Huisuitzetting hoe nu verder
donderdag 1 maart 2018 om 15:47
Hallo
Na een hoop gegoogle, waar ik ondertussen best wel zat van ben, hoop ik dat er hier mensen zijn met wat antwoorden.
Mijn vriendin heeft de laatste jaren veel ellende gehad en daar bovenop komt nu dat zij deze maand met haar gezin hun huurwoning zal moeten verlaten. Ik wil haar graag helpen door wat dingen voor haar uit te zoeken maar waar ik geen antwoord op kan vinden is waar moeten ze nu wonen.
Kunnen ze zich inschrijven bij een woningbouwvereniging ? Is dat nog mogelijk.
Hoe gaat dit verder. Misschien heeft een van jullie zoiets meegemaakt van dichtbij oid ?
Na een hoop gegoogle, waar ik ondertussen best wel zat van ben, hoop ik dat er hier mensen zijn met wat antwoorden.
Mijn vriendin heeft de laatste jaren veel ellende gehad en daar bovenop komt nu dat zij deze maand met haar gezin hun huurwoning zal moeten verlaten. Ik wil haar graag helpen door wat dingen voor haar uit te zoeken maar waar ik geen antwoord op kan vinden is waar moeten ze nu wonen.
Kunnen ze zich inschrijven bij een woningbouwvereniging ? Is dat nog mogelijk.
Hoe gaat dit verder. Misschien heeft een van jullie zoiets meegemaakt van dichtbij oid ?
donderdag 1 maart 2018 om 16:59
ik neem aan dat ze een beschermingsbewindvoerder hebben? En nog niet in de Wettelijke Schuldsanering zitten?
Dan zsm met de gemeente bellen om een voorlopige voorziening en schuldsanering aan te vragen. Wordt de voorlopige voorzienig toe gewezen kunnen ze niet uit huis gezet worden. De schuld wordt meegenomen in de schuldsaneringsregeling.
Eigenlijk zou een beschermingsbewindvoerder dit moeten weten, maar helaas zie ik meer slechte dan goede...
Dan zsm met de gemeente bellen om een voorlopige voorziening en schuldsanering aan te vragen. Wordt de voorlopige voorzienig toe gewezen kunnen ze niet uit huis gezet worden. De schuld wordt meegenomen in de schuldsaneringsregeling.
Eigenlijk zou een beschermingsbewindvoerder dit moeten weten, maar helaas zie ik meer slechte dan goede...
donderdag 1 maart 2018 om 17:22
Elke mogelijke gemeente rondom en desnoods tot 20 km ver aanschrijven / afbellen?
Tijdelijk voor een vakantie-huisje of desnoods een geleende caravan gaan?
Hele familie- en vriendenkring afbellen wie er 2 kamers of een grote zolder op overschot heeft in zijn huis?
Kijken of ze als ze echt compleet dakloos zijn urgentie krijgen bij sociale woningbouw? (De ene woningbouw staat het wel toe, de andere niet, maar ze kunnen maar proberen. Met hulp van bewindvoerder.)
Hele familie- en vriendenkring afbellen wie er 2 kamers of een grote zolder op overschot heeft in zijn huis?
Kijken of ze als ze echt compleet dakloos zijn urgentie krijgen bij sociale woningbouw? (De ene woningbouw staat het wel toe, de andere niet, maar ze kunnen maar proberen. Met hulp van bewindvoerder.)
donderdag 1 maart 2018 om 18:01
De gemeente aanschrijven? Waarom dan?Tornacense schreef: ↑01-03-2018 17:22Elke mogelijke gemeente rondom en desnoods tot 20 km ver aanschrijven / afbellen?
Die gaan niks doen hoor.
donderdag 1 maart 2018 om 18:02
Dat kan wel zo zijn maar als je teveel verdient voor een sociale huurwoning, dan heb je niet veel keuze.sugarmiss schreef: ↑01-03-2018 16:54Je zit toch niet van de ene op de andere dag diep in de financiële problemen.
Waarom hebben ze zich niet eerder ingeschreven bij de woningbouwvereniging?
Op een gegeven moment kan je toch ook gewoon zien aankomen dat je particuliere huurwoning te duur voor je wordt.
Nu ze al bijna uit huis zijn gezet moet jij nog eens voor ze gaan uitzoeken of inschrijven wel zin heeft. Er komt blijkbaar 0.0 initiatief van deze mensen zelf.
Dan heeft inschrijven ook geen zin.
donderdag 1 maart 2018 om 18:14
Je krijgt huurtoeslag als je inkomen te laag is. Dat heeft niks met of je beiden wel of niet werkt te maken.
En als je dus beiden werkt en blijkbaar nog een soort van redelijk inkomen hebt.. hoe kom het zo ver dat je uitgezet word. Dan hebben er zo'n ongelovelijke klotezooi van gemaakt en vertellen ze je waarschijnlijk de helft niet.
Ik zou kijken of je via humanitas thuisadmin of de gemeente wat hulp kan krijgen voor ze. Vakantiehuisjes en familie afgaan of ze tijdelijk ergens opgevangen kunnen worden.
Ik zou ze niet in huis nemen.
En als je dus beiden werkt en blijkbaar nog een soort van redelijk inkomen hebt.. hoe kom het zo ver dat je uitgezet word. Dan hebben er zo'n ongelovelijke klotezooi van gemaakt en vertellen ze je waarschijnlijk de helft niet.
Ik zou kijken of je via humanitas thuisadmin of de gemeente wat hulp kan krijgen voor ze. Vakantiehuisjes en familie afgaan of ze tijdelijk ergens opgevangen kunnen worden.
donderdag 1 maart 2018 om 18:17
Ze huren particulier.Lucifermiauww schreef: ↑01-03-2018 18:14Je krijgt huurtoeslag als je inkomen te laag is. Dat heeft niks met of je beiden wel of niet werkt te maken.
Veel particuliere woningen worden verhuurd boven de huurtoeslaggrens, dus kan goed zijn dat ze daar helemaal niet voor in aanmerking komen.
En Humanitas Thuisadministratie is een prima project, maar als er een huisuitzetting gepland is, dan kun je je beter tot professionals wenden en niet tot vrijwilligers van Humanitas.
Gelukkig hebben ze een bewindvoerder zegt TO. Ik neem aan dat die wel weet welke wegen te bewandelen.
donderdag 1 maart 2018 om 19:23
Wat apart, eerst een goed inkomen en daarna het huis uit gezet worden.
Ik denk dat je maar een klein stukje van het hele verhaal weet.
Ik zou ze ook echt niet in huis nemen.
Ik heb zelf een kennis die ook zonder woning kwam vanwege schulden en ben blij dat mijn vriend er enorm op tegen was om hem bij ons te laten wonen.Ik had eerst medelijden.
De wachtlijsten zijn jaren( zeker 6 a 7 jaar ) en deze kennis geeft het geld liever aan leuke dingen voor zichzelf uit ipv zijn schulden zo snel mogelijk af te betalen. ( kwam ik pas later achter)
Ik denk dat je maar een klein stukje van het hele verhaal weet.
Ik zou ze ook echt niet in huis nemen.
Ik heb zelf een kennis die ook zonder woning kwam vanwege schulden en ben blij dat mijn vriend er enorm op tegen was om hem bij ons te laten wonen.Ik had eerst medelijden.
De wachtlijsten zijn jaren( zeker 6 a 7 jaar ) en deze kennis geeft het geld liever aan leuke dingen voor zichzelf uit ipv zijn schulden zo snel mogelijk af te betalen. ( kwam ik pas later achter)
anoniem_357433 wijzigde dit bericht op 01-03-2018 19:26
1.97% gewijzigd
donderdag 1 maart 2018 om 19:27
donderdag 1 maart 2018 om 19:31
Huh? Het is gewoon een getrouwde vriendin.
ik geef mn bek ook maar een douw
donderdag 1 maart 2018 om 19:32
donderdag 1 maart 2018 om 19:35
Het is een gewone vriendin met een eigen gezin. Vandaar ook die opimerkingen over kinderen.
Het is echt koud buiten hè?
Verder volledig eens over die helpertjes, want zie deze TO eens uitzoeken en energie steken en dit gezin zich dom voor doen en lekker achterover wachten tot ze verhuisd kunnen worden.
Net Sjakie van de familie Flodder.
Verder volledig eens over die helpertjes, want zie deze TO eens uitzoeken en energie steken en dit gezin zich dom voor doen en lekker achterover wachten tot ze verhuisd kunnen worden.
donderdag 1 maart 2018 om 19:40
Je huur betaal je het allereerste. Want je weet dat dit het allerbelangrijkste is. Iedereen weet dat.Doreia schreef: ↑01-03-2018 19:35Het is een gewone vriendin met een eigen gezin. Vandaar ook die opimerkingen over kinderen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
donderdag 1 maart 2018 om 19:42
Klopt. En als je de huur niet meer betaald, dan heb je al maandenlang eerst allerlei andere rekeningen niet betaald. Vaak te beginnen bij de zorgnota. Hier komt een bak derrie tevoorschijn in dit gezin.
anoniem_183335 wijzigde dit bericht op 01-03-2018 19:43
7.34% gewijzigd
donderdag 1 maart 2018 om 19:43
donderdag 1 maart 2018 om 19:52
Vooral het gezin niet bij jou in laten trekken....
(ik weet niet of je alleen woont maar anders ben je ineens een meerpersoons huishouden met hogere lasten en er zullen vast nog wel meer addertjes onder het gras zitten).
Weet niet of je zelf een huur of koop huis hebt? als je een huur huis hebt..tellen hun inkomsten ook ineens mee voor jouw eigen toeslagen.....
(ik weet niet of je alleen woont maar anders ben je ineens een meerpersoons huishouden met hogere lasten en er zullen vast nog wel meer addertjes onder het gras zitten).
Weet niet of je zelf een huur of koop huis hebt? als je een huur huis hebt..tellen hun inkomsten ook ineens mee voor jouw eigen toeslagen.....
donderdag 1 maart 2018 om 20:50
Je kunt natuurlijk net op de grens zitten, net teveel verdienen voor sociale huur en toeslagen, maar met een particuliere huur aan je max zitten. Dan heb je weinig speling als er iets fout gaat.
donderdag 1 maart 2018 om 21:00
Laat ze de gemeente/wijkteam bellen voor hulp. Zij zijn de toegang tot de hulpverlening voor volwassenen en jeugd.
Bij een uithuiszetting met kinderen zal er sowieso een melding gemaakt worden dan is het beter dat je zelf ook aan de bel trekt.
Ik ben bang dat je hun niet kan helpen. Om met kinderen op straat gezet te worden terwijl je een bewindvoerder hebt moet je het heel bond gemaakt hebben. Dit kun je niet voor ze oplossen.
Bij een uithuiszetting met kinderen zal er sowieso een melding gemaakt worden dan is het beter dat je zelf ook aan de bel trekt.
Ik ben bang dat je hun niet kan helpen. Om met kinderen op straat gezet te worden terwijl je een bewindvoerder hebt moet je het heel bond gemaakt hebben. Dit kun je niet voor ze oplossen.
donderdag 1 maart 2018 om 21:15
Minder ook nog wel hoor.
Kennis heeft in friesland voor 450 p maand gezeten Er stond nog een wasmachine ook in.
donderdag 1 maart 2018 om 21:27
En zelfs dat hoeft niet eens want ze krijgen leefgeld van hun bewindvoerder. En de rest van het geld gebruikt de bewindvoerder voor de rekeningen.
Dus ik heb geen idee welke hulp je precies wil bieden TO?
vrijdag 2 maart 2018 om 16:46
Suusjeappelsap schreef: ↑01-03-2018 19:43Bedankt voor het meedenken en de reacties. Er zijn natuurlijk meer dingen aan de hand maar dat is een veel te lang verhaal.
Ik ga ze helpen waar ik kan want zo ben ik dan weer en zelfvdoen ze ook veel hoor.
Maar soms zie je door de bomen het bos niet meer.
Zoals? Als jij dat van de woningbouwvereniging hier moet vragen, dan hebben ze zelf nog niet bijster veel gedaan volgens mij.