Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel zakgeld krijgt jullie zoon/dochter op het VO?

03-08-2024 13:46 111 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hai!
Hoeveel krijgt jullie zoon/dochter op het VO?
Mijn dochter gaat binnenkort starten in de eerste en ben aan het nadenken hoeveel zakgeld we haar gaan geven.
Zie op Nibud.nl wel richtlijnen, maar ben benieuwd wat jullie geven en waar je tegen aan loopt!
Groetjes :)
Bij mij kregen ze 20-25 euro zakgeld en 50 kleedgeld. Aan de lage kant maar ik/mijn ex betaalden wel hun telefoon en OV-kosten.
Mijn zoon gaat naar de derde en krijgt 30 euro per maand. Telefoonabonnement en meeste verjaardagscadeautjes betaal ik nog voor hem. Kleedgeld heeft hij nog niet.
Mijn dochter gaat trouwens studeren. Zij mag haar studiefinanciering houden “als zakgeld en kleedgeld”.
Schaartje76 schreef:
03-08-2024 13:51
Mijn dochter gaat trouwens studeren. Zij mag haar studiefinanciering houden “als zakgeld en kleedgeld”.
Wanneer zij ouder is dan 18 dan is dat toch ook van haar?
Ze is 12/13?

Mijn kreeg toen 10 euro per week dacht ik maar dat was voor de inflatie van nu.
Ze “mag haar studiefinanciering houden”? Goh wat gul.
Schaartje76 schreef:
03-08-2024 13:51
Houden? Is dat een aardige geste ipv kostgeld ofzo?
Wat moet ze allemaal betalen van die 121 euro?
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
FaceofOZ schreef:
03-08-2024 14:05
Ligt aan wat je afspreekt. Hier gaat het dus wel geheel naar de studie maar wel via ons. Wij betalen ondanks dat we niet breed hebben en geen pot met spaargeld het verschil tussen de stufie en de rest van alle studiekosten voor haar.

Naast collegegeld ook alle dure extra's die er nodig is voor de opleiding zodat er niet geleend hoeft te worden.
Mijn zoon gaat naar de derde en krijgt 25 euro per maand. Hij heeft een bijbaan waarvoor hij 80 euro per maand krijgt (4uur op de zaterdag). En kleedgeld, 60 euro per maand.

Ik betaal verder alles, hij hoeft alleen zelf bios en zwemmen en dat soort dingen te betalen.
FaceofOZ schreef:
03-08-2024 14:05
Maar ze hoeft er haar studie en onderdak niet van te betalen, wat veel andere studenten wel moeten.

Gok ik hoor.
Honingbij_ schreef:
03-08-2024 14:09
Ze “mag haar studiefinanciering houden”? Goh wat gul.
Als ze thuis woont, geen kost en inwoning e.d betaalt en wellicht zelfs ook nog mee mag eten en drinken, dan vind ik dat gul genoeg.

Dan is het dus allemaal extra. Is het niet genoeg dan kunnen ze een paar uurtjes erbij werken per week. Ik ging dan ook echt niet nog extra zakgeld bijdragen
Maar goed, TO's kind is net naar VO, dus totaal andere discussie/geen antwoord op de vraag zelf. En werken met 12/13 is er amper niet op folders na.
Lucifee2024 schreef:
03-08-2024 14:08
Ze is 12/13?

Mijn kreeg toen 10 euro per week dacht ik maar dat was voor de inflatie van nu.
Ze wordt bijna 12
We zitten zelf aan 17,50/20 per maand te denken en ze krijgt daarnaast van opa en oma ook nog €10.
Idee is dan dat ze bios, eigen spullen/uitjes etc zelf betaald. Telefoon, kleding en cadeautjes van ons.
Hier kind dat naar de eerste gaat. Ze krijgt nu €12,- per maand. Maar hoeft echt niks zelf te betalen verder. Ze spaart al haar geld op en heeft inmiddels een rekening waar ruim €800,- op staat. Als ze zelf wat koopt in de winkel, bij de ijsboer of supermarkt, stuurt ze een tikkie. Telefoonabonnement betalen we ook en ze kan lopend naar school. Heeft weinig nodig verder :)
Vanaf de eerste klas middelbare school krijgt dochter € 70 kleedgeld per maand. We waren gestart met €10 zakgeld per week maar sinds de tweede klas krijgt ze €25 euro per week. Ook betalen we haar telefoon- en fitnessabonnement.
Best veel maar inflatie is hoog en wij hebben het financieel zeer ruim. Het voelt voor ons dan raar als kind op een "houtje" moet bijten.

Voor studerende zoon geldt hetzelfde. We betalen alles totdat hij klaar is met zijn studie.

Nibud heb ik nooit opgevolgd. Die bedragen zijn zo laag en niet meer van deze tijd.
Mijn kind (12) krijgt heel weinig, 12 euro per maand. Maar hij koopt niks dus verhogen is (nog) niet nodig. We hebben het er regelmatig over, hij is tevreden zo. De helft gaat alsnog naar z’n spaarrekening op dit moment. En ook de inkomsten van zijn ‘bijbaantje’.

Cadeautjes, uitjes, telefoon abonnement, OV etc. betaal ik.
Mijn 1e- en 4e klasser krijgen allebei 25,-. Maar daarbuiten betaal ik ook nog genoeg voor ze (keertje bios voor de jongste, bijvoorbeeld). Die 25,- is echt voor het "opeten".

Tot en met groep 8 kregen ze trouwens 15,- maar daarna werden ze uithuiziger en was meer zakgeld op zijn plaats. Dit verschilt wel enorm per kind (en waar je woont) denk ik.
Hier 20 euro per maand.
KamilleT schreef:
03-08-2024 13:48
Bij mij kregen ze 20-25 euro zakgeld en 50 kleedgeld. Aan de lage kant maar ik/mijn ex betaalden wel hun telefoon en OV-kosten.

Hier exact hetzelfde
Irregular_Choice schreef:
03-08-2024 14:31
Hier kind dat naar de eerste gaat. Ze krijgt nu €12,- per maand. Maar hoeft echt niks zelf te betalen verder. Ze spaart al haar geld op en heeft inmiddels een rekening waar ruim €800,- op staat. Als ze zelf wat koopt in de winkel, bij de ijsboer of supermarkt, stuurt ze een tikkie. Telefoonabonnement betalen we ook en ze kan lopend naar school. Heeft weinig nodig verder :)
Zakgeld zie ik als een manier om een kind met geld te leren omgaan. Ik geef dan ook liever wat meer en dat ze al dat soort dingen zelf betalen.
summerheat schreef:
03-08-2024 14:39
Vanaf de eerste klas middelbare school krijgt dochter € 70 kleedgeld per maand. We waren gestart met €10 zakgeld per week maar sinds de tweede klas krijgt ze €25 euro per week. Ook betalen we haar telefoon- en fitnessabonnement.
Best veel maar inflatie is hoog en wij hebben het financieel zeer ruim. Het voelt voor ons dan raar als kind op een "houtje" moet bijten.

Voor studerende zoon geldt hetzelfde. We betalen alles totdat hij klaar is met zijn studie.

Nibud heb ik nooit opgevolgd. Die bedragen zijn zo laag en niet meer van deze tijd.
Dat is jouw mening. Zoals je zelf al zegt heb je het financieel zeer ruim.
Voor mij zijn bedragen van het Nibud vrij hoog en eigenlijk niet haalbaar en dus wel van deze tijd.
Irregular_Choice schreef:
03-08-2024 14:31
Huh, wat is dan het nut van zakgeld? Dat gaat toch juist om zelf om leren gaan met geld?
Ik lees dat brugklassers gemiddeld 15-20 euro per maand krijgen. Ik zat zelf ook te denken aan 5 euro per week voor onze zoon die vanaf sept bij het VO start.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven