Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel hebben jullie/jij maandelijks te besteden?

26-09-2017 07:08 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vraag aan jullie:

Mijn vriend en ik willen graag gaan samenwonen. Ik heb een fijn koophuis in het zuiden van het land, als kind opgegroeid en geërfd. Inmiddels met hypotheek want in 2010 heb ik het huis grondig laten verbouwen. Dit huis is een heerlijk fijne plek (naast de emotionele waarde) en wil ik daarom niet verkopen. We bekijken de mogelijkheden mbt verhuren (tijdelijk of permanent).
Mijn vriend heeft een appartement in het midden van het land en deze staat te koop. Samen willen we in het midden van het land gaan wonen (kopen of eerst huren). Gisteren zijn we begonnen met het maken van een berekening van al onze inkomsten en vaste lasten. Onze inkomsten samen, zijn gemiddeld genomen: 5250,- netto (mijn partner is zelfstandig ondernemer en we zijn uitgegaan van het laagste salaris dat hij zichzelf uitkeert per maand).
Nu is mijn vraag aan jullie, hoeveel houden jullie/jij ongeveer per maand over voor:

- boodschappen
- benzine
- uiteten/ leuke dingen/ kleding

Wellicht wil je ook delen wat je/jullie inkomsten zijn en uit hoeveel mensen je/jullie gezin bestaat.

Dank je wel alvast!
Alle reacties Link kopieren
leclair schreef:
26-09-2017 09:26
Ik leerde vroeger het volgende.

Salaris wordt gestort.
Alle vaste lasten , plus verzekeringen per maand er af.

Blijft er een som geld over.

Benzine auto per maand . er af.

eventueel roken. er af. per maand.

Dan blijft er over................................ gedeeld door de aantal weken in 1 maand.
Dat kun je uitgeven.
Ben ik helemaal met je eens. Vind het alleen een beetje apart dat je eerst geld voor roken eraf haalt en dan pas gaat kijken hoeveel je overhoudt voor boodschappen. Of zijn boodschappen vaste lasten?
Alle reacties Link kopieren
Anonymae schreef:
26-09-2017 15:04
Ben ik helemaal met je eens. Vind het alleen een beetje apart dat je eerst geld voor roken eraf haalt en dan pas gaat kijken hoeveel je overhoudt voor boodschappen. Of zijn boodschappen vaste lasten?
:) Ah Nee boodschappen worden gedaan van het geld wat overblijft .
Ik zou de benzine en de sigaretten ook bij het "boodschappen" geld kunnen doen.
Maar ja dat geld bij ons ook voor kleding kopen. :)

Ik ben ruim 250,00 per maand kwijt alleen al aan de benzine.

Beiden een goed inkomen.

Wat ik knapper vind, is hoe mijn dochter het doet, met een heel klein inkomen en door onze "manier" mooi uit de schulden blijft.
Van 5.000 euro netto zou ik zelf al gelijk de helft opzij schuiven als spaargeld.
Jezusmina wat een loon namelijk.

Van de overige 2.500 euro zou ik vrijelijk en zonder beperkingen of een cent te tellen leven.

Wat mijn / ons loon is?
Een pak minder dan die 5 netto.
En wij leven en sparen elke maand ook.
En ik tel niet, dus geen idee wat de verschillende potjes zijn.

Boodschappen ... Ik gok op 120 per week.
Dat is 500 per maand.
Benzine ... Vraag es aan mijn man? Ik gok op 2 bakken per maand.
En een paar bakken extra als we veel uitstapjes doen of op reis gaan.
Uitjes en kleding ... Elke maand wisselend. De ene maand 0, de andere maand 500.
Alle reacties Link kopieren
Boodschappen 450 voor twee volwassenen en om het weekend twee pubers. Hier zitten ook afhaalmaaltijden bij. Is ruim, maar we werken allebei veel, eten graag biologisch en van lokale groenteboer en zijn wat gemakzuchtig.

Leuke dingen (daar valt oa kroeg, uit eten, dingen voor in huis, kapper, kleding, sauna onder) ongeveer 350.

Geen benzine kosten, want NS businesscard.

Gezamenlijk inkomen ongeveer 2,5 keer modaal.
3000 inkomen netto.
80 per week boodschappen(max). Dat reken ik heel nauwkeurig uit momenteel, van tevoren.
100-150 per maand aan luiers en doekjes etc etc etc.
Benzine weet ik niet, maar zal denk ik 200 per maand zijn (ik rij niet).

Ik koop nooit kleding voor mezelf, tenzij echt nodig. Man ook niet. Momenteel te druk met dreumes en pasgeboren baby voor leuke dingen dus daar gaat ook niks aan op :")
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel voor de vele reacties. Mooi dat vele van jullie zo open zijn over het financiële plaatje.
Ik begrijp dat het voor iedereen verschillend is en mede afhankelijk van de manier waarop je leeft/wil leven.
Wij (mijn vriend en ik) gaan er vanavond eens een goede berekening in Excel van maken.
Nu ik nog alleen mijn eigen kosten betaal, houd ik ongeveer na het betalen van alle vaste lasten zo'n 1200,- over.
Van de 1200,- betaal ik:
Benzine +/- 175,- per maand
Boodschappen +/- 400,- per maand
Kleding gemiddeld 200,- per maand
Uiteten/uitjes +/- 250,-

Van de 650,- die ik besteed aan uitjes en boodschappen stort ik 250,- op onze gezamenlijke rekening en mijn vriend ook. Daarmee betalen we de gezamenlijke boodschappen en de gezamenlijke uitjes.

Het restant spaar ik, al moet ik eerlijk bekennen dat ik het ook weer erg makkelijk terugboek naar mijn betaalrekening om bijvoorbeeld dat ene leuke jurkje te kopen. Echt een punt om aan te werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik verdien ong 2000 netto. Vaste lasten zo'n 900 euro bij elkaar, boodschappen ongeveer 150 per maand.
Van die 850 wat overblijft gaat tussen de 500 en 600 naar spaarrekening en gaat eigenlijk ook allemaal op aan vakanties ;-D (zo'n 3 a 4 per jaar).Heb wel nog een buffer daarnaast maar die spreek ik eigenlijk nooit aan.
Alle reacties Link kopieren
Netto? Iets van 1600, zonder zorg/huurtoeslag. Zowel man als ik studeren (weer) momenteel uit nood om een beter baan perspectief te krijgen.
Een auto hebben we niet meer, ruimte voor vervanging van bijvoorbeeld een kapotte koelkast ook niet, ook al proberen we te sparen wat we kunnen. De crisis heeft ons hard geraakt. We zouden het graag anders zien, en daar werken we ook kneiterhard voor, nu nog even volhouden.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn alleen ;-D
Netto inkomsten 2350 incl. reiskosten. Vaste lasten (incl. krantenabonnement, lenzen, sportschoolabonnement etc) zo'n 1000 per maand. Blijft er nog ruim 1300 over, vrijelijk te besteden. Ik spaar rond de vier à vijfhonderd per maand. De rest gaan naar boodschappen, benzine, kleding, leuke dingen doen, cadeautjes etc.
.
Wij hebben het in percentages verdeeld:

1/3 sparen
1/3 huis (bruto hypotheek, verzekeringen, belastingen en spaarpotje)
1/6 aan semi-vaste lasten zoals boodschappen, (zorg)verzekeringen, telefoon, sport, huisdieren, netflix, etc

Dan is er nog 1/6e over, dat is voor de auto en voor kleding, uit eten en andere leuke dingen.

Zo deden we het al als arme studenten en zo werkt het nu met 2 goede inkomens nog steeds perfect.
Alle reacties Link kopieren
Hypotheek -renteaftrek niet meegerekend): 750 euro

Gemeentelijke lasten: 90 euro per maand
Ziektekostenverzekering uitgebreid: 140 euro per maand
Water: 10 euro
Gas en electriciteit: 75 euro
Autoverzekering: 400 euro per jaar
Wegenbelasting:112 euro per kwartaal
Mobieltje: 20 euro per maand
Ziggo: 63 euro per maand
Crèche (toeslag niet meegerekend): 700 euro per maand
Verzekeringen divers: 55 euro maar moet nog worden uitgebreid
Krant: 35 euro per maand

Boodschappen/kleding/schoenen/benzine: ik koop wat nodig is, de rest gaat op aan leuke dingen en wordt gespaard.
Alle reacties Link kopieren
Na aftrek vaste lasten heb ik ongeveer 430 euro over.

Hiervan doe ik dan nog de boodschappen, koop ik kleding, ga ik uit(eten), naar de kapper, koop ik verzorgingsproducten van, cadeaus en hobby uitgaven, dagjes uit etc...

Mijn vakantiegeld en 13e maand komen daar bij en spendeer ik aan vakantie en onverwachte uitgaven, vervanging voor in huis etc.. evenals de jaarlijkse belasting teruggaaf.

Red ik me prima mee.

Inkomen is 1900 netto inclusief de vergoeding reiskosten en hypo teruggaaf. Toeslagen verder geen recht op.
Alle reacties Link kopieren
Wat een bedragen worden hier genoemd. Ik ben afgekeurd en heb volgens UWV geen arbeidsperspectief. Vriend heeft baan, maar verdient echt minimaal.

Ik hou door grondig te kijken naar dat wel en niet kan, elke maand geld over voor de grotere uitgaven.

Boodschappen voor 2 pesonen en 1 kind(2 dagen in de week) zijn we 180 euro per maand voor kwijt. Incl wasmiddelen,huishoudelijke producten,cosmetica. We hebben de keus gemaakt om wel veel leuke dingen te doen. Dus daar gaat elke maand wel 50 euro naar toe. Schoenen,kleding komen ook Max op 50 uit.


Als ik dit zo opsom klinkt het weinig. Maar als je uit een nog lastigere situatie komt is dit een droom. Wij zijn gelukkig met weinig.
Alle reacties Link kopieren
Twee volwassenen, 1 baan en 1 eigen bedrijf. Peuter en baby

Een snelle optelsom brengt de bruto vaste kosten op 5100. Netto ca 3500. Daar komen nog posten voor boodschappen, sparen, kleding, verzorging, uitjes en vakanties bij. Er vliegt hier zeker netto 5500 per maand de deur uit.

Brutohypotheek 1600
Bruot erfpacht 400
Gemeentelijke lasten: 60
Ziektekostenverzekering: 240
GWL: 120 euro
Autoverzekering: 30 (360 / jaar)
Wegenbelasting: 40
Internet, telefoon, Netflix, krant: 150
Bruto crèche en oppas: 2400
Verzekeringen divers: 60
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben maandelijks ongeveer 2500€ te besteden aan boodschappen, benzine, uitjes, kleding etc. Sparen doen we ook in dit bedrag. Er komt iets meer dan het dubbele binnen.

Momenteel leven we vrij makkelijk en zorgeloos maar met een kleintje op komst zijn we wel bezig wat bewuster te worden van ons uitgavepatroon. Als we willen kunnen we maandelijks 1500€ sparen. Echt een luxe om er zo onbezorgd bij te zitten. Daar zijn we ons terdege van bewust. Het is wel eens anders geweest.
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
27-09-2017 16:05
Twee volwassenen, 1 baan en 1 eigen bedrijf. Peuter en baby

Een snelle optelsom brengt de bruto vaste kosten op 5100. Netto ca 3500. Daar komen nog posten voor boodschappen, sparen, kleding, verzorging, uitjes en vakanties bij. Er vliegt hier zeker netto 5500 per maand de deur uit.

Brutohypotheek 1600
Bruot erfpacht 400
Gemeentelijke lasten: 60
Ziektekostenverzekering: 240
GWL: 120 euro
Autoverzekering: 30 (360 / jaar)
Wegenbelasting: 40
Internet, telefoon, Netflix, krant: 150
Bruto crèche en oppas: 2400
Verzekeringen divers: 60
Creche en oppas 2400 per maand? Wat een enorm bedrag!
amarna schreef:
27-09-2017 17:13
Creche en oppas 2400 per maand? Wat een enorm bedrag!
Bruto is dat, en daar zit je snel aan met een baby en een peuter. Toen ik er een drie dagen op de bso had en de ander vier dagen kdv was ik daar per maand zo'n 1500 euro aan kwijt, en dat is al 12 jaar geleden.
broodtrommel schreef:
27-09-2017 11:49
Na aftrek vaste lasten heb ik ongeveer 430 euro over.

Hiervan doe ik dan nog de boodschappen, koop ik kleding, ga ik uit(eten), naar de kapper, koop ik verzorgingsproducten van, cadeaus en hobby uitgaven, dagjes uit etc...

Mijn vakantiegeld en 13e maand komen daar bij en spendeer ik aan vakantie en onverwachte uitgaven, vervanging voor in huis etc.. evenals de jaarlijkse belasting teruggaaf.

Red ik me prima mee.

Inkomen is 1900 netto inclusief de vergoeding reiskosten en hypo teruggaaf. Toeslagen verder geen recht op.

Petje af!
Alle reacties Link kopieren
Alleenstaand met twee jonge kinderen 6dagen in de week), werk vier dagen, zo'n 2.800 netto. 1.000 gaat naar de hypotheek, benzine (stuk minder nu ik bewust zuinig rijd) 100 á 150 per maand, boodschappen zo'n 300 á 400. Kinderopvang kost net zoveel als de voorlopige teruggaaf+alleenstaande ouderkorting. Kleding koop ik bijna nooit, krijg ik van mijn zus (wat haar te klein is) en voor de kinderen koop ik op de kledingbeurs, laatst voor € 30 de wintergarderobe vrijwel volledig aangevuld. Ik wil minimaal € 400 sparen, die pot is nu namelijk leeg. Hypotheek heb ik wel omgezet naar volledig annuïtair, dus ik hoef niet meer te sparen voor een aflossingsvrij gedeelte.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
27-09-2017 17:13
Creche en oppas 2400 per maand? Wat een enorm bedrag!
Ik neem vier dagen per week af, en omdat je alle creche-uren betaalt ongeacht tijd van ophalen en de oppas juist op de dagen komt dat ik laat thuis ben, is dat 44 uur per week. Ik zie uit naar hun eerste schooljaar :)
Alle reacties Link kopieren
Toevallig gister weer even naar onze vaste lasten gekeken, kwam uit dat we ongeveer 3000 euro per maand aan uitgaven hebben (schrik er zelf een beetje van) waarvan de grootste kostenposten 500 aan hypotheek netto, 750 kinderopvang netto, 500 kosten autos incl brandstof, boodschappen 700 incl verzorging en kleding.
onze inkomsten zijn nu 5500 netto en kunnen nu riant de kosten dragen maar stel dat een van ons niet meer kan werken door wat voor reden dan zitten we in een heel ander situatie, daar kan ik mij wel zorgen over maken.
Alle reacties Link kopieren
Reine schreef:
29-09-2017 09:28
Toevallig gister weer even naar onze vaste lasten gekeken, kwam uit dat we ongeveer 3000 euro per maand aan uitgaven hebben (schrik er zelf een beetje van) waarvan de grootste kostenposten 500 aan hypotheek netto, 750 kinderopvang netto, 500 kosten autos incl brandstof, boodschappen 700 incl verzorging en kleding.
onze inkomsten zijn nu 5500 netto en kunnen nu riant de kosten dragen maar stel dat een van ons niet meer kan werken door wat voor reden dan zitten we in een heel ander situatie, daar kan ik mij wel zorgen over maken.
Neem eens een kijkje in het Consuminderaars topic Reine, daar staan veel goede tips in.

Thanks Herstappeltaart, maar zo bijzonder is het ook niet hoor. Legio die het met minder moeten doen of met meer zijn.
Voor privé:

Inkomen: 1740 netto

Hier gaat vanaf:
1140 - gezamenlijke rekening voor vaste lasten
112,95 - zorgverzekering
10 - sim only
200 - privé sparen
120 - dit pin ik voor privé uitgave (verzorging, lunch met vriendinnen etc)

Over: € 157. Dit laat ik staan en 1x in de zoveel maanden goed shoppen of iets duurders kopen.

Gezamenlijk:
Beide storten we 1140 = totaal 2280

Hier gaat vanaf:
660 - hypotheek
80 - gemeenschappelijke belastingen
55 - tv en internet
20 - inboedelverzekering
20 - water
106 - gas/licht
13 - postcodeloterij
220 - boodschappen
300 - lening mams
150 - sparen vakantie
450 - sparen algemeen

Over: 226 - hiervan doen we gezamenlijke leuke dingen, sauna, uiteten lunchen, kleine reparaties
Alle reacties Link kopieren
Geen idee, het is wel veel minder als dat van ts, en we hebben een aantal jaren minder dan 1300 per maand aan inkomsten gehad. In het leven kun je niet alles kiezen wat je wilt (gezondheid van jezelf en je kinderen) Gelukkig aan onze hypotheek gewerkt waardoor deze van 850 e per maand naar 450 euro per maand is gegaan.
Inmiddels verdien ik twee keer zoveel als toen, omdat het kan. De gezondheid van mijn kinderen laat dit toe. Zoals je begrijpt voelt het voor mij nu royaal en ben dan ook zeer tevreden.
Ts je hebt waarschijnlijk niet veel aan mijn antwoord, maar zuinig aan doen is voor mij een gewoonte geworden.
Ik vind het wel jammer voor je dat jullie niet in jouw mooie huis kunnen blijven wonen.
Alle reacties Link kopieren
Reine schreef:
29-09-2017 09:28
Toevallig gister weer even naar onze vaste lasten gekeken, kwam uit dat we ongeveer 3000 euro per maand aan uitgaven hebben (schrik er zelf een beetje van) waarvan de grootste kostenposten 500 aan hypotheek netto, 750 kinderopvang netto, 500 kosten autos incl brandstof, boodschappen 700 incl verzorging en kleding.
onze inkomsten zijn nu 5500 netto en kunnen nu riant de kosten dragen maar stel dat een van ons niet meer kan werken door wat voor reden dan zitten we in een heel ander situatie, daar kan ik mij wel zorgen over maken.
Dan maak je minder gebruik van de kinderopvang, en doet een auto weg, en toeslagen gaan misschien omhoog? Als je kunt sparen voor een buffer dan zou ik dat wel doen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven