Geld & Recht alle pijlers

hoeveel hebben julli na alle vaste lasten over?

04-01-2011 14:06 54 berichten
Hoi,

Begin van het jaar en ik dacht: ik ga eens de financiën bekijken. Mooi in excel een overzichtje van inkomsten en uitgaven gemaakt.

Bij de inkomsten reken ik ook de maandelijkse belastingteruggaaf (rente-aftrek) en de maandelijkse kinderopvangtoeslag.

Als ik dan hypotheek, gas, water, licht, kinderopvang, verzekeringen, abonnementen, internet, tv, telefoon etc bereken hou ik voor boodschappen, kleren en sparen en leuke dingen 1600 euro per maand over.

Dit lijkt me vrij veel, alleen......waarom is het dan toch elke maand op en heb ik niet het idee iets raars te doen?

Ik schat dat we aan boodschappen 450 per maand kwijt zijn en aan luiers en billendoekjes ook nog eens 50.

Dan hebben we dus nog 1100 over. Waar blijft dat geld? zo'n dure kleren of zoveel kleren kopen we echt niet.

Vakantie betalen we altijd van vakantiegeld, net als weekendjes weg

Ben benieuwd
Alle reacties Link kopieren
Misschien moet je eens gaan bijhouden wat je precies opmaakt? Het zijn die kleine dingen die veel geld kosten, kijk ook eens naar spullen die je langer kan gebruiken.

Soms vervang je dingen die veel langer meekunnen.
1600 euro is mijn netto salaris. ex fooi

Na vaste lasten hou ik 1000/900 euro over

Spaar z'n 400 euro per maand. ( woon alleen, geen dieren, en eet 5 dagen op het werk)

Misschien kan je een kasboek bijhouden.

Contant geld per week pinnen en geen pinpas meenemen.
Heb je alle 'losse' rekeningen die in een maand binnenkomen ook bij je lasten afgetrokken?
Ik ben jaloers haha

Nee, zonder gekheid. Ik werk sinds de kindjes nog maar 3 dagen, voorheen 5, dus in salaris scheelt dat in mijn geval dik 1000 euro netto.

En ik denk dat ik die in gedachten nog wel heb, maar in praktijk niet!
1600 over, 3500 over..... djiezzz zeg dat heb ik nog niet eens voordat ik mijn vaste lasten betaal.

Ik vind het zeker knap dat dat op is want ik hou zelfs wel eens wat over en dan spaar ik ook nog.

Ik zou maar een seen paar maanden elke dag opschrijven wat je uitgeeft dan zie je waar het naartoe gaat.

Meestal zijn het kleine dingen.
En we zijn na de komst van koter 1 verhuist van een 2 ton woning naar een 3,5 ton woning. Dus EN 2 dagen minder werken EN per maand 500 netto meer hypotheek.

Ik ga het inderdaad eens bijhouden, want op zich hebben we het best riant gezien de situatie:

parttime werken, 2 kindjes in de luiers, duurder huis.
ik vrees dat ik inderdaad wat meer op moet letten. Als ik na afgelopen week kijk:

dekbedovertrek voor jongste, 30 euro

2 autostoelen voor jongste, want te groot voor de andere: 200 euro

foto op canvas laten drukken van de kinderen: 100 euro

En zo is er elke maand wel wat van dat soort dingen (even langs Ikea voor wat opbergers van het speelgoed, even naar de woonboulevard voor die leuke lamp)

Ik ga deze maand geen winkel meer in behalve de supermarkt!
Vraag me af hoe je toen met geld omging? Toen je meer overhield? Nu ben je verhuisd naar een grotere woning en je bent minder gaan werken. Het kan best zijn dat je nog in het oude uitgavenpatroon zit.
Ik hou ongeveer 180 euro over (maar dan heb ik dus ook geld opzij gezet voor boodschappen). 180 euro over per maand, maar als rekeningen hoger uitvallen heb ik dus minder
Na alle vaste lasten blijft er hier 1700 euro over.

Hiervan gaat ongeveer 500 op aan boodschappen, blijft 1200 over voor sparen&leuke dingen als kleding/uitgaan/cadeaus.

Kinderkleding kopen we van de kinderbijslag,op vakantie gaan we van het vakantiegeld

We sparen meestal 500 euro per maand de rest (700) gaat op..

We hebben 2 kinderen van 6 en 2.5 .
Ik zou van het geld dat je overhoudt direct een bedrag naar de spaarrekening schrijven. 1100 euro maandelijks opmaken aan diverse dingen is wel erg veel.

Als je het geen probleem vindt om niet te sparen, dan gewoon blijven uitgeven.
Ik vind sparen en boodschappen ook vaste lasten.

Wij houden 150 over. Met boodschappen, sparen, zakgeld voor ons beiden eraf.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
quote:bloesem1977 schreef op 04 januari 2011 @ 14:15:

ik vrees dat ik inderdaad wat meer op moet letten. Als ik na afgelopen week kijk:

dekbedovertrek voor jongste, 30 euro

2 autostoelen voor jongste, want te groot voor de andere: 200 euro

foto op canvas laten drukken van de kinderen: 100 euro

Ik vroeg me even af wat je kind nou moet met twéé autostoelen, maar daar horen vast ook twee auto's bij. Wel duidelijk dat wij maar één auto hebben, ik moest er echt even over nadenken.

Heb je de oude stoeltjes al op Marktplaats gezet?

En ik vind het inderdaad ook erg veel geld. Ik zou in elk geval spaargeld meteen apart zetten, en niet gaan sparen 'wat er aan het eind van de maand over is', want dan is het geld vaak toch wel op. En verder de kleine uitgaven eens bijhouden, want dat kan gewoon heel snel oplopen.
1 van die auto's is een lease auto met maar 14% bijtelling, dat kost bijna niks.

Die andere is een klein zuinig autootje, ook heel goedkoop.

En ja, de oude stoeltjes zijn op marktplaats gezet en brachten samen 170 op, dus die 200 voor de nieuwe was eigenlijk maar 30

De kinderbijslag heb ik trouwens nog niet eens bij inkomsten gerekend.
2 autostoeltjes is toch niet zo raar? En ik vind 2 autostoeltjes voor samen 200 euro nog wel erg goedkoop!
O ja, voor de kinderen sparen we automatisch, dat wil ik inderdaad voor ons ook gaan doen, maar hoeveel is reeel?

Jullie zouden denk ik zeggen: 500....

Zelf dacht ik aan 250?

En dan komt daar dus elk jaar nog ongeveer 4000 vakantiegeld bij (wat maar voor de helft opgaat) en mijn 13e maand. Dat gaat ook gelijk naar de spaarrekening
Het is de Maxi Cosi Rodi XR, nu voor 99 euro bij diverse winkels.
quote:germanwings schreef op 04 januari 2011 @ 14:37:

2 autostoeltjes is toch niet zo raar? En ik vind 2 autostoeltjes voor samen 200 euro nog wel erg goedkoop!Nee is ook niet zo raar, ik moest er alleen even over nadenken. Vandaar ook de , vond het achteraf best sullig van mezelf.
haha Sjoko!
quote:Ikbenanoniem schreef op 04 januari 2011 @ 14:26:

1100 euro maandelijks opmaken aan diverse dingen is wel erg veel.

Egwel. Das alles wat er hier binnenkomt.

Hoe krijg je het op?
Inkomsten maandelijks: 4550 euro (zonder belastingteruggave, deze komt jaarlijks).

Vaste lasten per maand:

- Hypotheek 665 euro

- Water + warmte 100 euro

- Electra 40 euro

- TV + internet 40 euro

- Verzekeringen: 275 euro (ongeveer, weet de bedragen voor de ziektekostenverzekeringen nog niet precies)

- Belastingen: 90

- Vervoer (OV, benzine + onderhoud auto): 270 euro

- Huisdier: 30 euro

- Telefoon: 35 euro

- Abonnement sportschool: 70 euro

- Boodschappen: 450 euro

- Verjaardagen: 50 euro

- Toiletartikelen: 50 euro

- Kapper: 25 euro

- Zorg (opticien/apotheek/tandarts/mondhygieniste): 25 euro

Totaal komen we dan op 2215 euro per maand. We sparen ongeveer 1500 euro per maand gezamenlijk. Daarnaast geven we onszelf 250 euro per maand aan " zakgeld". Dus dan blijft er nog ongeveer 335 euro over. Dit gebruiken we voor spullen in huis, uiteten, uitgaan, theater, en andere dingen. In principe hebben we geen onverwachte uitgaves omdat we alles begroten.

Bloesem, 1100 euro lijkt mij een heel mooi bedrag om maandelijks alle "losse dingen" van te kunnen doen. Niets mis mee. Als je toch steeds denkt waar blijft het dan raad ik je aan om het eens bij te gaan houden. Waar geef je je geld aan uit? Dit zal je helpen een beter overzicht te creeren en eventueel te bedenken waar je geld zou kunnen besparen, als je dat wilt. Het heeft mij heel goed geholpen!!!
Wij (man en ik) houden na alle vaste lasten (inclusief benzine) ongeveer ¤ 1030 per maand over, en daar sparen we ¤ 500 van en van de rest doen we / kopen we leuke dingen.
1600 opmaken aan dingetjes? ja als je elke week even dit en even dat voor een paar honderd euro haalt, dan gaat het hard.

Misschien eerst nadenken of je iets echt nodig hebt voordat je het koopt?

Doe ik wel altijd, dan zie ik een leuk dekbedovertrek die ik 'moet' hebben. Dan slaap ik er het spreekwoordelijke nachtje over en de volgende dag blijkt dat ik het toch niet nodig heb, voila 50 euro bespaard.
quote:klavertjetien schreef op 04 januari 2011 @ 14:46:

Bloesem, 1100 euro lijkt mij een heel mooi bedrag om maandelijks alle "losse dingen" van te kunnen doen. Niets mis mee.

Nee lijkt mij ook niks mis mee, heel mooi bedrag.

Best dat je het hebt hoor maar dan vragen hoe het komt dat het op is...?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven