Geld & Recht alle pijlers

Huurcontract bij samenwonen

16-08-2011 08:09 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Ik weet dat er al een topic over is maar kan het niet vinden.

Hoe zit het nou ook weer? Vraag het niet voor mezelf trouwens.

Je woont (aanwijsbaar) 3 jaar samen, huurcontract staat op naam van A. Je gaat uit elkaar en A vindt het goed als B er blijft wonen.

Kan dat dan, vanuit de woningbouwvereniging, heeft B die rechten dan wel?

Misschien beetje raar omschreven, hoop dat het toch duidelijk is.
Dit lees ik bij een willekeurig woningbedrijf:

Een laatst bijgekomen huurder kan rechten verwerven. Daarvoor gelden twee eisen.

De laatst bijgekomen huurder moet een 'duurzame gemeenschappelijke financiële huishouding' met de hoofdhuurder hebben. Dit betekent dat de betrokkene minstens twee jaar staat ingeschreven in het bevolkingsregister van de gemeente op het betreffende adres. En de betrokkenen moet kunnen aantonen dat er gezamenlijk financiele verplichtingen zijn. De medehuurder kan dan hoofdhuurder worden.

Wanneer de hoofdhuurder komt te overlijden of uit zichzelf uit de woning vertrekt, mag de medehuurder in de woning blijven woning. De medehuurder wordt dan hoofdhuurder.

Voldoet iemand niet aan die eisen, dan is deze alleen inwoner en geen medehuurder. Bij vertrek of overlijden van de hoofdhuurder heeft deze inwoner geen recht op de woning. Hij of zij moet de woning dan verlaten.

Hebben die vrienden/kennissen een gemeenschappelijke bankrekening waarop ze ieder een deel van de huur betalen, bijvoorbeeld?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Okee, dank je! Duidelijk.
Medehuurderschap wordt alleen verleend als je inderdaad minstens 2 jaar samenwoont. Daarnaast moet je aantoonbaar een duurzame en gemeenschappelijke huishouding voeren. Als je uit elkaar gaat voordat medehuurderschap is verleend, dan is je relatie niet meer duurzaam en gemeenschappelijk. Er zal geen enkele wbv zijn die in zo'n geval medehuurderschap verleent.
Mm. Nu weet ik dat financieel aantoonbaar is dat ze hebben samengewoond maar of B op dat adres staat ingeschreven of nog bij ouders, dat weet ik niet.

Maar ze zijn al uit elkaar, zonder medehuurderschap, dan zal het dus heel lastig worden begrijp ik?
Ik zou het nazoeken bij het betreffende woningbedrijf, ik heb ook mijn verhaaltje daar gevonden.

Heeft B wel ingeschreven gestaan bij A, en is B daarna vertrokken en heeft hij/zij zich in laten schrijven bij zijn/haar ouders? Of heeft B nooit bij A ingeschreven gestaan en alleen een duurzame gemeenschappelijke financiele huishouding samen gehad?

En als ze al uit elkaar zijn zonder wat geregeld te hebben, dan houdt het denk ik op. Zou ook een beetje vreemd zijn, dat A dan zou kunnen zeggen 'we hebben ooit een relatie gehad, maar nu ga ik het huis uit dus mag jij er wel wonen'.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Snubbel schreef op 16 augustus 2011 @ 08:29:

Mm. Nu weet ik dat financieel aantoonbaar is dat ze hebben samengewoond maar of B op dat adres staat ingeschreven of nog bij ouders, dat weet ik niet.

Maar ze zijn al uit elkaar, zonder medehuurderschap, dan zal het dus heel lastig worden begrijp ik?

Heel lastig inderdaad. Er wordt altijd als eerste gekeken of B minstens 2 jaar staat ingeschreven. Als dat niet zo is, dan wordt het meteen afgewezen.

Als B wel staat ingeschreven, A ook nog ingeschreven staat en ze verzwijgen dat ze uit elkaar gaan, dan zou het misschien kunnen. Maar dat is fraude, en dat ga ik natuurlijk niet aanmoedigen.
Himalaya, heb daar inderdaad even gekeken (ben net wakker, kwam zelf niet op het idee) maar het ziet er niet best uit, niet getrouwd, geen geregistreerd partnerschap, al die dingen tellen daar mee en inderdaad, uit elkaar voor het aanvragen van het medehuurderschap... Vrees dat B vette pech heeft.

Wat gaat het hier toch altijd heerlijk snel! Dank!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven