Geld & Recht alle pijlers

hoogte van de wwb uitkering

13-03-2010 21:02 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi hoi,

Ik heb een vraag en hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen.

Ik ben 25 jaar en heb naast mijn opleiding een baantje waar ik ongeveer drie dagen in de week werk (24 uur) ik verdien hiermee ongeveer 850 netto in de maand. Heb verder geen recht meer op studiefinanciering.

Nu wil ik weer bij mijn moeder wonen. Ze woont alleen en voelt zich eenzaam. Ik ben enigst kind. vader is nooit in beeld geweest.

Ik vraag mij nu het volgende af: mijn moeder heeft al jaren een wwb uitkering. Ik vraag mij nu af of zij gekort wordt op haar uitkering wanneer ik bij haar ingeschreven sta. het spreekt voor zich dat ik mee zal doen in het betalen van vaste lasten zoals huur, boodschappen, gwe etc.

Op internet kan ik niet zo heel erg veel vinden wat ze dan in kunnen houden. Is dit per gemeente verschillend of geld hier een wettelijke norm voor?

Bedankt alvast!
Inkomsten van kinderen van 18 jaar en ouder:

· Inkomsten uit arbeid en overige inkomsten worden vrijgelaten tot het bedrag van de geldende

bijstandsnorm voor een alleenstaande. Dit bedrag kunt u vinden op het informatieblad

Bedragen (A 0).

· Als de inkomsten hoger zijn wordt daarmee rekening gehouden

dit vond ik op internet, maar begrijp er nog steeds niet veel van.
Hoi,

Volgens mij wordt je moeder niet zozeer gekort op haar uitkering, maar gaat ze een lagere norm ontvangen. Dit is wat ik mijn werk zie.

Je moeder wordt als woningdelend gezien en dat normbedrag ligt lager dan die van een alleenstaande. Dus ze zal per maand minder WWB uitkering ontvangen. Dit omdat er iemand bij haar inwoont die mee kan delen in de woonkosten. Er wordt dan ook verwacht dat de medebewoner (jij in dit geval) zal meebetalen in de vaste lasten. Maar dit is verder iets tussen jullie 2-en.

Aanvulling: het kan eventueel per gemeente verschillen, dus voor algemene info met de gemeente/sociale dienst bellen waar jouw moeder onder valt bellen, is altijd handig.

Groeten Ana
anoniem_68980 wijzigde dit bericht op 13-03-2010 22:38
Reden: Aanvulling
% gewijzigd
Anatje bedankt voor je berichtje!

Mijn moeder ontvangt nu wwb voor alleenstaand. de norm zit op 649,52 exclusief de gemeentelijke toeslag 259,81. Binnen de categorie waar zij valt, 21 jaar of ouder doch jonger dan 65 jaar, zit zij al op de laagste norm. Althans dat is wat ik begrijp.

Mijn inkomen zou dan tot de norm van 649,52 vrijgelaten worden. Dan zou ik dus 200 euro meer verdienen waarop mijn moeder gekort kan worden volgens mij. Maar ik weet dus niet hoeveel en wat er met de gemeentelijke toeslag gebeurt weet ik ook niet.

Ik moet inderdaad de gemeente even bellen. zal dat maandag aanstaande ook even doen.
volgens mij is de norm voor een gezin 1200 euro ofzo. maar weet t niet zeker
Als jij bij haar gaat wonen blijft ze een alleenstaande (want je bent meerderjarig) en ik denk dat haar toeslag dan naar 10% gaat in plaats van 20% van het minimumloon. Dus uitgaande van de bedragen die jij noemt krijgt ze dan ongeveer 130 euro minder elke maand omdat ze maar de halve toeslag krijgt omdat ze de woonkosten kan delen.
Jouw inkomen heeft niets van doen met de uitkering van je moeder, in die zin dat deze niet gekort wordt op de uitkering. Jullie kunnen volgens de WWB als ouder en kind immers geen gezamenlijke huishouding voeren en jullie worden dus als twee aparte huishoudens gezien (artikel 3 lid 2 onderdeel a WWB).

Wat wel van belang is, is dat je moeder nu een medebewoner heeft en zij dus nu idd woonlasten kan delen. Haar basisnorm blijft hetzelfde, maar de toeslag wordt idd van 20% naar 10% verlaagd, ongeacht hoe hoog of laag jouw inkomsten zijn. Jammer dat je geen recht op studiefinanciering meer hebt, want bij sommige gemeenten blijft de toeslag voor mensen met inwonende meerderjarige kinderen van 21 of ouder met recht op stufi dan toch nog 20%.
quote:sandwichhh schreef op 13 maart 2010 @ 21:02:

Nu wil ik weer bij mijn moeder wonen. Ze woont alleen en voelt zich eenzaam. Ik ben enigst kind. vader is nooit in beeld geweest.

Wat lief dat je zo aan je moeder denkt en weer bij haar wilt gaan wonen. Ik hoop wel dat dit niet de voornaamste reden is om weer bij je moeder te gaan wonen want de stap om dan ooit weer zelfstandig te gaan wonen wordt dan wellicht heel moeilijk.
En als je dan toch aan het regelen bent, zoek gelijk uit bij de soc.dienst of ze recht heeft op wmo.

Daaronder valt ook maatschappelijke participatie, dat betekent (hier tenminste wel,en zal wel landelijk zijn) 100 euro per jaar om aan de maatschappij deel te nemen, maakt niet uit of je het besteedt aan bieb, krant telefoon of dagje uit
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
De volledige bijstandsnorm is ¤ 1299,- inclusief vakantiegeld.

Je moeder krijgt daar 50% van als bijstandsnorm, daarnaast krijgt ze 20% als toeslag. Als jij weer bij haar intrekt blijft de norm hetzelfde, de toeslag wordt echter verlaagd. Hoe dat gebeurt verschilt per gemeente.
Beklaag je niet over de duisternis, steek een kaars aan.
quote:elianne69 schreef op 14 maart 2010 @ 11:37:

[...]

Wat lief dat je zo aan je moeder denkt en weer bij haar wilt gaan wonen. Ik hoop wel dat dit niet de voornaamste reden is om weer bij je moeder te gaan wonen want de stap om dan ooit weer zelfstandig te gaan wonen wordt dan wellicht heel moeilijk.

Hoi elianne69,

Dat realiseer ik mij ook. Ik sta gelukkig wel als woningzoekende ingeschreven sinds mijn 18e voor het geval ik toch weer alleen wil wonen of mijn moeder komt te overlijden. Hopelijk duurt dat nog jaren! Maar ik begrijp wat je bedoelt :-)
quote:nlies schreef op 14 maart 2010 @ 12:37:

En als je dan toch aan het regelen bent, zoek gelijk uit bij de soc.dienst of ze recht heeft op wmo.

Daaronder valt ook maatschappelijke participatie, dat betekent (hier tenminste wel,en zal wel landelijk zijn) 100 euro per jaar om aan de maatschappij deel te nemen, maakt niet uit of je het besteedt aan bieb, krant telefoon of dagje uit

Hai nlies,

Hier doet zij al mee. Ze is verplicht om van de gemeente deel te nemen aan dergelijke projecten. Nu volgt ze elke week kooklessen en lessen waarin ze knutselt (weet ff niet hoe die les heet). Dit vind ze ook hartstikke leuk om te doen. Ze is echter wel weer aan het kijken naar werk. Heeft laatst een vacature gezien als productiemedewerker waar ze van de week nog even langsgaat om te informeren. Ik hoop dat het wat wordt. Dat elke dag thuiszitten is ook niet wat. Eerder had ze ook in de productie gewerkt en toen voelde ze zich ook veel energieker omdat ze toch wel een bepaald vast ritme had. Nu is dat weer helemaal ingezakt.
quote:_Branwen_ schreef op 14 maart 2010 @ 09:58:

Jouw inkomen heeft niets van doen met de uitkering van je moeder, in die zin dat deze niet gekort wordt op de uitkering. Jullie kunnen volgens de WWB als ouder en kind immers geen gezamenlijke huishouding voeren en jullie worden dus als twee aparte huishoudens gezien.

Wat is een gezamenlijke huishouding dan? Is daar sprake van wanneer je een partner hebt (samenwoont of getrouwd bent)? Maar als ik bij haar inwoon, dan is er toch geen sprake van aparte huishoudens? Hoe moet ik dat voor me zien? Ik snap het niet zo heel erg ben ik bang

Wat wel van belang is, is dat je moeder nu een medebewoner heeft en zij dus nu idd woonlasten kan delen. Haar basisnorm blijft hetzelfde, maar de toeslag wordt idd van 20% naar 10% verlaagd, ongeacht hoe hoog of laag jouw inkomsten zijn.

Ik was ervan overtuigd dat ze helemaal geen uitkering meer zou krijgen omdat ik best wel goed verdien. Als ik een dagje extra zou werken, zou ik boven de 1000 netto uitkomen bijvoorbeeld. Is meer dan haar uitkering bijelkaar.

Jammer dat je geen recht op studiefinanciering meer hebt, want bij sommige gemeenten blijft de toeslag voor mensen met inwonende meerderjarige kinderen van 21 of ouder met recht op stufi dan toch nog 20%.Dat wist ik ook niet. Pff wat zijn er veel regels zeg. Bedankt voor de info die je wilde geven :-)
Mag ik vragen wat voor soort werk je doet ?

Want het is best leuk betaald voor 24 uur
quote:shirley40 schreef op 14 maart 2010 @ 13:13:

Mag ik vragen wat voor soort werk je doet ?

Want het is best leuk betaald voor 24 uurIk doe administratief werk .
Hoi Sandwich,

Graag gedaan.

Van gezamenlijke huishouding is voor de WWB sprake wanneer twee mensen - ongeacht hun sekse en of er wel of geen romantische relatie bestaat - hun hoofdverblijf in dezelfde woning hebben (alhoewel hierop ook uitzonderingen bestaan) en een financiele verstrengeling en/of zorg voor elkaar hebben. De WWB sluit echter ouder en kind hierop uit. Jij en je moeder kunnen voor de WWB dus nooit een gezamenlijke huishouding voeren. Dit gaat wel over meerderjarige kinderen; minderjarige kinderen vallen onder het gezin en de norm van de ouder(s).

Echter, jij wordt wel beschouwd als medebewoner. Je moeder behoudt dus gewoon haar alleenstaande norm, maar de toeslag die zij hierop krijgt wordt verlaagd van 20% naar 10% (het percentage kan per gemeente verschillen). De basisnorm is ¤ 649,52 (inclusief vakantietoeslag - VT) en de toeslag wordt dan, van de 10% uitgaande, ¤ 129,91 (inclusief VT), wat tezamen neerkomt op ¤ 779,43 netto per maand inclusief VT. Wat je moeder dan netto elke maand gestort krijgt is ¤ 740,45.

Wat jij wel of niet verdient is dus verder niet van belang (tenzij je recht had op stufi; dan hield je moeder, afhankelijk van de gemeentelijke verordening, 20%).
Dankje Branwen! Je hebt me echt geholpen (en de rest ook!).

Ik heb op internet zoveel gelezen, maar begreep het maar niet. Nu begrijp ik het helemaal. Ik zal voor de zekerheid de consulent van mijn moeder nog even bellen om aan te geven dat ik weer bij haar ga wonen. Want moet mij volgens moeten wij elke maand aangeven hoeveel ik verdiend heb en dat aan kunnen tonen door middel van een salarisspecificatie. Dat staat in ieder geval op dat formulier wat zij elke maand in moet leveren.

Kan het ook zijn dat de toeslag helemaal ingetrokken wordt en zij alleen 649 euro krijgt? Ik heb met mijn moeder al afgesproken dat ik de helft van de huur betaal en water. De andere helft betaalt zij en gwe ook. Verder betaalt zij haar eigen zorgverzekering en ik de mijne.

Dankje nogmaals voor alle info. Dat stel ik zeer op prijs.
quote:sandwichhh schreef op 14 maart 2010 @ 13:35:

Dankje Branwen! Je hebt me echt geholpen (en de rest ook!).

Ik heb op internet zoveel gelezen, maar begreep het maar niet. Nu begrijp ik het helemaal. Ik zal voor de zekerheid de consulent van mijn moeder nog even bellen om aan te geven dat ik weer bij haar ga wonen. Want moet mij volgens moeten wij elke maand aangeven hoeveel ik verdiend heb en dat aan kunnen tonen door middel van een salarisspecificatie. Dat staat in ieder geval op dat formulier wat zij elke maand in moet leveren.

Kan het ook zijn dat de toeslag helemaal ingetrokken wordt (bijvoorbeeld als ik een keer heel vaak werk en meer ontvang, tijdens de vakantie doorwerken bijvoorbeeld) en zij alleen 649 euro krijgt? Ik heb met mijn moeder al afgesproken dat ik de helft van de huur betaal en water. De andere helft betaalt zij en gwe ook. Verder betaalt zij haar eigen zorgverzekering en ik de mijne.

Dankje nogmaals voor alle info. Dat stel ik zeer op prijs.
Nogmaals graag gedaan. De hoogte van de toeslag verschilt per gemeente, maar het lijkt mij zeer sterk dat je moeder helemaal geen toeslag meer zou krijgen.

Wat betreft die maandelijkse formulieren, daar zal iets op staan in de strekking van 'als u een gezamenlijke huishouding voert moet diegene ook zijn/haar gegevens inleveren'. Aangezien jullie geen gezamenlijke huishouding voeren en jij uberhaupt geen subject voor de bijstand bent, hoef jij geen informatie te leveren en mogen ze dat sowieso niet eens van je vragen.
Overigens, vergeet niet de wijziging aan de belastingdienst door te geven i.v.m. de huurtoeslag.
Interessant dit. Ik ken een buurvrouw die ook een wwb uitkering kreeg. Zij had twee kids die bij haar inwoonden, maar omdat die kinderen, 22 en 24, allebei werkten, is haar uitkering ingetrokken. Maar als ik Branwens uitleg zo lees, heeft de gemeente geen recht om de basisnorm ook in te trekken?
[quote]_Branwen_ schreef op 14 maart 2010 @ 13:43:

Nogmaals graag gedaan. De hoogte van de toeslag verschilt per gemeente, maar het lijkt mij zeer sterk dat je moeder helemaal geen toeslag meer zou krijgen.

Wat betreft die maandelijkse formulieren, daar zal iets op staan in de strekking van 'als u een gezamenlijke huishouding voert moet diegene ook zijn/haar gegevens inleveren'. Aangezien jullie geen gezamenlijke huishouding voeren en jij uberhaupt geen subject voor de bijstand bent, hoef jij geen informatie te leveren en mogen ze dat sowieso niet eens van je vragen.[/quo

Is dit werkelijk zo? Jeetje. Een van de zonen van mijn buurvrouw, kwam weer bij haar inwonen omdat hij zijn baan kwijt was. Hij heeft toen enkele maanden in de ww gezeten. De sociale dienst is hier toen achtergekomen. Moeder en zoon moesten zijn inkomsten vanuit de ww bij de sociale dienst aangeven omdat moeder weleens gekort kon worden. Uiteindelijk heeft moeders een brief gekregen waarin stond dat er niets gekort hoefde te worden omdat haar zoon niet zoveel ww kreeg. Maar de moeder werd wel 100 euro gekort op haar uitkering voor de duur van 3 maanden. Dus dit zou eigenlijk niets een mogen?

Zoon is daarna blijven wonen bij zijn moeder en andere zoon was net klaar met zijn mbo opleiding. De sociale dienst was er toen van overtuigd dat de zonen wel voor hun moeder konden zorgen. Zodoende krijgt die mevrouw helemaal niets meer. Solliciteert zich suf, maar kan geen werk vinden. Best wel sneu hoe dingen kunnen lopen.
Nee dat mag in principe inderdaad niet.

Het enige voorbeeld dat ik ken waarbij het wel kan, was het geval van een moeder wiens zoon een bekend voetballer is/was (en dus heel veel verdiende) en waarvan de uitkering idd is beeindigd. Wat hier aan ten grondslag lag was de - kennelijk wederzijdse - onderhoudplicht die voor de WWB tussen (o.a.) ouders en kinderen geldt. In principe gaat de WWB niet zover om de bijstand te verhalen op volwassen kinderen (of te verwachten dat het volwassen kind in het levensonderhoud van de ouders voorziet), maar in dit zeer bijzondere geval was dit wel het geval.
quote:_Branwen_ schreef op 14 maart 2010 @ 13:43:

Wat betreft die maandelijkse formulieren, daar zal iets op staan in de strekking van 'als u een gezamenlijke huishouding voert moet diegene ook zijn/haar gegevens inleveren'. Aangezien jullie geen gezamenlijke huishouding voeren en jij uberhaupt geen subject voor de bijstand bent, hoef jij geen informatie te leveren en mogen ze dat sowieso niet eens van je vragen.Maar Branwen (ik blijf je even vragen stellen als je het niet erg vind) hoe moet de gemeente dan achterhalen wat ik elke maand verdien? Moet ik dat zelf gewoon zeggen of hoef ik dat niet eens te zeggen? Want ze kunnen de gemeentelijke toeslag korten dus en dan moeten ze toch zien wat ik verdien?
quote:MTSS schreef op 14 maart 2010 @ 13:50:

[quote]_Branwen_ schreef op 14 maart 2010 @ 13:43:

Is dit werkelijk zo? Jeetje. Een van de zonen van mijn buurvrouw, kwam weer bij haar inwonen omdat hij zijn baan kwijt was. Hij heeft toen enkele maanden in de ww gezeten. De sociale dienst is hier toen achtergekomen. Moeder en zoon moesten zijn inkomsten vanuit de ww bij de sociale dienst aangeven omdat moeder weleens gekort kon worden. Uiteindelijk heeft moeders een brief gekregen waarin stond dat er niets gekort hoefde te worden omdat haar zoon niet zoveel ww kreeg. Maar de moeder werd wel 100 euro gekort op haar uitkering voor de duur van 3 maanden. Dus dit zou eigenlijk niets een mogen?

Mijn inschatting is dat de moeder gekort is omdat zij niet heeft doorgegeven dat haar zoon bij haar was komen wonen. Schending van de informatiepicht dus, en dan krijg je een maatregel aan je broek. Vanwege de inwoning had in principe de toeslag op de basisnorm van de moeder namelijk verlaagd moeten worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven