Geld & Recht alle pijlers

Huis kopen

01-04-2020 21:05 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me een beetje moedeloos. En ik vraag me het een en ander af betreft het kopen van een huis.
Ik ben 6 jaar geleden gescheiden, mijn partner kocht toen ons huis voor 245000 euro (terwijl er over de 3 ton in zat) en het is nu 350000 waard. Maar op zich niet erg, ik vind het nog steeds fijn dat de kinderen er om de week bij hun vader kunnen wonen .

Nu wil ik met mijn nieuwe partner een huis kopen. Maar het is hier in het westen echt heel moeilijk. We kunnen maximaal 320000 euro lenen. Inmiddels komen we er achter dat je in deze tijd daar weinig voor hebt. Tevens worden alle huizen rond de 3 ton verkocht boven de vraagprijs. En dan heb je gewoon nog een huis die van boven tot onder gestript moet worden.
Mijn vriendinnen hebben hun mooie grote huizen voor het grootste gedeelte al afgelost. Oké, had ik niet gaan scheiden had ik dat ook gehad. Maar ja, zo gaat het leven.

Nu vraag ik me gewoon af: hoe betalen alle andere mensen een huis? Zijn het gewoon doorstromers die een huis kopen? Verdienen wij gewoon heel weinig?
Ik zie ook zoveel jonge mensen zo een duur huis kopen. Ik vind het echt knap.

Hebben er nog mensen goede tips betreft het kopen van een huis? Nu gewoon de tijd niet? Maar gaat het ooit nog flink zakken?
Alle reacties Link kopieren
Overigens eens met marana dat je wel pech hebt qua timing. Moeten verkopen in 2014 en nu willen kopen. Ik zou daarmee ook echt wachten zoals sommige anderen hier ook zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al contact opgenomen met de woningbouwvereniging of je het huurhuis (in de toekomst) kan kopen. Hier in Brabant wordt dat wel eens gedaan op verzoek van de huurder.
Alle reacties Link kopieren
Wonen in een huurhuis is de perfecte uitvalsbasis voor als de huizenmarkt minder overspannen raakt. Alleen niemand kan je vertellen wanneer dat is. Maar je zit nu goed, begrijp ik en zoals je zelf al zegt, hypotheek afgelost krijgen voor je pensioen gaat toch al niet lukken (hoewel er ook nog zoiets is als tussentijds extra aflossen! Dus wie weet). Ik zou lekker genieten van de fijne woonplek die je nu hebt en hopelijk in de toekomst profijt hebben van de flexibiliteit die het biedt.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
02-04-2020 15:40
Hebben jullie dan wel genoeg gespaard voor kosten koper, wat aanpassingen en het opnieuw inrichten van een koopwoning?
En hoe denk je straks je koopwoning te onderhouden? Daarvoor zul je toch ook echt moeten sparen want die kosten zijn na een x aantal jaar niet verwaarloosbaar.

Begin eens met automatisch na binnenkomst van de salarissen een bedrag over te boeken naar een spaarrekening waar je niet aankomt. En kijk eens of je dat volhoudt. Lukt dat niet, dan is een koopwoning misschien sowieso geen geweldig idee.
Dat is wel een goed idee inderdaad. We hebben wel geld maar dat is in een vakantie woning gestopt. Mochten we een huis kopen moet die de deur uit.
Alle reacties Link kopieren
botanietje schreef:
02-04-2020 16:23
Wonen in een huurhuis is de perfecte uitvalsbasis voor als de huizenmarkt minder overspannen raakt. Alleen niemand kan je vertellen wanneer dat is. Maar je zit nu goed, begrijp ik en zoals je zelf al zegt, hypotheek afgelost krijgen voor je pensioen gaat toch al niet lukken (hoewel er ook nog zoiets is als tussentijds extra aflossen! Dus wie weet). Ik zou lekker genieten van de fijne woonplek die je nu hebt en hopelijk in de toekomst profijt hebben van de flexibiliteit die het biedt.
Dank je!

Huizen worden hier soms ook door de woningbouwvereniging verkocht. Helaas niet het huis waar we nu zitten. Maar het huis wat ik eerder voor 2400000 wilde kopen was ook een woningbouw huis. We wachten nog wel tot er nog een ander leuk huis te koop komt voor een goede prijs. En anders nog een paar jaar wachten tot de prijzen realistischer worden.
Ballenbak888 schreef:
02-04-2020 16:46
Huizen worden hier soms ook door de woningbouwvereniging verkocht. Helaas niet het huis waar we nu zitten. Maar het huis wat ik eerder voor 2400000 wilde kopen was ook een woningbouw huis. We wachten nog wel tot er nog een ander leuk huis te koop komt voor een goede prijs. En anders nog een paar jaar wachten tot de prijzen realistischer worden.
Precies. En in de tussentijd serieus gaan sparen.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
02-04-2020 17:17
Precies. En in de tussentijd serieus gaan sparen.
Inderdaad. Ik ga er vol goede moed voor. Zodanig sparen dat ons vakantie huisje de deur ook niet uit hoeft.
Alle reacties Link kopieren
Ballenbak888 schreef:
02-04-2020 16:46
Dank je!

Huizen worden hier soms ook door de woningbouwvereniging verkocht. Helaas niet het huis waar we nu zitten. Maar het huis wat ik eerder voor 2400000 wilde kopen was ook een woningbouw huis. We wachten nog wel tot er nog een ander leuk huis te koop komt voor een goede prijs. En anders nog een paar jaar wachten tot de prijzen realistischer worden.
wow, wat betaal je dan per maand? :proud:
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
02-04-2020 22:06
wow, wat betaal je dan per maand? :proud:
Oh, haha, heb ik een nul te veel gezet? Lijkt me best leuk om daarvoor een huis te kopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven