Geld & Recht alle pijlers

Huis ouders

14-03-2017 16:43 35 berichten
Mijn vader is overleden, mijn moeder woont nog in hun huis en het is hypotheekvrij.

Er zijn 7 kinderen. Oudste kind is vrijgezel en is daar elk weekend om te mantelzorgen.

Zij doet ontzettend veel daar en de andere kinderen zijn haar daar ook erg dankbaar voor.

Toen mijn vader nog leefde zei hij altijd: het huis is voor oudste kind! Over een paar jaar gaat zij met pensioen, en kan dan als mn moeder er niet meer is in het huis gaan wonen. Ze woont nu in een

huurflatje.

Na zijn overlijden heeft mn moeder gesproken met de notaris. Of ze alles goed begrepen heeft, weet ik niet, maar hij had tegen haar gezegd dat oudste kind dan de 6 anderen uit moet kopen. Dat geld heeft ze niet, en met haar leeftijd krijgt ze ook nooit zo'n hoge hypotheek meer.

Nu willen de 6 andere kinderen ook graag dat oudste kind daar kan gaan wonen, en hoeven wij niet perse uitgekocht te worden.

Is er dan nog een andere constructie mogelijk? Bijv. we verkopen het huis niet, het blijft eigendom van 7 kinderen en de oudste gaat er gewoon wonen? Pas als er met haar wat gebeurd of ze wil het huis verkopen dat het dan pas verdeeld wordt?
Alle reacties Link kopieren
quote:tallyho schreef op 14 maart 2017 @ 16:53:

[...]

Welnee, gewoon bij notaris regelen dat oudste kind vruchtgebruik krijgt van de woning na overlijden moeder en het huis in de onverdeelde boedel laten.dat, wel zal er belasting betaald moeten worden
quote:elisabethrose schreef op 14 maart 2017 @ 17:10:

Leeft je moeder nog, ja toch? Als het goed is is de erfenis van je vader compleet naar je moeder gegaan, geloof ik. (Ben niet 100% zeker, kan zijn dat er al een deel naar jullie is gegaan, kindsdeel) Zij kan dan nu op papier laten vastleggen bij notaris dat huis bij haar overlijden naar oudste kind gaat.

Wat gaan jullie fijn om met elkaar vast lief bedoeld maar dit klopt niet.
quote:elisabethrose schreef op 14 maart 2017 @ 17:10:

Leeft je moeder nog, ja toch? Als het goed is is de erfenis van je vader compleet naar je moeder gegaan, geloof ik. (Ben niet 100% zeker, kan zijn dat er al een deel naar jullie is gegaan, kindsdeel) Zij kan dan nu op papier laten vastleggen bij notaris dat huis bij haar overlijden naar oudste kind gaat.

Wat gaan jullie fijn om met elkaar Nee, dit gaat niet. Dat was ook het idee van mn vader, maar wettelijk gezien erven altijd alle kinderen.
Hoe het in elkaar zit qua notariële toestanden weet ik niet.

Wat ik wel mee zou nemen naast het belastingverhaal en dergelijke: onderhoud van het huis. Stel dat je zus jarenlang in de woning woont en vruchtgebruik heeft dan zal het huis onderhouden moeten worden stel dat jullie ooit willen verkopen. Gemeentelijke belastingen zijn ook zoiets. Kan jouw zus dat allemaal betalen? Anders houdt dit idee mijns inziens al op.
quote:Kastanjez schreef op 14 maart 2017 @ 17:10:

Toch kan het wel helpen om via een forum vast wat verschillende termen, mogelijkheden, valkuilen mee te krijgen. Mijn ervaring is dat een notaris ook niet alles weet of alles vertelt als je het niet heel specifiek aan hem of haar vraagt. Al heb je dan maar ergens een klok horen luiden, daarmee kun je wel nieuwe mogelijke opties aanboren.Met de grootste stelligheid wordt bij ingewikkelde kwesties vaak hele en halve onwaarheden verkondigd. Dit kan je juist op het verkeerde been zetten. Verder moeten wij het hier maar doen met de informatie die TO ons verstrekt. TO zou onbedoeld en niet met opzet belangrijke informatie kunnen achterhouden die wel van grote invloed kan zijn bij de beantwoording.
Had je vader een testament? Zo ja dan is dit leidend voor zijn helft van het vermogen.

Had je vader geen testament? Dan is je moeder nu eigenaar voor de helft van het huis en 1/8 van de andere helft. Jullie zijn met 7en dan erfgenaam over de overige 7/8 van de helft. Je moeder bezit dan 9/16 en jullie allen 1/16 van het huis. En je moeder heeft zolang ze leeft recht op vruchtgebruik over die 7/16.

Over die 7/16 is al erfbelasting betaald, dus dat hoeft niet meer te gebeuren.

Als je moeder overlijdt erven jullie met z'n 7en de resterende 9/16. Ieder moet dan erfbelasting daarover betalen. In 2016 was de eerste 20.000 euro belasting vrij, van 20.000 tot 100.000 was de efbelasting 10% pp en daarboven 20% pp.

Kan zijn dat deze bedragen en percentages weer veranderen.

Jullie 7 zijn na overlijden eigenaar van het volledige huis en mogen daarmee doen wat jullie willen. Echter de belastingdienst heft ook belasting over vermogen. Jullie worden dan ieder voor 1/7 van de waarde van het huis aangeslagen met een bepaald rekenrendement. Dit rendement is niet flauw, dus dit kan best in de papieren lopen.

Met schenken (nu en later) kunnen jullie wellicht financieel wat winnen. Nu mag een ouder aan een kind jaarlijks iets meer dan 5300 euro belastingvrij schenken en onderling mogen jullie jaarlijks iets meer dan 2200 euro schenken.

Wat jullie daarmee kunnen winnen overstijgt echt de mogelijke kosten van een notaris dus ik wil jullie echt adviseren om daar toch in te investeren. Je moeder heeft spaargeld zeg je. Ze kan daar beter nu wat van investeren in advies dan dat jullie daar later meer belasting over moeten betalen.

Mits je moeder nu nog goed bij zinnen is, natuurlijk. Als dat niet zo is wordt het heel moeilijk om nu al iets te regelen voor later en kun je beter wachten op wat de toekomst brengt en het allemaal na het overlijden van je moeder regelen.

Ik ben geen notaris, maar ervaringsdeskundige. Door schade en schande wijsgeworden. Maak niet dezelfde fout maar laat je goed informeren!
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Je kunt beter bij de notaris naar een goede constructie vragen anders zitten jullie straks met problemen.

Betalen jullie alle 7 gezamenlijk WOZ eigenaar deel,opstalverzekering,onderhoud, ed?

Zus betaalt G/W/L/afvalstofheffing, ed?

Waarde woning bij belastingaanslag hoe regelen jullie dit. Komt bij jullie alle 7 op jullie belastingaanslag?

Is het niet beter om de woning aan oudste te verhuren?

Dan komt de woning in box 3 voor 1.2% van de WOZ waarde.Zus kan dan ook huurtoeslag aanvragen als jullie het voor 710 euro pm betalen.Van de opbrengst kan het huis onderhouden worden.

Ik zou het echt met de notaris hierover hebben,

En wat met de inboedel,zus heeft reeds een huurflat dus ook al vele eigen spullen. Verkopen jullie wat overbodig is of verdelen jullie dat?

En ik zou ook rekening houden met het feit dat oudste zus toch op een gegeven moment niet meer vrijgezel kan zijn.Wat als zij overlijdt en vriend woonde met haar samen. Wat is dan de bedoeling?
Wat fijn om te lezen dat er nog zoveel goede onbaatzuchtige mensen zijn.
Heeft je moeder veel spaargeld? Misschien dat daar dan een deel van het mogelijke uitkopen al betaald kan worden (effectief: het spaargeld door 7 delen en het deel van je zus direct in het huis stoppen).

Overigens las ik de vraag of je zus überhaupt in het huis kan blijven wonen en dat lijkt me ook wel een goede. Onderhoud kan duur zijn, maar ook gemeentelijke belastingen. Ik heb geen benul van de omstandigheden van je zus en de waarde van het huis van je moeder, maar zou zus er niet meer aan hebben als ze gewoon een flinke som geld erft en daarmee mogelijk zelf een leuk, voor haar wel betaalbaar, huis kan kopen?
Kijk, ze betaald nu ook huur en dan heeft ze een hypotheekvrij huis.

Alle vaste lasten kan ze wel dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven