Huisuitzetting hoe nu verder
donderdag 1 maart 2018 om 15:47
Hallo
Na een hoop gegoogle, waar ik ondertussen best wel zat van ben, hoop ik dat er hier mensen zijn met wat antwoorden.
Mijn vriendin heeft de laatste jaren veel ellende gehad en daar bovenop komt nu dat zij deze maand met haar gezin hun huurwoning zal moeten verlaten. Ik wil haar graag helpen door wat dingen voor haar uit te zoeken maar waar ik geen antwoord op kan vinden is waar moeten ze nu wonen.
Kunnen ze zich inschrijven bij een woningbouwvereniging ? Is dat nog mogelijk.
Hoe gaat dit verder. Misschien heeft een van jullie zoiets meegemaakt van dichtbij oid ?
Na een hoop gegoogle, waar ik ondertussen best wel zat van ben, hoop ik dat er hier mensen zijn met wat antwoorden.
Mijn vriendin heeft de laatste jaren veel ellende gehad en daar bovenop komt nu dat zij deze maand met haar gezin hun huurwoning zal moeten verlaten. Ik wil haar graag helpen door wat dingen voor haar uit te zoeken maar waar ik geen antwoord op kan vinden is waar moeten ze nu wonen.
Kunnen ze zich inschrijven bij een woningbouwvereniging ? Is dat nog mogelijk.
Hoe gaat dit verder. Misschien heeft een van jullie zoiets meegemaakt van dichtbij oid ?
donderdag 1 maart 2018 om 16:08
Volgens mij kom je hier op een soort van zwarte lijst. Dit betekent dat 5 jaar geen huis van ze mag huren. Aangezien de omringende gemeentes hier bij dezelfde organisatie zitten wordt een nieuw huis moeilijk.
Er is ook een lange wachtlijst. Dus zelfs na die 5 jaar wordt het lastig. Ik heb van mensen gehoord dat ze wel 7 jaar op hun woning hebben gewacht.
Er zijn in de grotere steden wel plekken waar je terecht kan. Ik denk dat je vriendin eerst moet aankloppen bij het maatschappelijk werk. Waarschijnlijk via de gemeente. Ze is niet de eerste in deze situatie, dus daar zullen ze er wel bekend mee zijn
Er is ook een lange wachtlijst. Dus zelfs na die 5 jaar wordt het lastig. Ik heb van mensen gehoord dat ze wel 7 jaar op hun woning hebben gewacht.
Er zijn in de grotere steden wel plekken waar je terecht kan. Ik denk dat je vriendin eerst moet aankloppen bij het maatschappelijk werk. Waarschijnlijk via de gemeente. Ze is niet de eerste in deze situatie, dus daar zullen ze er wel bekend mee zijn
donderdag 1 maart 2018 om 16:09
O, jij weet wat vriendin van TO allemaal gedaan en nagelaten heeft? Handig, voor als TO niet meer reageert.Celaena_Aelin schreef: ↑01-03-2018 16:05Maar een woningbouw bellen 'hallo, ik zie dat er een betaalachterstand is, kan er een betalingsregeling worden getroffen' is ook een vorm van hulp. Wel hulp waar je actief om moet vragen, ja. Maar toch: hulp.
Idem voor 'even bij het wijkteam/sociaal team langslopen'. Ook dan kan er hulp geregeld worden. Moet je wel zelf iets voor doen, ja. Maar mensen kunnen niet ruiken dat het je niet lukt om je huur te betalen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 1 maart 2018 om 16:10
Voordat er tot uitzetting overgegaan wordt, zijn er al heel wat brieven geweest.
Jammer dat vriendin niet eerder hulp gezocht heeft, dan was het niet zo ver gekomen. Tenzij er iemand is die nu op het laatste moment alle achterstallige huur betaald, ziet het er slecht uit.
Jammer dat vriendin niet eerder hulp gezocht heeft, dan was het niet zo ver gekomen. Tenzij er iemand is die nu op het laatste moment alle achterstallige huur betaald, ziet het er slecht uit.
ik geef mn bek ook maar een douw
donderdag 1 maart 2018 om 16:13
donderdag 1 maart 2018 om 16:20
met kinderen ben je al 100% uitgesloten. Je mag 9 van de 10 keer geen eens een huisdier houden in een anti-kraak woning.
TO. Je vriendin kan bij de gemeente informeren of er in jullie woongebied zogenaamde "tussenwoningen" zijn.
Hier in een gemeente verderop zijn er een stuk of 20 woningen voor scheidingsgevallen,uitzetting, faillissement en andere toestanden. Ze mogen daar maximaal 2 jaar verblijven om de boel weer op de rit te krijgen.
donderdag 1 maart 2018 om 16:22
Er vanuit gaande dat het hier om een (forse) betalingsachterstand gaat (uitgaande van een huurwoning) zijn in NL de regels dusdanig dat het gezin meermaals door woningstichting en hulpverleners benadert is voor betalingsregeling, warschuwingen, gesprekken, hulpplannen, enz. (Vaak maanden zo niet jarenlang). Een uithuiszetting komt niet zomaar aanwaaien en betekent doorgaans dat men niet mee wilt werken aan afspraken/betalingsregelingen. Zelfs op moment van huisuitzetting krijg je nog de kans om op gesprek te gaan en tot een overeenkomst te komen. Tenzij je het dusdanig gek hebt gemaakt (denk bijv. aan hennepkwekerij naast betalingsachterstand) dat woningstichting niet langer dit gezin in 'huis' wil hebben. Maar goed, dat is gissen, daar TO niet meer info verschaft.
Waar kun je terecht als je niet wilt mee werken aan een oplossing? Vrienden, familie, stacaravan op een camping of private huur.
Woningstichting is niet verplicht gezin op te vangen cq ander aanbod te doen. Dat geldt tevens ook voor de gemeente. Overigens moet je het echt heel bont maken om het zover te krijgen dat in de samenwerkingen tussen gemeente en woningstichtingen voor sociale huurwoningen er geen woningaanbod wordt gedaan, zelfs bij een uithuiszetting. Dan heb je het echt over bijv. strafbare feiten, extreem asociale gezinnen, enz.
Waar kun je terecht als je niet wilt mee werken aan een oplossing? Vrienden, familie, stacaravan op een camping of private huur.
Woningstichting is niet verplicht gezin op te vangen cq ander aanbod te doen. Dat geldt tevens ook voor de gemeente. Overigens moet je het echt heel bont maken om het zover te krijgen dat in de samenwerkingen tussen gemeente en woningstichtingen voor sociale huurwoningen er geen woningaanbod wordt gedaan, zelfs bij een uithuiszetting. Dan heb je het echt over bijv. strafbare feiten, extreem asociale gezinnen, enz.
..and that's the way the cookie crumbles.
donderdag 1 maart 2018 om 16:33
Het gaat idd om een huurachterstand. Haar man heeft wel een baan dus er komt geld binnen en ze hebben ook hulp van een bewindvoerder.
Ik vind het gewoon zo'n ellende en voel me een beetje machteloos omdat ik wel graag wil helpen zoek ik wat dingen voor hun uit.
Enja er valt een hoop te zeggen over hoe dit is ontstaan en ze hadden eerder aan de bel moeten trekken kwa hulp. Maar goed dat is allemaal achteraf en ik wil vooruit kijken met hun.
Ik vind het gewoon zo'n ellende en voel me een beetje machteloos omdat ik wel graag wil helpen zoek ik wat dingen voor hun uit.
Enja er valt een hoop te zeggen over hoe dit is ontstaan en ze hadden eerder aan de bel moeten trekken kwa hulp. Maar goed dat is allemaal achteraf en ik wil vooruit kijken met hun.
donderdag 1 maart 2018 om 16:35
Ze hebben een particuliere huurwoning en niet bij een woningbouwvereniging zou dat nog iets uit kunnen maken ?HermioneJeanGranger schreef: ↑01-03-2018 16:08Volgens mij kom je hier op een soort van zwarte lijst. Dit betekent dat 5 jaar geen huis van ze mag huren. Aangezien de omringende gemeentes hier bij dezelfde organisatie zitten wordt een nieuw huis moeilijk.
donderdag 1 maart 2018 om 16:37
Suusjeappelsap schreef: ↑01-03-2018 16:35Ze hebben een particuliere huurwoning en niet bij een woningbouwvereniging zou dat nog iets uit kunnen maken ?
Wat hebben ze zelf al ondernomen?
donderdag 1 maart 2018 om 16:37
Laat ze dat zelf maar doen, dat vooruit kijken. Laat ze hun eigen verantwoordelijkheid pakken. Zij hebben hun eigen ellende gecreëerd. Het gaat ze echt niet helpen als jij alles voor ze uit gaat zoeken, dan leren ze het nooit. Waarom werkt zij niet?Suusjeappelsap schreef: ↑01-03-2018 16:33Het gaat idd om een huurachterstand. Haar man heeft wel een baan dus er komt geld binnen en ze hebben ook hulp van een bewindvoerder.
donderdag 1 maart 2018 om 16:38
Waarom huurden ze particulier?Suusjeappelsap schreef: ↑01-03-2018 16:35Ze hebben een particuliere huurwoning en niet bij een woningbouwvereniging zou dat nog iets uit kunnen maken ?
donderdag 1 maart 2018 om 16:44
donderdag 1 maart 2018 om 16:54
Je zit toch niet van de ene op de andere dag diep in de financiële problemen.
Waarom hebben ze zich niet eerder ingeschreven bij de woningbouwvereniging?
Op een gegeven moment kan je toch ook gewoon zien aankomen dat je particuliere huurwoning te duur voor je wordt.
Nu ze al bijna uit huis zijn gezet moet jij nog eens voor ze gaan uitzoeken of inschrijven wel zin heeft. Er komt blijkbaar 0.0 initiatief van deze mensen zelf.
Waarom hebben ze zich niet eerder ingeschreven bij de woningbouwvereniging?
Op een gegeven moment kan je toch ook gewoon zien aankomen dat je particuliere huurwoning te duur voor je wordt.
Nu ze al bijna uit huis zijn gezet moet jij nog eens voor ze gaan uitzoeken of inschrijven wel zin heeft. Er komt blijkbaar 0.0 initiatief van deze mensen zelf.
donderdag 1 maart 2018 om 16:54
Suusjeappelsap schreef: ↑01-03-2018 16:45Omdat ze eerder beide werkten en niet in aanmerking kwamen voor een socialehuurwoning.
Wat hebben ze zelf al ondernomen?
donderdag 1 maart 2018 om 16:58
Dit. Ze zullen echt zelf aan de bak moeten. Ik neem aan dat ze niet zwakbegaafd zijn?nessemeisje schreef: ↑01-03-2018 16:37Laat ze dat zelf maar doen, dat vooruit kijken. Laat ze hun eigen verantwoordelijkheid pakken. Zij hebben hun eigen ellende gecreëerd. Het gaat ze echt niet helpen als jij alles voor ze uit gaat zoeken, dan leren ze het nooit. Waarom werkt zij niet?
ik geef mn bek ook maar een douw