Geld & Recht
alle pijlers
Hoeveel zakgeld krijgt jullie zoon/dochter op het VO?
zaterdag 3 augustus 2024 13:46
zaterdag 3 augustus 2024 14:05
Wanneer zij ouder is dan 18 dan is dat toch ook van haar?Schaartje76 schreef: ↑03-08-2024 13:51Mijn dochter gaat trouwens studeren. Zij mag haar studiefinanciering houden “als zakgeld en kleedgeld”.
zaterdag 3 augustus 2024 14:12
Houden? Is dat een aardige geste ipv kostgeld ofzo?Schaartje76 schreef: ↑03-08-2024 13:51Mijn dochter gaat trouwens studeren. Zij mag haar studiefinanciering houden “als zakgeld en kleedgeld”.
Wat moet ze allemaal betalen van die 121 euro?
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
zaterdag 3 augustus 2024 14:13
Ligt aan wat je afspreekt. Hier gaat het dus wel geheel naar de studie maar wel via ons. Wij betalen ondanks dat we niet breed hebben en geen pot met spaargeld het verschil tussen de stufie en de rest van alle studiekosten voor haar.
Naast collegegeld ook alle dure extra's die er nodig is voor de opleiding zodat er niet geleend hoeft te worden.
zaterdag 3 augustus 2024 14:15
zaterdag 3 augustus 2024 14:23
Als ze thuis woont, geen kost en inwoning e.d betaalt en wellicht zelfs ook nog mee mag eten en drinken, dan vind ik dat gul genoeg.
Dan is het dus allemaal extra. Is het niet genoeg dan kunnen ze een paar uurtjes erbij werken per week. Ik ging dan ook echt niet nog extra zakgeld bijdragen
zaterdag 3 augustus 2024 14:26
Ze wordt bijna 12Lucifee2024 schreef: ↑03-08-2024 14:08Ze is 12/13?
Mijn kreeg toen 10 euro per week dacht ik maar dat was voor de inflatie van nu.
zaterdag 3 augustus 2024 14:31
Hier kind dat naar de eerste gaat. Ze krijgt nu €12,- per maand. Maar hoeft echt niks zelf te betalen verder. Ze spaart al haar geld op en heeft inmiddels een rekening waar ruim €800,- op staat. Als ze zelf wat koopt in de winkel, bij de ijsboer of supermarkt, stuurt ze een tikkie. Telefoonabonnement betalen we ook en ze kan lopend naar school. Heeft weinig nodig verder
zaterdag 3 augustus 2024 14:39
Vanaf de eerste klas middelbare school krijgt dochter € 70 kleedgeld per maand. We waren gestart met €10 zakgeld per week maar sinds de tweede klas krijgt ze €25 euro per week. Ook betalen we haar telefoon- en fitnessabonnement.
Best veel maar inflatie is hoog en wij hebben het financieel zeer ruim. Het voelt voor ons dan raar als kind op een "houtje" moet bijten.
Voor studerende zoon geldt hetzelfde. We betalen alles totdat hij klaar is met zijn studie.
Nibud heb ik nooit opgevolgd. Die bedragen zijn zo laag en niet meer van deze tijd.
Best veel maar inflatie is hoog en wij hebben het financieel zeer ruim. Het voelt voor ons dan raar als kind op een "houtje" moet bijten.
Voor studerende zoon geldt hetzelfde. We betalen alles totdat hij klaar is met zijn studie.
Nibud heb ik nooit opgevolgd. Die bedragen zijn zo laag en niet meer van deze tijd.
zaterdag 3 augustus 2024 14:47
Mijn kind (12) krijgt heel weinig, 12 euro per maand. Maar hij koopt niks dus verhogen is (nog) niet nodig. We hebben het er regelmatig over, hij is tevreden zo. De helft gaat alsnog naar z’n spaarrekening op dit moment. En ook de inkomsten van zijn ‘bijbaantje’.
Cadeautjes, uitjes, telefoon abonnement, OV etc. betaal ik.
Cadeautjes, uitjes, telefoon abonnement, OV etc. betaal ik.
zaterdag 3 augustus 2024 14:54
Mijn 1e- en 4e klasser krijgen allebei 25,-. Maar daarbuiten betaal ik ook nog genoeg voor ze (keertje bios voor de jongste, bijvoorbeeld). Die 25,- is echt voor het "opeten".
Tot en met groep 8 kregen ze trouwens 15,- maar daarna werden ze uithuiziger en was meer zakgeld op zijn plaats. Dit verschilt wel enorm per kind (en waar je woont) denk ik.
Tot en met groep 8 kregen ze trouwens 15,- maar daarna werden ze uithuiziger en was meer zakgeld op zijn plaats. Dit verschilt wel enorm per kind (en waar je woont) denk ik.
zaterdag 3 augustus 2024 15:23
Zakgeld zie ik als een manier om een kind met geld te leren omgaan. Ik geef dan ook liever wat meer en dat ze al dat soort dingen zelf betalen.Irregular_Choice schreef: ↑03-08-2024 14:31Hier kind dat naar de eerste gaat. Ze krijgt nu €12,- per maand. Maar hoeft echt niks zelf te betalen verder. Ze spaart al haar geld op en heeft inmiddels een rekening waar ruim €800,- op staat. Als ze zelf wat koopt in de winkel, bij de ijsboer of supermarkt, stuurt ze een tikkie. Telefoonabonnement betalen we ook en ze kan lopend naar school. Heeft weinig nodig verder
zaterdag 3 augustus 2024 15:28
Dat is jouw mening. Zoals je zelf al zegt heb je het financieel zeer ruim.summerheat schreef: ↑03-08-2024 14:39Vanaf de eerste klas middelbare school krijgt dochter € 70 kleedgeld per maand. We waren gestart met €10 zakgeld per week maar sinds de tweede klas krijgt ze €25 euro per week. Ook betalen we haar telefoon- en fitnessabonnement.
Voor mij zijn bedragen van het Nibud vrij hoog en eigenlijk niet haalbaar en dus wel van deze tijd.
zaterdag 3 augustus 2024 15:32
Huh, wat is dan het nut van zakgeld? Dat gaat toch juist om zelf om leren gaan met geld?Irregular_Choice schreef: ↑03-08-2024 14:31Hier kind dat naar de eerste gaat. Ze krijgt nu €12,- per maand. Maar hoeft echt niks zelf te betalen verder. Ze spaart al haar geld op en heeft inmiddels een rekening waar ruim €800,- op staat. Als ze zelf wat koopt in de winkel, bij de ijsboer of supermarkt, stuurt ze een tikkie. Telefoonabonnement betalen we ook en ze kan lopend naar school. Heeft weinig nodig verder
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in