Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel geef je uit aan boodschappen? Hoe minderen?

01-08-2020 13:44 240 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zojuist heb ik uitgerekend hoeveel we (gezin met 2 volwassenen en 1 kind) uitgeven aan boodschappen. Dat is ongeveer € 550/€ 600 per maand (zonder producten van de drogisterij en bonenkoffie). Soms iets meer en soms iets minder. Hoewel we niet op de kleintjes hoeven te letten, vind ik het wel een hoop geld en ben ik ervan overtuigd dat het ook met minder moet lukken. Is dit boodschappengeld echt hoog? We doen niks geks en kopen ook niet alleen A merken. Merkte ook dat het in de loop der maanden steeds meer werd. Misschien duurdere producten of toch extra dingen gekocht.

Hoeveel geven jullie uit?
Wat zijn tips om dit bedrag te verlagen?

Nog wat over ons:
We proberen gezond te leven. Sporten vrij veel en eten veel verse groenten en variatie aan fruit etc. Koken veel vega en gemiddeld 1x in de week vis en vlees. Dan ook wat duurdere producten. We drinken geen frisdrank, wel wijn en bier. We doen 1x in de week grote boodschappen, maar gaan daarnaast ook nog regelmatig naar de winkel voor kleine dingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor een paar keer in bulk kopen voorbij komen. Bedoelen jullie dan groot inslaan bij een 1 plus 1 gratis aanbieding of kopen jullie echt grotere verpakkingen? En xo ja, waar dan? De volkoren couscous gaat hier bijvoorbeld snel doorheen, maar ik jeb geen idee waar ik dat goedkoper kan krijgen.
Alle reacties Link kopieren
bij de toko haal ik wel bulk verpakkingen zoals rijst
maar als er 1 + 1 aanbieding is van iets dat wij altijd gebruiken, dan sla ik flink in.
Als bijvoorbeeld de limonade/ranja in de aanbieding is die ze hier altijd drinken neem ik minstens 10 flessen mee. Er gaan hier circa 2 a 3 flesjes doorheen in een week dus daar doe ik een maand mee.
Alle reacties Link kopieren
400 euro per maand voor 2 volwassenen, 2 kinderen en een hond.
Doe daar alles van, behalve hondenvoer.
Ik kijk elke week de folders na wat er in de aanbieding is en maak een boodschappenbriefje.
Dit voorkomt dat ik met dingen thuis kom die ik niet nodig heb.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
03-09-2020 12:32
Ik hoor een paar keer in bulk kopen voorbij komen. Bedoelen jullie dan groot inslaan bij een 1 plus 1 gratis aanbieding of kopen jullie echt grotere verpakkingen? En xo ja, waar dan? De volkoren couscous gaat hier bijvoorbeld snel doorheen, maar ik jeb geen idee waar ik dat goedkoper kan krijgen.
In mijn geval bestel ik een of twee keer per jaar een finke voorraad bij webwinkels als denotenshop, pit&pit, realfoodsource, als je dan minimaal voor een kiloverpakking per product gaat kun je een stuk goedkoper uit zijn, en het is voor mij een makkelijke manier om in één keer aan elders moeilijk vindbare ingrediënten te komen. De grootste verschillen vind je meestal bij producten die sowieso al aan de dure kant zijn, je zou echt per product de kiloprijs moeten vergelijken met wat het in de aanbieding kost in jouw vaste winkel om te weten of het loont, en dan is het nog de vraag of het verschil in prijs opweegt tegen de ruimte die grote hoeveelheden in je keukenkastjes innemen.
Alle reacties Link kopieren
€260, max €300,- per maand voor 2 volwassenen (incl koffie, snacks, alcohol, en tandpasta maar excl. overige drogisterij producten).

Vroeger deden we vaak boodschappen bij de Dirk (lekker goedkoop!) maar sinds corona wel bij de AH omdat je daar meer afstand kan houden, of we laten thuisbezorgen door Picnic. Onze tips:

- Weekboodschappen doen en een lijstje maken, zo koop je alleen wat je nodig hebt;
- Per maaltijd voor 2 dagen tegelijk koken, is in verhouding goedkoper + scheelt tijd;
- Zo veel mogelijk huismerken (maar niet altijd, als het A merk gezondere ingrediënten heeft);
- Minder snacken.
- Heel af en toe een easy soep met stokbrood dag.
- Aanbiedingen in de gaten houden.

Meestal zitten we aan de €60-70,- per week en we komen altijd wel rond die prijs uit, de ene keer kopen we bijv. zalm en een andere keer wijn of een sixpack Radler. Maar we eten dan nooit zalm, biefstuk, sushi in één week.

We gaan eigenlijk alleen over dat bedrag heen als er veel mensen mee eten.

Ik zie ook veel posts met veel hogere bedragen, ben wel benieuwd waar het verschil inzit.
dancesleeprepeat wijzigde dit bericht op 03-09-2020 21:17
1.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
kan veel minder, ik ben zo'n persoon die dagelijks boodschappen haalt ipv wekelijks
Alle reacties Link kopieren
175-200 per week,zijn met 5 personen,waaronder 2 volwassen kinderen en een puber.Ongeveer 2x per week blijven er 1 a 2 personen eten.
Heb jaren terug met veel minder moeten rondkomen,dat lukte ook maar leef nu wel een stuk ontspannender.

Ik koop ook veel in bulk bij bv Sligro of Makro.
rond de 120 euro voor 1 volwassenen, per maand.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak tegenwoordig een weekmenu, en aan de hand daarvan maak ik het boodschappenlijstje. En dan veel huismerk. Alleen de weekenden laat ik vaak open. Per week zijn we rond de €70/75 kwijt. 2 volwassenen en twee kinderen. Ik bestel veel via Picnic, en wat ze niet hebben halen we hier bij de Jumbo of Lidl.
Alleen op drank wordt niet beknibbeld.

Voorheen waren we wekelijks rond de €100 euro per week kwijt bij de Albert Heijn. Toen we wat krapper kwamen te zitten heb ik er een hobby van gemaakt om te kijken hoe ik kon besparen.
Alle reacties Link kopieren
Groentespies schreef:
04-09-2020 20:37
Ik maak tegenwoordig een weekmenu, en aan de hand daarvan maak ik het boodschappenlijstje. En dan veel huismerk. Alleen de weekenden laat ik vaak open. Per week zijn we rond de €70/75 kwijt. 2 volwassenen en twee kinderen. Ik bestel veel via Picnic, en wat ze niet hebben halen we hier bij de Jumbo of Lidl.
Alleen op drank wordt niet beknibbeld.

Voorheen waren we wekelijks rond de €100 euro per week kwijt bij de Albert Heijn. Toen we wat krapper kwamen te zitten heb ik er een hobby van gemaakt om te kijken hoe ik kon besparen.
Heel knap!
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
03-09-2020 12:32
Ik hoor een paar keer in bulk kopen voorbij komen. Bedoelen jullie dan groot inslaan bij een 1 plus 1 gratis aanbieding of kopen jullie echt grotere verpakkingen? En xo ja, waar dan? De volkoren couscous gaat hier bijvoorbeld snel doorheen, maar ik jeb geen idee waar ik dat goedkoper kan krijgen.
Bij mij gaat het om 1+1 acties. Vorige week 16 pakken pastasauzen gekocht. Zijn houdbaar tot ergens eind volgend jaar. Aangezien wij minimaal elke twee weken wel een keer pasta eten gaat het zeker op.
En verder Toiletpapier ,Pasta, macaroni, spaghetti, brood (maximaal 8 stuks tegelijk anders past het niet in de vriezer), Pakjes drinken.
Alle reacties Link kopieren
Nog goedkoper is om tomaten te kopen en wat kruiden en zelf die saus te maken ;)
Haha geintje, moet je zelf weten uiteraard.
Zou zelf niet zo in me opkomen om zo'n aanbieding 16x te kopen, maar ja, je bespaart er uiteraard wel mee.

Koop je 8 broden tegelijk bedoel je? Ik ga altijd naar de bakker, waar eigenlijk nooit een aanbieding op gewoon brood is. Ik koop het dus ook niet per veel tegelijk. Gewoon 3 broden en als het op is ga ik weer om 2 of 3. Ga vaak 2x per week naar de bakker. Op zaterdag haal ik dan ook wel wat extra's erbij, lekkere broodjes etc. Als ik de 2e keer in de week ga koop ik ook echt alleen dat brood en sta binnen 2 min weer buiten. Dus zou voor mij niet veel uitmaken als ik op zaterdag wel gelijk 6 broden mee zou nemen. Koop ze dan liever nog keer vers in de loop vd week.
Alle reacties Link kopieren
Ik koop tussen de € 100 - € 150 per week.
Wij zijn met 2 volwassenen, 2 tieners en 3 katten.

Vlees haal ik bij de turkse slager die is goedkoper en heeft goed vlees.
Verder koop ik veel bij Lidl en want pasta, melk en groenten smaken toch overal hetzelfde. Als aanvulling op de lidl boodschappen ga ik nog naar de Dirk of Vomar.
Ik loop wel iedere week even de reclamefolders door en als er iets in staat wat we gebruiken koop ik er die week meer van.
Teveel.. Ik doe elke dag boodschappen dus er gaat zo veel meer mee wat we eigenlijk niet echt nodig hebben.
Gooi je dat dan later weg Libra?
Fijn om dit topic te lezen want ik baalde een beetje van mezelf dat ik mijn opgelegde maandbudget van 500 euro meestal met 100 overschrijdt. Maar gelukkig doen wij het best gemiddeld als ik dit zo zie.

Hier 2 volwassenen en 2 jonge kinderen plus twee honden.
Marana schreef:
10-10-2020 09:04
Gooi je dat dan later weg Libra?
Nee dat niet, komt altijd wel op.
Maar ik bedoelde eigenlijk : snoep, koekjes, chips. Dat soort dingen.

Zou graag voor meerdere dagen in 1 keer willen kopen, dat scheelt echt wel in de portemonnee.
Maar ik ben gewoon niet zo goed in vooruit denken met boodschappen doen.
Alle reacties Link kopieren
Libra86 schreef:
12-10-2020 19:29
Nee dat niet, komt altijd wel op.
Maar ik bedoelde eigenlijk : snoep, koekjes, chips. Dat soort dingen.

Zou graag voor meerdere dagen in 1 keer willen kopen, dat scheelt echt wel in de portemonnee.
Maar ik ben gewoon niet zo goed in vooruit denken met boodschappen doen.
En met pen en papier er bij?
Ik maak wel echt een lijstje en bedenken wat we nu weer moeten eten kost vaak wel even wat tijd want heb soms zo weinig inspiratie, maar het scheelt wel een hoop geld.
In principe kan ik rondkomen van 50 euro per week, dat is dan inclusief roken. Ik weet dat ik dat kan, want ik heb het jaren moeten doen.

Maar. Nou, wie het breed (breder) heeft, laat het blijkbaar (breder) hangen. Want ik ben nu zo'n 350 per maand kwijt. Dan reken ik thuisbezorgd& uit eten gaan niet mee. Ik woon met Puber en mijn vriend is er in de weekenden en zo'n eenmaal doordeweeks.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben niet echt een vast budget, maar vind het belangrijk en leuk om vers, gezond en afwisselend te eten. En daarnaast bak ik graag. Wij zijn 2 volwassenen en 2 tieners. Ik denk dat wij ongeveer 100 euro in de week kwijt zijn.
We halen zo veel als mogelijk brood, groente en fruit via Too good to go; het maakt je heel creatief en je eet voor een prikkie. (Biologisch) vlees bij AH met 35% sticker en dat gaat in de vriezer. Aardappels koop ik in een zak van 10kg (koken, bakken, pureren). Appels en bramen plukken we aan het eind van de zomer en maken we jam/saus voor toetje, appeltaart, appelmoes etc. van. Kunnen we de hele winter mee vooruit. Verse hollandse groenten kosten in seizoen ook weinig en dat vries ik ook in (bv. sperziebonen, rode kool, soepgroenten, pastasaus/groenten etc.).
Drogisterij artikelen zo veel mogelijk 1+1.
Dan kijk ik naar aanbiedingen bij de Lidl/AH en stel zo een weekmenu samen (normaal niet, maar nu in COVID tijd, wil ik 1x per week naar de winkel)

Ik snap dat niet iedereen hier lol aan beleeft en/of er tijd voor heeft, maar dit is wat bij ons past.
_melon schreef:
12-10-2020 20:16
En met pen en papier er bij?
Ik maak wel echt een lijstje en bedenken wat we nu weer moeten eten kost vaak wel even wat tijd want heb soms zo weinig inspiratie, maar het scheelt wel een hoop geld.
Ik maak altijd een lijstje op mijn telefoon.
Maar toch.. Als ik elke dag boodschappen doe dan loop ik langs schappen waar ik van alles in het karretje leg.
Ga toch maar eens proberen om wat strenger te zijn tijdens het boodschappen doen :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik denk zo'n 250-300 euro per maand, al houden wij dat niet nauwkeurig bij. Twee volwassenen en een kat. Die laatste kost ons ongeveer 15 euro per maand.
mardejo schreef:
12-10-2020 20:39
Wij hebben niet echt een vast budget, maar vind het belangrijk en leuk om vers, gezond en afwisselend te eten. En daarnaast bak ik graag. Wij zijn 2 volwassenen en 2 tieners. Ik denk dat wij ongeveer 100 euro in de week kwijt zijn.
We halen zo veel als mogelijk brood, groente en fruit via Too good to go; het maakt je heel creatief en je eet voor een prikkie. (Biologisch) vlees bij AH met 35% sticker en dat gaat in de vriezer. Aardappels koop ik in een zak van 10kg (koken, bakken, pureren). Appels en bramen plukken we aan het eind van de zomer en maken we jam/saus voor toetje, appeltaart, appelmoes etc. van. Kunnen we de hele winter mee vooruit. Verse hollandse groenten kosten in seizoen ook weinig en dat vries ik ook in (bv. sperziebonen, rode kool, soepgroenten, pastasaus/groenten etc.).
Drogisterij artikelen zo veel mogelijk 1+1.
Dan kijk ik naar aanbiedingen bij de Lidl/AH en stel zo een weekmenu samen (normaal niet, maar nu in COVID tijd, wil ik 1x per week naar de winkel)

Ik snap dat niet iedereen hier lol aan beleeft en/of er tijd voor heeft, maar dit is wat bij ons past.

Wat leuk! Waar plukken jullie die appels? Bij een boer waar je zelf mag plukken op vaste dagen, of ergens in het wild?
Alle reacties Link kopieren
Libra86 schreef:
12-10-2020 22:27
Ik maak altijd een lijstje op mijn telefoon.
Maar toch.. Als ik elke dag boodschappen doe dan loop ik langs schappen waar ik van alles in het karretje leg.
Ga toch maar eens proberen om wat strenger te zijn tijdens het boodschappen doen :-D
Ik doe het ook mobiel idd en dan m'n best doen streng te zijn ja!
Alle reacties Link kopieren
Ik doe voor gemiddeld €300 boodschappen met 2 personen per maand nu. Maar vorig jaar nog voor nog geen €230. (Nu hebbben we wat meer uit te geven).

Ik at 4x per week vega door geen vlees en geen vleesvervangers te kopen. Ik eet nu net zo veel vega maar als ik vlees eet van de slager ipv supermarkt. Ook koop ik 1x per week boodschappen en gooi ik maar wat groenten in de kar en bedenk ik voor 4 dagen echt een menu. De andere dagen moet ik bedenken wat ik eet aan de hand wat over is. Ik ben best creatief dus ik kan altijd wat lekkers maken. Rijst/pasta/couscous/noodles/risotto heb ik altijd in huis net zoals een zeer uitgebreid kruidenrekje. Oh en ik eet bijna nooit AVG, duur en vies :-D .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven