Geld & Recht alle pijlers

Huurcontract - Mag ik samenwonen?

26-02-2020 19:40 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn aan het nadenken om te gaan samenwonen in mijn huurwoning. . Zo kan hij zijn huis al te koop zetten en tijdelijk bij mij intrekken. Op deze manier hebben wij geen overbruggingshypotheek nodig. Het zal dus van tijdelijke aard zijn totdat wij samen een koopwoning hebben gevonden. Alleen wordt mij uit het huurcontract niet duidelijk of dit mag of niet. Belastingtechnisch maakt het niets uit, omdat ik geen huurtoeslag ontvang.

In mijn huurcontract staat het volgende:

11. Onderverhuur
Het is huurder niet toegestaan het geheel of gedeeltelijk door derden te laten gebruiken of aan derden in onderhuur af te staan of anderszins in gebruik te geven. Ook overdracht van het huurrecht mag niet plaatsvinden.


Er staat dat iemand niet gedeeltelijk gebruik mag maken? Afgaande naar de tekst denk ik dat het niet mag, maar 100% duidelijk word het mij niet. Hoe is jullie gedachte en advies hierover?
Alle reacties Link kopieren
Deze clausule verbiedt dat jij vertrekt uit de woning en iemand anders jouw woning laat huren. Hier staat niets over samenwonen.

Er zou dan een clausule moeten zijn die zegt dat het pand is bestemd voor 1 persoon.
Alle reacties Link kopieren
Dit gaat over onderhuur, als jij bijvoorbeeld een kamer zou verhuren is het "gedeeltelijk" stukje van toepassing.

Uit dit stukje kan je niet opmaken of samenwonen wel of niet toegestaan is.
Alle reacties Link kopieren
Als je er zelf ook verblijft, en samenwonend ga ik daar van uit, valt het niet onder onderverhuur.

Onderverhuur betekend dat je ZELF elders slaapt en dus iemand anders in jouw huis verblijft.
Onderhuur is wat anders dan samenwonen.
Wordt het huis Ook niet verhuurd als een eenpersoonswoning?

En..... doe eens gek, bel je verhuurder met deze vraag.
Alle reacties Link kopieren
Jij mag de woning als huurder niet aan derden verhuren. Maar uiteraard mag je er gewoon met je eigen partner in wonen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Onderhuur is iets anders dan iemand mee inschrijven die medebewoner wordt, is iets anders dan medehuurder.

Huur je van een woningbouwvereniging? Dan kan het wel uitmaken wat jullie inkomsten bij elkaar zijn. Als dat boven een bepaald bedrag komt mag het niet.

Ik zou de verhuurder even bellen.
Volgens dit contract mag bezoek ook niet jouw wc doortrekken.

Flauw. Nee, ik weet het niet. Ik weet wel dat een echt samenwoonverbod vaak veel concreter is geformuleerd.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 26-02-2020 19:45
30.04% gewijzigd
De titel van de paragraaf is: Onderverhuur.
Onderverhuur betekent dat Piet in Thailand (of Vlissingen) woont en zijn neefje Roel in zijn woning laat wonen. Oftewel: Piet woont dan zelf niet in zijn eigen woning.
Dat mag niet van de wbv, omdat de woning bestemd is voor bewoning door de huurder.
anoniem_394844 wijzigde dit bericht op 26-02-2020 19:46
0.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
26-02-2020 19:44
Onderhuur is wat anders dan samenwonen.
Wordt het huis Ook niet verhuurd als een eenpersoonswoning?

En..... doe eens gek, bel je verhuurder met deze vraag.
Ik heb niet zo'n goede relatie met mijn huurbaas dus bel hem liever alleen als het echt echt echt nodig is, haha.

Ik kan nergens terug vinden in het contract dat het een eenpersoonswoning zou moeten zijn. Het enige stukje wat er staat is wat ik hier heb geplaatst, wat een beetje in de buurt komt.
Alle reacties Link kopieren
Dan kun je er bijna vanuit gaan dat het mag. Indien je partner zich inschrijft bij de gemeente weten zij wellicht ook of dat kan.
Slecht contact met een verhuurder is echter nooit handig. Je wil dat deze zo snel mogelijk dingen voor je aanpakt indien nodig.
pejeka schreef:
26-02-2020 19:44
Jij mag de woning als huurder niet aan derden verhuren. Maar uiteraard mag je er gewoon met je eigen partner in wonen.
Jij kent het precieze contract van To?
Van de website van de woonbond:
Samenwoonverbod onzin
Soms staat in het huurcontract dat het verboden is om samen te wonen en dat de huurder alleen zelf zijn hoofdverblijf in de woning mag hebben. Van een dergelijk beding hoeft de huurder zich niets aan te trekken, zeker niet als het verbod te maken heeft met de (geloofs)overtuiging van de verhuurder. De verhuurder kan op zo’n beding redelijkerwijs alleen een beroep doen als het bijvoorbeeld om de huur van een kleine kamer gaat die ongeschikt is voor bewoning door meer dan één persoon.

https://www.woonbond.nl/vraagbaak/kan-i ... at-inwonen
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dit opvatten als dat jij niet mag onderverhuren of je huis uitlenen aan iemand anders, terwijl je zelf niet meer in je huis woont.

De tekst zou ik niet opvatten als verbod op samenwonen. Wel als verbod om je vriends naam op het huurcontract te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Preggie90 schreef:
26-02-2020 19:47
Dan kun je er bijna vanuit gaan dat het mag. Indien je partner zich inschrijft bij de gemeente weten zij wellicht ook of dat kan.
Slecht contact met een verhuurder is echter nooit handig. Je wil dat deze zo snel mogelijk dingen voor je aanpakt indien nodig.
Dat doet hij helaas de afgelopen 4 jaar al niet, maar dat is een ander verhaal waarmee ik jullie niet ga vervelen. Al sinds ik hier woon lekkage en wordt niets aan gedaan. Toen ik een maand niet de huur betaalde (niet willen betalen voordat het gemaakt was) kreeg ik een dreigbrief dat hij mij het huis uit wilde zetten als ik niet meteen de huur betaalde. Dus tja.. Vandaar dat we samen ook zsm een eigen woning willen kopen en weg uit deze situatie.
Alle reacties Link kopieren
Een samenwoonverbod is niet rechtsgeldig, je mag dus sowieso gaan samenwonen wanneer het een zelfstandige huurwoning betreft.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
26-02-2020 19:48
Van de website van de woonbond:




https://www.woonbond.nl/vraagbaak/kan-i ... at-inwonen
Dank! De woning heeft een aparte slaapkamer en aparte douche/wc. Redelijk grote woonkamer met woonkeuken, ruimte voor ruime bank en eettafel voor 6 personen. Ongeveer 50m2 denk ik. Het is niet ideaal om hier met z'n twee te wonen, maar zeker niet onmogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Zoals iedereen hierboven al zegt, mag je gewoon samenwonen in je woning. Je mag het dus niet onderverhuren, maar ook mag je niemand "op je huis laten passen", zónder er huur of een vergoeding voor te vragen. Dus stel dat jij een half jaar naar Australië zou gaan of zo, mag je ook, volgens dit contract, niemand anders in je huis laten.
Alle reacties Link kopieren
essychan schreef:
26-02-2020 19:45
Huur je van een woningbouwvereniging? Dan kan het wel uitmaken wat jullie inkomsten bij elkaar zijn. Als dat boven een bepaald bedrag komt mag het niet.

Natuurlijk mag dat wel, dit gaat alleen op voor nieuwe huurders. Als er iemand intrekt bij de oorspronkelijke huurder dan kun je hoogstens een hogere jaarlijkse huursverhoging krijgen. Je wordt het huis niet uitgezet als je (gezamenlijke) inkomen te hoog is hoor.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Thanks allemaal voor de reacties!
Viva_Bloem1989 schreef:
26-02-2020 19:45
Ik heb niet zo'n goede relatie met mijn huurbaas dus bel hem liever alleen als het echt echt echt nodig is, haha.

Ik kan nergens terug vinden in het contract dat het een eenpersoonswoning zou moeten zijn. Het enige stukje wat er staat is wat ik hier heb geplaatst, wat een beetje in de buurt komt.
Zou ook niet bellen.
Ik bel mijn huisbaas meestal ook liever niet. Alleen als het echt niet anders kan.
Viva_Bloem1989 schreef:
26-02-2020 19:53
Dat doet hij helaas de afgelopen 4 jaar al niet, maar dat is een ander verhaal waarmee ik jullie niet ga vervelen. Al sinds ik hier woon lekkage en wordt niets aan gedaan. Toen ik een maand niet de huur betaalde (niet willen betalen voordat het gemaakt was) kreeg ik een dreigbrief dat hij mij het huis uit wilde zetten als ik niet meteen de huur betaalde. Dus tja.. Vandaar dat we samen ook zsm een eigen woning willen kopen en weg uit deze situatie.
Ik denk dat het handig is als je je gaat verdiepen in wat je wel en niet mag/ moet als huurder. Wat je rechten zijn en hoe je zaken oplost.

Wat betreft het samenwonen: vraag dit aan de verhuurder. Soms is er voor inschrijven (van je vriend) bij de gemeente toestemming vanuit de verhuurder nodig. Meestal is er geen reden om het niet toe te staan.
Alle reacties Link kopieren
MevrKakel schreef:
26-02-2020 20:25
Ik denk dat het handig is als je je gaat verdiepen in wat je wel en niet mag/ moet als huurder. Wat je rechten zijn en hoe je zaken oplost.

Wat betreft het samenwonen: vraag dit aan de verhuurder. Soms is er voor inschrijven (van je vriend) bij de gemeente toestemming vanuit de verhuurder nodig. Meestal is er geen reden om het niet toe te staan.
We zitten hier nog maximaal een jaar samen, dus ik ga me energie er niet meer aan verspillen. De verhuurder denk dat hij de koning is en alles kan maken wegens de woningen tekort hier in de stad. Hij is ontzettend denigrerend en dreigend altijd naar mij toe. Ik neem de lekkage voor nu maar voor lief, ben al lang blij dat de rioolstank na 4 jaar eigenlijk is opgelost...
Kun je niet beter bij hem intrekken dan, en de huur bij die huisjesmelker opzeggen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven