Geld & Recht alle pijlers

Huis kopen

14-02-2012 10:40 37 berichten
Ik sta op het punt om een huis te kopen samen met mijn vriend. Het is alleen een wat ingewikkelde situatie. Mijn vriend heeft nl nog een huis met zijn ex. We willen gaan kijken of het mogelijk is dat ik haar deel van de hypotheek over ga nemen. Voor mij wordt het mijn eerste koophuis en morgen hebben we dan ook een gesprek met een financieel adviseur. Ik kom graag een beetje voorbereid op zo'n gesprek, dus wie heeft er tips en ideeën waar ik aan moet denken? Ik moet straks wel werken dus ik reageer later vandaag weer.
Alle reacties Link kopieren
Begrijp ik het goed dat jij het deel van ex over gaat nemen, of gaan jullie helemaal verhuizen en moet het oude huis van jouw vriend nog eerst verkocht worden?
ga jij het deel van het huis en de hypotheek van de ex van je vriend overnemen? en gaan jullie dan samen in dat huis wonen? of is het de bedoeling dat jullie samen een ander huis gaan kopen?

als jullie samen een ander huis gaan kopen, zou ik me niet bemoeien met het huis dat je vriend nog samen met z'n ex heeft. Met bemoeien bedoel ik hypotheek overnemen etc. Als er onderwaarde op dat huis zit, blijf jij daar ook mee zitten.

schrijf al je vragen voor de financieel adviseur op, zodat je niks vergeet. Zorg dat je al je financiele stukken bij je hebt / paraat hebt, zodat de adviseur met juiste bedragen kan rekenen (salarisgegevens, waarde woning, eventueel spaargeld dat je inbrengt, eventuele schulden, inclusief studieschuld etc).
Eerst je vriend en zijn ex hun huis laten verkopen en pas als dat rond is samen een huis kopen.

Eens met Mugske: niet het deel van de ex overnemen. Wordt het alleen maar ingewikkeld van en je gaat enorme risico's aan die eigenlijk niet jouw probleem zijn.

Verder inzake het kopen van een nieuw huis: goed doorgronden wat voor hypotheek je aangaat en een realistisch beeld vormen van de kosten.
Hoe kan je vriend nu een huis kopen, als hij nog steeds het oude huis heeft? Hij zit dan toch met dubbele lasten?

Het lijkt me in deze tijd zeer onverstandig om twee huizen aan te houden.
De bedoeling is dat we samen in zijn huidige huis gaan wonen. En dat ik dus mede-eigenaar wordt van het huis.
Ik heb dezelfde vragen als mijn voorgangers en ook de kanttekening 'weet waar je aan begint'. Dit klinkt als een vreselijk ingewikkelde situatie! En als ik het goed begrijp en jullie dus straks twee koophuizen hebben, snap ik werkelijk niet waar je aan begint in deze tijd...
quote:Kastanjez schreef op dinsdag 14 februari 2012 11:31 Ik heb dezelfde vragen als mijn voorgangers en ook de kanttekening 'weet waar je aan begint'. Dit klinkt als een vreselijk ingewikkelde situatie! En als ik het goed begrijp en jullie dus straks twee koophuizen hebben, snap ik werkelijk niet waar je aan begint in deze tijd...Ik heb geen huis dus we zullen niet met twee huizen zitten.
En die ex staat hier positief tegenover lijkt mij?
quote:Annelize schreef op dinsdag 14 februari 2012 11:39 En die ex staat hier positief tegenover lijkt mij?De ex van mijn vriend wil graag zo snel mogelijk van het huis af. Of dat aan mij is of aan iemand anders maakt voor haar niet uit. Niet dat wij overhaaste beslissingen gaan nemen omdat zij er graag van af wil.
Je omschrijft het niet zo duidelijk in je OP. Je hebt het namelijk over ‘samen met je vriend een huis kopen’, terwijl je eigenlijk bedoelt dat je het deel van het huis wat van je vriend zijn ex is van haar wilt kopen. Je vriend koopt niets, die heeft namelijk al een half huis.

Je zult die ex moeten uitkopen. Huis laten taxeren dus, en dan de helft van de opgebouwde waarde (waarde minus hypotheekschuld) aan haar moeten betalen. Als er onderwaarde is is het maar de vraag of jullie een hypotheek voor het volledige bedrag kunnen krijgen. Ex moet dan echter wel willen meewerken, ik ga er van uit dat jullie dit ook al met haar hebben besproken? En dan nog een vraag waar ik zelf heel benieuwd naar ben: vind je het wel leuk om in een huis te gaan wonen waar je vriend en zijn ex al een hele geschiedenis en allerlei herinneringen samen hebben?
Wat Yvon schrijft wou ik ook net gaan schrijven. Je OP aanpassen lijkt me wel handig om irrelevante reacties te voorkomen.
Niet doen, huur maar wat.

Dan heb je samen een nieuw begin.

Ik denk dat je vriendje wel blij met je is, welke gek koopt er van daag de dag nog een huis, of een halve ?

De prijzen duiken naar beneden.

<6 jaar geleden was ons huis 25% meer waard dan het nu is, zo snel gaat het.>

Moet je vriendje ook alimentatie betalen ?

Of gaan hij en zijn ex failliet als er geen koper voor het huis is ?

Want een hoop mensen hebben na verkoop een restschuld aan de bank. (helaas)

Normaal ben ik niet zo negatief, maar mijn broer is ook gescheiden, heeft het huis en hypo, kon het huis niet verkopen... ivm restschuld, eigenlijk verplicht wonen, terwijl hij liever op een flat, dichter bij zijn werk woont.

Je kan hele mooie huizen huren via funda.
quote:oeefo schreef op 14 februari 2012 @ 11:30:

De bedoeling is dat we samen in zijn huidige huis gaan wonen. En dat ik dus mede-eigenaar wordt van het huis.

OK, dus je koopt de ex uit. Nou, dat is wel interessant, moet ik zeggen. Wat Yvon zegt, laten taxeren. Op basis daarvan kun je een bod doen.

Persoonlijk zou ik ALTIJD de taxateur zelf regelen. Zij kan ook die van haar regelen. Het is nuttig om het tegenover elkaar te zetten, omdat taxeren nogal natte-vingerwerk is. Ik heb het meegemaakt dat een taxateur een appartement op de 2e verdieping op 250.000 euro zette, en dat voor dat bedrag de ex werd uitgekocht. En twee maanden later een appartement erboven (5e, bovenste verdieping) verkocht voor 275.000 euro. Auw :-)

Let op dat de taxateur een vrije-markt waarde, en een executie-waarde geeft. Het gaat dus om de vrije-markt waarde.
OK, ik dacht dat je situatie anders zat. Taxeren door een eigen taxateur is belangrijk als je deze stap wil zetten.

Verder zijn de volgende vragen denk ik het overwegen waard:

-hoe lang zijn jullie al samen?

- Wilde je hoe dan ook beginnen aan een koophuis (eens met reacties dat het nu niet de beste tijd is) of doe je het vooral om je vriend uit de brand te helpen?

- zijn jullie van plan om nog een jaar of 7-10 op deze plek te blijven wonen en is het huis daar geschikt voor?

Nou ja, bij de financieel adviseur (is dit een onafhankelijke of een "verkoper") zal je waarschijnlijk ook wel duidelijkheid krijgen. Success ermee!
quote:oeefo schreef op 14 februari 2012 @ 11:30:

De bedoeling is dat we samen in zijn huidige huis gaan wonen. En dat ik dus mede-eigenaar wordt van het huis.Mede-eigenaar is heel wat anders dan een deel van de hypotheek overnemen, realiseer je dat goed! Jij kunt wel een hypotheek nemen voor het huis van je buren maar dat maakt je nog geen mede-eigenaar. Laat je ook goed zelfstandig voorlichten over de voor- en nadelen van mede-eigenaar worden!
quote:hannah1980 schreef op 14 februari 2012 @ 14:43:

Jij kunt wel een hypotheek nemen voor het huis van je buren maar dat maakt je nog geen mede-eigenaar. Nee hoor, je kunt geen geld lenen met het huis van de buren als onderpand. Je moet wel degelijk eigenaar zijn om hypotheek te verlenen (en niet:’te nemen’; je verleent namelijk hypotheekrecht aan de bank).
quote:yvonjaspers schreef op 14 februari 2012 @ 14:47:

[...]

Nee hoor, je kunt geen geld lenen met het huis van de buren als onderpand. Je moet wel degelijk eigenaar zijn om hypotheek te verlenen (en niet:’te nemen’; je verleent namelijk hypotheekrecht aan de bank).Hehheh ja wat zij bedoelt, maar wat jij vast wel weet (want je bent een slimme meid, te lezen aan je andere berichten), is dat je op papier voor 50% eigenaar kan zijn van het huis, maar dat je qua hypotheek slechts 40% van de totale lening op je naam hebt staan.
"OK, ik dacht dat je situatie anders zat. Taxeren door een eigen taxateur is belangrijk als je deze stap wil zetten.

Verder zijn de volgende vragen denk ik het overwegen waard:

-hoe lang zijn jullie al samen?

- Wilde je hoe dan ook beginnen aan een koophuis (eens met reacties dat het nu niet de beste tijd is) of doe je het vooral om je vriend uit de brand te helpen?

- zijn jullie van plan om nog een jaar of 7-10 op deze plek te blijven wonen en is het huis daar geschikt voor?

Nou ja, bij de financieel adviseur (is dit een onafhankelijke of een "verkoper") zal je waarschijnlijk ook wel duidelijkheid krijgen. Success ermee!"

Ik begrijp dat m'n op voor verwarring zorgt dus zal proberen wat duidelijker te zijn.

Vriend en ik zijn eind 20 en nu ruim een jaar samen. Ik was toen wij wat kregen ook al aan het kijken voor een eigen (koop) huis alleen krijg ik in mijn eentje niet genoeg hypotheek om een huis te kopen waar ik voor lange tid zou willen blijven. Huren is helaas geen optie ivm wachtlijsten en particulier vind ik te duur. Het huis van mijn vriend is zeker een huis waar we de komende 10 jaar zouden kunnen blijven wonen. Er is ruimte genoeg, dicht bij mijn ouders en vrienden enz. Maw als dit huis op een andere manier op mijn pad was gekomen had ik het ook als koop optie gezien. De financieel adviseur is een onafhankelijk persoon en daarnaast zal mijn vader ook naar de adviezen kijken (hij heeft hier via zijn werk veel ervaring mee)
Mag ik vragen hoe dit is afgelopen? Ik zit namelijk in dezelfde situatie...
ik zou niet graag in een huis willen wonen waar iemand met zijn ex gewoond heeft.

dan liever overnieuw beginnen.

en natuurlijk wil de ex graag uitgekocht worden.
wij slapen nooit.
quote:germina schreef op 13 maart 2012 @ 12:25:

Mag ik vragen hoe dit is afgelopen? Ik zit namelijk in dezelfde situatie...we zijn op dit moment alle opties aan het afwegen, en daarnaast hangt de koop af van de ex van mijn vriend. Op aanraden van de financieel adviseur en taxateur moet zij een x bedrag betalen aan ons wat wij in de hypotheek stoppen dit omdat het huis minder waard is dan de huidige hypotheek. En vriend en zijn ex het huis sowieso met restschuld moesten verkopen.
Nesteldrang kent geen grenzen!
quote:mevrouwappel schreef op 13 maart 2012 @ 20:17:

[...]

we zijn op dit moment alle opties aan het afwegen, en daarnaast hangt de koop af van de ex van mijn vriend. Op aanraden van de financieel adviseur en taxateur moet zij een x bedrag betalen aan ons wat wij in de hypotheek stoppen dit omdat het huis minder waard is dan de huidige hypotheek. En vriend en zijn ex het huis sowieso met restschuld moesten verkopen.

Dus je wil je geld in een woning stoppen die nu al minder waard is dan het kost? Slim....

Betaal je voor een tweedehands artikel ook de nieuwwaarde?
Ze betaalt toch niet meer dan dat het nu waard is?

De taxateur bepaalt de huidige waarde en de ex betaalt haar deel van het verlies tov de waarde waar het ooit voor gekocht is.

Daarmee verlagen ze de hypotheek, zodat die weer in verhouding is tot de huidige marktwaarde

(op vriends deel van dat verlies na, natuurlijk)
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven