Geld & Recht alle pijlers

Huisvrouw worden

01-12-2018 19:07 1645 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de beslissing genomen dat ik thuis blijf voor de kinderen en huisvrouw zal worden. Deze beslissing hebben wij echter al een jaar eerder genomen. Ik ben dus al een jaar thuis, had ook geen vaste job toen. Ik ben 27, mijn vriend is 38 en heeft een goede job. Financieel is dit geen enkel probleem. Alleen zit ik echter met enkele twijfels/vragen die sinds kort de kop op steken.

- Stel nu, na een hele lange tijd, dat één van ons twee een punt zet achter onze relatie. Wij zijn dit niet van plan maar zeg nooit nooit. Wat blijft er dan nog over voor mij (de huisvrouw)? Aangezien ik niet heb gewerkt en dus geen pensioen zal hebben.

- Wij weten absoluut niks af van trouwen (gezien de situatie gaan we sowieso trouwen). Welke huwelijksregeling zou het beste zijn voor een huisvrouw? Ik vermoed trouwen met gemeenschappelijke goederen? Is er iets wat wij zeker moeten regelen wil ik niet na een scheiding/overlijden met niets achter blijven?

En merken de dames die al langere tijd huisvrouw zijn op dat ze een zwakkere positie hebben tov hun werkende partner? Bijv in discussie’s. Mijn ouders vinden dat niet werkende en wel werkende partners nooit 100% gelijkwaardig zullen zijn.
Ghost79 schreef:
04-12-2018 20:50
Mij hoor je ook niet zeggen dat een hv niks te doen heeft. Ik merk zelf op mijn ‘vrije’ dagen hoe druk het is. Maar dat komt dan ook omdat alles in die twee dagen gepropt moet worden. Als je geen baan daarnaast hebt, kun je dit meer uitsmeren over de hele week. Dat lijkt me wel relaxter. En je hoeft bijv. niet je kind wakker te maken om 7.00 bij de oppas te zijn en dat soort dingen. Maar waar ik niet tegen zou kunnen, is dat mijn leven dan compleet in het teken van een ander staat. Dat je niks voor jezelf hebt. Je ondersteunt alleen maar anderen in hun werk, school, ontwikkeling enz. Maar waar blijf jijzelf dan?
Daarom schreef ik ook dat je knap zelfstandig moet zijn voor zo'n baan. Denk daarom ook dat de meesten het makkelijker vinden voor hun eigen identiteit om die buiten de deur te zoeken. Je staande houden als moderne huisvrouw is best een krachttoer.
Vanzai schreef:
04-12-2018 22:00
Enlighten me. Wat is de hete brei? Want ik heb echt geen idee waar je het over hebt.
Vertel mij, waarom heb jij geen keuze om niet te gaan werken simpelweg omdat je man bent?

Ik kan je nu alvast vertellen dat ik niet akkoord ben met het antwoord dat vrouwen (gewoon omdat het vrouwen zijn ofzo) dat niet accepteren, want die zijn er gewoonweg wel.
Vanzai schreef:
04-12-2018 21:58
De meeste mannen weten wel beter dan te stoppen met werken. Het is nog steeds zo dat een aanzienlijk deel van de vrouwen het wel prima vindt om niet te werken.

Ik denk dat dat meer met sociale status te maken heeft. Ik weet nog dat mijn man ooit een maand zonder werk zat, eerst vond hij het heel leuk om thuisblijfvader te zijn, maar wat was hij blij dat hij na die maand weer ‘gewoon’ aan het werk kon. Hij vond de huishouding, kinderen en alles erom heen vele malen zwaarder dan een reguliere baan met vaste werktijden. Ik denk toch dat het veelal vrouwen zijn die minder werken omdat zij die combi beter kunnen handelen. En mannen toch meer voor hun carrière en daarmee status gaan.
ghost79 wijzigde dit bericht op 04-12-2018 22:24
22.85% gewijzigd
nina1966 schreef:
04-12-2018 22:04
Daarom schreef ik ook dat je knap zelfstandig moet zijn voor zo'n baan. Denk daarom ook dat de meesten het makkelijker vinden voor hun eigen identiteit om die buiten de deur te zoeken. Je staande houden als moderne huisvrouw is best een krachttoer.
First world problems. Er is dan immers al iemand die voor alles betaalt zodat die huisvrouw niet hoeft te werken. En wat dat moderne ermee te maken heeft snap ik al helemaal niet.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Vanzai schreef:
04-12-2018 21:12
Mensen die niet iemand hebben die ze van gratis geld voorziet doen dat allemaal naast de baan waarmee ze in hun eigen levensonderhoud (en in dat van hun kinderen) voorzien.
Nee. Alleen met een middelmatige normale baan kun je dat 'ernaast doen" Iemand met zo'n baan dat je afspreekt dat de andere partner thuis blijft had anders géén kinderen, of een au pair en een vracht aan personeel.
Mevrouw75 schreef:
Vertel mij, waarom heb jij geen keuze om niet te gaan werken simpelweg omdat je man bent?

Ik kan je nu alvast vertellen dat ik niet akkoord ben met het antwoord dat vrouwen (gewoon omdat het vrouwen zijn ofzo) dat niet accepteren, want die zijn er gewoonweg wel.
Wat was nu die hete brei die ik niet zou snappen?
vogelkip schreef:
04-12-2018 22:03
Het een sluit het ander niet uit he! Je kan je inzetten voor de maatschappij terwijl je ook een financiële bijdrage levert. Liever dat laatste natuurlijk, maar dat past uiteraard niet in je straatje.
Mijn straatje???
Ik werk 32 uur. Zoals ik al eerder schreef. Zonder de bedoeling dat ik daarmee zou stoppen. En dat verhindert me inderdaad om sommige andere bijdragen te leveren die ook nuttig zouden zijn.
En verder vind ik vooral dat mensen vrij zijn in hun keuzes.
Nogal vreemd om zo te reageren alleen omdat ik het niet met je eens ben.
Vanzai schreef:
04-12-2018 22:07
Wat was nu die hete brei die ik niet zou snappen?
Hou op en geef gewoon antwoord.
nina1966 schreef:

Schei toch uit zeg. Je doet nu met alsof huisvrouwtje spelen gelijk staat aan superheldin.
vogelkip schreef:
04-12-2018 21:55
Je leest niet goed, ik heb het over AOW. Die ontvangt iedereen in Nederland vanaf 67-jarige leedtijd, dus ook als je nooit gewerkt hebt. Dat bedoel ik wanneer een huisvrouw dus per definitie van ons sociale stelsel profiteert zonder eraan bij te dragen. Wat vind je daarvan?

Verdiep je eens in het ontstaan van de aow en het verschil tussen volksverzekeringen en werknemersverzekeringen.

En wat vindt jij van het feit dat een milonair met een villa per maand evenveel aan hypotheekrente krijgt als een alleenstaand omaatje aan aow? Ook als hij dat geld bij de lotto heeft gewonnen en geen dag gewerkt heeft?
Lollypop04 schreef:
04-12-2018 22:08
Mijn straatje???
Ik werk 32 uur. Zoals ik al eerder schreef. Zonder de bedoeling dat ik daarmee zou stoppen. En dat verhindert me inderdaad om sommige andere bijdragen te leveren die ook nuttig zouden zijn.
En verder vind ik vooral dat mensen vrij zijn in hun keuzes.
Nogal vreemd om zo te reageren alleen omdat ik het niet met je eens ben.

Mensen mogen vrij zijn daar waar hun keuzes alleen betrekking hebben op zichzelf. Zodra die zogenaamde keuze echter betekent dat het met gemeenschapsgeld betaald moet worden, is daar geen sprake van. Dan ben je gewoon een profiteur.
Vanzai schreef:
04-12-2018 21:12
Mensen die niet iemand hebben die ze van gratis geld voorziet doen dat allemaal naast de baan waarmee ze in hun eigen levensonderhoud (en in dat van hun kinderen) voorzien.
Btw ik vind de term gratis geld nogal ongepast. Geld is niet gratis. Zonder de afspraak dat je als een van de partners thuisblijft zodat de anders zich het schompes kan werken zóú de ander zich niet het schompes kunnen werken.
Ow oeps school, neee ik kan mijn kind niet ophalen vandaag. Plotseling collega's uit het buitenland die even ge entertaint moeten worden. Zie je het voor je?
Mevrouw75 schreef:
Hou op en geef gewoon antwoord.
Wanneer je jezelf niet wilt verklaren kan ik er alleen maar vanuit gaan dat je zomaar iets roept. Daarmee verklaar je zelf dat niet wilt discussiëren dus dan is het hierbij ook afgelopen.
Koffiekop1 schreef:
04-12-2018 22:09
Verdiep je eens in het ontstaan van de aow en het verschil tussen volksverzekeringen en werknemersverzekeringen.

En wat vindt jij van het feit dat een milonair met een villa per maand evenveel aan hypotheekrente krijgt als een alleenstaand omaatje aan aow? Ook als hij dat geld bij de lotto heeft gewonnen en geen dag gewerkt heeft?

De meeste miljonairs zullen hard hebben gewerkt hoor voor hun geld. Ik zie niet in waarom er dan ineens andere rechten zouden gelden. Dus nee, geen enkel probleem als een rijk iemand AOW ontvangt of hypotheekrenteaftrek, zo lang je maar je financiële steentje hebt bijgedragen.
Vanzai schreef:
04-12-2018 22:11
Wanneer je jezelf niet wilt verklaren kan ik er alleen maar vanuit gaan dat je zomaar iets roept. Daarmee verklaar je zelf dat niet wilt discussiëren dus dan is het hierbij ook afgelopen.
Fijn.
vogelkip schreef:
Schei toch uit zeg. Je doet nu met alsof huisvrouwtje spelen gelijk staat aan superheldin.
Nou idd. De makkelijkste weg is het echt niet. Maar dit doe je om financieel te kunnen bijdragen aan het leven dat je samen wilt leiden, omdat je hier samen verantwoordelijk voor bent.
vogelkip schreef:
04-12-2018 22:10
Mensen mogen vrij zijn daar waar hun keuzes alleen betrekking hebben op zichzelf. Zodra die zogenaamde keuze echter betekent dat het met gemeenschapsgeld betaald moet worden, is daar geen sprake van. Dan ben je gewoon een profiteur.
Ik vraag me echt af als je alle vrijwillige bijdragen van mensen aan de maatschappij weg zou halen of alleen zou laten doen door betaalde krachten, of het er dan daadwerkelijk zoveel beter uit zou zien hier. Ik vind het nogal wat om veel van deze mensen profiteurs te noemen.

Maar goed, ik lees het al.. Je stelde in een eerdere post een vraag die eigenlijk geen vraag was. Je wilde alleen je eigen mening bevestigd zien en geen echte discussie aangaan.
LaFleurNoire schreef:
04-12-2018 21:26
Jawel. Het is 's ochtends vroeg heerlijk om op een paard door het bos te hobbelen. Even de wind(en de regen...)in je neus en hoofd leeg.
Paard blij, eigenaren van het paard blij.
Mooi! Dan kun je er daarna weer even tegen. Laat je niet gek maken. Volg je eigen pad, dat is het beste voor je omgeving en voor jezelf.
Je geeft heel veel zo te lezen.
S-Meds schreef:
04-12-2018 09:14
De leukste gesprekspartners zijn vaak de mensen met interessante banen.
Maar je zegt het nu zelf. Mensen met 'interessante banen'. Wat interessant is, dat is voor iedereen anders. Maar ik ben laagopgeleid met daarbij horend werk, dat wordt door de meeste hoogopgeleide mensen op zijn zachtst gezegd niet interessant gevonden. Zo weet ik uit ervaring.
Nehemah schreef:
05-12-2018 00:18
Maar je zegt het nu zelf. Mensen met 'interessante banen'. Wat interessant is, dat is voor iedereen anders. Maar ik ben laagopgeleid met daarbij horend werk, dat wordt door de meeste hoogopgeleide mensen op zijn zachtst gezegd niet interessant gevonden. Zo weet ik uit ervaring.
Ik ken ook laagopgeleiden met werk dat ik zeker wel interessant vind. Bijv. ouderenzorg of thuiszorg.
nessemeisje schreef:
04-12-2018 17:30
Een huisvrouw doet het huishouden. Net zoals een werkende vrouw doet naast haar werk, alleen heeft ze er meer tijd voor. Da's niet zo moeilijk te beredeneren. Ik heb echter geen idee wat een -bijvoorbeeld-scheikundig technoloog doet dus zal ik nooit denken dat ie druk is met niks, enkel en alleen omdat ik de inhoud van zijn werk niet snap. Aan het huishouden is niet zo heel veel te snappen hoor.
Tja, andere tijden want het huishouden zal ongetwijfeld heel anders zijn geweest in die tijd dan nu... maar mijn oma heeft betaald werk verricht tot twee weken voor de geboorte van hun eerste kind. Daarna werd ze inderdaad huisvrouw, maar ook was ze goed met de naaimachine. Alles maakte ze zelf. Of het nu kleding voor de kinderen was of een winterjas voor zichzelf. Dat vond oma ook tot haar huisvrouw-takenpakket behoren en tot ver na haar tachtigste zette ze in 1 middag een hele broek in elkaar van een lap stof. Shoot me, maar al die patronen uit die bladen waren voor mij zo ongeveer hetzelfde als 'scheikundig-technoloog' of een studie Japans.

Het zal nu gemakkelijker zijn allemaal, maar als ik erover nadenk wat mijn oma allemaal deed... alleen maar respect.
Vanzai schreef:
04-12-2018 21:16
Wanneer je een man zou zijn zou je een stumper zijn die geen vrouw kan krijgen. Maar goed, jij hebt een baarmoeder en dus hoef je niet te werken en kun je dat hele volle leven hebben.

Omdat je een vrouw bent dus. Om geen enkele andere reden.
Dit klinkt naar maar het is wel waar.
Benbits schreef:
04-12-2018 10:40
Dat is toch treurig, dat je zonder je werk geen idee hebt wie je bent en wat je interesses zijn. Over geestelijke armoede gesproken.
Ik heb me nooit geïdentificeerd met mijn werk. Of dat nu huidig werk is of werk wat ik in het verleden deed.

In mijn vrije tijd houd ik me graag bezig met mezelf verdiepen in onderwerpen die ik echt oprecht heel interessant vind, en daar zou ik lang over kunnen vertellen. Stuk boeiender dan al het werk wat ik ooit heb gedaan bij elkaar. Identificeer me liever met dingen in mijn vrije tijd waar ik me graag mee bezig hou.

Heb ook tijden gehad dat ik geen werk had, maar genoeg om over te praten. En nu nog praat ik liever over andere zaken dan mijn geestdodende werk. Bij mensen die echt hoogopgeleid zijn loop ik meer aan tegen vaktermen die ze gebruiken en die ik niet begrijp.
Vanzai schreef:
04-12-2018 22:06
First world problems. Er is dan immers al iemand die voor alles betaalt zodat die huisvrouw niet hoeft te werken. En wat dat moderne ermee te maken heeft snap ik al helemaal niet.
Eh nee. De thuisblijvende PARTNER het is namelijk óók wel eens de man, zórgt dat de ander zo kan werken. Zonder de thuisblijver kan je geen 50 uur of meer p week werken.
En reken eens uit. schoonmaker. Kok, PA, kindermeisje, boekhouder. Een "huisvrouw" zorgt voor een aardige verlaging in de kostenpost. Zonder die thuisblijver kán de ander niet doen wat die met een thuisblijver wel kan.
vogelkip schreef:
:rofl: huisvrouwtje spelen? Tjonge, hoe krijg je het je bek uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven