Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel zouden jullie gaan aflossen op de hypotheek?

03-11-2011 13:17 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Man en ik hebben een afspraak gemaakt bij de bank om te gaan kijken wat we kunnen gaan aflossen op onze (100% aflossingsvrije) hypotheek. Looptijd vanaf nu is trouwens nog zo'n 25 jaar met een vaste (lage) rente.

Dit aflossen (wordt waarschijnlijk banksparen i.v.m. belastingvoordeel) overigens op eigen initiatief, we willen graag dat ons huis stukje bij beetje van ons wordt, dat we dus steeds minder 'van de bank huren'

Onze situatie:

2 volwassenen, ergens in december wordt ons eerste kindje verwacht.

Inkomsten: variabel, maar minimaal 3200 netto en maximaal 4000 netto.

Vaste lasten incl. hypotheek (rente dus alleen) en alle jaarlijkse kosten waar we per maand voor sparen (gem. heffingen, zorgverzekering eigen risico, dierenarts, onderhoud auto's, enzovoort): 1450 euro.

Boodschappen: 300 euro.

Overige uitgaven: 500 euro (incl. benzine)

Sparen nu: 850 euro

'Over' (uitgaand van onze minimale inkomsten): 100 euro.

Sparen nu + 'Over' gaat veranderen in:

Kosten baby: 200 euro p.m. (?)

Kosten kinderopvang (2 dagen per week, 1 dag gastouder, 1 dag deels betaald ouderschapsverlof): 150 euro p.m.

Spaarrekening baby: 30 euro p.m.

Sparen: 400 euro p.m.

Totaal: 780 euro, dus 'over' om af te lossen: 170 euro p.m. (uitgaande van minimum inkomen dus).

Mijn vraag is dus eigenlijk: Zouden jullie slechts 170 euro (afgerond naar boven, zeg 200 euro) per maand gaan aflossen?

Of zouden jullie hoger inzetten en uitgaan van een gemiddeld inkomen per maand? Ik zit zelf namelijk te denken aan het aflossen van 350 euro per maand. Over 25 jaar is dat toch een bedrag van 90.000 euro, dit is meer dan de helft van onze volledige hypotheek. In de toekomst kan het bedrag natuurlijk altijd verder opgeschroefd worden, als we beiden in onze loonschalen zijn gestegen (beiden zijn we nog 20-ers met redelijk tot goede vooruitzichten).

Er is natuurlijk wel een buffer van ons spaargeld om de eerste periode de 'minimum maanden' op te vangen, maar het behouden van een groot deel van die buffer is natuurlijk ook wel prettig.

Bovendien vraag ik mij af: Zijn de kosten voor ons kind (200 euro per maand, eerst maar eens uitgaande van het eerste levensjaar) reeel of veel te weinig?

Ik hoor graag tips en adviezen :-)

Groetjes Miauwww
Hoi Koekkie,

Ja, dat ik nog geen rekening had gehouden met de rente, daar werd ik ook al op gewezen door Saphira. Ik zal eens uit gaan rekenen hoe wij in 25 jaar (looptijd van deze hypotheek) zoveel mogelijk af kunnen lossen. We willen wel gaan banksparen inderdaad ivm hypotheekrente aftrek. Zonde om dat niet mee te pakken als het nog bestaat he...

Groetjes Miauwww!
Ik heb net een berekeningsprogramma gevonden via Google m.b.t. de rente, en dan blijkt dat we op nog geen 10.000 euro na in 25 jaar met slechts 275 euro per maand onze hypotheek kunnen aflossen! Ik denk dat we dat prima kunnen missen per maand, dus dit gaan we maar eens voorleggen aan de hypotheekadviseur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven