Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel geld heb jij bijeengespaard?

03-04-2019 19:55 202 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Er bestaat al een topic over dit maar bij nader inzicht kijkt mij dit toch gedateerd.
Dus hier het nieuwe up to date topic. 🙂

Hoe oud ben je en hoeveel heb je bijeengesprokkeld?
Het maakt niet uit of je single, getrouwd, gescheiden of wat dan ook bent. Ben benieuwd.
FireMe schreef:
06-04-2019 13:38
Denk dat er een aantal mensen nog hun (studie)schuld vergeten. In Fire-land berekenen we de nettowaarde. Alle bezittingen (incl woz-waarde huis) min de schulden (incl hypotheekschuld). Sommigen rekenen hun auto ook nog mee, maar dat zou ik zelf weer niet doen als ik die zou hebben. Pensioen bij werkgever reken ik ook niet mee, want het is het maar afwachten wat je daar van terug gaat zien.

Ja inderdaad. Ik mag hopen dat het voor ons voorlopig toch nog een beetje op peil blijft. Wij hebben altijd gedacht met 65 te kunnen stoppen maar een paar jaar geleden is dat voor mijn man naar 67 en 3 mnd gegaan. De laatste jaren is ook wel duidelijk geworden dat er steeds gekort wordt op de pensioenen en toen zijn we als een bezetene extra gaan sparen voor dit doel. Maar in een paar jaar doe je niet zo veel meer qua bijspijkeren.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
06-04-2019 13:51
Ja inderdaad. Ik mag hopen dat het voor ons voorlopig toch nog een beetje op peil blijft. Wij hebben altijd gedacht met 65 te kunnen stoppen maar een paar jaar geleden is dat voor mijn man naar 67 en 3 mnd gegaan. De laatste jaren is ook wel duidelijk geworden dat er steeds gekort wordt op de pensioenen en toen zijn we als een bezetene extra gaan sparen voor dit doel. Maar in een paar jaar doe je niet zo veel meer qua bijspijkeren.
Wij schelen 7 jaar en geen middelen om dat gat te dichten. Helaas zal ik moetenblijven werken.
woesjje schreef:
06-04-2019 14:13
Wij schelen 7 jaar en geen middelen om dat gat te dichten. Helaas zal ik moetenblijven werken.

Poeh ja....7 jaar is wel een serieus gat..
Alle reacties Link kopieren
.
pinda-kaas wijzigde dit bericht op 06-04-2019 20:51
99.42% gewijzigd
Wil je de nettowaarde weten of het bedrag op onze spaarrekeningen?
En waarom wil je dat eigenlijk weten?

Mijn nettowaarde ligt een stuk boven het gemiddelde, laten we het daarop houden.
Ik vraag me alleen af wat je met die informatie wil. Je hebt zelf ook best een mooi bedrag, wil je weten of dat gemiddeld is?
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
06-04-2019 15:59
Wil je de nettowaarde weten of het bedrag op onze spaarrekeningen?
En waarom wil je dat eigenlijk weten?

Mijn nettowaarde ligt een stuk boven het gemiddelde, laten we het daarop houden.
Ik vraag me alleen af wat je met die informatie wil. Je hebt zelf ook best een mooi bedrag, wil je weten of dat gemiddeld is?
Entertainment 😉, bezigheidstherapie en gewoon algemeen.
Alle reacties Link kopieren
Brexit schreef:
06-04-2019 17:53
Entertainment 😉, bezigheidstherapie en gewoon algemeen.

En deel nou es gewoon wat je van anderen vraagt dan. Woon je nog thuis en kan je daarom veel sparen? Hoe oud ben je? Etc etc
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
06-04-2019 19:01
En deel nou es gewoon wat je van anderen vraagt dan. Woon je nog thuis en kan je daarom veel sparen? Hoe oud ben je? Etc etc
Ja, ik woon nog thuis. 40 jaar.
Alle reacties Link kopieren
FireMe schreef:
06-04-2019 13:38
Denk dat er een aantal mensen nog hun (studie)schuld vergeten. In Fire-land berekenen we de nettowaarde. Alle bezittingen (incl woz-waarde huis) min de schulden (incl hypotheekschuld). Sommigen rekenen hun auto ook nog mee, maar dat zou ik zelf weer niet doen als ik die zou hebben. Pensioen bij werkgever reken ik ook niet mee, want het is het maar afwachten wat je daar van terug gaat zien.


Zo rekenen wij thuis ook wat we ongeveer aan vermogen hebben. Vriend is nogal goed met cijfers dus we houden het structureel bij. Ik (34) heb geen / zeer weinig pensioen, dat is mijn enige grote zorg. Nu daarin investeren levert alleen weinig op en beleggen vind ik te riskant. Streven is maandlasten zo laag mogelijk maken de komende periode zodat we alsnog eerder met pensioen kunnen. (goede tips voor pensioen van harte welkom overigens)
IQ en spaarrekening van TO waarschijnlijk recht evenredig. Aan de domme vraag waarover hier een topic wordt geopend, te zien.

Liliane13, ik denk dat ik je raad nog eens opnieuw nodig heb.
Alle reacties Link kopieren
38,5k met beneden modaal salaris, geen studieschuld.
Brexit schreef:
06-04-2019 19:17
Ja, ik woon nog thuis. 40 jaar.
o, lekker goedkoop
Alle reacties Link kopieren
FireMe schreef:
06-04-2019 13:38
Denk dat er een aantal mensen nog hun (studie)schuld vergeten. In Fire-land berekenen we de nettowaarde. Alle bezittingen (incl woz-waarde huis) min de schulden (incl hypotheekschuld). Sommigen rekenen hun auto ook nog mee, maar dat zou ik zelf weer niet doen als ik die zou hebben. Pensioen bij werkgever reken ik ook niet mee, want het is het maar afwachten wat je daar van terug gaat zien.
Netto-waarde is het saldo van de contant gemaakte kasstromen in de toekomst. Naast de waarde aan je bezittingen minus je schulden gecorrigeerd voor inflatie, horen daar ook je voorzienbare uitgaven bij. Pensioen op alle drie de niveaus (AOW, collectief en individueel) hoort er bij, maar je verwachte consumptie van die reserve en je verwachtte levensduur ook.

Om te weten wat je vermogenspositie is, zal je dus ook de actuariële waarde (negatieve waarde!) van je pensioenvoorziening moeten kennen.

Concreet gemaakt, als je vanaf je 67e stopt met werken, en alleen pensioen uit AOW hebt opgebouwd, en je komt bijvoorbeeld 1.000,- per maand tekort om verder te leven zoals je wil, dan kan je wel een ton op je bankrekening hebben staan, maar dat is dan, rente e.d. buiten beschouwing gelaten, na 100 maanden, dus pakweg 10 jaar op. Als je verwacht niet ouder dan 77 te worden is dat prima. Als je verwacht dat je na je 77e alleen nog maar door de staat betaalde kosten zal hebben, ook niks aan de hand. Maar als je nog tot pakweg je 87e gezellig wilde doorleven, ben je de sjaak en is je vermogen, met je geld op de bank, zwaar negatief.
anoniem_361296 wijzigde dit bericht op 06-04-2019 19:50
0.31% gewijzigd
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Een man van 40 die nog thuis woont? Je hebt geen relatie zeker?
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
06-04-2019 19:29
Zo rekenen wij thuis ook wat we ongeveer aan vermogen hebben. Vriend is nogal goed met cijfers dus we houden het structureel bij. Ik (34) heb geen / zeer weinig pensioen, dat is mijn enige grote zorg. Nu daarin investeren levert alleen weinig op en beleggen vind ik te riskant. Streven is maandlasten zo laag mogelijk maken de komende periode zodat we alsnog eerder met pensioen kunnen. (goede tips voor pensioen van harte welkom overigens)
Tip 1: iets nalaten omdat je het eng vind, zoals beleggen, is geen goede strategie. Een redelijk nauwkeurige inschatting maken van inkomsten, uitgaven, ontwikkelingen daarin, etc., wel.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Brexit schreef:
06-04-2019 19:17
Ja, ik woon nog thuis. 40 jaar.

Als je mijn kind was had ik je allang de deur uitgeschopt.
Alle reacties Link kopieren
Brexit schreef:
06-04-2019 19:17
Ja, ik woon nog thuis. 40 jaar.
ja dat spaart makkelijk dan
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
06-04-2019 19:47
Tip 1: iets nalaten omdat je het eng vind, zoals beleggen, is geen goede strategie. Een redelijk nauwkeurige inschatting maken van inkomsten, uitgaven, ontwikkelingen daarin, etc., wel.

Dat laatste hebben we (althans, voor onszelf). Ben conservatief op financieel gebied omdat het niet mijn expertise is. Wil toch graag "iets" aan pensioen gaan doen, maar weet niet zo goed wat en hoe. Financieel adviseur adviseerde stenen, maar dat hebben we al.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
06-04-2019 19:59
Dat laatste hebben we (althans, voor onszelf). Ben conservatief op financieel gebied omdat het niet mijn expertise is. Wil toch graag "iets" aan pensioen gaan doen, maar weet niet zo goed wat en hoe. Financieel adviseur adviseerde stenen, maar dat hebben we al.
Jullie hebben een afbetaald huis?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
06-04-2019 20:00
Jullie hebben een afbetaald huis?

Niet volledig, maar op dit moment onder de 67.5% hypotheek en na de verbouwing gaan we de hypotheek dubbelen (minimaal, uiteraard afhankelijk van markt. Maar we zitten op een A locatie) . Daarvan kopen we een nieuw huis en dan zitten we hypotheekvrij.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
06-04-2019 20:02
Niet volledig, maar op dit moment onder de 67.5% hypotheek en na de verbouwing gaan we de hypotheek dubbelen (minimaal, uiteraard afhankelijk van markt. Maar we zitten op een A locatie) . Daarvan kopen we een nieuw huis en dan zitten we hypotheekvrij.
Dan heb je een debiele adviseur als hij dat genegeerd heeft. Dus nieuwe tip: zoek een goede adviseur
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
06-04-2019 20:08
Dan heb je een debiele adviseur als hij dat genegeerd heeft. Dus nieuwe tip: zoek een goede adviseur

Hahahaha! Goed! Wat had hij me dan (ongeveer) moeten adviseren?
Trotter schreef:
06-04-2019 19:46
Een man van 40 die nog thuis woont? Je hebt geen relatie zeker?
Wie wil een partner die op een forum zulke domme vragen stelt?

:-P
Alle reacties Link kopieren
40+ nul euro spaargeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 26, heb 30.000 euro aan spaargeld, geen schulden (nooit gehad ook). Ik zou graag een huis willen kopen, maar daarvoor verdien ik niet genoeg (ik vind overigens van wel, want ik kan ook een huur van ruim 800 euro opbrengen, maarja). Binnenkort ga ik nog een studie doen waar ik instellingsgeld voor moet betalen en waardoor ik minder moet gaan werken, dan zal mijn spaargeld flink afnemen.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven