Geld & Recht alle pijlers

huis kopen; samenlevingscontract?

04-01-2011 16:59 48 berichten
Mijn vriend en ik zijn van plan over een tijdje een huis te gaan kopen. Is het dan verstandig vooraf een samenlevingscontract op te stellen? Ook als je toch van plan bent een paar jaar later te gaan trouwen? (Lijkt me dan zo dubbelop en een beetje zonde van het geld.)
quote:lolapaloeza schreef op 04 januari 2011 @ 17:28:

Voor erven moet je trouwen of geregistreerd partner zijn.Of ieder een testament hebben (met de ander als erfgenaam).
Je kan ook eerst gratis op maandagochtend geregistreerd partnerschap doen. Bijna hetzelfde als trouwen, maar wellicht gevoelsmatig anders. Maar dan is volgens mij wel alles meteen geregeld, behalve het testament.

Belasting betalen moet je sowieso.

Erven doe je trouwens ook niet bij een samenlevingscontract. je kunt dan wel het eigendom vastleggen.

Voor erven moet je trouwen of geregistreerd partner zijn.

Nee, je kunt ook erven met een samenlevingscontract + testament.

Als je een samenlevingscontract hebt dan ben je 'iets' van elkaar (affectieve relatie), en kun je tot (zo uit mn hoofd) 600.000 euro erven zonder daar successierechten over te hoeven betalen. Zonder samenlevingscontract moet dat wel.

Oftewel: bij een huis kopen zeker doen. Niet voor het samenlevingscontract an sich, maar voor het erven.
quote:Some_One schreef op 04 januari 2011 @ 18:20:

Je kan ook eerst gratis op maandagochtend geregistreerd partnerschap doen. Bijna hetzelfde als trouwen, maar wellicht gevoelsmatig anders. Maar dan is volgens mij wel alles meteen geregeld, behalve het testament.Maar als je daarna nog wilt trouwen moet dat in dezelfde gemeente. Heb ik gehoord.
Alle reacties Link kopieren
Vergeet niet om ook een testament te laten maken allebei.

Als je vriend bijvoorbeeld overlijdt en hij heeft jou niet in een officieel testament tot erfgenaam benoemd dan erven zijn ouders of broers en zussen of verdere familie zijn helft van het huis en al zijn andere bezittingen.
quote:Captain_Obvious schreef op 04 januari 2011 @ 18:37:

[...]

Maar als je daarna nog wilt trouwen moet dat in dezelfde gemeente. Heb ik gehoord.Lijkt me sterk. In Nederland heb je het recht om in elke gemeente te trouwen, op een daarvoor door de gemeente aangewezen locatie.
Trouwens, als je een samenlevingscontract aangaat bij de notaris is dat wel van jullie beiden, maar als je partner besluit om zijn/haar testament te veranderen en alles na te laten aan de dierenbescherming of de SV dan is daar niets dat je daartegen kunt doen.

In de wet staat m.b.t. erfrecht volgens mij een "hardheidsclausule" waarmee je bij de Belastingdienst (ivm erfgenamenbelasting) kunt vragen om gelijkgesteld te worden als partner, bijvoorbeeld als je meer dan vijf jaar op hetzelfde adres ingeschreven staat bij elkaar.

Aanvulling, je MOET een testament hebben, wil je als "hokkers" van elkaar kunnen erven.
quote:evelynsalt schreef op 04 januari 2011 @ 17:05:

[...]

Tot het moment dat een van de partners overlijdt. De wet voorziet nu eenmaal niet in een regeling voor ongehuwd samenwonenden bij overlijden.Het huis staat op naam van allebei. De helft van het huis gaat bij overlijden dan dus naar de familie. Niet het hele huis, zou een beetje vreemd zijn. Maar goed, tenzij je het gezellig vind om ineens je schoonfamilie in huis te hebben zou ik er wel 1 opstellen. Wij hebben het zelf ook gedaan en gaan 2 jaar later trouwem. Tja, jammer dan maar je dekt je iig in voor bovenstaande gevallen en dat boeit me iets meer dan die paar honderd euro. Overigens, vaak is het wat goedkoper als je de samenlevingsovereenkomst tegelijk tekend met de sleuteloverdracht. Hoef je maar 1 keer naar de notaris en heb je er geen aparte afspraak voor nodig. Bij ons scheelde dit wel iets.
Bij ons kostte het nog geen 250 euro, idd soort pakketkorting bij de notaris.

Zou het zeker aanraden, geeft toch een stukje rust dat het goed geregeld is. Elk stel denkt namelijk nooit uit elkaar te gaan als ze samen een huis kopen, maar gebeurt toch wel erg vaak. En ook al ben je er echt van overtuigd bent dat je nooit uit elkaar zou gaan, dan kun je alsnog overlijden... Dan wil je het toch goed geregeld hebben voor de ander?

En op een huis van een paar ton, is 250 of 300 euro niet zo'n probleem lijkt me. Zo wel, dan zou ik geen huis kopen samen haha!
quote:Ivetje schreef op 06 januari 2011 @ 14:13:

[...]

Het huis staat op naam van allebei. De helft van het huis gaat bij overlijden dan dus naar de familie. Niet het hele huis, zou een beetje vreemd zijn. Nee hoor. Dat is juist dat zogenaamde verblijvensbeding wat in een samenlevingscontract is opgenomen. Alle zaken die gemeenschappelijk door de partners verkregen zijn zal bij overlijden 'verblijven' bij de partner die achterblijft. De achterblijvende partner wordt daardoor dus wel degelijk eigenaar van de woning.
quote:moppetoet schreef op 06 januari 2011 @ 11:20:

[...]

Lijkt me sterk. In Nederland heb je het recht om in elke gemeente te trouwen, op een daarvoor door de gemeente aangewezen locatie.

Nee hoor, het klopt wel:

Omzettingen kunnen alleen plaatsvinden in de woonplaats van een van u beiden (gemeente waar u ingeschreven staat in de gemeentelijke basisadministratie.) Dit gebeurt op afspraak.

U kunt kiezen tussen een eenvoudige baliehandeling of een ceremonie in de trouwzaal.

(bron: website gemeente)
Ik snap het nut van "partnerschappen" nog steeds niet, trouwens.
Ik zou niet eens een huis wíllen kopen/samen gaan wonen zónder een contract/huwelijk/partnerschap (zie daar überhaupt gevoelsmatig niet zo veel verschil in, wettelijk weet ik de verschillen wel hoor). Je gaat samenwonen omdat je je leven wilt delen, voor elkaar wilt zorgen. In mijn ogen doe je dat onder andere door ook zakelijk de dingen goed op papier te zetten.
Volgens onze notaris is 'partnerschappen ' nuttig als je alles wilt regelen t.o.v. elkaar zonder teveel gedoe, maar geen huwelijk wilt. Als je 'partnerschapt' verwacht niet de hele familie een witte jurk en groot feest. In de toekomst kun je dan altijd nog dat feest geven en je partnerschap laten omzetten in een huwelijk. Tijdens de ceremonie merk je er niets van.

Wij gaan partnerschappen.

Belasting betalen moet je sowieso.

Erven doe je trouwens ook niet bij een samenlevingscontract. je kunt dan wel het eigendom vastleggen.

Voor erven moet je trouwen of geregistreerd partner zijn.

Als je in een samenlevingscontract een veblijvingsbeding opneemt dan erf je wel degelijk van elkaar. In een samenlevingscontract kun je alleen regelen dat je de gezamenlijke spullen van elkaar erft, dus een huis, hypotheek, inboedel, gezamenlijke rekeningen, enzo. Wil je dat je privé-rekening ook naar je partner gaat, dan moet je een testament maken.

Wat betreft de levensverzekering.... Als je niets regelt en je partner overlijdt dan wordt een deel van de hypotheekschuld afgelost... Dit is een deel van jouw hypotheekschuld en een deel van de hypotheekschuld van je partner. Van wie is dan dat geld... van de erfgenamen van je partner of van jou.... Met een beetje verkeerde regeling moet je nog betalen aan de erfgenamen van je partner... dat is wel zuur

Samenlevingscontract doen!!
quote:Mosterd schreef op 08 januari 2011 @ 15:53:

Volgens onze notaris is 'partnerschappen ' nuttig als je alles wilt regelen t.o.v. elkaar zonder teveel gedoe, maar geen huwelijk wilt. Als je 'partnerschapt' verwacht niet de hele familie een witte jurk en groot feest. In de toekomst kun je dan altijd nog dat feest geven en je partnerschap laten omzetten in een huwelijk. Tijdens de ceremonie merk je er niets van.

Wij gaan partnerschappen.Partnerschap is nagenoeg gelijk aan huwelijk. Je gaat een gemeenschap van goederen (tenzij je bij de notaris partnerschapsvoorwaarden maakt). Schijnbaar is het emotioneel anders....
Volgens mij is het "partnerschap" ooit bedacht als polderoplossing voor degenen die niet wilden dat homo's konden trouwen (en erven).
Eens met Moppetoet. Het enige verschil tussen partnerschap en trouwen is dat bij een partnerschap beide partners niet automatisch ouders worden bij kinderen geboren in dat huwelijk. Die moet je dan nog apart gaan erkennen.
quote:xxxjes schreef op 10 januari 2011 @ 22:24:

[...]

Wat betreft de levensverzekering.... Als je niets regelt en je partner overlijdt dan wordt een deel van de hypotheekschuld afgelost... Dit is een deel van jouw hypotheekschuld en een deel van de hypotheekschuld van je partner. Van wie is dan dat geld... van de erfgenamen van je partner of van jou.... Met een beetje verkeerde regeling moet je nog betalen aan de erfgenamen van je partner... dat is wel zuur

Samenlevingscontract doen!!

Als het een levensverzekering is gekoppeld aan je hypotheek is het bovenstaande niet waar. Je hebt ten eerste niet een deel van jou en een deel van hem. Je bent in een hypotheek altijd hoofdelijk schuldenaar. Dus aansprakelijk voor de gehele schuld. Je kan niet zeggen mijn helft en jouw helft.

Ten tweede is een levensverzekering gekoppeld aan je hypotheek verpand aan de bank. Dat houdt in dat als degene wiens leven verzekerd is komt te overlijden, het bedrag waarvoor de levensverzekering is afgesloten in mindering wordt gebracht op de hypotheekschuld. Dus is het huis minder zwaar belast met hypotheek waardoor de achterblijvende partner er kan blijven wonen en de lasten kan blijven dragen.

aangezien een hypotheek een recht is wat het huis volgt hebben je erfgenamen (mits dat samenlevingscontract er is en jullie het samen hebben aangekocht) er dus in het geheel niets mee te maken
maar inderdaad. Als je samen een huis koopt moet je eigenlijk gewoon een samenlevingsovereenkomst sluiten als je inderdaad niet de helft van de woning aan je schoonfamilie wilt betalen als je partner overlijdt.

Verder regel je inderdaad meer dingen, zoals huidhoudgelden, verzekeringen, en partnerpensioen. Maar die dingen zijn allemaal al gezegd.

GEWOON DOEN
sorrie, ik bedenk me elke keer wat als ik al op verstuur heb gedrukt.

Een testament naast een samenlevingsovereenkomst is alleen nodig als er kinderen zijn, of als je je partner ook je privé spulletjes (spaargeld ed.) wilt laten erven. Anders is dat echt overbodig en kan je daar mee wachten tot je trouwt. Dan ben je automatisch elkaars erfgenaam
quote:moppetoet schreef op 11 januari 2011 @ 08:19:

Volgens mij is het "partnerschap" ooit bedacht als polderoplossing voor degenen die niet wilden dat homo's konden trouwen (en erven).Niet waar. Tot 1998 konden homo's niet eens trouwen omdat een huwelijk wettelijk gezien alleen maar mogelijk was tussen een man en een vrouw. Daarom is het geregistreerd partnerschap bedacht. Aangezien het sinds - ik meen 2001 maar kan me vergissen in het jaartal - nu wel mogelijk is om partners van het gelijke geslacht te laten trouwen is het geregistreerd partnerschap eigenlijk overbodig geworden. Toch blijkt er nog wel vraag naar te zien gezien het zakelijke karakter ervan.
quote:evelynsalt schreef op 12 januari 2011 @ 08:16:

[...]

Niet waar. Tot 1998 konden homo's niet eens trouwen omdat een huwelijk wettelijk gezien alleen maar mogelijk was tussen een man en een vrouw. Daarom is het geregistreerd partnerschap bedacht. Aangezien het sinds - ik meen 2001 maar kan me vergissen in het jaartal - nu wel mogelijk is om partners van het gelijke geslacht te laten trouwen is het geregistreerd partnerschap eigenlijk overbodig geworden. Toch blijkt er nog wel vraag naar te zien gezien het zakelijke karakter ervan.yep, helemaal juist.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven