Huisvrouw worden
zaterdag 1 december 2018 om 19:07
Wij hebben de beslissing genomen dat ik thuis blijf voor de kinderen en huisvrouw zal worden. Deze beslissing hebben wij echter al een jaar eerder genomen. Ik ben dus al een jaar thuis, had ook geen vaste job toen. Ik ben 27, mijn vriend is 38 en heeft een goede job. Financieel is dit geen enkel probleem. Alleen zit ik echter met enkele twijfels/vragen die sinds kort de kop op steken.
- Stel nu, na een hele lange tijd, dat één van ons twee een punt zet achter onze relatie. Wij zijn dit niet van plan maar zeg nooit nooit. Wat blijft er dan nog over voor mij (de huisvrouw)? Aangezien ik niet heb gewerkt en dus geen pensioen zal hebben.
- Wij weten absoluut niks af van trouwen (gezien de situatie gaan we sowieso trouwen). Welke huwelijksregeling zou het beste zijn voor een huisvrouw? Ik vermoed trouwen met gemeenschappelijke goederen? Is er iets wat wij zeker moeten regelen wil ik niet na een scheiding/overlijden met niets achter blijven?
En merken de dames die al langere tijd huisvrouw zijn op dat ze een zwakkere positie hebben tov hun werkende partner? Bijv in discussie’s. Mijn ouders vinden dat niet werkende en wel werkende partners nooit 100% gelijkwaardig zullen zijn.
- Stel nu, na een hele lange tijd, dat één van ons twee een punt zet achter onze relatie. Wij zijn dit niet van plan maar zeg nooit nooit. Wat blijft er dan nog over voor mij (de huisvrouw)? Aangezien ik niet heb gewerkt en dus geen pensioen zal hebben.
- Wij weten absoluut niks af van trouwen (gezien de situatie gaan we sowieso trouwen). Welke huwelijksregeling zou het beste zijn voor een huisvrouw? Ik vermoed trouwen met gemeenschappelijke goederen? Is er iets wat wij zeker moeten regelen wil ik niet na een scheiding/overlijden met niets achter blijven?
En merken de dames die al langere tijd huisvrouw zijn op dat ze een zwakkere positie hebben tov hun werkende partner? Bijv in discussie’s. Mijn ouders vinden dat niet werkende en wel werkende partners nooit 100% gelijkwaardig zullen zijn.
woensdag 5 december 2018 om 07:52
Omdat je man geld binnenharkt en hij dus belasting betaalt? Dat jij het als jullie geld ziet, dat schijnt niet te kloppen. Maar ik herhaal slechts wat hier is getypt hè?Pindakaasjes schreef: ↑05-12-2018 07:43Wat klopt daar niet aan?
Alles is van ons samen. 50/50
Ons gezin, ons geld, ons huis.. dus 'we' betalen belasting.
woensdag 5 december 2018 om 07:54
Jawel. Je krijgt aanrechtsubsidie (algemene heffingskorting) als je als partner weinig of geen inkomen hebt.
Combinatiekorting krijg je als je boven een bepaald bedrag verdient en er 1 of meer kinderen onder de 18 op je adres ingeschreven staan.
woensdag 5 december 2018 om 07:56
De 'aanrechtsubsidie' is een overdraagbaar deel van de algemene heffingskorting. Jij maakte jouw deel van de heffingskorting niet op (want je betaalde geen belasting om hem vanaf te trekken), dus mocht hij bij je man van de belastingaanslag afgetrokken worden. De aanrechtsubsidie wordt afgebouwd. In 2017 was die nog 900 euro, daarvoor veel meer. Toch zeker geen lood om oud ijzer bedragen.Pindakaasjes schreef: ↑05-12-2018 07:45Dat kun je meestal verwaarlozen. Ik kreeg aanrechtsubsidie, en mijn man vervolgens een hogere aanslag.
Lood om oud ijzer.
Toen ik weer ging werken gingen mijn aanslagen uiteraard weer omhoog, en die van mijn man automatisch omlaag.
Als jij eerst aanrechtsubsidie had, zou als je gaat werken je man juist een hogere aanslag gehad moeten hebben, want jouw deel van de heffingskorting gaat er niet meer af.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
woensdag 5 december 2018 om 07:56
Bedankt! Wist ik dus nietTrotter schreef: ↑05-12-2018 07:48'Aanrechtsubsiedie' is de algemene heffingskorting. Combinatiekorting is iets anders, dat is inderdaad voor mensen met kinderen en werk.

woensdag 5 december 2018 om 07:59
Scheelt typen. Je kinderen moeten onder de 12 zijn.LaFleurNoire schreef: ↑05-12-2018 07:54Jawel. Je krijgt aanrechtsubsidie (algemene heffingskorting) als je als partner weinig of geen inkomen hebt.
Combinatiekorting krijg je als je boven een bepaald bedrag verdient en er 1 of meer kinderen onder de 18 op je adres ingeschreven staan.
Het is een stimulans voor 'jonge' ouders om beiden te blijven werken.
Ook deze wordt trouwens verlaagd.

woensdag 5 december 2018 om 08:02
Als jullie dat een goede oplossing vinden moeten jullie dat gewoon doen. Ik heb ook geen pensioen over alle werkjaren. Ik hop al jaren van nulurencontract naar nulurencontract en je bouwt alleen pensioen op over je vaste uren. Dus dat schiet in een hoop branches niet zo op. AOW krijg je wel. Dat gaat over het aantal jaren dat je in Nederland bent geweest.
Of je succes hebt na jaren op de arbeidsmarkt hangt denk ik af van wat je wilt. In de schoonmaak heb je altijd werk.
Of je succes hebt na jaren op de arbeidsmarkt hangt denk ik af van wat je wilt. In de schoonmaak heb je altijd werk.

woensdag 5 december 2018 om 08:03
Kleinezon schreef: ↑05-12-2018 07:56De 'aanrechtsubsidie' is een overdraagbaar deel van de algemene heffingskorting. Jij maakte jouw deel van de heffingskorting niet op (want je betaalde geen belasting om hem vanaf te trekken), dus mocht hij bij je man van de belastingaanslag afgetrokken worden. De aanrechtsubsidie wordt afgebouwd. In 2017 was die nog 900 euro, daarvoor veel meer. Toch zeker geen lood om oud ijzer bedragen.
Als jij eerst aanrechtsubsidie had, zou als je gaat werken je man juist een hogere aanslag gehad moeten hebben, want jouw deel van de heffingskorting gaat er niet meer af.
Okay, dank voor de uitleg.
Moet ik toch maar eens beter naar de boekhouder gaan luisteren.
Ik begrijp soms ook bar weinig van het systeem.
Toen ik met een paar uur werken begon, kreeg ik ook geen loonheffingskorting.
Hoe zit dat dan precies,, weet jij dat?
woensdag 5 december 2018 om 08:16
Loonheffingskorting is een samenraapsel van 2 delen; arbeidskorting en de algemene heffingskorting. De Loonheffingskorting kun je maandelijks laten toepassen op je loon, en anders een keer per jaar bij de belastingaangifte terugkrijgen. Je kreeg hem dus wel, maar waarschijnlijk jaarlijks en niet maandelijks op de loonstrook.Pindakaasjes schreef: ↑05-12-2018 08:03Okay, dank voor de uitleg.
Moet ik toch maar eens beter naar de boekhouder gaan luisteren.
Ik begrijp soms ook bar weinig van het systeem.
Toen ik met een paar uur werken begon, kreeg ik ook geen loonheffingskorting.
Hoe zit dat dan precies,, weet jij dat?
In de tijd dat de aanrechtsubsidie nog hoger was, was het voor kleine baantjes van huisvrouwen noet erg interessant het maandelijks te doen; de algemene heffingskorting kreeg je toch al terug via manlief (zie aanrechtsubsidie) en de arbeidskorting voor kleine baantjes is beperkt.

woensdag 5 december 2018 om 08:53
Dankje Kleinezon, toch zal ik die brieven dan eens gaan opzoeken. Want ik weet toch vrij zeker, dat ik destijds na het versturen van het formulier (wat mijn werkgever moest doen) ik een brief terug kreeg dat ik niet in aanmerking kwam.
Het was een brief met maar 3 of 4 regels volgens mij.
Ik ben inmiddels meer uren gaan werken dus het zal niet meer relevant zijn.
Maar erg begrijpen deed ik het al niet.
Ik vind dat aanrechtsubsidie zowiezo al vreemd, men krijgt toch al kinderbijslag?
Het was een brief met maar 3 of 4 regels volgens mij.
Ik ben inmiddels meer uren gaan werken dus het zal niet meer relevant zijn.
Maar erg begrijpen deed ik het al niet.
Ik vind dat aanrechtsubsidie zowiezo al vreemd, men krijgt toch al kinderbijslag?
woensdag 5 december 2018 om 08:58
Elastiekje22 schreef: ↑05-12-2018 07:35Voor sommige vrouwen kan ik het mij voorstellen dat zij het aantrekkelijker vinden om thuis te blijven dan om slecht betaald en geestdodend werk te doen. Niet iedereen heeft het intellect om een leuke baan te krijgen.
Oh, en mannen wel?

woensdag 5 december 2018 om 09:02
Ach.. als het voor ons maar klopt.
Nu ik zelf weer een inkomen heb, pakt mijn man gerust wel eens mijn portemonnee (als hij de zijne weer eens kwijt is)
Wij zijn daar niet zo krampachtig in dat het allemaal zo strikt gescheiden moet blijven. ''Dit is jouw geld, en dat is mijn geld!''
''Mijn huis, jouw huis
Mijn deel, jouw deel
Mijn brood, jouw brood''

woensdag 5 december 2018 om 09:04
Het is jammer, maar het is zo viva-eigen.LaFleurNoire schreef: ↑05-12-2018 05:44Waarom gaat men er voor het gemak maar van uit dat ik nooit gewerkt heb, dat ik thuis ben gaan zitten omdat ik simpelweg een luie uitvreter ben die gewoon geen zin meer had om te werken en dat ook nooit meer gaat doen?
Vooruitzichten heb ik niet, maar je weet nooit hoe een balletje rolt.
Er wordt gevraagd wat een huisvrouw allemaal wel niet doet naast dat huishouden en vervolgens blijkt dat men dat eigenlijk helemaal niet serieus wil weten maar er gewoon een ander soort stok gezocht wordt om mee te slaan.
Ik heb in dit topic geen onvertogen woord geschreven en toch meent men dat ze gerechtigd zijn om iemand die het leven anders indeelt uit te schelden voor profiteur, wordt er denigrerend gesproken over "huisvrouwtje spelen" en komt er een hoop niet ter zake doent gezwets over het hebben van een baarmoeder en de ontelbare privileges die daar bij schijnen te horen.
Uiteraard weet ik na bijna 20 jaar hier dat het forum zo werkt en moet ik daar gewoon mijn schouders over ophalen en dat ga ik ook maar weer doen. Want een echt serieuze discussie wil men helemaal niet, het is fijner om lekker van leer te trekken.
Wat ook viva-eigen is is het feit dat ik nu ga zeggen dat er in mijn randstedelijke nieuwbouwwijk waar het opleidingsniveau vrij hoog is, er op z'n minst twee thuisblijfmoeders wonen binnen een straal van vijftig meter. Tot zover rijkt immers mijn interesse in de buurt. Oh en de thuisblijflesbienne natuurlijk. Drie thuisblijvers dus.
Vind ik dat bijzonder? Nee.
Vind ik daar verder wat van? Nee, niet echt. Als ik al wat 'vind' over die thuisblijvers dan is het bewondering voor hun situatie. Ik vind het knap dat ze van één onzeker ZZP-salaris in dezelfde buurt kunnen wonen als waar wij toch echt twee voltijdssalarissen voor nodig hebben.
Zou ik thuisblijven als ik de kans had? Ik zou in ieder geval een stuk minder werken.
Merk ik iets aan hun intelligentie/gesprekstof/versnellingsbak: nee, maar als ik een kletspraatje met ze maak dan gaat het gelukkig nooit over werk, dat kan ik niet zeggen van mijn werkende buren die het alléén maar over werk hebben.

woensdag 5 december 2018 om 09:11
Genoeg mannen moeten inderdaad hard werken voor weinig.
dan vind ik het idd wel sneu als de vrouw geen enkel financieel steentje wilt bijdragen middels een baantje.
Al verdiend ze er maar 50 of 100 Euro per week mee,, het zijn net wel effe die extra boodschappen, benzine of die nieuwe jas, etc..
Maar dat kan dan niet want ze moet voor de kinderen zorgen (die dan al lang en breed op school zitten)
Het argument ''thuisblijven voor de kinderen'' vind ik overigens ook wel vervallen als de kinderen eenmaal naar school gaan.
Zelf werk ik overigens veel in avonduren, daar lijd het gezin dus al helemaal niet onder.

woensdag 5 december 2018 om 09:53
woensdag 5 december 2018 om 10:12
Mijn gezin, jouw gezinPindakaasjes schreef: ↑05-12-2018 09:02Ach.. als het voor ons maar klopt.
Nu ik zelf weer een inkomen heb, pakt mijn man gerust wel eens mijn portemonnee (als hij de zijne weer eens kwijt is)
Wij zijn daar niet zo krampachtig in dat het allemaal zo strikt gescheiden moet blijven. ''Dit is jouw geld, en dat is mijn geld!''
''Mijn huis, jouw huis
Mijn deel, jouw deel
Mijn brood, jouw brood''
Mijn toekomst, jouw toekomst
Helemaal mee eens. Beetje vreemd om binnen een gezin enkel en alleen als individu te willen worden gezien. Ja je bent ook een individu maar ook een onderdeel van een ons. En hoe je die onderdelen inkleurt is aan jezelf /partners gezamenlijk.
woensdag 5 december 2018 om 10:17
Pindakaasjes schreef: ↑05-12-2018 09:02Wij zijn daar niet zo krampachtig in dat het allemaal zo strikt gescheiden moet blijven.
En toch is je man echt degene die loonbelasting betaalt over zijn loon. Wat hij daarna met dat geld doet is aan hem, maar voor de Belastingdienst is hij degene die belasting afdraagt, niet jij.
woensdag 5 december 2018 om 10:30
Maar als ze in gemeenschap van goederen getrouwd zijn moet hij dat wel betalen van gezamelijk geld.

woensdag 5 december 2018 om 10:30
je bent en blijft individuen, dat wordt vaak erg schrijnend duidelijk als een relatie stuklooptLollypop04 schreef: ↑05-12-2018 10:12
Helemaal mee eens. Beetje vreemd om binnen een gezin enkel en alleen als individu te willen worden gezien. Ja je bent ook een individu maar ook een onderdeel van een ons. En hoe je die onderdelen inkleurt is aan jezelf /partners gezamenlijk.

woensdag 5 december 2018 om 10:32
Het is gewoon een vrouwendingetje, keihard oordelen over thuisblijvers. Noem het bitchy.Pindakaasjes schreef: ↑05-12-2018 07:31Ik vind dat de vrouw van tegenwoordig wel erg onder vuur ligt.
Behalve het zwanger zijn en het baren (wat toch echt niet aan de man uitbesteed kan worden) lijkt het allemaal te draaien om 'de gelijke kansen', de een mag niet onder doen voor de ander, men moet zich blijven ontwikkelen etc..
Dit wordt behoorlijk opgedrongen al dan niet bijna geeist. En meestal niet door de man van de vrouw, maar door de samenleving.
Want werk je niet, dan sta je buiten spel. Ben je een oninteressant figuur, lui, dom, een luxepop, slaafs etc.
Ik las hier zelfs ergens dat huisvrouwen meer aan seks zouden doen omdat dat bij hun onderdanige rol hoort waarin de man behaagt en verzorgd moet worden.
Allemaal fabels en vooroordelen en de huisvrouw wordt er keihard mee buiten spel gezet. Ze telt niet meer mee, ze is niet van nut of betekenis.
Ik begrijp nog steeds niet waar deze aversie vandaan komt. Waarom er zo moet neergekeken worden op een vrouw die vele zorgtaken op zich neemt, maar geen loonstrookje aan het eind van de maand krijgt.
Ik heb zelf ook niet gewerkt tot de jongste naar school ging. Kan iemand mij uitleggen waarom de maatschappij dat voor mij bekostigd heeft? want dat heb ik al herhaaldelijk voorbij zien komen ''van onze centen!''
Ik dacht toch echt dat mijn man voor die centen zorgden. Oh' en belasting hebben we echt met bergen tegelijk betaald hoor! No worries, dat kwam echt niet uit jullie zakken.
Geen man die zich daar verder zorgen over maakt. Ik heb maar één keer in mijn volwassen leven een discussie gehad met een andere man over al dan niet werkende vrouwen en die discussie ging dan vooral over het aanrecht, de 'empty kitchen' etc. Dus nee, het is echt een vrouwending, deze discussie.
woensdag 5 december 2018 om 10:34
Judy_Hopps schreef: ↑05-12-2018 10:30Maar als ze in gemeenschap van goederen getrouwd zijn moet hij dat wel betalen van gezamelijk geld.![]()
Nee, hij krijgt dat geld pas als hij er belasting over betaald heeft (in de meeste gevallen). Tot die tijd is het alleen zijn salaris - waar hij voor gewerkt heeft.
Je kunt volgens mij je salaris niet eens op een rekening laten storten die niet op je eigen naam staat.

woensdag 5 december 2018 om 10:37
Ik voer deze discussie werkelijk nooit in het echte leven. Alleen hier. In het echte leven maakt men zich niet druk over wat een ander doet heb ik het idee.kadanz schreef: ↑05-12-2018 10:32Het is gewoon een vrouwendingetje, keihard oordelen over thuisblijvers. Noem het bitchy.
Geen man die zich daar verder zorgen over maakt. Ik heb maar één keer in mijn volwassen leven een discussie gehad met een andere man over al dan niet werkende vrouwen en die discussie ging dan vooral over het aanrecht, de 'empty kitchen' etc. Dus nee, het is echt een vrouwending, deze discussie.

woensdag 5 december 2018 om 10:40
Als je sommigen hier moet geloven dan is het echter een gegeven in het echte leven!watdachtjehiervan schreef: ↑05-12-2018 10:37Ik voer deze discussie werkelijk nooit in het echte leven. Alleen hier. In het echte leven maakt men zich niet druk over wat een ander doet heb ik het idee.
woensdag 5 december 2018 om 10:43
Als mijn man mij niet zou hebben zou hij prima 50 uur of meer kunnen werken.nina1966 schreef: ↑05-12-2018 00:58Eh nee. De thuisblijvende PARTNER het is namelijk óók wel eens de man, zórgt dat de ander zo kan werken. Zonder de thuisblijver kan je geen 50 uur of meer p week werken.
En reken eens uit. schoonmaker. Kok, PA, kindermeisje, boekhouder. Een "huisvrouw" zorgt voor een aardige verlaging in de kostenpost. Zonder die thuisblijver kán de ander niet doen wat die met een thuisblijver wel kan.
Ik ben weliswaar geen huisvrouw en/of moeder, maar als ik dat wél zou zijn, zou dat niets uitmaken voor zijn baan.