Geld & Recht alle pijlers

hoeveel geld nodig naast vaste lasten?

16-02-2021 15:39 675 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi, Ik ben recent gescheiden en wil binnenkort een huis kopen voor mij en de kinderen. Ik zit een beetje te kijken naar hoeveel hypotheek ik zou willen betalen. Mijn vraag: wat gebruiken jullie ongeveer als leefgeld (dus wat er over blijft na aflossing hypotheek en andere vaste lasten) en zijn jullie daar tevreden mee? ik dacht zelf aan 2500 euro?
belinda30 schreef:
24-02-2021 20:42
Je zou ook eens kunnen kijken naar de 50-30-20 regel https://blijei.blog/50-30-20-regel-voor ... ct-budget/

Mensen hebben heel verschillende inkomens, dus concrete bedrage kunnen een heel eind uiteenlopen, maar de proporties zijn makkelijker te vergelijken.
Overigens werkt de regel in NL minder goed bij een lager inkomen, maar het is wel een eenvoudige regel waardoor je kunt sparen zonder op een houtje te bijten.
Dat is wel een goede leidraad denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vrij hoge vaste lasten, ook luxe vaste lasten die er wel uit zouden kunnen. De tweede auto bijvoorbeeld die niet direct noodzakelijk is maar wel handig. Een heel duur huis dat met 60% hypotheek nog op ongeveer 25% van ons inkomen zit. Het is hier nou eenmaal verschrikkelijk duur.

Daarnaast zijn wij allebei luxe paardjes en is dat in onze omgeving ook de norm dus wij leggen ons wel een streng financieel regime op. Wij doen dus het volgende, wat echt nog steeds wel luxe is alleen in onze omgeving totaal niet. Dit zijn puur de uitgaven potjes, dus geen spaargeld of reserveringen. Meestal lukt dit maar niet alles kan. De vaste lasten gaan van een andere rekening waar we geen pas van hebben.

€675 boodschappen (2 volwassen, 3 jonge kinderen)
€150 budget voor mij (kleding, kapper, sport etcetera)
€150 budget man
€115 uitjes voor man en mij samen
€110 Oppas, voor die uitjes of als extra hulp (man is veel weg).
€170 overig (dingen voor de tuin, interieur, gereedschap, cadeautjes, afhaal, uitjes met het gezin).
€150 Kinder kosten, dus kleding, luiers voor de jongste, dingen voor hun kamers etcetera.
€50 vervoer, 1x tanken in de maand max met mijn auto. Man declareert zijn autokosten.
TiumPerfectum schreef:
24-02-2021 21:50
Wij hebben vrij hoge vaste lasten, ook luxe vaste lasten die er wel uit zouden kunnen. De tweede auto bijvoorbeeld die niet direct noodzakelijk is maar wel handig. Een heel duur huis dat met 60% hypotheek nog op ongeveer 25% van ons inkomen zit. Het is hier nou eenmaal verschrikkelijk duur.

Daarnaast zijn wij allebei luxe paardjes en is dat in onze omgeving ook de norm dus wij leggen ons wel een streng financieel regime op. Wij doen dus het volgende, wat echt nog steeds wel luxe is alleen in onze omgeving totaal niet. Dit zijn puur de uitgaven potjes, dus geen spaargeld of reserveringen. Meestal lukt dit maar niet alles kan. De vaste lasten gaan van een andere rekening waar we geen pas van hebben.

€675 boodschappen (2 volwassen, 3 jonge kinderen)
€150 budget voor mij (kleding, kapper, sport etcetera)
€150 budget man
€115 uitjes voor man en mij samen
€110 Oppas, voor die uitjes of als extra hulp (man is veel weg).
€170 overig (dingen voor de tuin, interieur, gereedschap, cadeautjes, afhaal, uitjes met het gezin).
€150 Kinder kosten, dus kleding, luiers voor de jongste, dingen voor hun kamers etcetera.
€50 vervoer, 1x tanken in de maand max met mijn auto. Man declareert zijn autokosten.
Vind het nog best meevallen hoor, wij zijn met 2 personen en geven veel meer uit en geneer je nergens voor, geld is om uit te geven.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
24-02-2021 20:20
Per week of maand? Per week vind ik veel voor 1 persoon, zijn wij met z'n vieren ongeveer kwijt (al zit niet alles van persoonlijke verzorging daarbij). Per maand vind ik erg weinig, zelfs voor maar 1 persoon.
Per maand. Dan heb ik het echt over de basisboodschappen, geen luxe dingen. Ik ontbijt met havermout, eet geen vlees, sla groot en voordelig in en doe aan mealpreppen. Dan vind ik 130 goed te doen.

Ik kan me goed voorstellen dat bij anderen het minimum hoger ligt. Ik doe er ook wel moeite voor. Het is een soort sport voor mij om zo goedkoop mogelijk toch gezond en lekker te eten.
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
24-02-2021 21:50
Wij hebben vrij hoge vaste lasten, ook luxe vaste lasten die er wel uit zouden kunnen. De tweede auto bijvoorbeeld die niet direct noodzakelijk is maar wel handig. Een heel duur huis dat met 60% hypotheek nog op ongeveer 25% van ons inkomen zit. Het is hier nou eenmaal verschrikkelijk duur.

Daarnaast zijn wij allebei luxe paardjes en is dat in onze omgeving ook de norm dus wij leggen ons wel een streng financieel regime op. Wij doen dus het volgende, wat echt nog steeds wel luxe is alleen in onze omgeving totaal niet. Dit zijn puur de uitgaven potjes, dus geen spaargeld of reserveringen. Meestal lukt dit maar niet alles kan. De vaste lasten gaan van een andere rekening waar we geen pas van hebben.

€675 boodschappen (2 volwassen, 3 jonge kinderen)
€150 budget voor mij (kleding, kapper, sport etcetera)
€150 budget man
€115 uitjes voor man en mij samen
€110 Oppas, voor die uitjes of als extra hulp (man is veel weg).
€170 overig (dingen voor de tuin, interieur, gereedschap, cadeautjes, afhaal, uitjes met het gezin).
€150 Kinder kosten, dus kleding, luiers voor de jongste, dingen voor hun kamers etcetera.
€50 vervoer, 1x tanken in de maand max met mijn auto. Man declareert zijn autokosten.
25% hypotheek valt toch wel mee?
Neem aan inclusief aflossing? Bruto ten opzichte van netto inkomen?
Alle reacties Link kopieren
Wij gezin en 3 jonge kinderen hebben nog een hypotheek van 17,5% op onze netto inkomen. Dat valt nog wel mee omdat we veel hebben afgelost.

Totale vaste kosten per maand 2000 euro, daar moet nog boodschappen nog erbij dat is ongeveer 600 euro.
We zouden nog kunnen flink kunnen bezuinigen door de tweede auto weg te doen (staat meer stil dan datie rijdt). Bezuinigingen op Boodschappen, minder met de auto in het weekend, etc....kan zomaar enkele honderden euros schelen per maand
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
24-02-2021 21:16
Dat is wel een goede leidraad denk ik.

dat zou bij ons echt niet werken, wij hebben meer vaste lasten en geven minder uit aan leuke luxe dingen, het sparen gedeelte klopt wel.
Alle reacties Link kopieren
IK vind die 50-30-20 regel ook niet zo goed. Stel je verdient 2000 netto, dan geef je 600 per maand uit aan leuke en luxe dingen, 7200 per jaar. Dan zou ik toch wat meer gaan sparen als je de mogelijkheid hebt.
Alle reacties Link kopieren
TiumPerfectum schreef:
24-02-2021 21:50
Wij hebben vrij hoge vaste lasten, ook luxe vaste lasten die er wel uit zouden kunnen. De tweede auto bijvoorbeeld die niet direct noodzakelijk is maar wel handig. Een heel duur huis dat met 60% hypotheek nog op ongeveer 25% van ons inkomen zit. Het is hier nou eenmaal verschrikkelijk duur.

Daarnaast zijn wij allebei luxe paardjes en is dat in onze omgeving ook de norm dus wij leggen ons wel een streng financieel regime op. Wij doen dus het volgende, wat echt nog steeds wel luxe is alleen in onze omgeving totaal niet. Dit zijn puur de uitgaven potjes, dus geen spaargeld of reserveringen. Meestal lukt dit maar niet alles kan. De vaste lasten gaan van een andere rekening waar we geen pas van hebben.

€675 boodschappen (2 volwassen, 3 jonge kinderen)
€150 budget voor mij (kleding, kapper, sport etcetera)
€150 budget man
€115 uitjes voor man en mij samen
€110 Oppas, voor die uitjes of als extra hulp (man is veel weg).
€170 overig (dingen voor de tuin, interieur, gereedschap, cadeautjes, afhaal, uitjes met het gezin).
€150 Kinder kosten, dus kleding, luiers voor de jongste, dingen voor hun kamers etcetera.
€50 vervoer, 1x tanken in de maand max met mijn auto. Man declareert zijn autokosten.
Maar dit is toch niet heel ruim?
Leeuw32 schreef:
27-02-2021 19:58
Maar dit is toch niet heel ruim?

Ik vind vooral de budgetten voor kleding en uitjes best ruim.
Sport zit ook bij kleding in zie ik dus dat is wat lastig vergelijken want ik weet natuurlijk niet wat voor sport en hoe duur dat is.
Maar kleding is bij ons een budget van 180 euro voor 2 personen per maand. En daar houden we meestal van over.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
05-03-2021 14:55
Ik vind vooral de budgetten voor kleding en uitjes best ruim.
Sport zit ook bij kleding in zie ik dus dat is wat lastig vergelijken want ik weet natuurlijk niet wat voor sport en hoe duur dat is.
Maar kleding is bij ons een budget van 180 euro voor 2 personen per maand. En daar houden we meestal van over.
Wij hebben 750 per persoon per maand voor zakgeld. En dan nog geld voor gezamenlijk uitjes etc.
Leeuw32 schreef:
05-03-2021 18:23
Wij hebben 750 per persoon per maand voor zakgeld. En dan nog geld voor gezamenlijk uitjes etc.

Ja je hebt altijd ruim en nog ruimer natuurlijk ;-)
Alle reacties Link kopieren
Man1991 schreef:
26-02-2021 16:20
25% hypotheek valt toch wel mee?
Neem aan inclusief aflossing? Bruto ten opzichte van netto inkomen?
Heb het even exact berekend en het is 29% dus toch iets hoger. Bruto inclusief aflossing inderdaad t.o.v. het Netto inkomen.
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
27-02-2021 19:58
Maar dit is toch niet heel ruim?
Nee niet extreem ruim maar gewoon genoeg en ik denk ook wel meer dan gemiddeld. Dat was een beetje de strekking, dat we ons realiseren dat we het goed hebben. Als stel 1500 euro per maand aan persoonlijke uitgaves en dan nog budget voor uitjes vind ik persoonlijk weer extreem. Maar ik kom ook uit een gezin waar dat echt wel kon vroeger maar gewoon not done was, dus dat zal voor iedereen anders zijn.
TiumPerfectum schreef:
06-03-2021 10:12
Nee niet extreem ruim maar gewoon genoeg en ik denk ook wel meer dan gemiddeld. Dat was een beetje de strekking, dat we ons realiseren dat we het goed hebben. Als stel 1500 euro per maand aan persoonlijke uitgaves en dan nog budget voor uitjes vind ik persoonlijk weer extreem. Maar ik kom ook uit een gezin waar dat echt wel kon vroeger maar gewoon not done was, dus dat zal voor iedereen anders zijn.

Ik vind dat ook extreem maar inderdaad, iedereen vult dat op zijn/haar eigen manier in.
Wat betreft uitjes: de een gaat elke maand uit eten en daarna naar de schouwburg met bijbehorende kleding en de ander gaat een lange fietstocht maken met eigen lekkere broodjes mee. Ik behoor tot de laatste groep ;)
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
06-03-2021 15:56
de ander gaat een lange fietstocht maken met eigen lekkere broodjes mee. Ik behoor tot de laatste groep ;)
Ik ook. Maar dat je het budget hebt, maakt niet dat het op hoeft toch? Ons budget is hoger dan dat van Leeuw maar we besteden het niet maandelijks.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
06-03-2021 15:56
Ik vind dat ook extreem maar inderdaad, iedereen vult dat op zijn/haar eigen manier in.
Wat betreft uitjes: de een gaat elke maand uit eten en daarna naar de schouwburg met bijbehorende kleding en de ander gaat een lange fietstocht maken met eigen lekkere broodjes mee. Ik behoor tot de laatste groep ;)
Wij gingen meestal uit eten pre corona, zonder de kids. De fietstochten en wandelen doen we meestal met de kids.
HennieHen schreef:
06-03-2021 16:41
Ik ook. Maar dat je het budget hebt, maakt niet dat het op hoeft toch? Ons budget is hoger dan dat van Leeuw maar we besteden het niet maandelijks.

Klopt helemaal hoor.
Alle reacties Link kopieren
HennieHen schreef:
06-03-2021 16:41
Ik ook. Maar dat je het budget hebt, maakt niet dat het op hoeft toch? Ons budget is hoger dan dat van Leeuw maar we besteden het niet maandelijks.
Het gaat zeker niet iedere maand op, veel gaat naar mijn spaarrekening. En idd je hebt extreem. Maar is lekker om wat eigen geld te hebben.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
06-03-2021 15:56
Ik vind dat ook extreem maar inderdaad, iedereen vult dat op zijn/haar eigen manier in.
Wat betreft uitjes: de een gaat elke maand uit eten en daarna naar de schouwburg met bijbehorende kleding en de ander gaat een lange fietstocht maken met eigen lekkere broodjes mee. Ik behoor tot de laatste groep ;)
Doen we vaak genoeg, maar wij gaan los van elkaar 2x per jaar een week/weekend weg en dat zijn meestal geen goedkope dingen vanwege hobbies. Houden nu veel over, dus huis wordt extra afgelost.
Leeuw32 schreef:
06-03-2021 18:53
Doen we vaak genoeg, maar wij gaan los van elkaar 2x per jaar een week/weekend weg en dat zijn meestal geen goedkope dingen vanwege hobbies. Houden nu veel over, dus huis wordt extra afgelost.

Leuk :)
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
06-03-2021 18:53
Doen we vaak genoeg, maar wij gaan los van elkaar 2x per jaar een week/weekend weg en dat zijn meestal geen goedkope dingen vanwege hobbies. Houden nu veel over, dus huis wordt extra afgelost.

Extra aflossen is leuk maar hopelijk kunnen we snel weer ons geld aan andere dingen besteden!
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
24-02-2021 10:35
Natuurlijk kun je daar wel van leven. Moet je misschien goedkoper gaan wonen.
Ons hypotheek is 600 netto per maand op een hypotheek van 3 ton.
Hoeveel goedkoper wil je het hebben?
Alle reacties Link kopieren
..
Alle reacties Link kopieren
FireMe schreef:
27-02-2021 10:31
IK vind die 50-30-20 regel ook niet zo goed. Stel je verdient 2000 netto, dan geef je 600 per maand uit aan leuke en luxe dingen, 7200 per jaar. Dan zou ik toch wat meer gaan sparen als je de mogelijkheid hebt.
Ik geef bij lange na geen 30 procent uit aan leuke dingen voor mezelf. Ik zou die 30 en 20 procent dan op z'n minst omdraaien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven