Geld & Recht alle pijlers

Huis kopen

01-04-2020 21:05 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me een beetje moedeloos. En ik vraag me het een en ander af betreft het kopen van een huis.
Ik ben 6 jaar geleden gescheiden, mijn partner kocht toen ons huis voor 245000 euro (terwijl er over de 3 ton in zat) en het is nu 350000 waard. Maar op zich niet erg, ik vind het nog steeds fijn dat de kinderen er om de week bij hun vader kunnen wonen .

Nu wil ik met mijn nieuwe partner een huis kopen. Maar het is hier in het westen echt heel moeilijk. We kunnen maximaal 320000 euro lenen. Inmiddels komen we er achter dat je in deze tijd daar weinig voor hebt. Tevens worden alle huizen rond de 3 ton verkocht boven de vraagprijs. En dan heb je gewoon nog een huis die van boven tot onder gestript moet worden.
Mijn vriendinnen hebben hun mooie grote huizen voor het grootste gedeelte al afgelost. Oké, had ik niet gaan scheiden had ik dat ook gehad. Maar ja, zo gaat het leven.

Nu vraag ik me gewoon af: hoe betalen alle andere mensen een huis? Zijn het gewoon doorstromers die een huis kopen? Verdienen wij gewoon heel weinig?
Ik zie ook zoveel jonge mensen zo een duur huis kopen. Ik vind het echt knap.

Hebben er nog mensen goede tips betreft het kopen van een huis? Nu gewoon de tijd niet? Maar gaat het ooit nog flink zakken?
Ballenbak888 schreef:
01-04-2020 22:51
Maar waarom zou het niet kunnen om een huis afbetaald te hebben op pensioen gerechtigde leeftijd? Oké, ik ga die 67 jaar niet meer halen om afgelost te hebben. Maar een paar jaar later zou toch fijn zijn. Of als ik dood ga dat ik mijn kinderen wat achter laat.

Jij wil niet een huis.
Jij wil het huis waarin je nu woont. Precies ditzelfde huis. Maar dan een paar straten verderop. In hetzelfde dorp.
Zonder gedoe met het aanleggen van dubbele beglazing, elektra en leidingen.
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
01-04-2020 22:20
Ik denk dat je even terug naar nul moet; je hebt een bril van afgunst op. De info over de woningwaarde van je ex doet er niet toe en jonge mensen die hele dure huizen kopen en vrienden met afbetaalde vrijstaande huizen evenmin.

Start bij het begin en laat al je vergelijkingen los: welke (grote) regio, welke prijsklasse en welk ene ding (of evt 2) is echt belangrijk (bv: aantal kamers en tuin zuid). Begin daarmee eens opnieuw met zoeken?
Wijs advies.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
01-04-2020 22:10
Hier, Randstad, toch prima tussenwoningen voor 225.000. 100m2.
Wij wonen zelf al 30 jaar in zo'n huis, en kijken zeker niet naar anderen die mooier en groter wonen.
Vrienden van ons wonen echt in een heel groot vrijstaand huis. Totdat ze zich laatst versprak, ze hebben toendertijd een aflossingsvrije hypotheek genomen.
Tja, die komen straks in de problemen. Wij hebben netjes elke maand afgelost.
Aflossingsvrij mag je gewoon aflossen hoor. en als je vrienden de hypotheek opnieuw kunnen afsluiten dan is er ook geen probleem. tijd voor hen om een plan te maken.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Als de Corona nog een tijdje blijft gaat het financieel wel zoveel slechter dat de huizenprijzen gaan dalen, of instorten, maar net hoelang Ned op slot blijft of hoeveel mensen er sterven
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Zoek eens iets ruimer qua regio? Het dorp dat je noemt heeft nog geen 500 inwoners en de hele gemeente nog geen 27000. Dat is krap zoeken.

Verder vraag ik me af waarom je op zoek bent naar een koopwoning als je er niet echt zin in lijkt te hebben omdat je nu best goed woont. Omdat 'iedereen' een koopwoning heeft?
Alle reacties Link kopieren
Blijf lekker zitten, heb je straks ook niet alle kosten om het huis energieneutraal te maken.
ik geef mn bek ook maar een douw
Odense* schreef:
01-04-2020 23:03
Jij wil niet een huis.
Jij wil het huis waarin je nu woont. Precies ditzelfde huis. Maar dan een paar straten verderop. In hetzelfde dorp.
Zonder gedoe met het aanleggen van dubbele beglazing, elektra en leidingen.
Dit.
Ik zou lekker in je huurhuis blijven.
Alle reacties Link kopieren
Je zit in een hele dure regio, te dicht bij Amsterdam namelijk. Als je niet verder weg kunt ivm co-oudeschap en je zit goed in je huurwoning, zou ik het rustig even aankijken. Wat doet de hypotheekrente tov het huizenaanbod en de huizenprijs?
Zodra de hypotheekrente echt gaat stijgen, weet je dat je in zal moeten stappen, of die boot op dat moment gaat missen.
En misschien heb je je huis te goedkoop aan je ex verkocht, gedane zaken nemen geen keer.
Voor een (in deze tijd) beperkt budget kom je niet in een huis dat compleet af is, probeer aan dat idee te wennen.
En vergelijk niet teveel, in ieder geval niet alleen met mensen die het beter hebben. Die zullen er altijd zijn, maar ook mensen die het slechter hebben.
Als de huizen bij jullie worden overboden en uit zijn geleefd bij 3 ton in jouw beleving, en alles moet net zo netjes zijn zoals dat je nu gewend bent, dan moet je zoeken naar een huis rond de 250. Daar moet wel wat aan gedaan worden misschien, maar dan kan het met je wensen, wat werk en liefde een prima moderne woning worden.
Ik (single, no kids) betaal mijn huis door maandelijks een (substantieel!) bedrag over te maken aan mijn particuliere huisbaas. Is voor jou ook een idee, TO?
Alle reacties Link kopieren
Het gras lijkt altijd groener aan de overkant. Achterom kijken heeft geen zin, dat is gebeurd en daar verander je toch niets aan. Je kunt beter tevreden zijn met wat je hebt.

Hoe realistisch zijn jouw eisen? Een goede ketel heb je voor 2000 euro. Extra isoleren kost misschien net zoiets. Ga je voor 10.000 euro op zo'n groot bedrag een huis afkeuren?
Als je 300.000 kunt lenen maar geen geld meer hebt voor een verbouwing, moet je gaan voor een goedkoper huis.

Naar de andere kant van het land verhuizen is misschien voor jou leuk maar dan moet je de kinderen ook uit hun vertrouwde omgeving weg halen. Hebben die het niet al moeilijk genoeg na een scheiding?
Tussen Amsterdam en Leiden zeg je. Is Nieuw-Vennep wat? Met jouw budget en twee (?) kinderen zou ik hier zo gaan wonen.
https://www.funda.nl/koop/nieuw-vennep/ ... ierveld-4/
Met andere woorden: volgens mij is het niet waar dat je voor 3 ton geen instapklare woning hebt.
Igoa schreef:
02-04-2020 10:15
Tussen Amsterdam en Leiden zeg je. Is Nieuw-Vennep wat? Met jouw budget en twee (?) kinderen zou ik hier zo gaan wonen.
https://www.funda.nl/koop/nieuw-vennep/ ... ierveld-4/
81m2....
Ik snap wel dat TO dat te klein vindt.
Tsja, in deze markt zal iedereen consessies moeten doen. Er zijn nu eenmaal ruim 300.000 woningen te weinig in Nederland en met de recessie voor de deur zal het er niet beter op worden.

Deze is ook best leuk, vlakbij het zoekgebied van TO.
https://www.funda.nl/koop/voorhout/huis ... krokus-58/
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben ook wel gelijk. Ik kan niet alles hebben. En ja, ik staar me teveel blind.
Ik heb een paar weken geleden een stomme beslissing gemaakt en daar baal ik van. Ik kon een huis voor 240000 euro kopen en daarna met een hypotheek van 3 ton het helemaal opknappen. Maar ja, mijn kinderen en mijn ex wilden niet dat we in dat dorp gingen wonen. Er is daar niks.
Maar ja, het is nou eenmaal een moeilijke tijd om iets te kopen.
We moeten of heel klein wonen (81 m2 vind ik echt te klein voor 4 personen), of in een bouwval.
De foto's die makelaars maken zien er vaak best leuk uit. Maar als je gaat kijken valt het zwaar tegen. Ik wil best klussen, geen probleem. Maar ik moet er wel een hypotheek voor kunnen krijgen.
Ik moet het loslaten en me niet blind staren op iedereen die het beter heeft dan ik.
Je bent zes jaar geleden gescheiden. In 2014 heb je dus jouw deel van het huis verkocht aan je ex. Ik weet niet wanneer jullie het huis gekocht hebben maar het klinkt als gewoon pech tov de huizenmarkt. Kopen in een tijd waarin de huizenprijs hoog lag, moeten verkopen aan je ex in een tijd waarin de prijs laag was, en nu weer willen kopen als de prijs hoog is. Je hebt veel geld moeten toeleggen op je vorige huis, omdat het moment van scheiden toevallig slecht uitkwam.
En dan vergelijk je met mensen die niet die pech hebben, die geen dure scheiding achter de rug hebben. Dat is natuurlijk geen vergelijk.

Je moet niet kijken naar wat anderen hebben, je moet kijken naar wat je hebt. Een prachtig huurhuis. Waarom zou je op korte termijn iets willen kopen?
Ballenbak888 schreef:
02-04-2020 12:04
Jullie hebben ook wel gelijk. Ik kan niet alles hebben. En ja, ik staar me teveel blind.
Ik heb een paar weken geleden een stomme beslissing gemaakt en daar baal ik van. Ik kon een huis voor 240000 euro kopen en daarna met een hypotheek van 3 ton het helemaal opknappen. Maar ja, mijn kinderen en mijn ex wilden niet dat we in dat dorp gingen wonen. Er is daar niks.
Maar ja, het is nou eenmaal een moeilijke tijd om iets te kopen.
We moeten of heel klein wonen (81 m2 vind ik echt te klein voor 4 personen), of in een bouwval.
De foto's die makelaars maken zien er vaak best leuk uit. Maar als je gaat kijken valt het zwaar tegen. Ik wil best klussen, geen probleem. Maar ik moet er wel een hypotheek voor kunnen krijgen.
Ik moet het loslaten en me niet blind staren op iedereen die het beter heeft dan ik.
Waarom was dat een stomme beslissing? Wil je werkelijk ergens wonen waar je kinderen ongelukkig zijn, puur om een koopwoning te hebben?
Waarom wil je persé kopen als je in de perfecte huurwoning zit?
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
02-04-2020 12:44
Waarom was dat een stomme beslissing? Wil je werkelijk ergens wonen waar je kinderen ongelukkig zijn, puur om een koopwoning te hebben?
Waarom wil je persé kopen als je in de perfecte huurwoning zit?
Dit vraag ik mij ook af. Als je voor hetzelfde bedrag als wat je nu aan huur betaald straks een hypotheek zou hebben dan ben je er nog niet. Je hebt extra belastingen, moet sparen voor onderhoud, extra verzekeringen. Je kan ook in plaats van een koopwoning kopen elke maand een vast bedrag (zeg 300 euro) apart zetten dat je normaal gesproken voor dit soort dingen zou reserveren. Dit loopt na een aantal jaar ook behoorlijk op en dan heb je toch een appeltje voor de dorst na je pensioen.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel betalen jullie aan huur? De hypotheek bij een lening van € 320.000 is ongeveer € 1100. Alles wat je minder betaalt aan huur, sparen. Daarnaast een bedrag sparen wat je bij een koophuis kwijt zou zijn aan onderhoud, bijvoorbeeld € 200. Als je dan in een paar jaar een mooie spaarpot opbouwt, kun je dat bij je hypotheek leggen en wellicht een huis kopen wat beter bij jullie wensen past.
Alle reacties Link kopieren
Het is precies wat hierboven al is aangekaart, je hebt echt wel wat pech met duur kopen, in goedkopere tijd verkocht en wil nu weer in een dure tijd kopen.

Terechte vraag "waarom wil je persé nu kopen?". Het is nu ook best lastig en duur. Vermogen opbouwen kan ook op andere manieren als je verder nu fijn woont en voor wat je kan lenen teveel concessies zou moeten doen.

En tsja, je kan soms niet alles hebben. Hopelijk laat je je levensgeluk hier niet volledig vanaf hangen. Het komt echt wel goed, ook als je je kinderen straks niet een afgelost huis nalaat.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben bewezen dat we niet zo goed zijn in sparen en mijn partner woont nu in mijn huis. Het voelt nog niet helemaal als ons huis. Vandaar dat we willen kopen.
Maar het is nu de tijd niet. Zoals jullie ook wel omschrijven: eerst een huis kopen in de dure tijd, verkopen in de slechte tijd en dan nu weer een huis kopen in de dure tijd. Geen goed plan. Ik zie het nu ook wel in.
We gaan leren sparen en onze tijd komt wel weer.
Lekker blijven huren en sparen wat je anders aan hypotheek, verzekeringen ed kwijt zou zijn. Doe wat dingen in huis opknappen en wat nieuwe meubels om het ook als jouw huis te laten voelen.
Als je kinderen over aantal jaar volwassen zijn, kun je alsnog naar Oost Groningen oid verhuizen waar je wel ruimte hebt voor een goedkopere prijs, plus dat je dan hopelijk een leuk spaarbedrag hebt opgebouwd. Maak sparen automatisch per maand net nadat je salaris binnen is gekomen en stuur het naar een andere bank toe zodat je het niet zo makkelijk terug kan boeken.
Ballenbak888 schreef:
02-04-2020 15:12
Wij hebben bewezen dat we niet zo goed zijn in sparen en mijn partner woont nu in mijn huis. Het voelt nog niet helemaal als ons huis. Vandaar dat we willen kopen.
Hebben jullie dan wel genoeg gespaard voor kosten koper, wat aanpassingen en het opnieuw inrichten van een koopwoning?
En hoe denk je straks je koopwoning te onderhouden? Daarvoor zul je toch ook echt moeten sparen want die kosten zijn na een x aantal jaar niet verwaarloosbaar.

Begin eens met automatisch na binnenkomst van de salarissen een bedrag over te boeken naar een spaarrekening waar je niet aankomt. En kijk eens of je dat volhoudt. Lukt dat niet, dan is een koopwoning misschien sowieso geen geweldig idee.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt t ook positief bekijken to, doordat je twee keer een partner hebt (gehad), kun je iig kopen.
Want hoeveel zou je kunnen lenen alleen op jouw inkomen? Vergelijkingen moet je twee kanten op maken, dan word je tevredener 😀.

En, bij die arts zie je wel de output, maar niet de input. Je ziet wel t huis, maar niet; 6 jaar vwo, daarna 6 jaar studeren vr basisarts, daarna co schappen lopen met weken van vijftig uur en daarna wrslk full time aan de slag. Helemaal niet erg als jij misschien minder uren hebt gewerkt in je leven en miss geen universiteit hebt gedaan, maar een consequentie is dan miss dat je minder kunt lenen.

Probeer je op andere dingen te focussen, je kunt niet alles hebben, wrslk heb jij lieve gezonde kinderen en das uiteindelijk het allerbelangrijkste toch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven