huis kopen; samenlevingscontract?

dinsdag 4 januari 2011 om 16:59

dinsdag 4 januari 2011 om 17:04
Als je niets regelt en een van jullie komt te overlijden dan gaat de nalatenschap naar de familie van de overledene en blijft de partner met lege handen achter. In een samenlevingscontract staat standaard een zng. verblijvensbeding vermeld dwz dat alles wat gemeenschappelijk eigendom is (dus huis) na overlijden van de ene partner 'verblijft' bij de andere partner. Hiermee voorkom je dus dat je je huis na een eventueel overlijden moet verkopen om de erfdelen aan de familieleden van de partner uit te keren.
dinsdag 4 januari 2011 om 17:05
quote:lolapaloeza schreef op 04 januari 2011 @ 17:04:
Het is handig als je uit elkaar gaat. Verder is het niet nodig.
Tenminste, mij is niet gevraagd om een dergelijk contract toen ik een huis kocht met mijn samenlever.Tot het moment dat een van de partners overlijdt. De wet voorziet nu eenmaal niet in een regeling voor ongehuwd samenwonenden bij overlijden.
Het is handig als je uit elkaar gaat. Verder is het niet nodig.
Tenminste, mij is niet gevraagd om een dergelijk contract toen ik een huis kocht met mijn samenlever.Tot het moment dat een van de partners overlijdt. De wet voorziet nu eenmaal niet in een regeling voor ongehuwd samenwonenden bij overlijden.
dinsdag 4 januari 2011 om 17:06
dinsdag 4 januari 2011 om 17:07
quote:evelynsalt schreef op 04 januari 2011 @ 17:06:
Trouwens is wel het meest praktisch Wat je kunt doen, maar dat zou je met de notaris moeten overleggen, die de overdracht regelt, is het verblijvensbeding opnemen in de akte van levering. Het gaat per slot van rekening maar om een paar maanden (toch?).Een paar jaar, volgens mij.
Trouwens is wel het meest praktisch Wat je kunt doen, maar dat zou je met de notaris moeten overleggen, die de overdracht regelt, is het verblijvensbeding opnemen in de akte van levering. Het gaat per slot van rekening maar om een paar maanden (toch?).Een paar jaar, volgens mij.

dinsdag 4 januari 2011 om 17:10
Tja, om te voorkomen dat de familie van je partner er met de erfenis vandoor gaat, zul je voor die periode toch iets moeten regelen. Vaak hebben notarissen wel aanbiedingen wanneer je een huis koopt en een hypotheek tekent. De meesten kennen wel een zgn combinatiekorting op een samenlevingscontract en testamenten.

dinsdag 4 januari 2011 om 17:19
quote:evelynsalt schreef op 04 januari 2011 @ 17:05:
[...]
Tot het moment dat een van de partners overlijdt. De wet voorziet nu eenmaal niet in een regeling voor ongehuwd samenwonenden bij overlijden.Wij hebben onze overlijdens verzekering van het huis op elkaars naam laten zetten. Dat kan dus blijkbaar.
[...]
Tot het moment dat een van de partners overlijdt. De wet voorziet nu eenmaal niet in een regeling voor ongehuwd samenwonenden bij overlijden.Wij hebben onze overlijdens verzekering van het huis op elkaars naam laten zetten. Dat kan dus blijkbaar.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
dinsdag 4 januari 2011 om 17:20
Ah okee, dacht dat de trouwplannen al concreet waren. Ik zou in elk geval iets regelen voor het geval een van jullie komt te overlijden of jullie uit elkaar gaan (je gaat er vanuit dat het niet gebeurt, maar persoonlijk ben ik wat dat soort zaken betreft liever safe than sorry). Een samenlevingscontract lijkt dan het meest logisch (of wat Evelynsalt voorstelt, als dat voor een langere periode kan).

dinsdag 4 januari 2011 om 17:22
quote:lolapaloeza schreef op 04 januari 2011 @ 17:19:
[...]
Wij hebben onze overlijdens verzekering van het huis op elkaars naam laten zetten. Dat kan dus blijkbaar.ja, je hypotheek komt dan deels vrij, maar daarmee is de nalatenschap niet geregeld. En dat is iets wat heel veel tussenpersonen niet weten. Als een ongehuwd stel zonder samenlevingscontract niets regelt en er zijn geen kinderen, dan gaat de nalatenschap naar de wettige erfgenamen ergo: de familie van de ander.
[...]
Wij hebben onze overlijdens verzekering van het huis op elkaars naam laten zetten. Dat kan dus blijkbaar.ja, je hypotheek komt dan deels vrij, maar daarmee is de nalatenschap niet geregeld. En dat is iets wat heel veel tussenpersonen niet weten. Als een ongehuwd stel zonder samenlevingscontract niets regelt en er zijn geen kinderen, dan gaat de nalatenschap naar de wettige erfgenamen ergo: de familie van de ander.

dinsdag 4 januari 2011 om 17:23
quote:lolapaloeza schreef op 04 januari 2011 @ 17:19:
[...]
Wij hebben onze overlijdens verzekering van het huis op elkaars naam laten zetten. Dat kan dus blijkbaar.
Een overlijdensverzekering is iets anders dan het verblijfsbeding. een overlijdensverzekering is bedoeld om (een gedeelte van) de hyptoheek af te lossen bij overlijden van een van de partners. Nog steeds hebben dan de erfgenamen recht op het huis en andere eigendommen. Als de erfgenamen dit niet op eisen komt de bealstingdienst wel om de hoek kijken.
Het samenlevingscontract is dus nodig voor het verblijfsbeding.
[...]
Wij hebben onze overlijdens verzekering van het huis op elkaars naam laten zetten. Dat kan dus blijkbaar.
Een overlijdensverzekering is iets anders dan het verblijfsbeding. een overlijdensverzekering is bedoeld om (een gedeelte van) de hyptoheek af te lossen bij overlijden van een van de partners. Nog steeds hebben dan de erfgenamen recht op het huis en andere eigendommen. Als de erfgenamen dit niet op eisen komt de bealstingdienst wel om de hoek kijken.
Het samenlevingscontract is dus nodig voor het verblijfsbeding.
dinsdag 4 januari 2011 om 17:25
quote:evelynsalt schreef op 04 januari 2011 @ 17:22:
[...]
ja, je hypotheek komt dan deels vrij, maar daarmee is de nalatenschap niet geregeld. En dat is iets wat heel veel tussenpersonen niet weten. Als een ongehuwd stel zonder samenlevingscontract niets regelt en er zijn geen kinderen, dan gaat de nalatenschap naar de wettige erfgenamen ergo: de familie van de ander.
Ja dat klopt, je erft niet van elkaar.
Dat kan, zonder gezamenlijke kinderen, wel lastig zijn.
[...]
ja, je hypotheek komt dan deels vrij, maar daarmee is de nalatenschap niet geregeld. En dat is iets wat heel veel tussenpersonen niet weten. Als een ongehuwd stel zonder samenlevingscontract niets regelt en er zijn geen kinderen, dan gaat de nalatenschap naar de wettige erfgenamen ergo: de familie van de ander.
Ja dat klopt, je erft niet van elkaar.
Dat kan, zonder gezamenlijke kinderen, wel lastig zijn.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....

dinsdag 4 januari 2011 om 17:26
quote:evelynsalt schreef op 04 januari 2011 @ 17:14:
Sommige pensioeninstellingen willen trouwens wel een notarieel samenlevingscontract zien als je ervoor kiest om niet getrouwd te zijn.
Als één van jullie ambtenaar is of bij het ABP je pensioen hebt lopen is het zéker verstandig. ABP kent namelijk geen partnerpensioen. Ik zeg het verkeerd maar als ik kom te overlijden en er is geen notarieële samenlevingsovereenkomst dan krijgt mijn vriend mijn pensioen niet. Hij wordt dan niet erkend als zijnde mijn weduwnaar.
Misschien is er iemand die dit iets duidelijker kan uitleggen dan ik
Sommige pensioeninstellingen willen trouwens wel een notarieel samenlevingscontract zien als je ervoor kiest om niet getrouwd te zijn.
Als één van jullie ambtenaar is of bij het ABP je pensioen hebt lopen is het zéker verstandig. ABP kent namelijk geen partnerpensioen. Ik zeg het verkeerd maar als ik kom te overlijden en er is geen notarieële samenlevingsovereenkomst dan krijgt mijn vriend mijn pensioen niet. Hij wordt dan niet erkend als zijnde mijn weduwnaar.
Misschien is er iemand die dit iets duidelijker kan uitleggen dan ik
dinsdag 4 januari 2011 om 17:28

dinsdag 4 januari 2011 om 17:51
Niet verstandig om het niet te doen. De kosten zijn te verwaarlozen in vergelijking met de aanschaf van je huis. De problemen daarentegen kunnen groot zijn als je het niet doet. Makkelijke keuze lijkt me.
Tevens geef je aan dat er niet direct plannen zijn om te trouwen. Stel dat je het op zijn beloop laat en dat er helemaal niet getrouwd wordt de komende jaren. Dan heb je het allemaal niet goed afgedicht.
Hoe raar het ook lijkt, maar je gaat nu een zakelijke overeenkomst aan met je partner en dat moet je goed vastleggen. Nu is alles nog leuk en gezellig, maar als je uit elkaar gaat dan is het makkelijker als alles goed geregeld is. Vaak is het dan niet meer mogelijk om redelijke afspraken te maken.
Tevens geef je aan dat er niet direct plannen zijn om te trouwen. Stel dat je het op zijn beloop laat en dat er helemaal niet getrouwd wordt de komende jaren. Dan heb je het allemaal niet goed afgedicht.
Hoe raar het ook lijkt, maar je gaat nu een zakelijke overeenkomst aan met je partner en dat moet je goed vastleggen. Nu is alles nog leuk en gezellig, maar als je uit elkaar gaat dan is het makkelijker als alles goed geregeld is. Vaak is het dan niet meer mogelijk om redelijke afspraken te maken.