Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel (schoon) moeder betalen voor oppassen

15-05-2019 16:04 824 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_386159 wijzigde dit bericht op 02-09-2019 14:33
99.36% gewijzigd
Blijenvrij schreef:
15-05-2019 20:28
Mensen willen dit graag geloven, want dat komt hen goed uit. Natuurlijk zijn er grootouders die echt graag oppassen, maar op een of andere manier gaan oma's vaak bij mij klagen hierover. Ik heb net wat te vaak gehoord dat ze het niet leuk vinden, soms lastige kinderen, vaak ook de verplichting, dat het zwaar is, en ook de frequentie. Maar helaas durven veel dit niet te zeggen.
Aan de andere kant, sommige mensen klagen ook graag.
Mijn moeder klaagde ook wel eens. Oppassen op nichtje was zo zwaar net na een operatie. Mocht ik niks van zeggen, want dan werd ze boos: andere dochter had haar nodig. Of ze kon niet op vakantie, want ze moest nichtje opvangen, want bso was zo zielig voor nichtje.
Dat klagen was dus alleen maar om martelaarspunten te verdienen.
Mijn moeder heeft altijd gezegd dat ze niet structureel een dag per week wilde oppassen. Ze woont ook ver weg, dus oppassen was ook logistiek nauwelijks haalbaar. Veel van mijn moeder's vriendinnen passen wel op en er zijn er toch best wel een aantal, die (willen) minderen, vooral als er meer kinderen komen.

Ik ben het er mee eens dat je het eerlijk moet zeggen als je het niet meer trekt, maar ik kan mij ergens ook wel voorstellen dat dat lastig ligt (ook om voor jezelf toe te geven dat je het wat minder trekt).

Mocht ik later kleinkinderen krijgen, dan zal ik met liefde oppassen, maar niet structureel en ook bijvoorbeeld geen week/weken. Mijn eigen moeder is daar altijd heel duidelijk over geweest en dat vond ik heel fijn.
Alle reacties Link kopieren
Nouja oke €80 is vergeleken met de opvang misschien niet duur, en ja mijn kind gaat 3 dagen naar de opvang dus ik kan dat weten, maar ik vind het gewoon bizar dat opa en oma daar geld voor vragen. Ik ken in mijn omgeving helemaal niemand die geld vraagt voor het oppassen. Het vaste oppasmeisje van 17, oke maar zeker geen opa's en oma's.
Alecta schreef:
15-05-2019 20:39
Mijn moeder heeft altijd gezegd dat ze niet structureel een dag per week wilde oppassen. Ze woont ook ver weg, dus oppassen was ook logistiek nauwelijks haalbaar. Veel van mijn moeder's vriendinnen passen wel op en er zijn er toch best wel een aantal, die (willen) minderen, vooral als er meer kinderen komen.

Ik ben het er mee eens dat je het eerlijk moet zeggen als je het niet meer trekt, maar ik kan mij ergens ook wel voorstellen dat dat lastig ligt (ook om voor jezelf toe te geven dat je het wat minder trekt).

Mocht ik later kleinkinderen krijgen, dan zal ik met liefde oppassen, maar niet structureel en ook bijvoorbeeld geen week/weken. Mijn eigen moeder is daar altijd heel duidelijk over geweest en dat vond ik heel fijn.
Prima toch? En als grootouders het wel willen, dan is dat ook goed. Zolang het naar ieders zin is, zie ik het probleem niet.

Het is vaak ook maar tijdelijk. Nog een paar jaar en dan zitten allebei onze kinderen op school, dus dan is het afgelopen met het structurele oppassen.
Alle reacties Link kopieren
dnk schreef:
15-05-2019 20:50
Nouja oke €80 is vergeleken met de opvang misschien niet duur, en ja mijn kind gaat 3 dagen naar de opvang dus ik kan dat weten, maar ik vind het gewoon bizar dat opa en oma daar geld voor vragen. Ik ken in mijn omgeving helemaal niemand die geld vraagt voor het oppassen. Het vaste oppasmeisje van 17, oke maar zeker geen opa's en oma's.
Hoe oud zijn die oppassende grootouders in jouw omgeving en zijn ze expres minder gaan werken om op te kunnen passen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
dnk schreef:
15-05-2019 20:50
Nouja oke €80 is vergeleken met de opvang misschien niet duur, en ja mijn kind gaat 3 dagen naar de opvang dus ik kan dat weten, maar ik vind het gewoon bizar dat opa en oma daar geld voor vragen. Ik ken in mijn omgeving helemaal niemand die geld vraagt voor het oppassen. Het vaste oppasmeisje van 17, oke maar zeker geen opa's en oma's.
Hoezo is dat bizar? Waarom zouden ze dat gratis moeten doen en mogen ze vooral geen geld vragen?
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
15-05-2019 21:02
Hoe oud zijn die oppassende grootouders in jouw omgeving en zijn ze expres minder gaan werken om op te kunnen passen ?
Tegen de 60 en nee, ze zijn niet minder gaan werken
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
15-05-2019 21:06
Hoezo is dat bizar? Waarom zouden ze dat gratis moeten doen en mogen ze vooral geen geld vragen?
Zoals ik zei, ik ken niemand in mijn omgeving die daar geld voor vraagt. Ik zeg ook niet dat ze er geen geld voor mogen vragen, alleen als mijn moeder ineens zou zeggen, dnk, ik wil best oppassen maar wel betaald, zou ik toch een beetje raar staan te kijken.

Wat andere mensen doen en vinden moeten ze zelf weten.
Ik vind het overigens helemaal niet raar om je ouders te betalen voor structureel oppassen, al helemaal als ze het financieel wat minder breed hebben.
Ik zou met liefde opa en oma betalen wat de kinderopvang kostte. Nog wel meer omdat het opa en/ of oma zijn. Wat een onzin dat het alleen om geld gaat. Bij familie is gewoon fijner dan bij vreemde en tig andere kinderen in een lokaal. Als dat niet kan houd het op. Maar omdat er 1 onderzoek beweerd dat oma’s het zwaar vinden is het nog geen uitbuiting hoor. Ken genoeg ouders die kinderen hebben zwaar vinden. Het is ook zwaar. Maar ook leuk! Als ouders en als grootouders. Mijn ex schoonouders zeggen gewoon als het niet uitkomt. Net als ik tegen mijn zussen. De meeste mensen durven dat echt wel te zeggen. Kinderdagverblijven zijn niet zaligmakend. Als oma kan en wil oppassen met of zonder vergoeding is dat ook gewoon prima.
Alle reacties Link kopieren
dnk schreef:
15-05-2019 21:14
Tegen de 60 en nee, ze zijn niet minder gaan werken
Maar dan is het ook “ alleen maar leuk “. Als je bijv. 1 dag minder gaat werken kost je dat eenpaar 100 euro per maand. Plus dat je minder pensioen opbouwt. Is dat nou echt heel gek als je dat - ten dele - laat compenseren ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alecta schreef:
15-05-2019 21:16
Ik vind het overigens helemaal niet raar om je ouders te betalen voor structureel oppassen, al helemaal als ze het financieel wat minder breed hebben.
Nee, ik ook niet.

Maar ja, mijn ouders verdienen meer dan man en ik ;-D schoonouders niet, maar we hebben het er nooit echt over gehad. Ze passen dan ook niet structureel op (springen wel in bij ziekte of extra, maar ze vinden dat ook leuk zeggen ze, en ik heb ook goed nagevraagd of ze dat echt leuk vinden).
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 15-05-2019 21:25
2.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maya85 schreef:
15-05-2019 20:21
Onze ouders zijn geen mede-opvoeders hoor. Geen van allen, of ze nu structureel een dag in de week oppassen, of soms eens een paar uur, of eens gaan logeren, dat maakt geen verschil.
Voor mijn gevoel wel. Als mijn dochtertje daar eventjes is of incidenteel logeert mag er meer dan thuis. Wat ik prima vind daar zijn opa’s en oma’s voor. Maar als ze bijvoorbeeld twee dagen in de week zouden oppassen vind ik wel dat de regels zoals wij belangrijk vinden gehandhaafd moeten worden en je een opvoedende rol krijgt i.p.v. alleen gezellig zijn.

Maar dat is mijn mening dat kan voor een ieder anders voelen uiteraard.
Ik wilde de opvang zakelijk houden daarom kinderdagverblijf. Wat niet wegneemt dat ik opa’s en oma’s heel dankbaar ben voor de andere oppas momentjes.
where ever you go, go with your heart
Skawa schreef:
15-05-2019 21:24
Voor mijn gevoel wel. Als mijn dochtertje daar eventjes is of incidenteel logeert mag er meer dan thuis. Wat ik prima vind daar zijn opa’s en oma’s voor. Maar als ze bijvoorbeeld twee dagen in de week zouden oppassen vind ik wel dat de regels zoals wij belangrijk vinden gehandhaafd moeten worden en je een opvoedende rol krijgt i.p.v. alleen gezellig zijn.

Maar dat is mijn mening dat kan voor een ieder anders voelen uiteraard.
Ik wilde de opvang zakelijk houden daarom kinderdagverblijf. Wat niet wegneemt dat ik opa’s en oma’s heel dankbaar ben voor de andere oppas momentjes.
De opa en oma die bij ons structureel oppassen doen dit 1 dag in de week, van 9 tot 5. Wij brengen en halen, ze wonen dichtbij. Ze hebben er geen werk voor ingeleverd en doen het met veel plezier. Ze zijn nog erg fit, dus dat scheelt.

Die uurtjes overdag vind ik minder veelgevraagd dan steeds nachten logeren, wat jullie regelmatig doen. Opa en oma verwennen de kinderen wel wat meer en ze doen vaak leuke dingen, maar dat vind ik juist leuk. Ik weet geen regels waar zij zich aan moeten houden van ons. Ik zie die opvoedkundige rol dus ook niet zo. Het is gewoon een gezellige dag bij opa en oma, net zoals jullie dus een gezellige middag doen, of een gezellige logeerpartij.
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
15-05-2019 20:00
Ik kijk er van op dat hier zoveel mensen het maar heel gewoon vinden dat opa en oma structureel gratis komen oppassen.
Oh, maar dat vind ik absoluut niet hoor. Ik zeg het genoeg tegen mijn vriend en ook tegen schoonouders dat het een gunst is en geen recht. Hun tijd van opvoeden is voorbij. Ons kind, onze verantwoordelijkheid.

Hier geen structurele oppas, de frequentie hangt ervan af. In periodes is dat meer, dan weer minder. En ik wil absoluut niet dat ze dingen gaan laten of afzeggen ervoor.
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
Maya85 schreef:
15-05-2019 20:06
Wij hebben een heel goede en open band met onze ouders. Alles kan en mag worden uitgesproken (en dit gebeurt soms ook) en wij checken vaak of alles nog naar wens verloopt. Hier dus echt heel betrokken opa's en oma's, die zeker nergens toe gedwongen worden, die niet minder zijn gaan werken en die met alle liefde oppassen.

Het gaat voor ons niet om lekker goedkoop, of lekker makkelijk. We zien de voordelen voor zowel onze kinderen als voor onze ouders. De band is ontzettend sterk geworden over de jaren. Alle partijen zijn blij met deze constructie, dus ik zie niet in wat dan het probleem is.
Maar bij jou is alles super! Jij bent super mom!
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
15-05-2019 21:19
Maar dan is het ook “ alleen maar leuk “. Als je bijv. 1 dag minder gaat werken kost je dat eenpaar 100 euro per maand. Plus dat je minder pensioen opbouwt. Is dat nou echt heel gek als je dat - ten dele - laat compenseren ?
Als die grootouders dat zelf voorstellen vind ik niet dat ze daarvoor betaald moeten worden. En nogmaals: ik zou dat zeker niet vragen, ik zou eerder de boot afhouden als ze dat zelf voorstellen. Ik kan me niet echt inbeelden dat er grootouders zijn die zich verplicht voelen om een dag minder te gaan werken om voor kleinkinderen te zorgen. En als er effectief ouders zijn die dat eisen, dan mogen ze wat mij betreft daar idd voor betalen.
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
Ik zie het zo dat je elkaar helpt en er voor elkaar bent als familie. Wij zijn er ook voor hen als ze ons nodig hebben.

Misschien een hele ouderwetse opvatting, maar voor ons werkt het.
SjakS schreef:
15-05-2019 21:17
Ik zou met liefde opa en oma betalen wat de kinderopvang kostte. Nog wel meer omdat het opa en/ of oma zijn. Wat een onzin dat het alleen om geld gaat. Bij familie is vind ikgewoon fijner dan bij vreemde en tig andere kinderen in een lokaal. Als dat niet kan houd het op. Maar omdat er 1 onderzoek beweerd dat oma’s het zwaar vinden is het nog geen uitbuiting hoor. Ken genoeg ouders die kinderen hebben zwaar vinden. Het is ook zwaar. Maar ook leuk! Als ouders en als grootouders. Mijn ex schoonouders zeggen gewoon als het niet uitkomt. Net als ik tegen mijn zussen. De meeste mensen durven dat echt wel te zeggen. Kinderdagverblijven zijn niet zaligmakend. Als oma kan en wil oppassen met of zonder vergoeding is dat ook gewoon prima.
Ieder z’n keuze en eigen voorkeur. Ik zou het gewoon vragen wat ze willen zoals je hebt gedaan en leuke presentjes geven! Of dat nou wel of niet overeenkomt met het andere bedrag zou ik minder belangrijk vinden.
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
15-05-2019 20:00
Ik kijk er van op dat hier zoveel mensen het maar heel gewoon vinden dat opa en oma structureel gratis komen oppassen.
Ik vind dat niet zo raar....
Ik breng mijn ouders regelmatig naar een feestje, haal ze op van het vliegveld als ze terug komen van vakantie, ik verzorg de planten als ze weg zijn enz. enz. Daar reken ik toch ook niets voor? Bij ons is dat allemaal heel normaal en gewoon iets wat je voor elkaar doet. Wanneer iemand eens niet op wil passen, of geen zin heeft om 's nachts naar het vliegveld te rijden is het ook prima. Maar eigenlijk komt dit nooit voor, want we doen dit graag voor elkaar.
Mijn moeder en zus passen beide structureel 1 dag in de week op. We geven af en toe een cadeau en helpen mijn zus met praktische zaken als "ruil".
aquake82 schreef:
15-05-2019 21:46
Oh, maar dat vind ik absoluut niet hoor. Ik zeg het genoeg tegen mijn vriend en ook tegen schoonouders dat het een gunst is en geen recht. Hun tijd van opvoeden is voorbij. Ons kind, onze verantwoordelijkheid.

Hier geen structurele oppas, de frequentie hangt ervan af. In periodes is dat meer, dan weer minder. En ik wil absoluut niet dat ze dingen gaan laten of afzeggen ervoor.

Als het oppassen niet structureel is speelt dat inderdaad niet maar bij een vaste dag in de week wel. Ik ga straks ook oppassen op mijn kleinkind-to-be en ik moet daar wel degelijk mijn wekelijkse bezigheden voor aanpassen. Dit betekent dat ik de medewerking moet hebben van een vriendin waarmee ik op 2 dagen in de week afspraken heb. Het is te regelen maar niet moeiteloos. Soms vind ik ook wel dat jonge ouders er een beetje al te klakkeloos van uitgaan dan opa's en oma's het oppassen allemaal leuk vinden. Het heeft leuke kanten maar je offert er ook iets voor op. En "eerlijk bespreken " levert toch vaak wrijving op.
Veel oma's en opa's voelen toch een zekere verplichting.
paggy schreef:
15-05-2019 23:27
Ik vind dat niet zo raar....
Ik breng mijn ouders regelmatig naar een feestje, haal ze op van het vliegveld als ze terug komen van vakantie, ik verzorg de planten als ze weg zijn enz. enz. Daar reken ik toch ook niets voor? Bij ons is dat allemaal heel normaal en gewoon iets wat je voor elkaar doet. Wanneer iemand eens niet op wil passen, of geen zin heeft om 's nachts naar het vliegveld te rijden is het ook prima. Maar eigenlijk komt dit nooit voor, want we doen dit graag voor elkaar.

Natuurlijk doe je zulke dingen graag voor elkaar, dat is hier ook zo. Maar structureel oppassen vereist wel een vaste beschikbaarheid. Ik kan straks niet tegen mijn dochter zeggen: " ja sorry, morgen even geen zin hoor " , als ze er op rekent en ze moet werken. Dat is niet werkbaar.
Het geeft toch een bepaalde "druk"
Maya85 schreef:
15-05-2019 21:56
Ik zie het zo dat je elkaar helpt en er voor elkaar bent als familie. Wij zijn er ook voor hen als ze ons nodig hebben.

Misschien een hele ouderwetse opvatting, maar voor ons werkt het.

Dat is bij ons ook zo. 'Als je elkaar nodig hebt' vind ik wel iets anders dan als je geen professionele kinderopvang wilt/hoeft/neemt.

Oppassen op de kinderen van iemand die gaat werken en dus geld verdienen voelt anders dan oppassen op de kinderen van iemand die met zijn vader naar het ziekenhuis gaat of een avondje uit.

Het eerste is bijna een baan zonder salaris het andere in elkaar helpen.
Andersom schreef:
16-05-2019 07:49
Dat is bij ons ook zo. 'Als je elkaar nodig hebt' vind ik wel iets anders dan als je geen professionele kinderopvang wilt/hoeft/neemt.

Oppassen op de kinderen van iemand die gaat werken en dus geld verdienen voelt anders dan oppassen op de kinderen van iemand die met zijn vader naar het ziekenhuis gaat of een avondje uit.

Het eerste is bijna een baan zonder salaris het andere in elkaar helpen.

Dit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven