Geld & Recht alle pijlers

huis kopen: gift van zijn ouders, niet van de mijne

17-08-2011 22:49 326 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het plan is dat mijn man en ik binnenkort gaan verhuizen om dichterbij ons werk te gaan wonen. Het zou ons eerste koophuis worden en we hebben volop funda-voorpret.

Afgelopen week vertelden zijn ouders, die het echt niet breed hebben en zelf in een huurhuisje wonen, dat ze ons 20.000 euro willen geven voor de aankoop van ons huis. Hartstikke lief en ze hebben ons verzekerd dat ze het echt kunnen missen en er voor zijn zus hetzelfde bedrag gereserveerd is.

Daarentegen zijn mijn ouders behoorlijk rijk (ik weet dat ze minimaal 1,5 miljoen op de bank hebben staan, plus dat ze nog beiden werken en een enorm huis hebben). Mijn ouders zijn juist van de instelling dat je alles zelf moet betalen, ik kreeg toen ik studeerde het collegegeld en boeken en verder betaalde ik alles zelf door stufi en bijbaantjes. Mijn ouders willen ook geen geld geven voor de aankoop van een huis, ik ben hun enige kind.

Hoewel ik vind dat mijn ouders vrij zijn om te beslissen wat ze willen met hun geld, steekt het toch dat mijn rijke ouders niks willen bijdragen, terwijl zijn ouders wel bijdragen. Mijn vriend vind het maar raar, kan sowieso niet zo goed met mijn ouders overweg en wil eigenlijk dat ik met mijn ouders ga praten erover. Hij vindt dat ouders logischerwijs bijdragen aan hun kinderen, ookal zijn ze volwassen, zeker als je het geld echt over hebt en het van je leven niet op zal maken.

Daarbij komt ook nog eens dat mijn ouders mij onlangs verteld hebben dat ze graag willen dat ik een notariscontract onderteken waarin ze de maximale belastingvrije eenmalige schenking aan hun kind schenken om zo belastingvrijstelling te krijgen. Maar ze hebben het zo geregeld dat ik dat geld niet in handen krijg, totdat zij beiden overlijden.

Nogmaals: mijn ouders mogen hun geld zo besteden zoals ze willen, maar is het raar dat ik teleurgesteld ben? En ik baal dat ze wel geldzaken willen regelen om zelf zo voordelig mogelijk uit te zijn (voor een bedrag wat voor hen an sich weinig voorstelt) en mij hiervoor gebruiken? En wat moet ik nu met mijn vriend, die mijn ouders nog stommer vindt dan voor dit hele gedoe? Ik vind het moeilijk om hier objectief tegenaan te kijken. Moet ik hier echt met mijn ouders over gaan praten?
Stomme vriend heb je.... erg kortzichtig ook.

Je ouders willen het niet, prima toch, dat is hun keuze.
Ja het is raar dat je teleurgesteld bent.

Het is raar dat jouw vriend hun geld wil.

Het is raar dat jullie geld verwachten van je ouders, rijk of niet rijk.
Nee, zou ik zeker niet doen. Leef je eigen (financiele) leven.
Ze zijn je niks verplicht. Als je nergens op rekent, word je ook niet teleurgesteld. Ik zou dat geld van je schoonouders al helemaal niet willen, je bent toch volwassen?
Ik zou het geld van schoonouders ook liever niet aannemen als ik jou was. Waarom heb je hun geld of geld van je ouders nodig? Neem aan dat jullie allebei werk hebben?
Ik kan me het wel voorstellen dat je teleurgesteld bent.

Maar het is hun geld!
Ik zou ook van mijn schoonouders geen stuiver willen.
Dat van die schenking zou ik niet aan meewerken, dat is gewoon fraude. Jammer dan voor je.

En veel plezier met de schenking, ik vind het heel lief van je schoonouders. Da's een mooie keuken.
Accepteer jij het als jouw ouders over jouw portemonnee gaan beschikken, en gaan bepalen waar jij hoeveel aan uit mag gaan geven?

Ik accepteer dat van mijn ouders iig niet. En mijn ouders accepteren dat ook niet van mij. Over en weer worden er wel adviezen en tips uitgewisseld, maar meer bemoeienis is er niet. Wil ik ook niet.

En wat jouw vriend betreft: ik snap dat het even wat zuur voelt als zijn ouders dat geld geven en jouw ouders niet. Zeker gezien de financiële status van alle betrokkenen. Maar moet het ene ouderpaar nu echt gaan matchen wat het andere ouderpaar biedt? Waarom? En hoe haalt je vriend het in zijn hoofd om over de portemonnee van zijn schoonouders te willen beschikken, nog wel door hun dochter naar ze toe te sturen?
Het is juist het contrast van de vrijgevigheid van zijn ouders en het beschermen van hun vermogen, zelfs voor hun eigen kind, van mijn ouders dat de zaak voor mij nogal dubbel maakt. Het voelt gewoon heel raar.
Daarbij komt ook nog eens dat mijn ouders mij onlangs verteld hebben dat ze graag willen dat ik een notariscontract onderteken waarin ze de maximale belastingvrije eenmalige schenking aan hun kind schenken om zo belastingvrijstelling te krijgen. Maar ze hebben het zo geregeld dat ik dat geld niet in handen krijg, totdat zij beiden overlijden.

Hier zou ik overigens ook niet aan meewerken als dat betekent dat zij hiermee belasting ontduiken.
Het voelt raar, maar is niet raar... het zit echt in je hoofd.
Ik kan me best goed voorstellen dat als je uit een gezin komt, waarbij het normaal is om er voor elkaar te zijn, elkaar te steunen en ook financieel, dat het vreselijk bekrompen kan overkomen als een deel van de familie er zo stug instaat.

Je bent je ouders overigens niet verplicht om ze belastingvoordeel te schenken door dit trucje.

Ik snap je wel hoor en je vriend ook wel.
Het is het geld van je ouders. Niet van jou, niet van je vriend. Jullie zijn beiden anders opgevoed, en dat kan soms botsen. Maar jouw ouders zijn niet raar, sterker nog: ik denk dat ze op hun manier een onafhankelijke vrouw hebben grootgebracht, die zichzelf kan redden zonder haar hand op te houden!

Niks mis met de manier waarop zijn ouders het doen, erg gul en lief. Maar iedereen doet het op zijn eigen manier. Dat zouden jullie beiden moeten waarderen en accepteren.
quote:nijntje666 schreef op 17 augustus 2011 @ 22:57:

Het is juist het contrast van de vrijgevigheid van zijn ouders en het beschermen van hun vermogen, zelfs voor hun eigen kind, van mijn ouders dat de zaak voor mij nogal dubbel maakt. Het voelt gewoon heel raar.

Ik begrijp je echt niet. Waarom zouden jouw ouders geld moeten geven? Omdat je schoonouders dat ook doen?

De financiële situatie van je (schoon) ouders is helemaal geen issue in dezen.
quote:nijntje666 schreef op 17 augustus 2011 @ 22:49:

Hoewel ik vind dat mijn ouders vrij zijn om te beslissen wat ze willen met hun geld, steekt het toch dat mijn rijke ouders niks willen bijdragen, terwijl zijn ouders wel bijdragen. Mijn vriend vind het maar raar, kan sowieso niet zo goed met mijn ouders overweg en wil eigenlijk dat ik met mijn ouders ga praten erover.

Serieus?

Hij wil dat jij je handje gaat ophouden?

Hij vindt dat ouders logischerwijs bijdragen aan hun kinderen, ookal zijn ze volwassen, zeker als je het geld echt over hebt en het van je leven niet op zal maken.

Oh werkelijk?

En toen ben je hem echt heel hard aan gaan lachen toch zeker?

Hij vind het logisch dat ouders bijdragen???

Sorry als jullie het moeten hebben van gekregen geld van wederzijdse ouders betekent dat dat jullie niet vermogend genoeg zijn om een huis te kopen.

En dat is niet de schuld van je ouders hoor.

....Maar ze hebben het zo geregeld dat ik dat geld niet in handen krijg, totdat zij beiden overlijden.

Mijn ouders zijn ook vermogend te noemen

Vermogend genoeg dat ik nu weet dat ik me over mijn oude daf voorziening niet echt een zorgen hoef te maken

Maar denk je nu werkelijk dat ik mijn hand bij mijn ouders ben gaan ophouden toen ik een huis ging kopen?

IK had het niet eens gewild.

Daar komt bij, ik denk dat mijn ouders me keihard hadden uitgelachen

Ik vind het daarom ook helemaal niet zo gek dat het geld niet vrijkomt tot ze komen te overlijden

Jullie liggen toch niet aan de geelhonger of zo?

Kijk toen ik mijn auto totalloss reed, mijn wasmachine EN mijn droger tegelijkertijd kapot gingen zijn mijn ouders echt wel bijgesprongen, en zal ik je eens wat vertellen...ik heb een deel ook gewoon terug betaald

Omdat ik het onzin vind dat mijn ouders mijn leven moeten financieren!

..Nogmaals: mijn ouders mogen hun geld zo besteden zoals ze willen, maar is het raar dat ik teleurgesteld ben?

Vind ik wel, want ik vind oprecht dat jij nul komma nul recht hebt op het geld waar je ouders voor gewerkt hebben.

Maar zo ben ik ook niet opgevoed, misschien ligt dat voor jou anders
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Neehoor hekje, dat heet schenken op papier.... volkomen legaal.
@hekje: waarom niet? Zij krijgt het geld uiteindelijk wel en haar ouders hoeven minder belasting te betalen!
Ik begrijp je teleurstelling wel. Maar je kan ze moeilijk dwingen. Van je schoonouders vind ik het super lief. Aangezien je de enige erfgenaam bent komt het uiteindelijk toch wel jouw kant op.
quote:nijntje666 schreef op 17 augustus 2011 @ 22:57:

Het is juist het contrast van de vrijgevigheid van zijn ouders en het beschermen van hun vermogen, zelfs voor hun eigen kind, van mijn ouders dat de zaak voor mij nogal dubbel maakt. Het voelt gewoon heel raar.Dat komt (denk ik) omdat je schoonfamilie er inderdaad zo anders mee omgaat. Daar hebben je ouders verder geen boodschap aan of rekenschap over te geven. Koppel die 2 gezinnen en insteken los van elkaar.
quote:hekje schreef op 17 augustus 2011 @ 22:54:

Ik zou het geld van schoonouders ook liever niet aannemen als ik jou was. Waarom heb je hun geld of geld van je ouders nodig? Neem aan dat jullie allebei werk hebben?We hebben wel beiden werk, maar niet beiden een vast contract. Daardoor kunnen we minder lenen, ondanks dat we in sectoren werken waarin volop werkgelegenheid is. Dus ja, geld van ouders zou zeker uitmaken in wat voor soort huis we zouden kunnen kopen en het verschil maken tussen een huis waarin je een jaar of 6-10 gaat wonen of een huis waar je langer kan blijven, ook met opgroeiende kinderen.
Heb je je kind mee gegeven dat ze moet werken voor haar centjes. Doet ze goed, want bijbanen, gestudeerd en een baan. Trots ben je op die zelfstandige vrouw die je dochter is geworden.

En met wie komt ze thuis? Met een of andere gozer die vindt dat pappie en mammie moeten bijdragen aan het leven van hun volwassen kinderen. En die held die komt dat niet zelf vertellen, nee hij stuurt je dochter.......
Dus waarom koop je dan een huis nu??? Dat klinkt een beetje dom en naïef... alle 2 geen vast contract en niet zoveel inkomen.
Hier in België is het heel normaal dat ouders helpen bij de eerste huisaankoop van hun kinderen, in de mate van het mogelijke natuurlijk. Dit omdat het eigenlijk anders nagenoeg onmogelijk is om een huis te kopen,

deels door de huisprijs, deels omdat het nog steeds de gewoonte is in België om heel vroeg een huis te kopen. Bij heel veel banken heb je ook een bepaald bedrag al nodig om aan de lening te geraken, en hier helpen de ouders dan vaak mee. Natuurlijk zijn die ouders vroeger ook geholpen door hun ouders etc, dus ook een soort traditie hier.

Ik zou later ook heel blij zijn moest ik mijn kind kunnen helpen met zoiets. Ik geef liever het geld op het moment dat ze het nodig hebben, dan dat ze het erven op een moment dat ze er net minder nood aan hebben. Het is hier trouwens ook veel voordeliger om je kinderen als je nog leeft geld te schenken dan bij de erfenis.

Ik verwacht zelf ook niets van mijn ouders, maar ik weet dat wel dat ik iets zal krijgen, en dat neem ik dan met plezier aan.

Net zoals mijn vriend dat van zijn ouders zal aannemen.

Dus ik begrijp je gevoel ergens wel, zeker als je het eigenlijk echt kan gebruiken. Maar je ouders zijn vrij, en ik zou dus schoonouders hard bedanken en het geld aannemen.

Eventueel vraag je je ouders om een lening, met interessantere rentevoet dan de bank?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven