Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel geef je uit aan boodschappen? Hoe minderen?

01-08-2020 13:44 240 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zojuist heb ik uitgerekend hoeveel we (gezin met 2 volwassenen en 1 kind) uitgeven aan boodschappen. Dat is ongeveer € 550/€ 600 per maand (zonder producten van de drogisterij en bonenkoffie). Soms iets meer en soms iets minder. Hoewel we niet op de kleintjes hoeven te letten, vind ik het wel een hoop geld en ben ik ervan overtuigd dat het ook met minder moet lukken. Is dit boodschappengeld echt hoog? We doen niks geks en kopen ook niet alleen A merken. Merkte ook dat het in de loop der maanden steeds meer werd. Misschien duurdere producten of toch extra dingen gekocht.

Hoeveel geven jullie uit?
Wat zijn tips om dit bedrag te verlagen?

Nog wat over ons:
We proberen gezond te leven. Sporten vrij veel en eten veel verse groenten en variatie aan fruit etc. Koken veel vega en gemiddeld 1x in de week vis en vlees. Dan ook wat duurdere producten. We drinken geen frisdrank, wel wijn en bier. We doen 1x in de week grote boodschappen, maar gaan daarnaast ook nog regelmatig naar de winkel voor kleine dingen.
Alle reacties Link kopieren
Gemiddeld €600 per maand voor 2 volwassenen, 1 peuter en 1 poes.
Incl. drogisterij, hygiëne, schoonmaak, kattenvoer, luiers, alcohol, etc.
Excl. afhaal (1x per week meestal).

We eten best veel vlees en fruit, die tikken wel aan. Ik let wel heel erg op folders etc. Maar door Corona, thuiswerken (en mijn zwangerschap) is het bedrag aan snacks sowieso wat gestegen. :$
elize_ schreef:
01-08-2020 21:26
Veel bio, stomme autocorrect

Ooow oke, dankje.
Alle reacties Link kopieren
Goed om te lezen dat wij niet de enige zijn die dit bedrag uitgeven. Dacht zelf voor ik het uitrekende dat we rond de 400 euro zaten en daarom wel een beetje geschrokken van die 550/600. Tot nu toe heb ik nooit gelet op aanbiedingen. Kan mij voorstellen dat dat een hoop scheelt! Wat iemand hier ook al zei het voelt als een voorrecht dat je kunt kopen wat je nodig hebt en dat gevoel deel ik echt. Ik ga iets meer letten op wat er uit gaat en of het ook nodig is zonder daar te halsstarrig in te zijn.

Dank voor het delen van de budgetten en adviezen overigens!
Ik heb net het budget verhoogd van 400 naar 475 p.m. Ik heb gemerkt dat het elke maand lastiger werd om het ermee te redden dus dan maar een iets realistischer bedrag.
Als ik over hou kan het altijd nog weggesluisd worden naar de spaar tenslotte.

Leuk topic hoor TO. Ik vind het altijd leuk om een beetje te vergelijken :)
Alle reacties Link kopieren
Voor twee personen ongeveer 250 euro per maand. Mijn vriend eet superveel.

Toen ik nog alleen woonde 68 euro per maand, maar toen at ik ook 2x per week bij mijn ouders.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
CleopatraVII schreef:
02-08-2020 09:10
Voor twee personen ongeveer 250 euro per maand. Mijn vriend eet superveel.

Toen ik nog alleen woonde 68 euro per maand, maar toen at ik ook 2x per week bij mijn ouders.

Voor àlles? Ook schoonmaak- en toiletspullen e.d.? Knap hoor!
Alle reacties Link kopieren
mijn budget is 300 voor mij en dochter. Veel te vaak ga ik er over.
Ik haal graag brood bij de bakker, eet regelmatig vis, als ik eten meeneem naar werk dan haal ik een maaltijdsalade.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
02-08-2020 09:10
Voor twee personen ongeveer 250 euro per maand. Mijn vriend eet superveel.

Toen ik nog alleen woonde 68 euro per maand, maar toen at ik ook 2x per week bij mijn ouders.

€68 per maand? Leer mij hoe ;-D

Waar ik het tot een paar maanden geleden met zo'n €35 per week redde, zit ik nu al op €45. En heb max €50 te besteden. Daar moet echt álles van gedaan worden. Cadeaus, schoonmaakspullen, wasmiddel e.d. dus het is krap. Maar het lukt tot nu toe nog wel.
Alle reacties Link kopieren
Hier 2 volwassenen: vaak rond de 800 euro per maand.
Dit is inclusief tabak en (eigenlijk te veel) bier voor man. En we houden allebei van lekkere dingen die niet goedkoop zijn zoals port salut, olijven, gewone kaas, goed stuk biefstuk, specialer brood en veel fruit.
Zonder man was ik vroeger véél goedkoper uit. Ach, gelukkig kunnen we het ons veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
€500/€600 per maand, 2 volwassenen, 1 kleuter. Baby op komst dus dan zal het iets meer worden qua luiers en voeding.

Laten bezorgen 1x per week door de AH, kaas komt van de kaasboer en brood van de bakker. Dan daarnaast de wijnhandel.

Drogisterij is denk ik 1x in de 2 maanden €75. Kattenvoer bestel ik bij zooplus is ook iets van €75 per 2 maanden.

Het zal allemaal vast goedkoper kunnen, maar ik ga geen 3 winkels afrijden voor de koopjes, daarnaast eten we gezond, veel verse groente en fruit en gooit man vaak duur vlees op de BBQ. Als het moet zouden we zeker met minder rond kunnen komen. Is natuurlijk een keuze, ik zou niet snel op voeding besparen geloof ik, ik wil toch zoveel mogelijk vers en gun de lokale bakker en kaasboer etc ook hun omzet.
Wij laten de boodschappen bezorgen, je ziet dan veel beter wat je uit geeft. Je kan dan ook makkelijker de aanbiedingen zien en daar je avondeten op afstemmen. Nog een voordeel is dat je niet zo snel impulsief lekkere dingen gaat halen, in de supermarkt namen wij altijd meer mee dan nodig.
Alle reacties Link kopieren
Het lastige van dit soort topics is dat het vaak appels met peren vergelijken is. De één verstaat onder 'boodschappen' enkel het eten en drinken waar de ander alle kosten meeneemt. Hoe vaak gaat iemand uit eten? Of krijg je regelmatig eters over de vloer? Neem je zelf je lunch mee naar je werk of koop je deze elke dag in het restaurant/kantine? Kortom, veel variabelen die invloed hebben op het bedrag van de 'boodschappen', waardoor dit getal eigenlijk maar weinig zegt.

Maar goed, hier een huishouden met 2 volwassenen en 4 katten. Geven gemiddeld 150 euro per week uit in de supermarkt, incl kattenvoer en ongeveer 80 euro per kwartaal aan drogisterij-artikelen. Enige tijd geleden ons eetpatroon omgegooid: minder alcohol en vlees, meer vers fruit en veel groente. Al met al is het weekbedrag daarmee niet omlaag gegaan wat we in eerste instantie wel hadden verwacht.
Life is a party but you must self uphanging de slingers
Sasja90 schreef:
02-08-2020 12:02
Wij laten de boodschappen bezorgen, je ziet dan veel beter wat je uit geeft. Je kan dan ook makkelijker de aanbiedingen zien en daar je avondeten op afstemmen. Nog een voordeel is dat je niet zo snel impulsief lekkere dingen gaat halen, in de supermarkt namen wij altijd meer mee dan nodig.
Hoeveel van je besparing blijft er over na de extra kosten voor het bezorgen?

Drie volwassenen, één kind, kat en kippen; alles inbegrepen (exl. tabak) rond de 900 euro/maand.
Snelste besparing zit hem hier in frisdrank en alcohol (grofweg 300/maand) en vervolgens zouden we nog kunnen snijden in vlees en vis, door goedkopere producten te nemen; maar alsnog is dit niet nodig.

Gemiddeld maandbedrag dit jaar wel wat hoger vanwege thuiswerk en ziekte.
500 euro boodschappen
150 euro kattenvoer

Douchegel, wasmiddel, afwasmiddel en dergelijke koop ik enkel als er goede aanbiedingen zijn. Dit is dus variabel.

2 volwassenen 1 peuter en 4 katten
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
02-08-2020 09:14
Voor àlles? Ook schoonmaak- en toiletspullen e.d.? Knap hoor!
Ja, maar ik woonde in een studio dus ik hoefde maar 1 ruimte + badkamer schoon te houden. Ik had geen stofzuiger, dus hoefde ook geen stofzuigerzakken te kopen (ik veegde + dweilde 1 keer per week).
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
eennieuwbegin schreef:
02-08-2020 09:49
€68 per maand? Leer mij hoe ;-D

Waar ik het tot een paar maanden geleden met zo'n €35 per week redde, zit ik nu al op €45. En heb max €50 te besteden. Daar moet echt álles van gedaan worden. Cadeaus, schoonmaakspullen, wasmiddel e.d. dus het is krap. Maar het lukt tot nu toe nog wel.
Gewoon heel weinig eten :P En ik at dus 2 keer per week bij mijn ouders, dat scheelt natuurlijk ook.

En drinken scheelt ook enorm: ik drink alleen thee, verder niets. Geen sapjes, geen alcohol. Alleen 1 vers geperste jus d'orange per dag naast de thee (zelf geperst dus, niet zo gekocht in een flesje in de winkel, dat is veel duurder).
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
02-08-2020 15:42
Gewoon heel weinig eten :P En ik at dus 2 keer per week bij mijn ouders, dat scheelt natuurlijk ook.

En drinken scheelt ook enorm: ik drink alleen thee, verder niets. Geen sapjes, geen alcohol. Alleen 1 vers geperste jus d'orange per dag naast de thee (zelf geperst dus, niet zo gekocht in een flesje in de winkel, dat is veel duurder).
Drink hier ook alleen koffie, thee en water. Eet 2 dagen hetzelfde, vries in, koop in reclame, eet geen vlees. Maar dan nog kom ik niet aan €68 per maand. Dat is gemiddeld €17 per week. Red dat echt nooit.
Alle reacties Link kopieren
eennieuwbegin schreef:
02-08-2020 17:08
Drink hier ook alleen koffie, thee en water. Eet 2 dagen hetzelfde, vries in, koop in reclame, eet geen vlees. Maar dan nog kom ik niet aan €68 per maand. Dat is gemiddeld €17 per week. Red dat echt nooit.
Ja wat ik al zei, niet veel eten en ook niet allerlei verschillende producten in huis halen. 1 boterham als ontbijt met pindakaas, 2 boterhammen als lunch met appelstroop. 1 banaan of appel als tussendoor. Als avondeten bijvoorbeeld: 1 aardappel, groente en 2 gekookte eieren. Of groentesoep. Of groente en rijst. Daarnaast 1 zak/reep lekkers per week, bijvoorbeeld een zak bounty's. Of 1 chocoladereep (elke dag een stukje).

Met een pot pindakaas en een pot appelstroop doe je heel lang. Verder had ik ook geen ander beleg. Met een brood deed ik een week. Etc.

Tegenwoordig ben ik meer gaan eten, zowel qua avondeten als qua tussendoortjes. Nu eet ik bijvoorbeeld bijna elke dag ook yoghurt, dat kocht ik voorheen nooit. En ik eet een boterham extra per dag. Dus ik kom nu ook op een hoger maandbedrag uit.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Twee volwassenen en twee kleine kinderen, zo'n 200€ per week voor alle boodschappen, dus ook drogisterij, wasmiddel e.d. Laat het elke week bezorgen en probeer het hiermee te doen, d.w.z. alles qua eten opmaken door van restjes nog iets te maken op de dag voordat de boodschappen komen. Doe ik dit niet dan ben ik (makkelijk) nog meer kwijt. Eten wel uitgebreid en gevarieerd. Bestel rond de 170 a 180€ aan boodschappen en ga dan voor zon 20 a 30 euro nog naar de slager want vlees van de supermarkt lust ik niet graag.
Moirmel schreef:
02-08-2020 12:28
Hoeveel van je besparing blijft er over na de extra kosten voor het bezorgen?

Drie volwassenen, één kind, kat en kippen; alles inbegrepen (exl. tabak) rond de 900 euro/maand.
Snelste besparing zit hem hier in frisdrank en alcohol (grofweg 300/maand) en vervolgens zouden we nog kunnen snijden in vlees en vis, door goedkopere producten te nemen; maar alsnog is dit niet nodig.

Gemiddeld maandbedrag dit jaar wel wat hoger vanwege thuiswerk en ziekte.
Je geeft 300 euro uit aan frisdrank en alcohol? Hoeveel gaat er dan wel niet doorheen? Ik drink per week net geen 4 flessen crystal clear, dat is 5 euro per week. Per maand 20 euro en dat per 3 volwassenen zou 60 euro zijn. Neem het heel ruim en zet hem op 100. Dan gaat er voor 200 euro aan alcohol doorheen per maand? Koop je flessen wijn van 50 euro ofzo? Ik kan me hier echt niks bij voorstellen eigenlijk. Hoe vaak en wat drink je dan qua alcohol?
Sasja90 schreef:
02-08-2020 12:02
Wij laten de boodschappen bezorgen, je ziet dan veel beter wat je uit geeft. Je kan dan ook makkelijker de aanbiedingen zien en daar je avondeten op afstemmen. Nog een voordeel is dat je niet zo snel impulsief lekkere dingen gaat halen, in de supermarkt namen wij altijd meer mee dan nodig.
Ik zie met de scanner precies wat ik uitgeef en alle aanbiedingen.
Ik doe meestal voor 40-60 euro per week boodschappen. Dus 160-240 euro per maand.
Ga 1 keer per week naar de Aldi en haal dan voor de hele week.
Dit is voor mijzelf en kind. Incl shampoo en wasmiddel.
We eten niet veel vlees en wel veel diepvries. Echter hoeft diepvries niet ongezond te zijn, is mijn ervaring.
Wijn, frisdrank etc eigenlijk nooit. Alleen bij bijzonderheden.
rozekoek1988 schreef:
03-08-2020 12:28
Ik doe meestal voor 40-60 euro per week boodschappen. Dus 160-240 euro per maand.
Ga 1 keer per week naar de Aldi en haal dan voor de hele week.
Dit is voor mijzelf en kind. Incl shampoo en wasmiddel.
We eten niet veel vlees en wel veel diepvries. Echter hoeft diepvries niet ongezond te zijn, is mijn ervaring.
Wijn, frisdrank etc eigenlijk nooit. Alleen bij bijzonderheden.

Diepvriesgroente bedoel je? Die is zéker niet ongezond hoor.
Whomi schreef:
03-08-2020 07:08
Je geeft 300 euro uit aan frisdrank en alcohol? Hoeveel gaat er dan wel niet doorheen? Ik drink per week net geen 4 flessen crystal clear, dat is 5 euro per week. Per maand 20 euro en dat per 3 volwassenen zou 60 euro zijn. Neem het heel ruim en zet hem op 100. Dan gaat er voor 200 euro aan alcohol doorheen per maand? Koop je flessen wijn van 50 euro ofzo? Ik kan me hier echt niks bij voorstellen eigenlijk. Hoe vaak en wat drink je dan qua alcohol?
Ze zijn hier nogal fan van cola zero, ongeveer 170 euro/maand (drinken niets anders), daarnaast nog een 140 euro aan wijn en bier.
Moirmel schreef:
03-08-2020 12:51
Ze zijn hier nogal fan van cola zero, ongeveer 170 euro/maand (drinken niets anders), daarnaast nog een 140 euro aan wijn en bier.

Wow o_o

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven