Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel hebben jullie/jij maandelijks te besteden?

26-09-2017 07:08 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vraag aan jullie:

Mijn vriend en ik willen graag gaan samenwonen. Ik heb een fijn koophuis in het zuiden van het land, als kind opgegroeid en geërfd. Inmiddels met hypotheek want in 2010 heb ik het huis grondig laten verbouwen. Dit huis is een heerlijk fijne plek (naast de emotionele waarde) en wil ik daarom niet verkopen. We bekijken de mogelijkheden mbt verhuren (tijdelijk of permanent).
Mijn vriend heeft een appartement in het midden van het land en deze staat te koop. Samen willen we in het midden van het land gaan wonen (kopen of eerst huren). Gisteren zijn we begonnen met het maken van een berekening van al onze inkomsten en vaste lasten. Onze inkomsten samen, zijn gemiddeld genomen: 5250,- netto (mijn partner is zelfstandig ondernemer en we zijn uitgegaan van het laagste salaris dat hij zichzelf uitkeert per maand).
Nu is mijn vraag aan jullie, hoeveel houden jullie/jij ongeveer per maand over voor:

- boodschappen
- benzine
- uiteten/ leuke dingen/ kleding

Wellicht wil je ook delen wat je/jullie inkomsten zijn en uit hoeveel mensen je/jullie gezin bestaat.

Dank je wel alvast!
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
26-09-2017 07:44
Het ligt heel erg aan welke verdeling je er op na houdt.
De een rekent benzine onder vaste lasten, de ander rekent dit onder variabele kosten.
Je kunt hier geen eenduidige antwoorden op verwachten.
"De ander" rekent goed.... :-)
Hier een erfenis van mijn schoonvader, een weduwepensioen en er is een flink bedrag uitgekeerd toen mijn man is overleden. Mijn hypotheek is 260 euro per maand. Ik geef ruim geld uit aan boodschappen, uit eten, kleding enz en op vakantie gaan. Ik hou geen administratie bij dus ik weet niet precies hoe veel ik gemiddeld uit geef. De ene maand is dat wat meer dan de andere.
Alle reacties Link kopieren
HOi Pipeloi.


We gaan even niet uit van inkomens. BIj iedereen verschillend.

Ik leerde vroeger het volgende.

Salaris wordt gestort.
Alle vaste lasten , plus verzekeringen per maand er af.

Blijft er een som geld over.

Benzine auto per maand . er af.

eventueel roken. er af. per maand.

Dan blijft er over................................ gedeeld door de aantal weken in 1 maand.
Dat kun je uitgeven.

Houd je je daaraan, kom je nooit te kort.



VB van vroeger. :)
Ik liep stage op een bedrijf en verdiende daarbij wel 400 gulden per maand.
(ik wilde dolgraag een brommer !! ) dus dacht ik 2 maanden werken en ik heb hem. !!

Zucht m'n pa had een heel ander idee.

IK moest 1 4e sparen !! ( pfff komop nou !)
ik had 1 4e kleedgeld.
Ik had 1 4e zakgeld.
Ik had 1 4e reserve geld.

Dit lukte uiteraard niet echt altijd in de praktijk. Het leek zo simpel.

Maar toch.............. m'n spaarrekening groeide. kwam wel eens te kort aan zakgeld. (snoepte dan stiekem van reserve geld)
Of vertelde m'n pA, dat ik m'n kleed geld, bij m'n zakgeld had getrokken :D

Uhhhhhhhhhhhh zo werkte het niet.
Later resulteerde het in het geheel aan kunnen kleden van m'n eerste eigen woning.
Het aanschaffen van mijn eerste auto.
Mij werd vooral geleerd .. Heb je het nodig?, kan het ook anders?? Als je 1 gulden/euro hebt, kan je geen 1 euro 1 uitgeven...


Afijn om het lange verhaal in te korten. doe ik het nog steeds zo en hebben wij dit ook aan onze kinderen doorgegeven.
Het werkt.
MAn's inkomen gaat voor 80% op aan huis, belastingen etc.
MIjn inkomen aan boven geschreven. sparen, huishoudgeld, benzine, roken. uitjes, gedeeld door 4. :)


Ik las ook iets over kleding.
Ik vind het een sport om vooral in de "uitverkoop" te shoppen en te slagen.
Ook kijk ik naar kwaliteit. Kan ik het eventueel nog jaren dragen . Combineer ik oud met nieuw. Heb ik het nodig...

er is een budget voor ongeziene uitgave.
Onderhoud huis/auto.
Lol/vakanties
en nog steeds reserve......
_Marana_ schreef:
26-09-2017 09:18
Werk je beiden fulltime?

Het modaal inkomen 2017 volgens het CPB is € 37.000.
Per maand is dit bruto € 2.855 en netto ongeveer € 2.152.
Dit getal is een schatting van het modale inkomen volgens de CPB. Vanaf 2013 is het modale inkomen het meest voorkomende inkomen. Het wordt berekend als 79% van het gemiddelde inkomen per arbeidsjaar, waarbij de 79% bepaald is met een historische cijferreeks.
bron

Als je beiden fulltime werkt heb je niet veel loon met ieder 1600 euro netto... TO en vriend hebben samen een riant loon, maar met 2 inkomens is 4000 per maand echt niet zo gek.
Mijn man werkt fulltime. Ik bijna fulltime, minimaal 34 uur. Op het vivaforum wordt vaak vergeten hoeveel mensen niet modaal verdienen. Als HBO-starter verdien ik met mijn 1600 netto al een stuk meer dan vriendinnen trouwens.
_Marana_ schreef:
26-09-2017 09:18
Werk je beiden fulltime?

Het modaal inkomen 2017 volgens het CPB is € 37.000.
Per maand is dit bruto € 2.855 en netto ongeveer € 2.152.
Dit getal is een schatting van het modale inkomen volgens de CPB. Vanaf 2013 is het modale inkomen het meest voorkomende inkomen. Het wordt berekend als 79% van het gemiddelde inkomen per arbeidsjaar, waarbij de 79% bepaald is met een historische cijferreeks.
bron

Als je beiden fulltime werkt heb je niet veel loon met ieder 1600 euro netto... TO en vriend hebben samen een riant loon, maar met 2 inkomens is 4000 per maand echt niet zo gek.

Een modaal inkomen is het meest voorkomende inkomen. Niet het gemiddelde inkomen.

Het betekend dat er een meerderheids percentage is die dat verdient.

Dat het misschien betekend dat er tesamen 40-50-60-70% in 2-3 andere lagere categorieen valt en er nog wat in een kleine maar hogere categorie word er niet bij uitgelegd.

5000 euro netto is geen inkomen die het overgrote deel van Nederland verdient.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
26-09-2017 08:27
Elke keer als ik hier inkomens lees dan vraag ik me echt af wat ik fout heb gedaan...
:there: ik denk echt precies hetzelfde hahaha
Alle reacties Link kopieren
MN-- schreef:
26-09-2017 09:28
Mijn man werkt fulltime. Ik bijna fulltime, minimaal 34 uur. Op het vivaforum wordt vaak vergeten hoeveel mensen niet modaal verdienen. Als HBO-starter verdien ik met mijn 1600 netto al een stuk meer dan vriendinnen trouwens.
Ah, starter op de arbeidsmarkt. Over 5 jaar verdien je dus zeker wel meer dan nu.
Alle reacties Link kopieren
Fee-de-Goede schreef:
26-09-2017 09:30
Een modaal inkomen is het meest voorkomende inkomen. Niet het gemiddelde inkomen.

Het betekend dat er een meerderheids percentage is die dat verdient.

Dat het misschien betekend dat er tesamen 40-50-60-70% in 2-3 andere lagere categorieen valt en er nog wat in een kleine maar hogere categorie word er niet bij uitgelegd.

5000 euro netto is geen inkomen die het overgrote deel van Nederland verdient.
Zie mijn cursieve tekst, het is 79% van het gemiddelde inkomen. Gemiddeld verdient men nog meer dus.

En ik zeg dus juist dat 4000 euro voor 2 fulltime inkomens echt niet zo uitzonderlijk is. In de meeste huishoudens werkt men echter niet allebei fulltime. TO en haar vriend waarschijnlijk wel (aangezien ze eerst ieder een huishouden konden betalen). Ik heb al direct geroepen dat 5000 riant is.
_Marana_ schreef:
26-09-2017 09:18
Werk je beiden fulltime?

Het modaal inkomen 2017 volgens het CPB is € 37.000.
Per maand is dit bruto € 2.855 en netto ongeveer € 2.152.
Dit getal is een schatting van het modale inkomen volgens de CPB. Vanaf 2013 is het modale inkomen het meest voorkomende inkomen. Het wordt berekend als 79% van het gemiddelde inkomen per arbeidsjaar, waarbij de 79% bepaald is met een historische cijferreeks.
bron

Als je beiden fulltime werkt heb je niet veel loon met ieder 1600 euro netto... TO en vriend hebben samen een riant loon, maar met 2 inkomens is 4000 per maand echt niet zo gek.
Als je beide fulltime kunt werken dan is de kans groot dat je een aardig inkomen hebt. Helaas heeft niet iedereen die mogelijkheid.

Wij zijn met 2 en geven ongeveer het volgende uit:

Boodschappen 500 euro
Benzine 40-100 euro, afhankelijk van waar we heen moeten (reiskosten werk zijn met trein en tellen hiervoor niet mee)
Uitstapjes etc 200 euro
_Marana_ schreef:
26-09-2017 09:52
Zie mijn cursieve tekst, het is 79% van het gemiddelde inkomen. Gemiddeld verdient men nog meer dus.

En ik zeg dus juist dat 4000 euro voor 2 fulltime inkomens echt niet zo uitzonderlijk is. In de meeste huishoudens werkt men echter niet allebei fulltime. TO en haar vriend waarschijnlijk wel (aangezien ze eerst ieder een huishouden konden betalen). Ik heb al direct geroepen dat 5000 riant is.
Volgens mij lees je het niet helemaal goed. Dit staat op Wiki:

In 2014 schatte het CPB het modale inkomen op € 34.500. Het gemiddeld persoonlijke inkomen in Nederland was volgens het CBS in dat jaar € 23.200,- , dus 67% van het modaal inkomen.[2] In dit gemiddelde inkomen zijn alle Nederlanders meegenomen, dus ook die zonder een eigen inkomen; kijken we alleen naar personen met een eigen inkomen, dan was het gemiddelde € 29.700.
GinnyJones schreef:
26-09-2017 08:27
Elke keer als ik hier inkomens lees dan vraag ik me echt af wat ik fout heb gedaan...
Je moet ook niet alles geloven.......
_Marana_ schreef:
26-09-2017 09:51
Ah, starter op de arbeidsmarkt. Over 5 jaar verdien je dus zeker wel meer dan nu.
Wel meer, maar ik denk niet dat we 1000 netto per maand per persoon meer zullen verdienen ;-).
Wat wil je met deze vraag? Hoeveel houden we over voor benzine? Tja, hoe meer je rijd hoe meer benzine.
Hoeveel voor kleding? Als ik nu zeg 1000 euro? Doe jij dat dan ook?
Alle reacties Link kopieren
Moonflower, leuk topic.

Ik ga binnenkort ook samenwonen met mijn vriend. Eerst in mijn huis (zijn huis verhuren we onder) en later gaan we samen iets kopen. Grappig om mee te lezen omdat wij ook een beetje zoekende zijn naar wat we waaraan uitgeven.

Ons gezamenlijke inkomen is ongeveer € 6.500 per maand. Daarbij heeft vriend dan een lease-auto en ik rij ik een kleinere auto voor werk.

Aan benzine/auto geef ik dus per maand ongeveer 100 euro uit momenteel. Boodschappen ligt er een beetje aan, maar ik gok dat het ongeveer tussen de 400 en 500 euro per maand. En leuke dingen heb ik eigenlijk geen idee, maar dat houden we voorlopig nog gescheiden. Wel gaan we een potje maken voor gezamenlijke etentje etc, ik denk iets van 400 euro per maand.
GinnyJones schreef:
26-09-2017 08:27
Elke keer als ik hier inkomens lees dan vraag ik me echt af wat ik fout heb gedaan...
Ik ook.
Alle reacties Link kopieren
Man en ik verdienen samen 5000 netto, vaste lasten zijn ongeveer de helft, dus blijft er 2500 over voor sparen en leuke dingen.
Qe hebben 2 kinderen van 12&9,
En betalen nog maar 400 euro netto hypotheek .
Man heeft nog veel doorgroei mogelijkheden en zou dan nog veel meer kunnen verdienen , maar we kunnen nu ook kopen wat we willen, dus kiest hij voorlopig nog voor zijn huidige functie, totdat onze jongste ook op de middelbare School zit.
Alle reacties Link kopieren
Jemig, wat een hoge inkomens lees ik hier!
Met een gezamenlijk maandelijks netto inkomen van 3800 (excl. HRA, vakantiegeld en 13e maand) kunnen wij ruim leven.
Geen kinderen, vaste lasten (hypotheek, GWL, verzekeringen, belastingen) ca. 1.500 p.m.
Een een flinke spaarpot om het niet-aflosbare deel van de hypotheek t.z.t. af te kunnen lossen, want we willen hier graag blijven wonen.
Geen vast budget voor boodschappen, kleding, vakantie etc.
Autokosten geen idee. Ik heb geen rijbewijs en manlief hoeft niet ver naar zn werk.
leclair schreef:
26-09-2017 09:26
HOi Pipeloi.


We gaan even niet uit van inkomens. BIj iedereen verschillend.

Ik leerde vroeger het volgende.

Salaris wordt gestort.
Alle vaste lasten , plus verzekeringen per maand er af.

Blijft er een som geld over.

Benzine auto per maand . er af.

eventueel roken. er af. per maand.

Dan blijft er over................................ gedeeld door de aantal weken in 1 maand.
Dat kun je uitgeven.

Houd je je daaraan, kom je nooit te kort.



VB van vroeger. :)
Ik liep stage op een bedrijf en verdiende daarbij wel 400 gulden per maand.
(ik wilde dolgraag een brommer !! ) dus dacht ik 2 maanden werken en ik heb hem. !!

Zucht m'n pa had een heel ander idee.

IK moest 1 4e sparen !! ( pfff komop nou !)
ik had 1 4e kleedgeld.
Ik had 1 4e zakgeld.
Ik had 1 4e reserve geld.

Dit lukte uiteraard niet echt altijd in de praktijk. Het leek zo simpel.

Maar toch.............. m'n spaarrekening groeide. kwam wel eens te kort aan zakgeld. (snoepte dan stiekem van reserve geld)
Of vertelde m'n pA, dat ik m'n kleed geld, bij m'n zakgeld had getrokken :D

Uhhhhhhhhhhhh zo werkte het niet.
Later resulteerde het in het geheel aan kunnen kleden van m'n eerste eigen woning.
Het aanschaffen van mijn eerste auto.
Mij werd vooral geleerd .. Heb je het nodig?, kan het ook anders?? Als je 1 gulden/euro hebt, kan je geen 1 euro 1 uitgeven...


Afijn om het lange verhaal in te korten. doe ik het nog steeds zo en hebben wij dit ook aan onze kinderen doorgegeven.
Het werkt.
MAn's inkomen gaat voor 80% op aan huis, belastingen etc.
MIjn inkomen aan boven geschreven. sparen, huishoudgeld, benzine, roken. uitjes, gedeeld door 4. :)


Ik las ook iets over kleding.
Ik vind het een sport om vooral in de "uitverkoop" te shoppen en te slagen.
Ook kijk ik naar kwaliteit. Kan ik het eventueel nog jaren dragen . Combineer ik oud met nieuw. Heb ik het nodig...

er is een budget voor ongeziene uitgave.
Onderhoud huis/auto.
Lol/vakanties
en nog steeds reserve......

Ik vind dat een prima systeem Leclair. Je vader heeft je een goed voorbeeld gegeven!
Alle reacties Link kopieren
Pluisi schreef:
26-09-2017 10:25
Je moet ook niet alles geloven.......
Als je gewoon om je heen kijkt (in wat voor huizen er gewoond wordt, wat voor auto's er voor de deur staan, wat mensen in hun winkelwagentje gooien, de drukte in de horeca tegenwoordig, etc) kan je concluderen dat de inkomens die hier worden genoemd echt niet zo gek zijn.
viva1966 schreef:
26-09-2017 09:20
"De ander" rekent goed.... :-)

Hahahaha ja dat is ook mijn mening maar er wordt soms heel anders gedacht.
"Ik tank voor 25 euro per maand, op is op" (bij wijze van)
viva1966 schreef:
26-09-2017 11:45
Als je gewoon om je heen kijkt (in wat voor huizen er gewoond wordt, wat voor auto's er voor de deur staan, wat mensen in hun winkelwagentje gooien, de drukte in de horeca tegenwoordig, etc) kan je concluderen dat de inkomens die hier worden genoemd echt niet zo gek zijn.
Dan woon je duidelijk niet hier in de buurt. Lees sociale huur
Denk jij dat je iedereen ziet als je de drukte om je heen bekijkt? Of denk je dat er ook nog een boel mensen thuis zitten, omdat ze geen geld hebben voor de horeca? En wat je ziet ligt er ook maar net aan waar je komt. Als ik ga rondfietsen in Blaricum krijg ik ongetwijfeld een ander gevoel als dat ik ga rondfietsen in de Bijlmer.
Nee, ik ga dat niet delen.
Jij hebt mijn of de baan van mijn man niet, mijn kinderen niet, woont niet bij mij in de straat, hebt niet mijn familie en/of erfenissen, hebt mijn hobby's niet etc.
Totaal zinloos om dat van anderen te horen, want jij kunt er niets mee.
Je moet voor jezelf een lijst maken. Dat slaat op jouw leven.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft lang gestudeerd en verdiend 75000 bruto per jaar,
Ik maar 25000 maar heb daarentegen weer een flinke erfenis .
Getrouwd op huwelijkse voorwaarden
Alle reacties Link kopieren
Fee-de-Goede schreef:
26-09-2017 09:03
Vraag me toch altijd af waarom je wil weten wat anderen aan inkomsten heeft en hoe ze dat uitgeven. Krijg in dit geval er helemaal een onderzoekjes/huiswerkopdracht gevoel van.
ingelise schreef:
26-09-2017 08:27
Er zijn al meerdere topics over...
En altijd zinloos. Het maakt echt niet uit wat iemand te besteden heeft, iedereen leeft naar de eigen portemonnee. Iemand met een bijstanduitkering doet waarschijnlijk anders en elders boodschappen dan iemand met 5 ton per jaar. En iedereen heeft eigen prioriteiten bij uitgeven. Sommigen vinden sparen t hoogste goed, anderen sparen nooit.
Nou en? Leef zoals jij kunt en wilt.
Pluisi schreef:
26-09-2017 10:25
Je moet ook niet alles geloven.......
Pluisi schreef:
26-09-2017 10:28
Wat wil je met deze vraag? Hoeveel houden we over voor benzine? Tja, hoe meer je rijd hoe meer benzine.
Hoeveel voor kleding? Als ik nu zeg 1000 euro? Doe jij dat dan ook?
Dit.

In ieder geval houden wij meer dan ruim over.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven