het in Duitsland gaat als je ontslagen wordt en nu ben ik benieuwd hoe dat in andere eurozonelanden is.
Wat ik mij wel afvraag: in Duitsland is de bijstand 400 euro maar wat moet je daar van betalen en wat zijn de toeslagen als het gaat om huur, kinderbijslag ed.
De huur wordt voor je betaald, maar je woning moet wel aan bepaalde eisen voldoen. Maximaal 80m2 bij 4 personen etc. De rest moet jezelf betalen.
Leuk dat je reageert. Ik was erg getriggert door die 400 euro dus vandaar oa dit topic.

Hoe zit het daar met de ziektekosten?
Als je Hartz 4 ontvangt ( zo heet dat hier) wordt.de uitkering verrekend met de kinderbijslag. Je krijgt dus minder uitkering. Kinderbijslag is hier overigens maandelijks. Mij buurvrouw zat in Hartz 4. Zij had bijvoorbeeld voor stroom en water een pasje. Dat stak ze dan in een apparaat en zo had ze voor een bepaald aantal uur stroom en warm water. Dus niet de hele dag. Ze is toen haar man is vreemdgegaan en is verhuisd ( hij ontving ook een uitkering) gedwongen worden te verhuizen naar een kleiner huis want verandering van gezinssituatie.
De Bundesagentur fuer Arbeit regelt de ziektekosten direct met de Krankenkasse. Ik geloof dat ze per persoon 125 euro betalen. Iemand met een uitkering is zo automatisch verzekerd.
Het officiele bedrag voor een volwassene is geloof ik 316 euro als je alleenstaand bent. Duitsland kent toch best wel wat armoede.
Echt maar 125 euro voor ziektekostenverzekering, welke krankenkasse werkt daar aan mee?
Zo, dan hebben wij het hier goed alhoewel wij natuurlijk wel kosten betalen die daar niet betaald hoeven te worden.

Die 125 euro Krankenkasse is dus per persoon per ??? maar als je bijstand hebt hoef je deze niet te betalen>

begrijp ik het zo goed?
Per maand, maar dat kan nooit kostendekkend zijn, ik heb basis verzekering met 1000 euro eigen risico voor ruim 300 per maand
Dat is een hoop, meer dan in Nederland.

De mensen uit de bijstand hoeven dit dus niet te betalen?
Hier weet ik niet precies hoe het zit met ontslag. In verband met mogelijke herkenning wil ik niet in detail treden, maar ik ken iemand die in de proefperiode (binnen 2 weken) is ontslagen wegens hele vage redenen, hier niet mee akkoord ging en om het te sussen een salaris voor een maand meekreeg en vakantiegeld krijgt.

Vakbonden staan hier heel sterk, dus ik denk dat het hier vrij goed is geregeld. Ziektekosten betaalt vriendlief 26 euro voor per jaar (christelijke zorgverzekering), maar hij krijgt niet 100% vergoed, soms 50% van de kosten, soms nog minder. Kom ik dan aan met mijn 130 euro per maand... Schoonvaderlief is bij mijn weten op ruim prepensioen gegaan, maar was ambtenaar (hebben sowieso fiscale voordelen zoals aantal treintickets eerste klas per jaar gratis, meer subsidie bij kinderen, etc. als ik mij niet vergis etc.)
En in welk land woon jij Saracenen?
Ik ben heel benieuwd hoe het in Spanje en Frankrijk geregeld is.

Vooral Spanje waar het momenteel heel erg is, 25% werkeloosheid, zal het niet kunnen volhouden om alle mensen van eten, drinken en huisvesting te kunnen voorzien.
In mijn stad is de werkeloosheid ook 20%
Dat is veel. In bepaalde delen in Nederland zal de werkeloosheid hoger zijn dan in andere delen maar 20%?
quote:germanwings schreef op 27 april 2012 @ 22:37:

Echt maar 125 euro voor ziektekostenverzekering, welke krankenkasse werkt daar aan mee?Je kan een Zuschuss krijgen voor bepaalde gevallen maar het wrange is dat degene die Hartz 4 krijgt alle extra Zusatzbeitraege ( excuses voor de terminologie) zelf moet betalen.
quote:germanwings schreef op 27 april 2012 @ 22:50:

In mijn stad is de werkeloosheid ook 20%Zo, dat is best veel. Hier in de stad is het 7,8% over maart 2012. Ik heb het even opgezocht.
Als je als allenstaande het minimum van 316 krijgt en er gaat 125 krankenkasse van af dan houd je echt niks over.

Huur, gas, water en licht wordt dan betaald als ik het goed begrepen heb.

Gaat nog een eigen risico voor de gezondheidszorg vanaf

Verzekeringen?

Gemeentebelastingen?

bestaat er zoiets als een voedselbank?
Née, die 125 euro wordt rechtstreeks van de Bundesagentur für Arbeit aan de Krankasse betaald. Die wordt niet van je uitkering afgetrokken. Alle andere ziektekosten zijn voor de uitkeringtrekker zelf. De huur wordt betaald aan de hand van allerlei eisen en stroom, gas en water betalen ze zelf met zo'n kastje. Je moet wel goed lezen.

Hier in mijn stad zitten de gemeentelijke belastingen behalve het afval bij de huur inbegrepen. En er zijn hier ook voedselbanken en kledingbanken. Toen ik nog in het oosten van Duitsland woonde, had elke wijk wel zo' n eigen voedselbank. Verzekeringen zijn ook gewoon voor je eigen kosten.
Oh sorry, het klinkt wat kortaf maar op de iPad hou ik het graag kort en bondig want typed op een iPad is irritant.
Sorry dat ik zo moeilijk doe.

probeer een beeld te vormen wat niet helemaal lukt. bedankt voor het beantwoorden. Dat van dat kastje voor stroom ed had ik dus goed begrepen.

Het is misschien wel goed dat sommige bedragen voor de uitkeringsgerechtigden betaald worden zodat de belangrijkste kosten iig betaald worden.
In Spanje heb je recht op een soort ww als je minimaal 1 jaar hebt gewerkt en het duurt niet langer dan 2 jaar. Iets als de bijstand bestaat niet. Mensen die langdurig werkloos worden, moeten op vrienden en familie terug vallen. Het is maximaal 426 euro per maand
Huursubsidie of zo bestaat ook niet in Spanje. De kosten van de woning zijn heel verschillend, afhankelijk van waar je woont. In sommige delen van Spanje is een huur van 700 euro per maand geen uitzondering, terwijl in andere plaatsen betaal je geen 100 euro.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in België en werk in Nederland en ik raak mijn baan kwijt. Het eerste jaar krijg ik nog 60% met een max rond de 1400 euro. Na een jaar krijg ik nog maar 40% met een maximum van 820 euro (omdat we twee-verdieners zijn). Helaas ben ik ook kostwinner, dus best wel vervelend. Al betaal ik in NL voor WW enz, daar kan ik geen gebruik van maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven