Geld & Recht alle pijlers

Huis in deze tijden kopen?

18-02-2012 12:46 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is zo dat de prijzen afgelopen 2-3 jaar gezakt zijn. Denken jullie dat dit een geschikt moment is om een huis te kopen? Er staat immers veel te koop, dus veel keuze. Of zouden de prijzen nog drastisch zakken tov nu? En tot 1 juli is de overdrachtsbelasting 'maar' 2%. Zou het daarna omhoog gaan? Of zouden ze het misschien helemaal afschaffen?

Hoe denken jullie hierover?
Ik denk dat het nu een goed moment is om een huis te kopers.

Voor de verkopers is het een slechte tijd, maar zeker als je nu een eerste huis koopt dan heb je geluk.

Twee vriendinnen van mij hebben onlangs een huis gekocht en beide hebben ze het voor ver onder de vraagprijs gekregen.
Als je nu een huis koopt moet je wel zeker weten dat je daar de komende tig-jaar wilt wonen. Als er een kans bestaat dat je binnen nu en een paar jaar het huis weer kwijt moet, zou ik het absoluut niet doen.
Ik zou nu wel een huis willen kopen! Maar ik zou dan eerst het mijne verkocht moeten hebben en dat gaat niet zonder te veel verlies. Er staan nu echt veel huizen te koop tegen echt veel lagere bedragen dan lange tijd. Heb al wel een paar (ooit onbereikbare) droomhuizen voorbij zien komen.

Maar, zoals LL al aangeeft (en dat is eigenlijk altijd al zo geweest) je moet wel weten dat je er een paar jaar wilt blijven wonen. Dus als je volgend jaar weer ergens anders wilt wonen, dan zou ik het niet doen.
Moet je wel zeker weten, dat je je baan niet kwijt raakt.
Ik heb in deze tijd mijn huis gekocht. Net wat anderen al zeggen: Gunstige tijd om een huis te kopen. Er staat veel te koop, veel mensen zitten met dubbele lasten (van twee woningen), dus je onderhandelingspositie is ideaal.

Dat kan ook tegen je werken: Omdat er meerdere mensen nu willen kopen zijn er veel gegadigden voor één huis. Ik heb twee keer gehad dat een huis waar ik interesse in had voor mijn neus naar een andere bieder ging.

Al met al is mijn advies: (als je een vaste baan hebt) zeker doen!
quote:opvakantie schreef op 18 februari 2012 @ 13:03:

Ik zou nu wel een huis willen kopen! Maar ik zou dan eerst het mijne verkocht moeten hebben en dat gaat niet zonder te veel verlies. Er staan nu echt veel huizen te koop tegen echt veel lagere bedragen dan lange tijd. Heb al wel een paar (ooit onbereikbare) droomhuizen voorbij zien komen.

Je kunt het ook anders bekijekn: juist door die prijsdalingen kun je misschien dat 'droomhuis' toch betalen. Je maakt wel wat verlies op je 'opstaphuis', maar als dat 10K is en je 'droomhuis' kost nu 25K minder vergeleken met een paar jaar geleden, is het verschil nog altijd 15K in je voordeel.

(Maar je moet dan denk ik het verlies wel cash kunnen afrekenen bij de overdracht?)
Wat bovenstaande mensen zeggen: als je een vast inkomen hebt én je verwacht minstens een jaar of 7 in dit huis te blijven wonen, zou ik het doen. Als de mogelijkheid bestaat dat je er binnen 3/4 jaar weer uit moet, zou ik het niet doen.
Het is nog niet zeker dat de overdrachtsbelasting na 1 juli weer omhoog gaat. Het is in ieder geval zeker dat het helaas de huizenmarkt niet de zo broodnodige steun in de rug heeft gegeven.

Ik zou toch wel voorzichtig zijn met het kopen van huis. Of ik moet eigenlijk zeggen: met het afsluiten van een hypotheek. De roep om wijziging van de HR aftrek wordt steeds duidelijker. Wat minder duidelijk is, is wat de effecten zullen zijn op de lasten van huizenbezitters.

En persoonlijk denk ik dat we nog maar aan het begin staan; ik denk dat de huizenprijzen nog verder gaan dalen. Dus ik zou ff wachten....
quote:bergamot schreef op 18 februari 2012 @ 13:33:

[...]

Je kunt het ook anders bekijekn: juist door die prijsdalingen kun je misschien dat 'droomhuis' toch betalen. Je maakt wel wat verlies op je 'opstaphuis', maar als dat 10K is en je 'droomhuis' kost nu 25K minder vergeleken met een paar jaar geleden, is het verschil nog altijd 15K in je voordeel.

(Maar je moet dan denk ik het verlies wel cash kunnen afrekenen bij de overdracht?)Ja, maar mijn huidige woning raak ik aan de straatstenen nog niet kwijt... er staan er hier zo veel te koop...
Dat komt er dan wel bij ja....
Dat is het probleem. Mijn ultimate droomhuis staat ook te koop voorneen zeer scherpe prijs, maar ja: mijn eigen huis raak ik natuurlijk aan de straatstenen niet kwijt. De halve buurt hier staat de koop voor een fractie van een paar jaar geleden.

Daar gaat mijn droonhuis....
Ik weet het niet. Wat als de hypotheekrenteaftrek straks verdwijnt? Je moet een huis zonder dat kunnen betalen. Wij denken er aan om het huis te verkopen en een mooier huis te gaan huren.
Om me heen hoor ik van de meesten (enkele uitzonderinge daargelaten) dat ze de hypotheekkosten ook zonder HRA zouden kunnen dragen (leuk is anders, maar dat buiten beschouwing gelaten).

Darnaast is de kans zeer groot dat de HRA geleidelijk aangepakt gaat worden en niet in 1x afgeschaft zal worden.

Ik denk persoonlijk dat het (op termijn) afschaffen van de HRA niet de prijzen met 50% (tov nu) zal doen kelderen. En als je nu koopt, profiteer je toch ook nog enkele jaren van de HRA...?

Fijn om jullie reacties te lezen, ik denk persoonlijk hetzelfde als de meesten hier. Maar de aankoop van een huis is tenslotte niet niets.
Als je nu huurt is dit een hele goede tijd om te kopen. Dan maak je misschien een forumster blij die zit te springen om haar huis kwijt te zijn, zodat zij vervolgens haar droomhuis kan kopen enz.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Er zijn verschillende factoren die bepalen of het nu verstandig is om een huis te kopen. De verwachting is dat de prijzen verder zullen dalen. Daar tegenover staat dat de hypotheekrenteaftrek waarschijnlijk stapsgewijs wordt afgebouwd, de rente stijgt als de economie beter wordt en de overdrachtsbelasting weer terug zal gaan naar het oude niveau.

Ik zou eens wat economische prognoses doorlezen. Zegt ook niet alles maar dan heb je wel wat meer handvatten om je keuze op te baseren. En verder wat eerder gezegd is, bedenk je dat je het beste uit bent wanneer je een huis koopt waar je minstens 10 jaar in zou kunnen wonen.

http://www.refdag.nl/nieu ... ijs_daalt_verder_1_619572
Doubt kills more dreams than failure ever will
Wij wachten nog met het kopen van een huis vanwege alle onzekerheden en we niet het gevoel hebben dat de huizen op dit moment 'een koopje' zijn met alle onzekerheden die op ons af zullen komen.
Doubt kills more dreams than failure ever will
De overdrachtsbelasting die gaat de komende 5 jaar nog niet omhoog. Als ze dat zouden doen, dan zou de woningmarkt weer een flinke klap oplopen.

Als je nu niet echt een huis nodig heb, zou ik minimaal nog een jaar en ik denk zelfs 2 jaar wachten. De bodem is nog lang niet bereikt.

Als je een huis echt super vind of gewoon nodig heb dan kan je het altijd doen uiteraard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven