Geld & Recht alle pijlers

Hoe zou jij reageren?

28-08-2012 16:37 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,

ik vroeg me af hoe jullie zouden reageren op de volgende situatie:

Al jaren heb ik een beste vriend waarmee ik altijd zeer goed heb kunnen praten en waarmee ik ook het een en ander heb meegemaakt.

Hij is een zeer vrolijk en eerlijk persoon alleen schok ik toen ik achter iets kwam.

Ik kreeg het gevoel alsof ik hem niet meer kende ookal zou zoiets niet uit moeten maken.

Hij is op vakantie en zijn tas is gestolen op het vliegveld, hij belde me en vroeg of ik naar zijn huis wou gaan om even wat nummers op te zoeken om dingen te laten blokkeren of opnieuw aan te vragen zoals bankpas, zorgverzekering pasje, en ga zo maar door...

Toen ik door zijn papieren ging zag ik per ongeluk een bankafschrift met daarop het saldo wat hij had.

Dit was even schikken omdat ik niet wist dat hij zo groot vermogen had, het gaat hier om meer dan 5 nullen.

Hij werkt gewoon en leeft normaal zoals bijna elk ander gezin in Nederland.

Hij komt morgen thuis maar zou jij dit bespreekbaar maken met je beste vriend?

Of moet ik er niks mee doen en gewoon doen alsof ik het niet heb gezien?

Vroeg me gewoon af wat jullie mening hierover was en wat jij in mijn geval zou doen?
Ik heb 6 nullen.. Bij mij weet niemand het,ik hoef geen fake vrienden.. Zelfs mijn familie weet het niet.. Wel vragen ze steeds hoe ik al die dure cadeau's betaal.. Tjah..
Maar hoe kom je daar aan dan? Sparen/erfenis/gewonnen? Als ik zo'n bedrag zou winnen zou ik het ook stil houden.

"gaan ze alweer naar de camping, ze hebben toch geld zat?"
Dat lijkt me nou zo heerlijk, 6 nullen hebben en niemand die het weet. Geweldig toch?

Maar TO, ik dacht dat hij op zijn minst enorme schulden had of zo. Hij heeft gewoon lekker veel geld, daar zou ik echt niks over zeggen.
Ik heb een een paar maanden geleden heel veel geluk gehad.. ;)
Maar wat zou je dan willen bespreken: wil je weten hoe hij eraan komt? Wil je geld lenen? Verwacht je dat hij nu meer gaat betalen?

Als t antwoord op alledrie "nee" is, dan weet ik eigenlijk niet wat je zou moeten bespreken..

TO: "goh ik zag dat je veel spaargeld hebt".

vriend "ja"

TO: "oh." "wil je koffie of thee?"

Zoiets?
Ik zou het niet bespreken, maar het wel benoemen en het daarmee als afgedaan beschouwen.

Het lijkt mij namelijk het meest fair als hij ook weet dat jij het weet.
Het hem vertellen als je er zo erg mee zit, als jullie goede vrienden zijn zou het je gewoon vertellen! maar dan zou ik dan ook gelijk vragen of hij een keertje zin heeft om met je mee te gaan winkelen ;)
Ik zou het trouwens niet vertellen. Het heeft geen toegevoegde waarde voor jullie relatie vriendschap, toch?

En dan heb jij het verteld en dan voelt hij zich opgelaten dat jij dat weet. Daar schiet je toch niks mee op?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Van mijn vrienden weet ik wel ongeveer wat ze verdienen, maar echt niet hoeveel er op hun rekening staat.

En zou ik zelf een grote prijs in de loterij winnen, zou ik het ook verzwijgen. Want ik denk dat je je vriendschappen wel degelijk beinvloedt. Want als je samen uit eten gaat of in de koeg bent en die ander verwacht van jou dat jij (jouw deel) betaalt, dan voelt dat voor veel mensen toch anders wanneer je weet dat die persoon hetzelfde heeft als jij of dat die bij wijze van spreken zo de hele bar kan opkopen.

Iedere vage kennis die een lening nodig heet klopt bij jou aan want jij hebt "geld zat" en al je nee zegt dan "heb je het hoog in je bol gekregen door al dat geld en zijn je oude vrienden zeker niet goed genoeg voor je".
quote:suusk schreef op 28 augustus 2012 @ 20:19:

Het hem vertellen als je er zo erg mee zit, als jullie goede vrienden zijn zou het je gewoon vertellen! maar dan zou ik dan ook gelijk vragen of hij een keertje zin heeft om met je mee te gaan winkelen ;)

Nou dit soort reacties dus, daar wordt je toch beroerd van, als je vrienden je ineen gaan behandelen als een creditcard op pootjes.

Ookal bedoel je het vast als grapje, ik denk dat als je je vrienden vertelt dat je millionair bent terwijl zij een modaal inkomen hebben, je genoeg van dat oort "grappige"opmerkingen krijgt.
Hmmm waarom moet je naar zijn huis en tussen zijn papieren zoeken naar een telefoonnummer van de bank? Heb jij geen google?

Maar dat terzijde, boeien wat er op zn rekening staat, of dat hij daar nooit iets over gezegd heeft
Wie wind zaait zal storm oogsten
Met beste vrienden blijven gesprekken toch niet oppervlakkig? Omdat je intensiever met elkaar omgaat ken je elkaars uitgavepatroon toch ook wel 'n beetje? Zou me er echt niets bij voor kunnen stellen dat beste vriendin en ik dit soort dingen niet van elkaar zouden weten. Bovendien zouden we elkaar absoluut mee laten genieten als één van ons 'n flinke geldprijs zou winnen of het anderszins financieel beter zou hebben.
Sorry Nien, maar ik weet dat ook niet van mijn (beste) vrienden of mijn partner. Puur omdat het me ook totaal niet interesseert.

Natuurlijk weet ik het wel als een vriend/vriendin veel meer of veel minder te besteden heeft, maar hoeveel en welk bedrag er op de rekening staat enzo: het boeit me niet en ik hoef het ook niet te weten.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik zou de mense die al jaren mijn beste vrienden zijn zeker wel een beetje laten meegenieten van een eventueel vermogen. ( En de vrienden waarvan ik weet dat ze het krap hebben, die trakteer ik ook wel vaker). Maar als iedereen weet dat je geld hebt, dan vinden alle vage kennissen ook ineens dat ze je allerbeste vriend zijn en dat je dus ook voor hen toch wel even dit of dat kunt betalen?

Uit een 0nderzoek in Engeland in de jaren 90 is ooit gebleken dat van de mensen die een grote geldprijs wonnen, na 5 jaar 70% ongelukkiger was en minder geld had dan voor ze die prijs wonnen.
Hij is vanmorgen terug gekomen van vakantie.

Ik heb hem vertelt dat ik het gezien had en we hebben er goed over kunnen praten (over dat ik dus een schuldgevoel had dat ik iets heb gezien wat mij niks aangaat).

Ben erg opgelucht dat ik het hem vertelt heb en alles is goed.

Bedankt voor degene die serieus antwoord gaf op me vragen die ik hier stelde en bedankt voor de openheid hoe jullie erover dachten
Maar hoe reageerde hij?
quote:gember999 schreef op 28 augustus 2012 @ 17:56:

[...]

Die van mij niet hoor...Jawel, maar je moet er voor betalen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:annie2 schreef op 29 augustus 2012 @ 23:23:

Maar hoe reageerde hij?

Hij vond het lief dat ik het vertelt heb maar dat hoefde niet zei die want hij vertrouwd me volkomen.

Hij was er heel eerlijk en open over en voelde me daardoor wel opgelucht, hij had vorg jaar een erfenis gekregen.
Oké fijn zo!
Ik zou dat nooit gezien hebben, maar goed.

Zou er niks over zeggen als ik jou was.

Gaat je niks aan.
M.i. valt er ook niks te bespreken. Ik zou me er ook niet ongemakkelijk bij voelen als ik dit had gezien en ook niet denken: waarom weet ik dit niet van mijn beste vriend(in)?

Tenzij het geval wil zijn dat ik die persoon steeds geld moet lenen en dat geld nooit terug zie omdat hij of zij zegt het zo moeilijk te hebben. Dan zou ik er wel door gepikeerd zijn. Maar als we verder nooit financieel gedoe hebben gehad, wat valt er dan te spreken?

Ik weet echt van niemand in mijn vriendenkring hoeveel nullen hij of zij op de rekening heeft staan en niemand weet het van mij.

*en ik ben mosterd lees ik net...*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven