Hulp nodig
woensdag 13 november 2013 om 09:27
Hallo, een vriendin van mij zit in een heel lastige situatie en heeft mij gevraagd haar te helpen. Ik zal proberen kort de situatie uit te leggen.
Vriendin is twee jaar geleden getrouwd en naar Engeland verhuisd. Haar man is Pakistaans en kreeg geen verblijfsvergunning voor Nederland vandaar dat ze in Engeland zijn gaan wonen. Ze is net bevallen van haar eerste kindje drie maanden terug. Na de geboorte is haar man heel erg agressief geworden, hij mishandeld haar maar ook haar kindje (tot heel erg door elkaar schudden aan toe, levensgevaarlijk dus). Uiteindelijk is zij naar de politie gegaan en is alles geëscaleerd.
Zij wil scheiden en terug naar nederland met haar kindje. Haar man wil echter niet scheiden (want dan verliest hij zijn verblijfsvergunning en moet hij terug naar Pakistan). Hij moet toestemming geven om het kindje mee naar nederland te laten gaan maar dat wil hij dus niet. Hij is uit huis gegaan en heeft een flatje gehuurd. Zij kan de huur van hun gezamenlijke huis niet opbrengen en moet over een week uit huis zijn. Iets anders huren lukt haar niet want ze heeft geen inkomen en kan niet gaan werken want moet voor de kleine zorgen, is ook lichamelijk (en geestelijk) op dit moment totaal niet in staat om te werken.
Als ze haar kindje mee naar Nederland neemt, is dat officieel ontvoering (want vader geeft geen toestemming). Maar ze kan ook niet daar blijven, ze heeft daar geen vrienden/familie om haar te helpen, heeft geen inkomen en over een week geen huis meer. Zij denkt er nu over om dan toch maar naar Nederland te gaan met kindje en te kijken of ze vanuit Nederland de juridische procedure kan starten om van hem te scheiden en kindje aan haar toegewezen te krijgen. Nog maanden (of misschien wel jaren) in Engeland blijven om daar een procedure af te wachten kan ze eigenlijk niet aan.
Ze is al naar een advocaat geweest maar die wil pas wat doen als zij eerst betaald en geld heeft ze niet... Maatschappelijk werk doet ook niet echt wat voor haar, ze kan naar een soort blijf van mijn lijf huis maar dat is alleen voor noodopvang dus niet voor langere tijd. En ze trekt het gewoon niet zonder vrienden en familie in de buurt. Ze overweegt nu zelfs om het kindje achter te laten bij de vader (die het kindje dus zwaar mishandeld) omdat ze zo wanhopig is. Maar dat kan natuurlijk ook niet.
Ik heb in nederland al diverse instanties gebeld voor haar (juridisch loket, raad vd kinderbescherming, ambassade) maar iedereen zegt dat ze in Engeland de procedure moet starten en moet wachten tot die is afgerond. Maar dat gaat ze gewoon echt niet trekken en ik voorzie dus een drama wat waarschijnlijk in ieder geval voor baby niet goed afloopt.... Wie weet raad????
Vriendin is twee jaar geleden getrouwd en naar Engeland verhuisd. Haar man is Pakistaans en kreeg geen verblijfsvergunning voor Nederland vandaar dat ze in Engeland zijn gaan wonen. Ze is net bevallen van haar eerste kindje drie maanden terug. Na de geboorte is haar man heel erg agressief geworden, hij mishandeld haar maar ook haar kindje (tot heel erg door elkaar schudden aan toe, levensgevaarlijk dus). Uiteindelijk is zij naar de politie gegaan en is alles geëscaleerd.
Zij wil scheiden en terug naar nederland met haar kindje. Haar man wil echter niet scheiden (want dan verliest hij zijn verblijfsvergunning en moet hij terug naar Pakistan). Hij moet toestemming geven om het kindje mee naar nederland te laten gaan maar dat wil hij dus niet. Hij is uit huis gegaan en heeft een flatje gehuurd. Zij kan de huur van hun gezamenlijke huis niet opbrengen en moet over een week uit huis zijn. Iets anders huren lukt haar niet want ze heeft geen inkomen en kan niet gaan werken want moet voor de kleine zorgen, is ook lichamelijk (en geestelijk) op dit moment totaal niet in staat om te werken.
Als ze haar kindje mee naar Nederland neemt, is dat officieel ontvoering (want vader geeft geen toestemming). Maar ze kan ook niet daar blijven, ze heeft daar geen vrienden/familie om haar te helpen, heeft geen inkomen en over een week geen huis meer. Zij denkt er nu over om dan toch maar naar Nederland te gaan met kindje en te kijken of ze vanuit Nederland de juridische procedure kan starten om van hem te scheiden en kindje aan haar toegewezen te krijgen. Nog maanden (of misschien wel jaren) in Engeland blijven om daar een procedure af te wachten kan ze eigenlijk niet aan.
Ze is al naar een advocaat geweest maar die wil pas wat doen als zij eerst betaald en geld heeft ze niet... Maatschappelijk werk doet ook niet echt wat voor haar, ze kan naar een soort blijf van mijn lijf huis maar dat is alleen voor noodopvang dus niet voor langere tijd. En ze trekt het gewoon niet zonder vrienden en familie in de buurt. Ze overweegt nu zelfs om het kindje achter te laten bij de vader (die het kindje dus zwaar mishandeld) omdat ze zo wanhopig is. Maar dat kan natuurlijk ook niet.
Ik heb in nederland al diverse instanties gebeld voor haar (juridisch loket, raad vd kinderbescherming, ambassade) maar iedereen zegt dat ze in Engeland de procedure moet starten en moet wachten tot die is afgerond. Maar dat gaat ze gewoon echt niet trekken en ik voorzie dus een drama wat waarschijnlijk in ieder geval voor baby niet goed afloopt.... Wie weet raad????
anoniem_115121 wijzigde dit bericht op 13-11-2013 09:32
Reden: Alinea's gemaakt
Reden: Alinea's gemaakt
% gewijzigd
woensdag 13 november 2013 om 09:41
Jouw vriendin is nu moeder van een kind, en dat betekent dat zij de belangen van haar kind voorop moet stellen. Ook als dat betekent dat ze het nog even een poos uit moet zingen in de UK. Hoe vervelend ook, zij heeft zichzelf in deze ellendige situatie gemanouvreerd en zij zal nu de verantwoordelijkheid voor die keuze moeten nemen. Het kind daar achterlaten kan natuurlijk niet. En het kind ontvoeren kan betekenen dat zij het kind alsnog kwijt raakt aan haar vader. Ook geen oplossing dus!
Haar eerste prioriteit is andere woonruimte vinden (tijdelijk en desnoods via Blijf van mijn lijf), dan naar de GP (huisarts) voor hulp met haar psychische en lichamelijke klachten en vervolgens op zoek naar werk (want ook in de UK hebben ze gewoon kinderopvang). Des te sneller ze werk heeft, des te eerder ze de procedure voor echtscheiding en voogdij rond kan krijgen. En als dat rond is, kan ze terug naar NL.
Haar eerste prioriteit is andere woonruimte vinden (tijdelijk en desnoods via Blijf van mijn lijf), dan naar de GP (huisarts) voor hulp met haar psychische en lichamelijke klachten en vervolgens op zoek naar werk (want ook in de UK hebben ze gewoon kinderopvang). Des te sneller ze werk heeft, des te eerder ze de procedure voor echtscheiding en voogdij rond kan krijgen. En als dat rond is, kan ze terug naar NL.
woensdag 13 november 2013 om 09:53
Ze heeft nadat het thuis geëscaleerd was drie weken in een opvang gezeten. Baby huilt bijna 24 uur per dag, zij ook. Ze zit er echt volledig doorheen. Ze moest van maatschappelijk werk terug naar huis (want man was toch niet thuis, had overigens nog wel sleutel, zij was als de dood), voelt zich ook niet begrepen. MW weet (volgens haar) ook niet echt wat ze met haar aan moeten. Mijn vriendin is geen domme meid, in nederland deed ze de opleiding tot arts. Maar door het isoleren in Engeland en de mishandeling is ze nu emotioneel een wrak, door de bevalling met ruggeprik die verkeerd ging is ze lichamelijk een wrak. Door baby die continu huilt staat zij echt op instorten en ziet het allemaal niet meer zitten. Bovendien heeft ze geen geld voor een advocaat en vader heeft al aangegeven te zullen vechten tot het gaatje, want hij wil koste wat kost zijn verblijfsvergunning niet kwijt. Hij zal dus in hoger beroep etc. gaan dus dit kan jaren duren. Ze trekt dit gewoon niet en is wanhopig!! Zo wanhopig dat ze dus overweegt kind maar achter te laten omdat ze gewoon geen uitweg ziet en ik wil dat voorkomen... Maar wat kan ik doen van hieruit, ook niet echt wat. Ik probeer haar er nu van te overtuigen dat ze dan maar kind mee moet nemen naar Nederland en dan moet zien wat er van komt, kind achterlaten lijkt mij (ook met name in belang van kind) geen optie. Daar blijven met kind is voor haar geen haalbare kaart.
woensdag 13 november 2013 om 09:59
Frizz, maatschappelijk werk praat wel met haar maar enige wat zij kunnen zeggen is dat ze juridische procedure moet starten, hiervoor is ze bij twee advocaten geweest die beiden wat willen doen als ze vooruit betaald. Ze heeft geen geld. Ik weet niet hoe het werkt in Engeland, als ze in nederland was dan weet je, ze kan uitkering aanvragen, advocaat toegevoegd krijgen etc. Maar hoe werkt dit in Engeland?? Ze was in blijf van mijn lijf opvang maar moest terug naar haar huis want haar man was daar toch niet... Ze heeft de sloten vervangen maar is nog doodsbang. Ging naar de winkel om brood te halen en werd door twee vrienden van haar man met mes bedreigd, ze wilden het kind meenemen. Ze ging gillen en omstanders kwamen er bij en de mannen zijn weggegaan (aangifte gedaan uiteraard), maar ze durft nu dus niet meer de straat op. Baby huilt voortdurend, voelt ook de spanning want hiervoor ging het goed met baby. Strafproces loopt tegen hem, maar hij is 'voortvluchtig'. Politie heeft wel contact met hem over telefoon maar hij zit dus niet vast.
woensdag 13 november 2013 om 10:01
Frizz, ze heeft daar niemand. Man heeft haar geïsoleerd gehouden sinds ze daar is. Haar vader probeert ieder weekend daar heen te gaan maar heeft ook bijna geen geld, komt in nederland rond van een uitkering, betaald nu haar huur en eten maar kan dat niet meer opbrengen dus de huur is opgezegd en eind vd maand moet ze er uit zijn.
woensdag 13 november 2013 om 10:02
Misschien kun je hier advies vragen, wie is hun zuster organisatie in Engeland? http://www.leceergerelateerdgeweld.nl/lec-egg
•
woensdag 13 november 2013 om 10:09
Hier een link van een organisatie die hulp biedt aan vrouwen die het slachtoffer zijn van huiselijk geweld in de UK. Zij hebben ook een hulpnummer.
http://www.womensaid.org.uk/
http://www.womensaid.org.uk/
woensdag 13 november 2013 om 10:14
En op deze pagina
http://www.womensaid.org. ... mestic+violence+helplines
worden ook telefoonnummers gegeven voor (gratis) juridische hulp:
Rights of Women
Criminal Law Advice Line: 020 7251 8887
Rights of Women runs a criminal law advice line and will provide free legal advice for women. They also produce free leaflets which you can download from their site (including ones on sexual violence and on sexual harassment). Tuesday 11am-1pm, 2pm-4pm. Textphone: 020 7490 2562.
Rights of Women Family Law Advice Line: 0207 251 6577 Textphone: 0207 490 2562
Available Monday 11am – 1pm , Tuesday & Wednesday 2pm-4pm/7pm-9pm, Friday 12noon – 2pm.
Rights of Women Immigration and Asylum Law Advice Line: 0207 490 7689
http://www.womensaid.org. ... mestic+violence+helplines
worden ook telefoonnummers gegeven voor (gratis) juridische hulp:
Rights of Women
Criminal Law Advice Line: 020 7251 8887
Rights of Women runs a criminal law advice line and will provide free legal advice for women. They also produce free leaflets which you can download from their site (including ones on sexual violence and on sexual harassment). Tuesday 11am-1pm, 2pm-4pm. Textphone: 020 7490 2562.
Rights of Women Family Law Advice Line: 0207 251 6577 Textphone: 0207 490 2562
Available Monday 11am – 1pm , Tuesday & Wednesday 2pm-4pm/7pm-9pm, Friday 12noon – 2pm.
Rights of Women Immigration and Asylum Law Advice Line: 0207 490 7689
woensdag 13 november 2013 om 11:08
Oh wat erg dit. Laat haar in godsnaam het kindje NOOIT achterlaten bij die man! En is de baby al nagekeken in het ziekenhuis o.i.d? Als het kindje mishandeld is en 24 uur huilt moet hij/zij nagekeken worden op letsel. Druk haar dat op het hart!! Ik begrijp dat ze helemaal in de war is door alles, maar dit is in het belang van het kindje. Ze zal er haar hele leven spijt van hebben als ze nu niet handelt voor haar kind. Verder juridisch geen tips, hopelijk kan ze iets met bovenstaande adviezen.
Is het ook ontvoering als zij voor een vakantie met het kindje naar NL gaat? Ik hoop zo dat dit goed afloopt voor de baby. Voor haar ook, maar als zij het kindje achterlaat bij die man dan vrees ik het ergste....
Is het ook ontvoering als zij voor een vakantie met het kindje naar NL gaat? Ik hoop zo dat dit goed afloopt voor de baby. Voor haar ook, maar als zij het kindje achterlaat bij die man dan vrees ik het ergste....
woensdag 13 november 2013 om 12:02
En tja mijn eerste gedachte (puur op gevoel) is wegwezen daar. Kindje mee naar Nederland en dan hier maar even goed uitleggen waarom ze het kindje mee heeft genomen.
Maar ja dat is niet verstandig.
Maar wel als familie om en om daar naar toe reizen om haar bij te staan. Woonruimte voor haar zoeken. Procedure starten.
Ik zou sowieso als familie geld bij elkaar sprokkelen om voor haar een advocaat te regelen.
Maar ja dat is niet verstandig.
Maar wel als familie om en om daar naar toe reizen om haar bij te staan. Woonruimte voor haar zoeken. Procedure starten.
Ik zou sowieso als familie geld bij elkaar sprokkelen om voor haar een advocaat te regelen.